Mad Max Fury Road سه سال پیش اکران شد و مورد استقبال شدید منتقدین قرار گرفت. در این مطلب به بررسی تصاویری از پشت صحنه فیلم خواهیم پرداخت که نشان دهنده تلاش زیاد تیم سازنده برای خلق این اکشن نفسگیر هستند.
فرنچایز Mad Max محصولی از جورج میلر، نابغه ژانر اکشن، قبل از Mad Max Fury Road هم از موفقیت بالایی برخوردار بود. Fury بدون این که هیچ کس انتظارش را داشته باشد، روح جدیدی به این اثر کلاسیک بخشید. فیلم پس از مدت کوتاهی به میلیونها دلار فروش جهانی دست یافت و با نظر مثبت منتقدین به یک اکشن موفق مبدل شد.
میلر بدون شک یکی از بهترین اکشنهای ساخته شده را به طرفدارنش هدیه داد. Mad Max Fury Road با نامزدی 10 جایزه اسکار در زمره 5 فیلم تاریخ آکادمی قرار گرفت که توانستند در هر هفت دستهبندی فنی نامزد اسکار شوند. فیلم در نهایت 6 تا از 10 جایزه تا را برد و پرافتخارترین عنوان سال لقب گرفت.
از بدلکاریهای حرفهای گرفته تا ساخت ماشینهای حماسی و استفاده درست و هوشمندانه از فناوری Edge Arm برای خلق صحنههای تعقیب و گریز، میلر از هیچ کاری برای نمایش هرچه بهتر نبردهای حماسیاش در صحرا دریغ نکرد. در واقع یکی از سکانسهای رانندگی تا 25 مایل به طول انجامید.
پس از این که بدانید اکثر صحنههای این فیلم واقعی بوده و چقدر از جلوههای ویژه کامپیوتری (CGI) در آنها کم استفاده شده، تعجب خواهید کرد. در واقع چیزی که فیلم را از عناوین مشابهش متمایز میکند همین عرق جبینی است که سر صحنههای پر زد و خوردش ریخته شد.
در ادامه با تصاویری از پشت صحنه Mad Max با ما همراه باشید و ببینید یک فیلم چگونه با بیش از 120 روز بیابانگردی تبدیل به اثری موفق میشود. همانطور که خودتان شاهد هستید بازی در این فیلم کار سادهای برای بازیگران یا دستاندرکارانش نبوده و برای Mad Max خونها، عرقها و اشکهای زیادی ریخته شده است.
آنچه در این مقاله میخوانید:
20 تصویر جذاب از پشت صحنه فیلم Mad Max Fury Road
این شما و این 20 تصویر از پشت صحنه Mad Max Fury Road که فیلم را متحول کردند.
20- دیدگاه کارگردان
وقتی نوبت به صحنههای رانندگی در جاده Mad Max رسید، کارگردان فیلم یعنی جورج میلر هر مانعی را کنار میزد. در واقع سکانسهای صحرایی فیلم بود که بیشترین نظر مثبت را از سوی منتقدین دریافت کرد. وقتی که از میلر بابت چگونگی مدیریت چنین صحنههای واقع گرایانهای پرسیده شد، میلر اذعان داشت که یک چیز بزرگ به او در این راه کمک کرد.
این چیز دستگاهی است که Edge Arm نام دارد. میلر در مصاحبهاش با خبرنگار TopGear گفت: «این باحالترین ابزار سینمایی است که تاکنون ساخته شده و ما بدون وجودش نمیتوانستیم این فیلم را بسازیم.»
دوربینی منعطف، به یک ماشین جرثقیل متصل بود و خارج از جاده، همپای تعقیب و گریزها تمام صحنههای اکشن را شکار میکرد. نماهای پشت صحنه Edge Arm واقعاً شگفتآور هستند.
19- صحرای سبز
Mad Max Fury Road بدون شک یکی از واقعگرایانهترین فیلمهای اکشن در تاریخ سینما است. با وجود این هر فیلم اکشن پرحاشیهای باز هم کمی نیاز به قابلیت پرده سبز دارد و Mad Max هم از این قاعده مستثنا نیست. جورج میلر تا جایی که میتوانست فیلمبرداریش را در صحرا انجام میداد، اما در اینجا یکی از مثالهایی را میبینیم که استودیو هیچ چاره دیگری جز پرده سبز نداشت.
همانطور که در ابتدا اشاره شد Mad Max Fury Road نامزد دریافت 10 جایزه اسکار شد و به عنوان یکی از پنج فیلم تاریخ آکادمی که توانستند در همه دستههای فنی نامزد شوند در کنار عناوینی چون Revenant و Hugo و Titanic و Master and Commander قرار گرفت.
18- دست فیوریوسا
یکی دیگر از مثالهایی که وجود پرده سبز در فیلم لازم بود دست مکانیکی فیوریوسا است. شخصیت فیوریوسا که توسط شارلیز ترون به زیبایی هر چه بهتر اجرا شد، یک دست مکانیکی کاملاً باورپذیر در فیلم دارد. او حتی در سکانسی دستش را از جا در میآورد و بینندگان را از این که چگونه دست قطع شده این قدر واقعگرایانه به نظر میرسد، شگفتزده میکند.
این تنها یک نمونه از جزئیاتی است که Mad Max Fury Road را به اکشنی کم نقص تبدیل میکند.
خودتان میتوانید ببینید که ترون چه زحمتی برای یک سکانس میکشد. با صورتی خاک گرفته و کثیف از یک تریلی بزرگ بالا میرود. انصافاً بازیگران این فیلم برای خلق تجربهای واقعگرایانه سختیهای زیادی کشیدند.
17- آویزان شدن
یکی از نفس گیرترین بخشهای تعقیب و گریز Mad Max Fury Road سکانس میلههای تابدار است. از آنجایی که میلر سعی داشت تا میتواند همه چیز را واقعگرایانه خلق کند، در این سکانس محافظ و کابلهای متصل به بازیگران به وسیله افکتهای کامپیوتری یا CGI حذف شدند. میلر در ابتدا کمی دو دل بود اما گای نوریس، مشاور بدلکاری فیلم، او را مجاب کرد که این ایده جواب میدهد. بله، درست حدس زدید، این بدلکاران واقعاً با میلههای غولپیکر به اطراف تاب میخورند.
تیم حتی یکی از هنرمندان اسبق شرکت Cirque du Soleil را به خدمت گرفت تا یک کلاس آموزش هشت هفتهای برای بدلکاران برگزار کند. نوریس سر ساخت هر چه بهتر این سکانس تمامی تلاشش را کرد و مطمئن شد که بدلکارانش قبل از عملکرد به اندازه کافی آموزش دیده باشند.
16- سایه گرفتن شارلیز
غیر از بدلکاری شگفتآور و کمنقص Mad Max Fury Road دشواریهای دیگری نیز با این فیلم جنجالی همراه بود.
به عنوان مثال اکثر سکانسهای فیلم در صحرا فیلم برداری میشد. تکمیل فیلمبرداری چیزی حدود 120 روز برای عوامل زمان گرفت و این به معنی 120 روز مقاومت در مقابل آفتاب، گرما و شن داغ است. فیلمهای اکشن به خودی خود طاقتفرسا هستند، اما هنگامی که در یک محیط نامساعد مثل وسط صحرا با آفتاب سوزان پیش بروند انرژی مضاعفی از بازیگران و اعضای تیم میکاهند.
در این تصویر شخصی را میبینیم که یک چتر بامزه بالای سر شارلیز ترون نگاه داشته تا از پوست او در مقابل آفتاب سوزان حفاظت کند. به خاطر شن زیاد، اعضای تیم غالباً صورتشان را با دستمال پوشانده و برای محافظات از آفتاب کلاه و ژاکت به تن میکردند.
15- جوگیر شدن
نیکلاس هولت یکی از شگفتآورترین بخشهای فیلم را به خود اختصاص داده است. او نقش یک شخصیت روانی به نام ناکس را دارد که در کمال ناباوری در نهایت عاشق میشود. برای هولت سخت نبود که با شخصیت نقشش ارتباط برقرار کند.
روزانه پس از 2 ساعت گریم هولت تبدیل به شخصیت ناکس میشد. او اعتراف کرد که اتمسفر اطراف روی شخصیت فیلمش تأثیری زیادی داشته و گفت: «موتور ماشینها در اطرافتان غرش میکنند و کوس جنگ در کامیونهای کنارتان طنین میاندازند و 100ها نفر که با انواع لباسها و آرایشها گریم شدهاند، کاری میکنند که مو به تنتان سیخ شود.»
14- حماسه سکانس شنی
اگر در عجبید که یک فیلم در صحرا چه سختیهایی خواهد داشت، با مشاهده تصویر بالا حساب کار دستتان میآید.
معلوم نیست کسی که در این گردباد بین دو ماشین غول پیکر میدود بازیگر است یا بدلکار، اما به هر حال از جان و دل مایه گذاشته است.
اصلاً این که بازیگران و دستاندرکاران میتوانستند یکدیگر را ببینند نوعی معجزه بود. در عین دشواریهایی که طوفان شن برای فیلمبرداری در بر داشت، به واقعگرایانه بودن بیشتر سکانسها کمک شایانی کرد. در واقعیت شن و گرد و خاک المان اصلی مسابقات صحرایی هستند، بنابر این میلر اجازه داد چنین سکانسهایی در فیلمش حضور پررنگ داشته باشند.
13- بدل فیوریوسا
شارلیز خودتی؟ Mad Max Fury Road بدون بدلهای حرفهایش هرگز به چیزی که امروز شاهد هستیم تبدیل نمیشد. در عین حال که تام هاردی و شارلیز ترون بیشتر کارها را خودشان انجام میدادند، این بدلهایشان بودند که در بخشهای سخت دست به کار شوند.
در این تصویر دانیا گرانت، بدل ترون برای نقش فیرویزا را مشاهده میکنید. جالب اینجاست این اولین باری نیست که گرانت بدل ترون میشود و در فیلم Snow White and the Huntsman هم به جای او جلوی دوربین قرار گرفته است. گرانت بدلکاریهای زیادی در عناوینی سینمایی و تلویزیونی داشته و اندازه کافی تجربه دارد که از پس چنین شخصیت با جذبهای برآید.
گای نوریس برای جمع کردن تیمش وسواس زیادی به خرج داد و موفقیت نهایی فیلم نشان از تصمیمات درستش دارد.
12- تام هاردی و بدلکارش
یعنی گای نوریس واقعاً میتوانست بدلی بهتر از جیکوب توماری برای تام هاردی پیدا کند؟ من که چنین فکری نمیکنیم. در واقع همه موافقند که توماری باید در هر فیلمی جای تام هاردی قرار بگیرد.
توماری در فیلمهای The Revenant ،Legend و حتی در آخرین کار هاردی یعنی Venom به عنوان بدل حضور داشته است. به نظر میرسد که این دو طی چندین سال همکاری با یکدیگر حسابی دوست شدهاند. توماری بدل تمرینی هاردی نبود و بدون هیچ معطلی به عنوان بدل اصلی او در فیلم انتخاب شد. مطمئناً در فیلمهای هاردی شاهد حضور بیشتر او خواهیم بود.
11- آویزان شدن با طناب
جورج میلر بارها اشاره داشت که از جلوههای کامپیوتری به حداقل شکل ممکن در Mad Max Fury Road استفاده شده است. در این تصویر مثالی از طناب و سیمکشیهایی را میبینیم که توسط CGI حذف شدهاند.
شارلیز ترون شاید قوی باشد، اما آنقدر زور ندارد که از در نیمه باز و با یک دست تام هاردی آویزان را نگه دارد.
بله درست میبینیند؛ این در واقع خود ترون و هاردی هستند و در این سکانس خبری از بدل نیست. ترون از بازی در این صحنه بسیار وحشت داشت. سر هاردی به شکل خطرناکی به زمین نزدیک است تا جایی که پسرش پرسید اگر طناب پاره شود چه اتفاقی میافتد؟ جورج میلر هم بدون کمترین رحمی گفت: «خب، فکر کنم کلش میره زیر چرخ».
10- ژانگولرهای هاردی
تشخیص تام هاردی نسبت به بدلش انصافاً کار سختی است. در این تصویر هاردی یک نمای کلوز آپ داشته تا از کامیون آویزان به نظر برسد.
وقتی به تدوینهایی که تنها برای همین یک سکانس ساده صورت گرفته فکر میکنید، تازه متوجه میشوید که چرا Mad Max Fury Road نامزد این همه اسکار فنی شده است.
در این جا یکی از چندین کلوز آپ فیلم را میبینیم. ادیت این سکانسهای اکشن که آنها را یکپارچه به نمایش در آورده بسیار زیبا و چشمنواز به نظر میرسد. وجود تام هاردی یک بار احساسی خارقالعاده به این سکانس اضافه میکند که بوسیله بدلکار به بیننده منتقل نمیشد.
9- استراحت کردن
در اینجا یک تصویر کمیاب از تام هاردی و جورج میلر را میبینیم که در پشت صحنه Mad Max Fury Road استراحت میکنند. این طور به نظر میآید که هر دو مشغول تماشای نسخه خام و بدون سانسور فیلم هستند. میلر باید مطمئن باشد که سکانسهای فیلمش دقیقاً همان طوری بیرون آمده که دلش میخواهد، حتی برای یک اکشن شلوغ مثل Mad Max هم توجه به جزئیات ضروری است.
با وجود این که میلر وسواس خیلی زیادی روی چگونگی صحنههایش داشت، تا جایی که میتوانست آنها را خلاصه بیان میکرد تا وقت کسی را تلف نکند. او از عظمت صحنههای فیلم این گونه یاد میکند: «تعداد دست اندرکاران فیلم به 1700 نفر میرسید و بعضی روزها 1000 نفر به شکل همزمان در پشت صحنه حضور داشتند.»
8- پرده سبز در وسط صحرا
این تصور به ما نشان میدهد که Mad Max چقدر استادانه توانست CGI را با واقعیت تلفیق کند. حتی در وسط صحرا هم از پرده سبز برای اضافه کردن پس زمینههای حماسی استفاده میشد. این تنها یک مثال کوچک از استفاده مناسب پرده سبز است.
بسیاری از فیلمهای اکشن ترجیح میدهند به جای تلفیق جلوههای کامپیوتری با دنیای واقعی، تمامی سکانسها را در پرده سبز استودیو برداشت کنند. حاضریم سر این مسأله شرط ببندیم که به خاطر موفقیت بازی Mad Max Fury Roads و جوایز زیادی که به دست آورد، بسیاری از کارگردانان از این پس مسیر میلر را پیش خواهند گرفت.
اکنون تنها چیزی که نیاز داریم یک دنباله برای Fury Road است که متأسفانه به دلیل پرونده قضایی جورج میلر در رابطه با سوء استفادهاش از فیلم در هالهای از ابهام قرار دارد.
7- برداشت تعقیب و گریزهای حماسی
این عکس از پشت صحنه یکی دیگر از تصاویری است که قدرت خارقالعاده تکنولوژی Edge Arm جورج میلر را یادآور میشود. وقتی صحبت از رانندگی همراه با فیلم برداری میشود میلر حرف اول و آخر را میزند.
طریقه کار Edge Arm به این شکل است که یک راننده فوق حرفهای پشت فرمان مینشیند و یک اپراتور در کنارش وظیفه کنترل جرثقیل را به عهده دارد. در صندلی عقب اپراتور دوربین نشسته و در کنارش میلر از طریق صفحه مانیتور به همه چیز نظارت میکند. به گفته خود میلر «این طور به نظر میرسد که در بین یک بازی ویدیویی هستید».
6- هاردی در غل و زنجیر
تا حالا کسی را دیدهاید که به اندازه هاردی در این تصویر داغان به نظر برسد؟
شکی نیست که بازیگران و اعضای تیم فیلمسازی دوران سختی را در صحرا گذرانند، اما ظاهراً به بعضیها خیلی سختتر گذشت.
هاردی بخش اعظمی از فیلم را در غل و زنجیر بود و ماسک پوزه بند بر دهان داشت.
جالب اینجاست هنگامی که از هاردی در مورد ماسک پرسیده شد، به نظر مشکل چندانی با آن نداشت. هاردی با اشاره به تاریخچهاش در نقش منفی که ماسک به چهره دارد (Bane) گفت: «من از ماسک خوشم نمیآید، شرمنده نمیخواهم دروغ بگویم. اما خوب است که یک جدیدش را بگیرم، مخصوصاً با شکل یک چنگال باغبانی جلوی صورتم!» حداقل روحیه ظنزش را حفظ کرده است.
5- بدلکاران عاشق
این تصویر بدون شک لیاقت هزاران کلمه را دارد. یکی از بهترین لحظههای پشت صحنه Mad Max Fury Road به جای بازیگران واقعی به بدلشان مربوط میشود. بدلکار تام هاردی و شارلیز ترون یعنی دین گرانت و دایانا پورتر (که اکنون شده دایانا گرانت) سر صحنه فیلم با هم آشنا و عاشق یکدیگر شدند.
آنها پس از مدتی با هم ازدواج کردند و به یک داستان واقعی عاشقانه در پشت صحنه تبدیل شدند.
جالب قضیه اینجاست شایعاتی که از مراحل فیلم برداری Mad Max Fury Road به بیرون نشر کرده حاکی از آناند که خود هاردی و ترون خیلی با هم کنار نمیآمدند، ولی باز خدا پدرشان را بیامرزد که سبب امر خیر شدند.
4- تنها در صحرا
قاعدتاً تمام هدف یک فیلم این است که اتفاقات پشت صحنه را به بیننده نشان ندهد. اما با این وجود، جورج میلر در القای این حس که بازیگران در وسط صحرا وقعاً تنها هستند عملی خارقالعاده انجام داد.
این همان سکانسی است که همسران زیبای سفید پوش را در صحرا رها شده میبینیم.
حتی یک سکانس ساده مثل این هم 15 نفر را در پشت صحنه جای داده است. بنابر این وجود روزهایی که 1000 نفر در پشت صحنه فعالیت داشته باشند، تعجب چندانی ندارد.
فیلم برداری در چنین محیط خطرناکی مطمئناً نیازمند افراد زیادی است تا در صورت بروز مشکل غیرمترقبه آماده باشند.
3- هاردی و ترون نفس چاق میکنند
این تصور پشت صحنه یکی از کمیابترین لحظاتی است که 5 مهره مهم فیلم را در خود جای داده است: جورج میلر، رایلی کیوف، نیکولاس هولت، تام هاردی و شارلیز ترون. به نظر میرسد جورج میلر که همیشه در صحنههای فیلمش حضور دارد در یک استراحت کوتاه، بازیگرانش را برای اجرای بهتر هدایت میکند.
در این تصویر همچنین اعضای پشت صحنه را میبینیم که برای محفاظتشان از آفتاب و سختیهای محیطی سر و صورتشان را پوشاندهاند. یکی از کسانی که پشت هاردی ایستاده علاوه بر دستمال سر و نقاب، عینک ضد غبار هم زده و احتمالاً خودش را برای یک سکانس شنی آماده کرده است.
بعضی اوقات سکانسها چندین مایل در صحرا به طول میانجامند و ابر بزرگی از شن و غبار بوجود میآورند. Mad Max شاید یک برهوت تخیلی برای فیلم طراحی کرده، اما واقعیت امر چیز چندان متفاوتی نیست.
2- سکانس حماسی فیوریوسا
چه کسی سکانس فروپاشی فیوریوسا را فراموش میکند؟ با وجود این که نام فیلم مکس دیوانه است، داستان حول شخصیت فیریوزا پایان مییابد.
پس از تلاشش برای رساندن همسران به «سرزمین سبز» متوجه میشود که چنین جایی دیگر وجود ندارد و از آدمهای گذشتهاش تنها چند پیرزن باقی ماندهاند. با شنیدن این خبر متأثرکننده در یک سکانس سینمایی، فیریوزا دست مکانیکیش را در میآورد، به زانو میافتد و در وسط صحرا فغان افسوس سر میدهد.
همین صحنه دراماتیک و بینظیر باعث میشود با فیریوزا همزاد پنداری کرده و خشمش را در سینه حس کنیم.
1- سکانس دعوا
اگر باز هم قانع نشدید که فیلم بردای Mad Max از لحاظ فیزیکی طاقت فرسا بود، این تصویر را ببینید که تام هاردی (یا شاید بدلش) و یک جنگجوی دیگر را در همین تنیده نشان میدهد.
نمیدانیم کسی که کاپشن به تن دارد، چه کسی است، اما ظاهراً تمام تلاشش را میکند تا اوضاع به کام هاردی تلخ شود. این یک نمای منحصربفرد از پشت صحنه است و در واقع میتوانیم فیلم را از منظر فیلم بردار شاهد باشیم. البته بد نیست اشارهای هم بکنیم به ماسک فیلم بردار که به خاطر گرد و غباز زیاد کلاً سیاه شده است (یک آب به آن ماسک میزدی ضرر نمیکردی!).
سکانس مورد علاقه شما در Mad Max Fury Road چیست، نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.