تا چه اندازه از بزرگی و تاثیرگذاری عنوان رزیدنت اویل 4 خبر دارید؟ در این مقاله سعی داریم تا یکی از برترین آثار استاد شینجی میکامی یعنی رزیدنت اویل 4 را بررسی کنیم. با پلازا همراه باشید.
رزیدنت اویل 4 (Resident Evil 4) بازی اکشن شوتر سوم شخص در سبک ترس و بقا است که توسط استودیو کپکام (Capcom) در سال 2005 ساخته و منتشر شد. این بازی ششمین نسخه از سری رزیدنت اویل است و در ابتدا برای کنسول گیم کیوب (Game Cube) منتشر شد. پس از وقایع شهر راکون سیتی (Raccoon City) در سال 1998، لیان اسکات کندی (Leon Scott Kennedy) بخاطر خدماتی که علیه شرکت آمبرلا (Umbrella) انجام داد و تجربیاتی که بدست آورد، به عضویت نیروهای دولتی درآمد. داستان بازی رزیدنت اویل 4 از آنجایی شروع میشود که دختر رئیس جمهور یعنی اشلی گراهام (Ashley Graham) توسط فرقهای مرموز دزدیده شده و اکنون لیان ماموریت دارد تا به روستایی که اشلی را در آنجا مخفی کردند سفر و او را پیدا کند.
ساخت بازی رزیدنت اویل 4 برای کنسول پلی استیشن 2 از سال 1999 زیر نظر استاد شینجی میکامی (Shinji Mikami)، خالق سری بازیهای رزیدنت اویل آغاز شد. در ابتدا قرار بود این بازی بطور انحصاری برای کنسول گیم کیوب ساخته شود، اما پس از انتشار تصمیم بر این شد که از انحصار خارج شده و برای سایر کنسولها و رایانههای شخصی نیز منتشر شود. این بازی اکنون بر روی پلتفرمهای ویندوز، کنسول Wii، پلی استیشن 2 و 3 و 4، ایکس باکس 360 و وان، نینتندو سوئیچ و گوشیهای هوشمند اندروید و iOS موجود است.
واکنش منتقدین به این بازی بسیار مثبت بود؛ بهطوری که داستان بازی، گیمپلی، صداپیشگان و شخصیتسازی آن مورد ستایش منتقدان قرار گرفت. این بازی در مراسم جوایز بازیهای ویدئویی اسپایک (Spike Video Game Awards) و یا به اختصار VGA توانست عنوان بهترین بازی سال 2005 را از آن خود کند. در سال 2008 سایت IGN این بازی را بهترین بازی تمام دوران انتخاب کرد و سایتهای مختلف نیز هرکدام در فهرست 3 بازی برتر خود، لقبهای مختلفی را برای توصیف این بازی ارائه دادند. رزیدنت اویل 4 انقلابی در عرصه بازیهای ترسناک و سبک سوم شخص بود و زاویه دوربین روی شانه نیز اولین بار برای این بازی ابداع شد. در سال 2009 نیز دنباله این بازی با نام Resident Evil 5 و با محوریت شخصیت کریس ردفیلد منتشر شد.
فهرست مطالب
گیم پلی بازی رزیدنت اویل 4
پس از انتشار 5 نسخه از سری بازیهای رزیدنت اویل با دوربین ایزومتریک، بازی رزیدنت اویل 4 با انتشار در سبک زاویه دید سوم شخص، مسیر و آینده این بازی را بهکل عوض کرد. در این بازی، شما کنترل لیان اس. کندی را بر عهده دارید که با توجه به زاویه دوربین، عناصر ترسناک در بازی کمتر و در عوض اکشن بازی پیشرفتهتر شده است. زاویه دوربین پشت سر لیان است و هنگامی که نشانهگیری میکنید، دوربین به پشت شانه او تغییر زاویه میدهد.
در این بازی خبری از دوربین نشانهگیری نیست و بهجای آن از خط لیزر استفاده میشود. برخلاف بازیهای قبلی که بازیکن فقط میتوانست در جهتهای مستقیم، بالا و پایین هدفگیری کند، در این بازی گزینههای بیشتری پیشرو دارید. مثلا میتوانید به پای دشمن شلیک کرده و باعث شوید که روی زمین بیفتد. یا میتوانید به دست حریف شلیک و خلع سلاحش کنید. همچنین میتوانید سلاحهای سرد مانند تبر که به سمت شما پرتاب میشوند را روی هوا منهدم کنید.
به بازی رزیدنت اویل 4، تصمیمات بر پایه محیط نیز اضافه شده است. مثلا هنگامی که از نردبان بالا میروید، میتوانید با لگد، آن را به پایین پرت کنید تا راه عبور برای دشمنان نیز بسته شود. در حالتی دیگر میتوانید از پنجره به بیرون شیرجه بزنید، ضربات را جاخالی بدهید یا دشمنی که ضعیف شده و در حال تلو تلو خوردن است را با یک ضربه از پا در بیاورید. همچنین صحنههای دکمهزنی نیز به این بازی اضافه شده که در آن باید لحظهای که روی صفحه به شما فرمان داده میشود تا از کلیدهای ترکیبی برای جاخالی دادن یا حمله کردن استفاده کنید، کاملا هوشیار باشید؛ زیرا دیر انجام دادن آن باعث مرگ شخصیت اصلی خواهد شد.
دشمنان اصلی در بازی را افراد روستایی تشکیل میدهند؛ افرادی که در بازی با نام Los Ganados (به معنای «گله احشام» در زبان اسپانیایی) شناخته میشوند. این افراد میتوانند ضربات را جاخالی دهند، از سلاحهای سرد پرتاب شونده مانند داس و تبر و یا حتی دینامیت استفاده کنند، دستجمعی حمله کنند و به یکدیگر برای حمله دستور بدهند.
سیستم حمل آیتمها نیز در این بازی تغییر یافته است. سیستم جدید بدین صورت است که شما یک کیف همراه دارید و ظرفیت آن با مربعهای کوچک مشخص میشود و هر آیتم، تعداد مربعهای خاصی را پر میکند. شما با حرکت دادن و چرخاندن هر آیتم میتوانید آن را در کیف خود جا بدهید. لازم به ذکر است که این کیف با گذر زمان قابلیت ارتقا نیز پیدا میکند. جدا از اینکه یک سری از آیتمها مانند تیر یا گیاه افزایش سلامتی از روی زمین قابل برداشت است، تاجری در بازی وجود دارد که هرازگاهی او را میبینید. آیتمهای خاص مثل اسلحههای جدید و ارتقاء آنها و یا حتی آر پی جی را میتوانید در ازای دادن سکه و جواهر، از او خریداری کنید.
از جمله مواردی که کپکام ابتدا برای پلی استیشن 2 و سپس برای رایانههای شخصی طراحی کرد، مراحل اضافهای بود که با یک بار تمام کردن بازی، آزاد میشد. یکی از این موارد مربوط به مینیگیم یکی از شخصیتهای اصلی بازی یعنی ایدا وانگ (Ada Wong) است که دلایل حضور او در این بازی و رابطهای که با آلبرت وسکر (Albert Wesker) دارد را بیان میکند. سایر مواردی که پس از پایان بازی آزاد میشوند عبارتاند از بخش جذاب مزدورها (The Mercenaries)، مرحله مخصوص ایدا که باید در آن نمونههای انگل لاس پلاگاس (Las Plagas) را جمعآوری کند، لباس جدید برای لیان و اشلی و اسلحه جدید.
داستان بازی رزیدنت اویل 4
در سال 2004، شش سال پس از وقایع رزیدنت اویل 2، پلیس سابق راکون سیتی که اکنون به عضویت نیروهای دولتی درآمده است، وظیفه دارد تا به روستایی در اسپانیا سفر کرده و دختر رئیس جمهور، یعنی اشلی گراهام را که توسط فرقهای مرموز دزدیده شده نجات دهد. در روستا، لیان متوجه میشود که رفتار روستاییان عادی نیست؛ آنها طرفدار فرقهای به نام لوس ایلومینادوس (Los Illuminados) هستند؛ همان فرقهای که مسئول دزدیده شدن اشلی گراهام است. این روستاییان زمانی مردم عادی بودند، اما اکنون توسط انگلی به نام لاس پلاگاس، کنترل ذهنی میشوند. لوس ایلومینادوس و لاس پلاگاس به زبان اسپانیایی به ترتیب به معنای «روشنگر» و «انگل» است.
معرفی شخصیت های بازی
در این قسمت به معرفی شخصیتهای اصلی بازی میپردازیم.
لیان اسکات کندی (Leon Scott Kennedy)
پلیس سابق راکون سیتی که اکنون جزو نیروهای دولتی است و وظیفه دارد تا اشلی گراهام، دختر رئیس جمهور را نجات دهد. پاول مرسر (Paul Mercier) در این بازی وظیفه صداپیشگی لیان را برعهده دارد.
اشلی گراهام (Ashley Graham)
او دختر رئیس جمهور هست که جهت اخاذی توسط فرقهای مرموز دزدیده شده است. کارولاین لورنس (Carolyn Lawrence) وظیفه صداپیشگی اشلی را بر عهده دارد.
ایدا وانگ (Ada Wong)
او از شخصیتهای مرموز و جالب توجه سری بازیهای رزیدنت اویل است. ایدا اولین بار در بازی رزیدنت اویل 2 به عنوان جاسوس در شهر راکون سیتی ظاهر شد. او در آن بازی مامور بود تا ویروس G را بدست بیاورد. در این بازی نیز او از آلبرت وسکر دستور گرفته تا نمونهای از انگل لاس پلاگاس را پیدا کند. بین او و لیان رابطه عاشقانهای وجود دارد. در این بازی سالی کاهیل (Sally Cahill) صداپیشگی ایدا را بر عهده دارد. لباسی که در عکس بالا بر تن ایدا است مخصوص مرحله Ada’s Assignment است که در آن باید طی مراحلی، نمونههای انگل را جمعآوری کند.
آزموند سدلر (Osmund Saddler)
سدلر رئیس فرقه لوس ایلومینادوس است که اشلی گراهام را دزدیده تا به وسیله او از رئیس جمهور اخاذی کند. دلیل این اخاذی، گسترش انگل لاس پلاگاس است که به وسیله آن میتواند ذهن مردم را کنترل کند. تمامی افراد روستا توسط او به این انگل دچار شدهاند.
لوئیس سرا (Luis Sera)
لوئیس از شخصیتهای مثبت داستان است. او محققیست که قبل از لیان به این روستا آمده تا درمورد انگل لاس پلاگاس تحقیق کند، اما هر دو توسط روستاییان اسیر میشوند. زمانی که لیان توسط انگل بیمار میشود، لوئیس برای درمان و کنترل بیماری به او کمک میکند.
جک کراوزر (Jack Krauser)
کراوزر از دوستان قدیمی لیان است که باید نحوه آشنایی این دو را در بازی Resident Evil: The Darkside Chronicles ببینید. لیان فکر میکرد که او دو سال پیش در حادثه سقوط هلیکوپتر کشته شده است، اما کراوزر نیز مانند ایدا توسط وسکر مامور شده تا نمونه انگل را بدست بیاورد. او همزمان برای سدلر نیز کار میکند.
نحوه ساخت بازی رزینت اویل 4
در این قسمت به نحوه ساخت بازی Resident Evil 4 پرداختهایم.
نسخه های باطل شده
ساخت بازی رزیدنت اویل 4 با حواشی زیادی همراه بود. شینجی میکامی از سال 1999 تصمیم گرفت که ادامه رزیدنت اویل 2 را برای پلی استیشن 2 بسازد. ساخت این بازی 4 سال طول کشید؛ بهطوری که طی این مدت، 4 ورژن متفاوت از آن ایدهپردازی و تا حدی نیز ساخته شد. اولین ورژن توسط هیدکی کامیا (Hideki Kamiya) کارگردانی شد. او سعی داشت که محیط بازی را سردتر و ملایمتر از نسخههای پیشین بسازد. به همین دلیل تیم سازنده تصمیم گرفت به مدت 11 روز به بریتانیا و اسپانیا برای تهیه عکسهای واقعی از مجسمه و فضاهای غمگین سفر کند.
پس از پیش رفتن قسمتی از کار، شینجی میکامی با کامیا مخالفت کرد و گفت که این کار باعث میشود تا بازی از ریشههای اصلی خود که ترس و بقا است دور شود. به همین دلیل تیم سازنده را قانع کرد تا بطور مستقل روی ورژن دیگری با کارگردانی او کار کنند. کامیا نیز موافقت خود را با این تصمیم اعلام کرد؛ زیرا شخصیتی که او برای بازی در نظر گرفته بود دارای نیروهای ماورایی بود و باعث میشد مخاطب با او همزادپنداری نداشته باشد. کامیا ایده خود را ادامه داد و پس از کامل کردن آن، اسم شخصیت اصلی را دانته (Dante) گذاشت. همین ایده سرانجام به بازی جدیدی با نام Devil May Cry تبدیل و در سال 2001 برای پلی استیشن 2 منتشر شد.
در اواخر سال 2001 بود که ساخت بازی رزیدنت اویل 4 از سر گرفته شد. اینبار در سال 2002 ورژن جدیدی از بازی ساخته شد که «مه» (Fog) نام داشت. در این نسخه که 40 درصد آن تکمیل شده بود، لیان کندی را نشان میداد که در محیطی مانند قصر اسپنسر، سعی دارد با همان زامبیهای قدیمی مبارزه کند. در این بازی لیان به ویروسی پیشرونده آلوده شده بود که بخاطر آن، دست چپش دارای قدرتی مخفی و خاص شد. کارگردان بازی بعدها اعلام کرد که در این نسخه قرار نبود اشلی وجود داشته باشد. بجای آن یک دختر دیگر وجود داشت که البته هیچگاه شخصیت آن به عموم مردم اعلام نشد. در این نسخه برخی عناصر شوتر اول شخص نیز وجود داشت.
در مراسم E3 سال 2003 بود که ورژن جدیدی از بازی که معروف به «مرد قلاب بهدست» است رونمایی شد. میکامی در مراسم اعلام کرد که این نسخه ترسناکتر از نسخههای قبل خواهد بود. در توضیحات بازی اینگونه آمده که لیان در محیطی روحزده حضور دارد و دشمنان نیز موجودات ماورایی و پارانرمال هستند، مانند عروسکهای زنده یا مردی شبحمانند که قلاب به دست دارد. با اینکه این نسخه کاملا منسوخ شد، اما در سال 2005 ویدئو 5 دقیقهای از گیمپلی این بازی به عنوان جایزه ویژه برای کسانی که بازی را تحت عنوان Biohazard 4 Secret DVD پیشخرید کردند وجود داشت.
خبر ساخت چهارمین ورژن منسوخ شده از این بازی در سال 2012 منتشر شد. نویسنده داستان بازی رزیدنت اویل 3 اعلام کرد که:
وظیفه نوشتن داستان رزیدنت اویل 4 در این ورژن با من بود. چیزی که من در ذهن داشتم شبیه داستان فیلم Lost Souls بود و کمی عاشقانه به نظر میآمد. در پایان من آنقدر شرمنده شده بودم که آقای میکامی مجبور شد مداخله و این ورژن را نیز باطل کند.
قضیه ویروس پیشرونده بعدها در بازی رزیدنت اویل 5 بکار برده شد. ورژن دوم این بازی که در آن لیان در قصر اسپنسر بود نیز بعدها به محتوای قابل دانلود (DLC) بازی رزیدنت اویل 5 با نام «گمشده در کابوسها» (Lost in Nightmares) تبدیل شد که کریس ردفیلد و جیل ولنتاین در آن به عنوان نقش اصلی حضور داشتند.
نسخه نهایی
سرانجام نسخه اصلی این بازی توسط شینجی میکامی کارگردانی شد. او در مورد تغییر دادن سیستم بازی توضیح داد:
همگی از انجام بازی با همان ظاهر تکراری و قدیمی خسته شده بودیم، مخصوصا زمانی که رزیدنت اویل 0 را هم با همان سیستم قبلی منتشر کردیم. حتی کارمندان نیز وسط پروژه، کار را رها میکردند؛ زیرا از تکرار آن خسته شده بودند. تنها زمانی که دوباره به من استرس وارد شد، وقتی بود که داشتم نسخه جدید را بازی میکردم.
البته همه کارمندان با این تصمیم موافق نبودند. بعضی از آنها بابت اینکه قرار است سبک بازی از ترسناک به اکشن تغییر کند، افسرده شده و انگیزه خود را از دست داده بودند. اما میکامی با توضیح ایده و برنامههای خود توانست دوباره بقیه را به سمت پروژه بیاورد. او حتی ایده زنده شدن مردگان را نیز تغییر داد و دشمنانی جدیدی با نام «گانادو» در بازی به وجود آورد که جزو افراد زنده بودند.
نسخه بازسازی شده HD
در سال 2011 بود که اعلام شد نسخه بازسازی شده رزیدنت اویل – کد: ورونیکا (Resident Evil – Code: Veronica) و رزیدنت اویل 4 قرار است بصورت HD بازسازی و برای کنسولهای ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 منتشر شوند. در سال 2014 نیز این بازی با نام Resident Evil 4 Ultimate HD Edition برای رایانههای شخصی منتشر شد. این نسخه در سال 2016 برای کنسول ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 نیز با نام Resident Evil 4 HD دوباره منتشر شد. در ادامه میتوانید تصاویری از تفاوت نسخه بازسازی شده با گرافیک HD و نسخه اصلی را مشاهده کنید. برای بزرگنمایی بر روی تصاویر کلیک کنید. اخیرا با عرضه ریمیک بازی رزیدنت اویل 2 بسیاری از گیمرها براین باور هستند که روند ساخت ریمیک های جدید برای دیگر فرنچایز های این مجموعه در حال انجام بوده است که اگر چنین چیزی به واقعیت تبدیل شود شاهد احیا شدن بازی های بسیاری نظیر همین گزینه خواهیم بود. لازم به ذکر است بدانید بازی رزیدنت اویل 4 از لحاظ داستانی و گیم پلی گزینه بسیار خوبی برای سرگرمی بوده که در راستای یک بازی بقاء و زامبی مانند توانسته سبک و سیاق بسیار خوبی را برای سرگرمی ارائه دهد. با این اوصاف نباید به سادگی از این بازی عبور کنید.
نسخه اندروید و iOS بازی رزیدنت اویل 4
نسخه موبایل بازی رزیدنت اویل 4 با نام Resident Evil 4: Mobile Edition برای سیستم عاملهای اندروید و iOS منتشر شده است. نسخه iOS این بازی اولین بار در سال 2009 منتشر شد. پس از مدتی کپکام دو نسخه متفاوت از بازی را رونمایی کرد که در آن یک نسخه مخصوص افراد تازهکار و نسخه دیگر مخصوص افراد حرفهای بود. نسخه اول که Resident Evil 4 for Beginners نام دارد، درجههای سختی پایینی برای بخش داستانی و بخش «مزدورها» ارائه میدهد تا بازیکن بدون مشکل مراحل را طی کند. پس از انتشار این بازی برای آیپد، کپکام تصمیم گرفت تا نسخه بازسازی شده با گرافیک HD را برای این پلتفرم نیز منتشر کند. هر دو نسخه ذکر شده از سایت رسمی کپکام قابل دانلود هستند.
در سال 2013 نیز نسخه رسمی بازی رزیدنت اویل 4 برای اندروید بطور انحصاری از Samsung Galaxy Apps در دسترس قرار گرفت. هر دو نسخه اندروید و iOS برای دریافت، نیازمند پرداخت هزینه هستند؛ پس بهترین کار برای دریافت آنها، دانلود از طریق سایتهای داخلی است.
جوایز، افتخارات و میزان فروش بازی رزیدنت اویل 4
بازی رزیدنت اویل 4 با متای 96، بالاترین امتیاز را بین سری بازیهای رزیدنت اویل دارد. سایت گیم اسپات با دادن نمره 9.6 از 10 این بازی را مورد تمجید قرار داده و گفته که بخش صداگذاری آن بسیار موفقتر از قبل عمل کرده است. سایت IGN نیز با نمره 9.8 از 10 اعلام کرد که بالاخره کپکام توانست با استفاده از صداگذاران مناسب، شخصیتهای بازی، مخصوصا لیان را باورپذیر بسازد. این سایت همچنین طراحی شخصیتها و توجه به جزئیات آنان را از نقاط قوت این بازی دانست.
همانطور که در ابتدای مقاله نیز توضیح دادیم، این بازی در سال 2005 توانست عنوان بهترین بازی سال را از آن خود کند. همچنین مجلههای خبری مثل گیم اینفورمر و نینتندو پاور نیز این بازی را به عنوان بهترین بازی سال 2005 انتخاب کردند. سایت IGN نیز در بخش بهترین طراحی هنری و بهترین بازی سال، رزیدنت اویل 4 را انتخاب کرد.
فروش این بازی بر روی کنسول گیم کیوب فقط در 12 روز اول در شمال آمریکا بیش از 320 هزار نسخه بود. در اروپا نیز طی یک ماه اول، بیش از 200 هزار نسخه فروخته شد. تا اوایل سال 2006، مجموع فروش بازی رزیدنت اویل 4 بر روی کنسولهای گیم کیوب و پلی استیشن 2 به بیش از 3 میلیون نسخه رسید. این بازی در سال 2012 لقب پرفروشترین بازی سبک ترس و بقا را از آن خود کرد. فروش این بازی بطور کلی هر ساله بیشتر از پیش میشد که پس از انتشار بر روی کنسولهای ایکس باکس وان و پلی استیشن 4، مجموع فروش بازی به بیش از 7.5 میلیون نسخه در جهان رسید.
تاثیرگذاری این بازی و ابداع زاویه دوربین سوم شخص بر روی شانه شخصیت اصلی، بنای بسیاری از بازیهای دیگر را نهاد؛ بازیهایی مثل «چرخدندههای جنگ» (Gears of War) یا «بتمن: تیمارستان آرکام» (Batman: Arkham Asylum). سیستم نشانهگیری این بازی نیز باعث شد تا پایههای بازیهایی مانند Dead Space، بازی GTA، آنچارتد، مس افکت و حتی «آخرین ما» (The Last of Us) نیز بر مبنای آن بنا شوند.
سخن پایانی
در این مقاله سعی کردیم تمامی اطلاعاتی که از بازی رزیدنت اویل 4 موجود است را ارائه دهیم. بخشی از خاطرات قدیمی اکثر گیمرها مملو از بازیهاییست که استاد شینجی میکامی کارگردانی آن را بر عهده داشته است. ریسک او برای تغییر نه تنها آینده این بازی، بلکه بازیهای دیگری که با الهام از رزیدنت اویل 4 ساخته شدند باعث شد تا تجربهای بهیادماندنی در خاطرات ما نهادینه شود و با دنیایی جدید روبهرو شویم.
داستان بازی و شخصیتهای آن مانند لیان و ایدا و رابطه خاص بین آنها نیز باعث شد تا این دو تبدیل به محبوبترین شخصیتهای بازیهای ویدئویی شوند. ساختار و پایههای سری بازیهای رزیدنت اویل به حدی قوی است که با گذشت بیش از 20 سال هنوز هم بازسازی نسخههای قدیمی آن، طرفداران را بر سر شوق میآورد. نسخه بازسازی شده بازی رزیدنت اویل 2 توانست با امتیازات و فروش بالای خود به یکی از بهترین بازیهای سری رزیدنت اویل در سال 2019 تبدیل شود. فروردین سال 99 نیز نسخه بازسازی شده رزیدنت اویل 3 منتشر خواهد شد که میتوانید از این لینک، مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.
نظر شما در مورد بازی رزیدنت اویل 4 چیست؟ آیا از انجام آن لذت بردهاید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در بخش کامنتها در میان بگذارید.
سلام بهزاد جان سلامت باشی. راستش من اون مقاله رو خوندم و حس کردم حق مطلب رو ادا نمیکنه بطور کامل در برابر این سری. درمورد تاثیر این بازی روی صعنت ساخت گیم سعی کردم هم اول متن و هم آخراش توضیح بدم که چه انقلابی به پا کرد که درواقع پوینت اصلی اون مقاله ای که شما فرستادی هم به نظرم همون بود. از اونجایی که بخشی از سیاست سایت همون نکته ای بود که شما اشاره کردی، نمیشد تمامی این موارد رو از همون استخراج کرد. واسه همین دیدم ویکی پدیا خیلی کامل تر تمامی مراحل رو توضیح داده، تصمیم گرفتم که از روی اون هم بنویسم.