در دیجیتال مارکتینگ یا کسب و کارهای اینترنتی، وجود تخصص در زمینه سئو از اهمیت بالایی برخوردار است. سرمایهگذاری روی سئو یک برتری در کسب و کار شما ایجاد می کند که اثر آن، در بلندمدت باقی میماند و تلاش برای حفظ جایگاه در صفحه نتایج جستجو هم، با هزینه و همینطور وقت و پول کمتری نسبت به تبلیغات غیر تخصصی انجام می شود. حال سوال پیش می آید که دقیقا متخصص سئو چه کار می کند؟
گوگل که بزرگترین خانواده موتور جستجو است همیشه اهمیت بیشتری به وبسایتهایی میدهد که سایت خود را برای کاربر بهینه سازی کرده باشند. یعنی اگر کاربری در سایتی که شما طراحی و مدیریت می کنید احساس بهتری داشته باشد و زمان بیشتری را بگذراند یک امتیاز مثبت برای سایت شما در نظر گرفته میشود. موتورهای جستجو پیوسته به دنبال نتایجی در صفحات جستجو هستند که علاوه بر داشتن بهترین کیفیت، محتوایی مرتبط با چیزی که شخص جستجو کننده به دنبال آن است را ارائه دهند. پس، موتورهای جستجو وب سایتهای مختلف را آنالیز می کنند تا بهتر متوجه موضوع و کم و کیف محتوای آنها شوند. بطور کلی، عملیات سئو فرآیند بهینه سازی محتوای آنلاین سایت است به طوری که موتور جستجو مایل به نمایش آن محتوا به عنوان بهترین نتیجه برای پیدا کردن کلمات کلیدی پر بازدید است. برای کسب اطلاعات بیشتر از چند و چون عملیات سئو همراه سئولوژی باشید.
فهرست عناوین مطلب:
چگونگی تاثیرگذاری سئو در الگوریتم های گوگل
الگوریتم های جدید گوگل به خصوص RankBrain تلاش می کنند تا رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کرده و متناسب با همان رتبه بندی نتایج را بهینه کنند. در سئولوژی می آموزیم که هر زمان کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می کند و یک یا چند نتیجه موجود در پیشنهادات گوگل را انتخاب خواهد کرد ولی گوگل به انتخاب کاربران توجه بیشتری خواهد کرد. بعنوان مثال اگر یک سایت در رتبه پایینی از نتایج گوگل باشد ولی کاربران زیادی بر روی آن کلیک کنند گوگل جایگاه این سایت را بهبود خواهد داد. علاوه براین زمان حضور کاربران در یک سایت تا جستجوی دوباره در گوگل اهمیت ویژه ای خواهد داشت. از زمانیکه کاربر وارد سایت شما می شود تا زمانی که مجدد همان عبارت یا عبارتی مشابه با آن را در گوگل جستجو میکند Dwell Time نامیده میشود.
گوگل موتوری هوشمند است ولی هنوز نیاز به کمک کاربران دارد، آنها همیشه در تلاشند تا نتایج بهتری را به کاربران اینترنتی ارائه دهند، با این حال محدودیتهایی در این مسیر وجود دارد که نیاز به سئو سایت را ایجاد میکند. سئو اشتباه میتواند شما را از دید کاربران پنهان کرده و تمام تلاش شما را هدر دهد، در نتیجه رقبای شما با محتوایی ضعیف تر بازدید و محبوبیت بیشتری داشته باشند.
عواملی که یک رتبه بندی سئو را تعیین می کنند کدامند؟
در سئولوژی متخصصان با علم روز و آنالیز داده ها به بهترین شکل یک سایت را جزء رتبه های برتر موتورهای جستجو می کند. اگر سایتی کلمه کلیدی خود را به خوبی انتخاب کرده باشد و موارد متعددی را رعایت کرده باشد در زمان کوتاهی می تواند به نتیجه دلخواهش در رتبه بدی برسد. اما چطور؟ یک سری قوانین کلی برای سئو برقرار است که به وسیله ی آنها یک سایت جزء برترین ها می شود:
- محتوای صفحه: محتوای صفحه همان چیزی است که مورد نیاز کاربر است و کاربر در نهایت به دیدن آن می رسد و از این رو برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. بهترین محتوای آن چیزی است که بهترین کار را برای تأمین بیشترین تقاضا انجام می دهد. محتوای خوب می تواند فیلم، تصویر، صدا یا متن باشد، اما باید یک تقاضا را تأمین کند. علاوه بر آن محتوای خوب باید قابلیت پیوند داشته باشد. از دیدگاه سئو، در صورت عدم اتصال، هیچ تفاوتی بین بهترین و بدترین مطالب در اینترنت وجود ندارد. اگر نتوان به آن پیوند داد، بعید به نظر می رسد موتورهای جستجوگر آن را رتبه بندی کنند، و در نتیجه محتوا باعث ایجاد ترافیک به وب سایت نخواهدشد. پیدا کردن کلمه کلیدی پر بازدید
- عناوین صفحه: عنصری که عنوان یک صفحه وب را مشخص می کند. برچسب های عنوان در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) به شکل قابل کلیک برای یک نتیجه مشخص نمایش داده می شوند و برای سئو و به اشتراک گذاری اجتماعی مهم هستند. بچسب عنوان یک صفحه وب به معنای توصیف دقیق و مختصر از محتوای صفحه است. آموزش رایگان سئو
- آدرس اینترنتی صفحه: سئوکار باید اطمینان حاصل کند که سلسله مراتب دسته بندی مطالب وب سایت در آن منعکس شده است. URL یا آدرس شما سلسله مراتب اطلاعات موجود در صفحه را نشان می دهد و موتورهای جستجو از این اطلاعات برای تعیین ارتباط یک صفحه وب مشخص استفاده می کنند. پس ساختار URL از آن جهت اهمیت دارد که به موتورهای جستجو کمک می کند تا اهمیت نسبی را درک کنند و یک ارتباط مفید را به صفحه داده شده اضافه می کنند. همچنین از منظر متن لنگر مفید است زیرا در صورت گنجاندن کلمات کلیدی درURL، با کلمه یا عبارت مرتبط پیوند برقرار خواهند کرد.
چگونگی هدفمند سازی سئو جهت بهبود و ارتقا سایت
این کار تنها بر تکیه بر سه عمل اصلی دارد که شامل Technical SEO ،on Page Seo ،Off Page Seo می شود. Technical SEO بهبود جنبههای فنی و تکنیکی یک وب سایت به منظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو است. با این کار به موتورهای جستجو کمک میکنید تا راحتتر به وب سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. on Page Seo فرآیند بهینه سازی محتوای صفحات وب هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران است که علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و باکیفیت، شامل مواردی از قبیل بهینه سازی عنوان، تگها و تصاویر نیز است. Off Page Seo تمام فعالیتهایی است که با هدف ارتقای رتبه صفحات در موتورهای جستجو، خارج از وب سایت انجام میگیرد و لینک سازی فقط بخش اعظمی از این شیوه بهینه سازی را تشکیل میدهد.
سخن پایانی
همیشه باید در نظر داشت که گوگل به سایتهایی که ثابت کنند لیاقت جایگاههای اول را دارند رتبههای بهتری میدهد و این کار بدون یک متخصص سئو امکان پذیر نیست. پس انجام یک سئو تکنیکال با بازاریابی محتوای جذاب در سایت و همینطور لینک سازی به جا می تواند به سرعت سایت شما را جزء رتبه های بالای گوگل کند. در سئولوژی متخصصان با تکیه بر دانش خود و همینطور به روز رسانی اطلاعات خود در زمینه سئو می توانند کمک شایانی به افزایش رتبه سایت شما کنند.
