ریبوت فیلم Spawn بالاخره پس از سالها انتظار قرار است وارد مرحله تولید شود. نویسنده و کارگردان این عنوان، تاد مکفارلین قصد دارد با تمرکز بر روی احساسات و مسائل روانی و با به تصویر کشیدن فضایی تیره و ترسناک، جنبه متفاوتی از دنیای سینمایی کمیک را ارائه دهد.
تاد مکفارلین (Todd McFarlane) کارگردان فیلم Spawn معتقد است احساسات نقش بزرگی را در ریبوت این فیلم ایفا میکند. مکفارلین کمیک Spawn را در اوایل دهه نود میلادی خلق کرد و طولی نکشید تا به خاطر طراحی فوقالعاده و خط داستانی مخوف و هولناک به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. نسخه سینمایی این کار که در سال 1997 به نمایش درآمد، با وجود داشتن فضای اکشن قابل قبول و بازی خوب مایکل جی وایت (Michael Jai White) در نقش اصلی، به خاطر فیلمنامهای ضعیف و گرافیک تصویری نه چندان مناسب، ناکام ماند.
با اینکه فیلم ساخته شده موفقیت نسبی کسب کرد، هوادارن تمایل چندانی به ساخت دنباله آن نداشتند. در همین زمان بود که مکفارلین اعلام کرد که این فیلم را مجددا و این بار به نویسندگی و کارگردانی خودش و با بودجهای پایین و با ردهبندی سنی R (نامناسب برای افراد زیر 17 سال) خواهد ساخت. اما با گذشت زمانی نزدیک به یک دهه، پروسه ساخت این فیلم هرگز عملی نشد. اما اکنون کمپانی Blumhouse، سازنده فیلمهایی چون The Purge و Get Out، اعلام کرد که در صدد ساخت فیلم Spawn است. جیمی فاکس (Jamie Foxx) هم برای ایفای نقش اول این فیلم قرارداد خود را امضا کرده است.
مکفارلین تاکنون بارها درباره نسخه خود از این فیلم صحبت کرده است و مشخص شده است که این فیلم در ژانر وحشت روانشناختی (Psychological Horror) بوده و تنها عنصر تخیلی در این فیلم خود شخصیت Spawn خواهد بود. این کارگردان اخیرا در مصاحبهای جدید با سایت کمیکبوک اعلام کرده است که عمده تمرکز او بر روی انتقال احساسات شخصیتها خواهد بود.
مرکز توجه من به صحنه و احساسی است که آن به مخاطب منتقل میکند. بنابراین اگر من بتوانم این عنصر را حفظ کنم، دیگر مهم نیست که مثلا مجبور باشم فیلمبرداری را در محیط بسته انجام دهم یا در فضای باز. در واقع این گونه مسائل برای من در اولویت دوم هستند و تا زمانی که آنچه را که میخواهم در کار حفظ بشود، مشکل خاصی نخواهم داشت. زمانی که احساسات برقرار باشد من می توانم ضربان کار را در دست داشته باشم و اگر به من بگویند که می توانیم به جای ده ساعت کار در محیط های داخلی، ظرف پنج ساعت در بیرون ضبط را انجام بدهیم، برایم اهمیتی ندارد.
مکفارلین همچنین مشتاق به شنیدن ایدههای بازیگر برنده جایزه اسکار یعنی جیمی فاکس در نقش اول فیلم خود است. وی در این باره گفت:
او فکر ها و ایدههای زیادی درباره اینکه چه کاری را چگونه قرار است انجام دهد دارد. همچنین او خیلی با مهربانی و احترام آنها را بیان کرده و در آخر میگوید: به هر حال این فیلم تو است تاد. مثل این است که من میتوانم تا جایی که ممکن است از ذهن او و هر کس دیگری که در گروه است، بهره ببرم؛ نه تنها بازیگرها بلکه تدوینگرها، فیلمپردازان و همه همینطور هستند. ببینید من ساده لوحترین، بیتجربهترین و خنگترین فرد گروه در صحنه خواهم بود. در واقع برای کسی که سالها مدیر اجرایی بوده، بهترین روش برای پیشبردن کارها، جمع کردن یک گروه خوب و دادن حس مالکیت و دخالت در پروژه به آنها است.
Spawn اولین فیلمی است که در لیست بلند بالای فیلمهای برگرفته از کتابهای کمیک، قصد وارد شدن به ژانر وحشت را دارد. مثالهای دیگری که قرار است در آینده منتشر شوند شامل فیلم Venom تام هاردی (برگرفته از فیلمهای ترسناک دهه هشتاد میلادی) و اسپین آف مجموعه X-Men تحت عنوان New Mutants هستند. موفقیت فیلمهای رده R مثل فیلم Logan نشان داده است که هواداران آماده رویارویی با فضاهایی تیرهتر در دنیای کتابهای کمیک هستند و از قرار معلوم، Spawn قرار است مثال خوبی در این زمینه باشد.
در واقع فیلم Spawn با توجه به نکاتی مثل بودجه کم و اینکه شخصیت اصلی در فیلم تقریبا هیچ دیالوگی ندارد، خود را عملا از سایر فیلمهای کمیک جدا ساخته است. مکفارلین به خوبی توانسته هواداران را درباره نگرش خود نسبت به فیلم به وجد آورد و امیدواریم بتواند نقشههای بلندپروازانه خود را برای Spawn عملی سازد.