Bitpro Nexus Bitpro Nexus Discover the Rabby Wallet, a user-friendly tool for managing your cryptocurrencies securely. Simplify your digital asset experience at rabby wallet.

جدیدترین ترفندها و نکات آموزشی برای عکاسی با گوشی

ترفندهای عکاسی با گوشی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

به لطف قابلیت‌های جدیدی مانند HDR و حالت پرتره گرفته تا لنزهای چندگانه و الگوریتم‌های پیچیده پردازش تصویر، اکنون ابزارهای لازم برای عکاسی حرفه‌ای با گوشی در دسترس همه قرار دارد. با این حال، دانستن ترفندهای عکاسی با گوشی، می‌تواند کیفیت عکس‌ها را به سطح بالاتری برساند.

عکاسی با گوشی‌های هوشمند به یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های ثبت لحظات زندگی تبدیل شده است. با پیشرفت تکنولوژی دوربین‌های موبایل، این دستگاه‌ها امکاناتی ارائه می‌دهند که زمانی تنها در اختیار عکاسان حرفه‌ای با دوربین‌های گران‌قیمت بود. اما پیشرفت تکنولوژی به تنهایی نمی‌تواند برای گرفتن عکس‌های زیبا و حرفه‌ای، کافی باشد؛ برای بهبود کیفیت عکس‌های گرفته شده، آشنایی با ترفندهای عکاسی با گوشی ضروری است؛ چراکه این ترفندها به کاربران کمک می‌کند تا به صورت حرفه‌ای‌تری عکاسی کنند. در ادامه این مطلب آموزش عکاسی با گوشی موبایل همراه پلازا باشید تا با مهمترین نکاتی که باید در این زمینه بدانیم، آشنا شویم.

فهرست مطالب:

ترفندهای عکاسی با گوشی

عکاسی با گوشی‌های هوشمند روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود و تکنیک‌ها و ترفندهایی وجود دارد که می‌تواند کیفیت عکس‌های شما را به سطح بالاتری برساند. در ادامه به جدیدترین ترفندها و نکات آموزشی در عکاسی با گوشی می‌پردازیم:

1. استفاده از حالت پرتره برای عکاسی

بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی حالت پرتره دارند که به کمک هوش مصنوعی، پس‌زمینه را به‌طور خودکار محو (بوکه) و سوژه را برجسته‌تر می‌سازد. برای گرفتن پرتره‌های باکیفیت و حرفه‌ای، مطمئن شوید که سوژه در فاصله مناسبی از دوربین و پس‌زمینه قرار دارد.

2. از حالت شب استفاده کنید

برای عکاسی در شرایط نوری ضعیف یا شب، بهتر است حالت شب را فعال کنید. استفاده از Night Mode سبب می‌شود تا عکس‌هایی با جزئیات بیشتر و نویز کمتر بگیرید. این حالت با افزایش زمان نوردهی و پردازش تصویر به شما کمک می‌کند تصاویر روشن‌تر و با وضوح بیشتری در شب ثبت کنید.

3. از یک گوشی باکیفیت استفاده کنید

در بیشتر مواقع شما هر چقدر هم در زمینه عکاسی حرفه‌ای باشید اما اگر سخت‌افزار لازم را نداشته باشید، نمی‌توانید عکس‌های جالب توجهی بگیرید؛ بنابراین، اگر می‌خواهید به طور جدی در زمینه عکاسی فعالیت کنید، بهتر است که بهترین گوشی‌ها در جهان برای عکاسی خریداری کنید. گوشی‌ها در طول چند سال گذشته پیشرفت قابل توجهی از نظر دوربین داشته‌اند و از همین رو، پرچم‌داران اپل، گوگل، سامسونگ یا شیائومی، بهترین انتخاب برای عکاسی به حساب می‌آیند. اما اگر بودجه محدودی دارید، بهترین گوشی‌های میان‌رده از نظر عکاسی نیز می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

4. به تعداد زیاد عکس بگیرید

 

این یکی از واضح‌ترین نکاتی است که در این آموزش عکاسی با موبایل باید به آن بپردازیم. تفاوت اصلی میان یک عکاس خوب و متوسط، اغلب به تعداد عکس‌هایی که گرفته شده است برمی‌گردد. به عنوان نمونه اگر شما 300 عکس بگیرید، بالاخره چند عکس خوب از آن‌ها بیرون می‌آید.

بنابراین دفعه بعد اگر می‌خواستید یک عکس داشته باشید، دکمه شاتر را چند بار دیگر هم فشار دهید تا عکس‌های بیشتری گرفته شود. به لطف Google Photos، قرار نیست لزوما این عکس‌ها در حافظه داخلی گوشی شما انباشته شوند. همچنین با تغییر موقعیت خود، نقطه کانونی و یا زاویه، به جای انبوهی از تصاویر دقیقا مشابه، عکس‌های متنوع‌تری خواهید داشت.

5. از حالت عکاسی پیاپی یا فیلم‌برداری 4K استفاده کنید

برخی از گوشی‌ها مانند گوشی‌های سامسونگ، همه عکس‌های پیاپی را در یک مجموعه قرار می‌دهند

عکاسی در حالت پیاپی (Burst mode) هنگام عکس گرفتن از کودکان، عکس‌های دسته جمعی (که همواره ممکن است برخی، از عکس گرفته شده راضی نباشند) و سوژه‌هایی که متحرک هستند (مانند عکس‌های وزشی یا حیوانات خانگی) بسیار مفید خواهد بود. برخی از گوشی‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به راحتی چند عکس از آن‌ها را نگه دارید و بقیه را حذف کنید که این بسیار مفید خواهد بود.

نقل قول:
برخی از عکاسان نیز پیشنهاد کرده‌اند در حالت 4K فیلمبرداری کرده و یک فریم از فیلم که مناسب است را به عنوان عکس انتخاب کنید.

برخی از عکاسان نیز پیشنهاد کرده‌اند در حالت 4K فیلمبرداری کرده و یک فریم از فیلم که مناسب است را به عنوان عکس انتخاب کنید. وضوح این تصاویر بالای 8 مگاپیکسل هستند. همچنین تعداد معدودی از نرم افزارهای پخش ویدئو این امکان را به شما می‌دهند که یک فریم را از کلیپ انتخاب کرده و جدا کنید که از جمله آن‌ها، برنامه پخش ویدئوی سامسونگ است.

 

6. همه چیز را درباره اپلیکیشن موبایل خود یاد بگیرید

این از آن نکته‌هایی است که چندان که باید، جدی گرفته نمی‌شود. فرقی نمی‌کند که گوشی خود را تازه خریده‌اید یا قدیمی است، در هر صورت ارزش این را دارد که وقت صرف کرده و به همه سوراخ سنبه‌های اپلیکیشن دوربین آن سر بزنید. اگر بخواهید از تنظیمات خودکار دوربین گوشی خود استفاده کنید عکس‌های شما چندان بهبود نخواهند یافت.

به عنوان نمونه، اپلیکیشن دوربین هواوی به شما اجازه می‌دهد با ضربه زدن فوکوس کنید و سپس با کشیدن انگشت خود در جعبه فوکوس می‌توانید میزان نور را تنظیم کنید. همچنین حالت «bothie» در گوشی‌های نوکیا و نیز حالت‌های قابل دانلود در گوشی‌های سامسونگ (با ضربه زدن به علامت + در منوی camera mode) نسز وجود دارند. گاهی هم فرا گرفتن کارهای ساده‌ای مانند انتخاب یکی از حالت‌های از پیش تنظیم شده گوشی مانند حالت «نقاشی نور» (light painting) می‌تواند کمک کند.

7. در صورت نیاز از یک اپلیکیشن دوربین دیگر استفاده کنید.

برنامه Open Camera

اپلیکیشن دوربینی که به صورت پیش فرض برروی گوشی شما نصب شده است لزوما بهترین انتخاب برای آن گوشی نیست. در واقع، برنامه‌های دوربین طراحی شده توسط اشخاص ثالث زیادی در پلی استور موجود هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

این اپلیکیشن‌ها به طور بالقوه می‌توانند هر آن چه نیاز دارید از تنظیمات جزیی تا حالت‌های (modes) پیشرفته را در اختیار شما قرار دهند. به عنوان نمونه اگر به دنبال یک دوربین با کنترل‌های دستی و نیز هیستوگرام هستید می‌توانید از برنامه Footej Camera استفاده کنید. اگر برنامه‌ای می‌خواهید که مخصوص سلفی گرفتن طراحی شده باشد، برنامه Candy Camera را امتحان کنید. حتی اگر به خصوصیات اهمیتی نمی‌دهید، باز هم برنامه‌های شخص ثالت ممکن است بدون هیچ دستکاری، عکس‌های بهتری نسبت به برنامه پیش فرض گوشی شما تولید کنند.

همچنین ممکن است با اپلیکیشن غیررسمی + Google Camera HDR نیز آشنایی داشته باشید. این برنامه توسط گوگل پشتیبانی نمی‌شود و در پلی استور نیز موجود نیست، اما برنامه فوق‌العاده‌ای است (البته اگر روی گوشی شما کار کند). Open Camera اپلیکیشن دیگری است که ارزش امتحان کردن را دارد.

 

8. آیا واقعا به فلش نیاز دارید؟

گوشی‌های هوشمند در عکس‌برداری در نور کم، پیشرفت‌های بزرگی داشته‌اند، بنابراین همیشه نیازی به فعال کردن فلش در این مکان‌ها نیست. متاسفانه خیلی پیش می‌آید که فلش دوربین یک عکس خوب را خراب کند.

در واقع، بسیاری از گوشی‌های پرچمدار فعلی، بدون استفاده از فلش، عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرند. شما نیز می‌توانید دفعه بعد که خواستید در ابتدای غروب و یا در داخل منزل عکس بگیرید، چند عکس با فلش و چندین عکس بدون فلش بیاندازید و سپس مقایسه کنید.

البته قطعا موقعیت‌هایی پیش خواهد آمد که آن‌قدر نور کم است که مجبور به استفاده از فلش دوربین خواهید بود. اما باز هم باید گفت امتحانش ضرری ندارد و می‌توانید چند عکس هم بدون فلش بگیرید. همچنین بسیاری از عکاسان حرفه‌ای، عمدا عکس‌های تیره‌تری می‌گیرند چرا که بعدا می‌توان سایه‌های موجود در عکس را اصلاح کرد اما ممکن است در مورد مناطقی که بیش از حد روشن افتاده‌اند نتوان کار زیادی انجام داد. همچنین عکس‌های تاریک و گرفته می‌تواند برای مردم جذاب‌تر و خاطره انگیزتر از یک عکس که روشنایی بیش از حد دارد، باشد.

 

9. یاد بگیرید که چطور و چه زمانی از خورشید استفاده کنید

تصویری از خورشید

قانون دیگر عکاسی این است که سعی کنید هنگامی که از اشخاص عکس می‌گیرید، خورشید داخل عکس نیافتد. البته استثناهایی برای این قانون وجود دارد. به عنوان نمونه، ممکن است بخواهید عکس‌های سایه‌نما داشته باشید یا دوست داشته باشید چیز جدیدی امتحان کنید. به جای اینکه خود خورشید در کادر دوربین شما ظاهر شود، سعی کنید حتما نور خورشید بر روی افراد یا اشیائی که می‌خواهید از آن‌ها عکس بگیرید، بیافتد.

نقل قول:
سعی کنید حتما نور خورشید بر روی افراد یا اشیائی که می‌خواهید از آن‌ها عکس بگیرید، بیافتد.

حالا که صحبت از خورشید است، شما همچنین می‌توانید در زمان‌هایی که به اصطلاح «ساعت‌های طلایی» (درست بعد از طلوع یا قبل از غروب آفتاب) نامیده می‌شوند، عکس بیاندازید. در این صورت خواهید دید که چه عکس‌های زیبایی حاصل می‌شود. ضمنا همه می‌دانیم که خود خورشید (در ساعات طلایی) سوژه فوق العاده‌ای برای عکاسی است، پس نگرانی از بابت خورشید نداشته باشید. می‌توانید به تناوب، فوکوس را برروی افق و یا آسمان تنظیم کنید تا عکس‌های خوبی به دست آورید.

10. با فعال کردن قابلیت گرید، از قانون یک‌سوم استفاده کنید

قانون یک‌سوم

یکی از نکات مهم در این مطلب آموزش عکاسی با موبایل این است که این قانون را یاد بگیرید. «قانون یک‌سوم» از شما می‌خواهد که منظره‌یاب (view finder) دوربین خود را به 9 بخش تقسیم کنید. با فعال کردن قابلیت نمایش خطوط راهنما (grid) در دوربین گوشی خود می‌توانید این کار را انجام دهید. و اگر گوشی شما این قابلیت را ندارد، خودتان به راحتی و با استفاده از چشمان خود می‌توانید آن را تخمین بزنید.

قانون یک‌سوم تاکید می‌کند که قرار گرفتن عناصر مهم عکس در محل برخورد خطوط افقی و عمودی که تصویر را به سه قسمت تقسیم می‌کنند بیش‌ترین توجه را جلب می‌کند، بنابراین آن‌ها باید در این مکان‌ها قرار گیرند. این یک ایده فوق‌العاده است (و قابلیت گرید نیز در این‌جا به شما کمک می‌کند)، اما به طور کلی قوانین بی عیب و نقص نیستند و در برخی موقعیت‌ها بهتر است از آن‌ها تبعیت نکنیم.

نقل قول:
کادربندی غیرمعمول، می‌تواند تاثیر بزرگی در منحصر به فرد کردن عکس‌های شما داشته باشد.

بنابراین واضح است که تبعیت از این قانون می‌تواند به شما کمک کند، اما اجازه ندهید با تبعیت بی چون و چرا از آن، از کادربندی دلخواه خود منصرف شوید. کادربندی غیرمعمول، می‌تواند تاثیر بزرگی در منحصر به فرد کردن عکس‌های شما داشته باشد. بنابراین، از شیطنت و خلق عکس‌های عجیب واهمه نداشته باشید. همچنین همان‌طور که خودتان هم احتمالا حدس زده‌اید، مناطق قانون یک‌سوم به طور کلی، پس از بریده شدن مربعی عکس در اینستاگرام از محدوده بیرون می‌روند.

 

11. در صورت نیاز از قابلیت HDR استفاده کنید

مقایسه یک عکس HDR (راست) و یک عکس معمولی. به جزئیات ابرها در عکس HDR دقت کنید.

تقریبا همه گوشی‌های فعلی از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کنند. HDR چندین نوردهی را با هم ترکیب می‌کند تا عکس بهتری حاصل شود. در این روش، در سایه‌ها و بخش‌های روشن تصویر، جزییات بیشتری دیده خواهد شد. برخی از گوشی‌ها امکان HDR خودکار را دارند، در حالی که در برخی دیگر به عنوان یک گزینه در اپلیکیشن دوربین گوشی تعبیه شده است.

HDR در عکس‌برداری از مناظر و محیط‌های شهری بهترین عملکرد را دارد، چرا که در این مکان‌ها شاهد ترکیب آسمان روشن و سایه‌های تاریک هستیم که در «حالت معمولی» عکس‌های آن‌ها خوب از آب در نمی‌آید. اگر از این قابلیت استفاده نکنید ممکن است دوربین گوشی شما آسمان را بیش از حد روشن و جزییات موجود در سایه‌ها را کاملا سیاه نشان دهد.

حالت‌های HDR در طی این سال‌ها بسیار سریع‌تر شده‌اند و با ظهور دوربین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، ممکن است حتی در برخی گوشی‌ها تفاوتی میان عکس‌برداری HDR و معمولی حس نکنید. اما هنوز هم در بسیاری از گوشی‌های ارزان قیمت باید برای لحظه‌ای گوشی را بی‌حرکت نگه دارید وگرنه عکس مات و شبیه ارواح می‌شود.

گوشی‌های گوگل پیکسل نشان می‌دهند که عکاسی HDR (به خصوص + HDR) می‌تواند برای عکس‌های شبانه نیز فوق‌العاده باشد. پس حالت HDR تنها محدود به استفاده در روز نیست.

 

12. با حالت دستی آشنا شوید

حالت دستی (manual) یا پرو (pro)، ممکن است در نگاه اول یکی از پیچیده‌ترین خصوصیات برای مبتدیان به نظر آید. اما در کنار مطالعه درباره آن، یکی از راحت‌ترین راه‌های یادگیری حالت دستی این است که عملا با آن کار کنید (این حالت معمولا یک حالت مستقل در اپلیکیشن گوشی شما است).

به عنوان یک توضیح مختصر، سرعت شاتر تعیین کننده مدت زمانی است که شاتر دوربین شما باز می‌ماند. در تاریکی، مقدار بالاتر آن بهتر است، اما باید گوشی خود را بدون حرکت نگه دارید. همچنین ISO میزان حساسیت به نور را تعیین می‌کند. ISO پایین‌تر در طول روز بهتر است، در حالی که در مکان‌های تاریک‌تر مقدار بالاتر بهتر است. اگر بیش از حد آن را بالا ببرید باعث ایجاد نویز یا دانه‌دار شدن تصاویر خواهد شد. دیافراگم (Aperture) به زبان ساده میزان باز یا بسته بودن روزنه‌ی لنز هنگام عکاسی را مشخص می‌کند.

تنظمیات نوردهی، ISO و دیافراگم، سه ضلع مثلث بسیار مهم نوردهی را تشکیل می‌دهند. بنابراین با تغییر یکی از آن‌ها، معمولا ممکن است نیاز به تغییر دیگری نیز به وجود آید. به جز گوشی‌هایی چون گلکسی K زوم و ایسوس زنفون زوم، سایر گوشی‌ها به شما امکان تنظیم دیافراگم را نمی‌دهند. اما آشنایی با این مثلث برای عکاسی حرفه‌ای ضروری است.

نقل قول:
سرعت بالاتر شاتر در صورتی که دوربین «مطلقا» بی‌حرکت نماند موجب مات شدن بیشتر می‌شود.

به یاد داشته باشید که سرعت بالاتر شاتر در صورتی که دوربین «مطلقا» بی‌حرکت نماند موجب مات شدن بیشتر می‌شود. یک دیوار کوتاه پیدا کنید تا گوشی را بر روی آن قرار دهید و نفس خود را در سینه حبس کنید که تا حد ممکن هیچ حرکتی نداشته باشید. همچنین قرار دادن گوشی روی چیزی و استفاده از تایمر هم می‌تواند از حرکت کردن‌های احتمالی گوشی جلوگیری کند. همچنین می‌توانید از نکته بعدی نیز استفاده کنید.

13. برای عکس‌های با نوردهی طولانی یا حالت نقاشی نور، یک «سه پایه» تهیه کنید

این عکس که با گوشی هواوی P9 گرفته شده است تا حدی به شما نشان می‌دهد که هنگام استفاده از سه پایه و خصوصیت نقاشی نور، باید انتظار چه جور عکسی را داشته باشید.

عکس‌های با نوردهی طولانی می‌توانند با شکار رد نور و دیگر جزئیات در تاریکی مانند حرکت آسمان شب، واقعا زیبا باشند. به طور کلی در این نوع عکس‌ها شاتر زمان زیادی را باز بوده که در صورتی که در این مدت دوربین 100 درصد بدون حرکت نباشد، مات از آب درآمدن عکس اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. برخی از گوشی‌ها مانند هواوی P20 پرو از تثبیت کننده مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا شما را قادر سازد عکاسی با نوردهی تا 4 ثانیه با دستان خود انجام دهید.

یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای همه ما، خرید یک سه پایه است تا به راحتی عکس‌های زیبای با نوردهی طولانی بگیریم. به عنوان نمونه سه پایه‌های عکاسی با قیمت حدود 15 دلار در فروشگاه آمازون موجود هستند. حتی اگر نمی‌خواهید عکس‌های دارای دنباله‌های نور داشته باشید، اگر گوشی شما مستعد به تولید عکس‌های تار در شب است، یک سه پایه قابل حمل می‌تواند بسیار کمک کند. می‌توانید یک مدل با پایه‌های خم شدنی خریداری کنید و آن را دور یک تیر چراغ یا نرده بپیچانید و از حالت تایمر برای گرفتن عکس‌های دسته جمعی یا گرفتن سلفی‌های از راه دور استفاده کنید.

 

14. استفاده از قابلیت Focus Peaking (در صورت برخورداری از آن)

Focus Peaking در یک گوشی سامسونگ

به رنگ‌های سبز در لبه گلبرگ‌ها دقت کنید تا خیلی سریع متوجه شوید دوربین برروی کدام نواحی فوکوس کرده است.

حالا که صحبت از ترفندهای دستی شد، باید گفت استفاده از قابلیت Focus Peaking نیز یکی دیگر از نکات عکاسی با گوشی‌های هوشمند است. این خاصیت در حالت دستی (manual mode) گوشی‌های سامسونگ و غیره دیده می‌شود و می‌تواند بسیار مفید باشد.

به طور ساده، قابلیت Focus Peaking مناطقی از صحنه که فوکوس برروی آن متمرکز است را با رنگ درخشان برجسته‌سازی می‌کند تا این مناطق به آسانی قابل تشخیص باشند. این قابلیت به شما می‌گوید دوربین برروی کدام ناحیه از کادر، فوکوس کرده است. شما می‌توانید از این قابلیت در کنار فوکوس دستی (manual focusing) استفاده کنید.

 

15. قبل از عکاسی، لنز گوشی خود را تمیز کنید؛ از نکات مهم آموزش عکاسی با موبایل

لنز معمولا جزو مواردی است که در گوشی‌های هوشمند در مقایسه با خصوصیت‌هایی چون دیافراگم، اندازه حسگر و دوربین سلفی چندان جدی گرفته نمی‌شود. اما اگر بخواهیم عکس‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشیم، لنز به فاکتور مهمی تبدیل خواهد شد. لنزهای بی‌کیفیت یا کثیف می‌توانند عکس‌ها را خراب کنند.

به همین خاطر است که همواره توصیه می‌شود پیش از عکاسی، لنز را تمیز کنیم. البته بهتر است این کار را با آستین پیراهن و مانند آن انجام ندهیم. پیشنهاد می‌شود از دستمال میکرو‌فیبر یا دستمال بدون پرز استفاده کنید. هنگامی که رعایت کردن این مورد برایتان به یک عادت تبدیل شد، از اینکه تعداد عکس‌های خوب شما بسیار بیشتر شده‌اند شگفت‌زده خواهید شد.

 

16. از گزینه اصلاح خودکار در برنامه گوگل فوتوز استفاده کنید

گوگل فوتوز گزینه‌ای به نام اصلاح خودکار (auto) را پیشنهاد می‌دهد

شاید اینجا (اصلاح خودکار برروی تصویر سمت راست اعمال شده است) تفاوت چندانی مشاهده نشود، اما به طور کلی گزینه اصلاح خودکار بسیار خوب عمل می‌کند.

گوگل فوتوز چیزی بیشتر از یک سرویس برای پشتیبان‌گیری از تصاویر است. برنامه گوگل فوتوز ابزارهای متنوعی برای ویرایش تصویر دارد. این ابزارها انواع تنظیمات از نور و رنگ گرفته تا چرخش و بریدن تصاویر را برای شما ممکن می‌سازند.

اما فعلا همه این تنظیمات را کنار بگذارید، چرا که می‌خواهیم یکی از بهترین نکات مفید برای عکاسی با گوشی‌های هوشمند را معرفی کنیم که به طور ساده، استفاده از گزینه «auto» است (option را لمس کنید و سپس گزینه auto را انتخاب کنید). این کار را انجام دهید و بلافاصله شاهد نتیجه احتمالا زیبا و خوشایند آن خواهید بود.

17. در صورت نیاز، یک برنامه ویرایش تصویر دیگر را دانلود کنید

تصویری از محیط برنامه Snapseed

گوگل فوتوز آپشن‌های مختلفی برای ویرایش تصاویر دارد، اما امتحان کردن دیگر برنامه‌های خوب هم خالی از لطف نیست. به عنوان نمونه می‌توان برنامه Snapseed را نام برد که تصویری از آن را در بالا مشاهده می‌کنید.

این برنامه ویرایشگر، انبوهی از خصوصیت‌ها را در خود جای داده است. از ویرایش تصاویر با فرمت RAW و پشتیبانی از منحنی S تا ابزارهای ترمیم و تراز سفیدی جزو خصوصیات این برنامه محسوب می‌شوند. همچنین Snapseed از امکانات معمول چون فیلترها، برش تصاویر و اصلاح خودکار نیز برخوردار است.

 

18. فراموش نکنید که می‌توانید تصاویر را برش دهید

در گذشته، بریدن عکس‌هایی که با دوربین گوشی خود می‌گرفتیم کاری عجیب به نظر می‌رسید. دلیل این امر احتمالا آن است که دوربین گوشی‌های قدیمی وضوح و کیفیت بسیار پایینی داشتند و با بریدن و کوچک‌تر کردن آن‌ها، این مشکل وضع بدتری پیدا می‌کرد. با این وجود، یکی از واضح‌ترین نکات عکاسی با گوشی‌های هوشمند، همین بریدن تصاویر بعد از عکس‌برداری است.

گوشی‌های هوشمند امروزی عکس‌های با وضوح و کیفیت بسیار بالا تولید می‌کنند که کاملا قابل برش دادن هستند. پس هنگام عکاسی می‌توانید کادر را وسعت بخشید و پس از عکس‌برداری در صورت نیاز و به شکل مناسب، تصویر را برش دهید. همچنین اگر در هنگام عکس‌برداری، فراموش کرده‌اید قانون یک‌سوم را در نظر بگیرید، معمولا می‌توانید بعدا با برش تصویر، کادربندی را اصلاح کنید.

 

19. چند خط اریب به عکس خود اضافه کنید

تصاویر داخلی که در آن از خطوط اریب استفاده شده است

خطوط اریب می‌توانند کمک کنند که چشم‌ها به عکس جلب شوند

این یکی از نکات عکاسی است که ممکن است خیلی مشخص نباشد، اما سعی کنید هنگام عکاسی به چیزهایی مثل جاده‌ها، خطوط نقاشی شده و ساختمان‌هایی که به صورت اریب دیده می‌شوند توجه کنید. موارد مذکور به عکس شما عمق می‌بخشند. قرار گرفتن در موقعیت مناسب برای بهره بردن از مزیت خطوط اریب، موجب جلب توجه و دوخته شدن چشمان بیننده به عکس شما می‌شود.

نقل قول:
قرار گرفتن در موقعیت مناسب برای بهره بردن از مزیت خطوط اریب، موجب جلب توجه و دوخته شدن چشمان بیننده به عکس شما می‌شود.

همچنین می‌توانید دوربین را 45 درجه کج کنید تا جاده، ساختمان و دیگر سوژه‌ها اریب شوند. لازم نیست همیشه عکس‌های صاف بگیریم. بد نیست گاهی هم شیطنت به خرج دهیم. مثلا سعی کنیم از تصاویر اجسام که در آب افتاده عکس بگیریم و عکس خود را به صورت عمودی برعکس (flip) کنیم. به خاطر داشته باشید که نکاتی که در این مقاله گفته شد، غیرقابل تغییر نیستند، اما خوشبختانه به شما کمک می‌کنند با فکر باز عکاسی کنید و روش‌ها و ترفندهای جدیدی را با دوربین گوشی خود امتحان کنید.

سوالات متداول

1. چگونه در آینه عکس بگیریم؟

زاویه مهم‌ترین عامل در گرفتن یک عکس خوب در آینه است. سعی کنید دوربین یا گوشی را کمی به سمت پایین یا بالا از صورت یا بدن خود نگه دارید تا بازتاب آن مستقیما در تصویر نباشد. زاویه‌هایی که کمی از مرکز انحراف دارند، می‌توانند جلوه‌های جذاب‌تری به عکس دهند و از نمایش گوشی یا دوربین در تصویر جلوگیری کنند. نورپردازی مناسب هم برای گرفتن یک عکس عالی در آینه بسیار مهم است؛ سعی کنید از نور طبیعی، مانند نور پنجره، استفاده کنید و منبع نور را در پشت خود یا از زاویه‌ای قرار دهید که به خوبی چهره و بدن شما را روشن کند. همچنین از تابش مستقیم نور به آینه خودداری کنید؛ چرا که می‌تواند بازتاب نامناسب ایجاد کند.

2. عکاسی با گوشی از ماه چگونه است؟

عکاسی از ماه با گوشی هوشمند چالشی است که با توجه به محدودیت‌های لنز دوربین گوشی، نیاز به دانستن برخی ترفندها و تنظیمات خاص دارد. با این حال، می‌توان با رعایت چند نکته کلیدی عکس‌هایی جذاب از ماه ثبت کرد. اول از همه اگر گوشی شما دارای دوربین تله‌فوتو است، حتما برای عکاسی از ماه از این دوربین کمک بگیرید. در ادامه حالت Pro را فعال کرده و ISO را بین 100 تا 200 قرار دهید. همچنین سرعت شاتر را نیز بهتر است روی 1/250 قرار دهید. در آخر مطمئن شوید که گوشی در یک جای ثابت قرار دارد و تکان نمی‌خورد.

3. بهترین ژست عکاسی با گوشی کدام است؟

برای اینکه تصویر طبیعی‌تر به نظر برسد، به جای نگاه مستقیم به دوربین، به یک طرف نگاه کنید یا در حال قدم زدن عکس بگیرید. همچنین، قرار دادن دست‌ها در جیب یا روی موها می‌تواند ژستی راحت و خودمانی ایجاد کند. همچنین، به جای اینکه دوربین را همیشه در سطح چشم نگه دارید، سعی کنید از زاویه‌های مختلف عکاسی کنید. زاویه پایین باعث می‌شود سوژه بلندتر و قدرتمندتر به نظر برسد، در حالی که زاویه بالا، ظاهری ملایم‌تر و دوست‌داشتنی‌تر به تصویر می‌دهد.

سخن پایانی

عکاسی با گوشی به یک ابزار قدرتمند برای ثبت لحظات روزمره تبدیل شده است. با یادگیری و استفاده از ترفندهای عکاسی با گوشی، هر کاربری می‌تواند عکس‌های شگفت‌انگیزی ثبت کند. عکاسی با گوشی دیگر محدود به تنظیمات خودکار نیست و با استفاده از ابزارهای پیشرفته‌ای که در دسترس قرار دارد، می‌توان تصاویری حرفه‌ای خلق کرد. نکته مهم این است که استفاده از این ترفندها و شناخت قابلیت‌های گوشی‌تان می‌تواند باعث شود تا به عکاسی به‌عنوان یک هنر نگاه کنید و بهترین نتیجه ممکن را از هر لحظه ثبت شده به دست آورید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
محمد ق
.
18 شهریور 1398، 00:46
پاسخ
0
0
سلام. ممنون از آموزش خوب و مفیدتون من با دوربین گوشی که ثابتش کرده بودم فیلم گرفتم ولی متاسفانه دوربین فوکوس اشتباه کرده و تصویر تار گرفته،راهی وجود داره همین فیلم رو صاف و واضح کنم؟ ممنون
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402