اگرچه اسپیکرهای هوشمند آمازون از سال 2015 در صدر جدول فروش بازار جهانی قرار داشت، اما در سه ماهه اول سال 2018، اسپیکرهای گوگل، گوی سبقت را ربوده و با 483% نرخ رشد نسبت به سال گذشته رکورد دار فروش در جهان شده است.
آمازون در سال 2015، برای اولین بار اسپیکر هوشمند آمازون اکو (Amazon Echo) را به بازار عرضه کرد. به عنوان سازنده دسته ای جدید از محصولات، اکو بیشترین سهم از بازار جهانی را به خود اختصاص داده بود و هر فصل همچنان جایگاه خود را در صدر جدول رقابت حفظ کرد. این ماجرا تا فصل اول امسال هم ادامه داشت. بیایید ابتدا به عقب برگردیم و این محصول را در چشم اندازی گسترده تر بنگریم. اسپیکرهای هوشمند، محصولاتی هستند که سریع ترین روند رو به رشد را داشته و از یک اسپیکر و یک دستگاه کمکی مجازی شخصی تشکیل شده اند.
براساس آمارموسسه تحقیقاتی کانالیز (Canalys) برای سه ماهه اول امسال یعنی از ژانویه تا مارچ، 9 میلیون قطعه از این محصول در سراسر دنیا به فروش رسیده است. این یک افزایش 210% بسیار چشمگیر به حساب می آید. در طول اولین سه ماه امسال، 3.2 میلیون اسپیکیر گوگل هوم (Google Home) و گوگل هوم مینی (Google Home Mini) در سراسر دنیا به فروش رسیده است که این میزان بالاتر از 2.5 میلیون اسپکیر هوشمند اکو قرار می گیرد که توسط آمازون در سه ماه اول سال در بازار جهانی به فروش رسیده است. ارسال محموله های اسپیکر گوگل در مقایسه با رشد 8 درصدی آمازون، 483 درصد رشد کرده است. جایگاه سوم در بازار جهانی اسپیکر هوشمند به کمپانی چینی علی بابا (Alibaba) تعلق گرفت که 1.1 میلیون اسپیکر هوشمند TMall را در همین مدت زمان به سراسر جهان فرستاده است. و جایگاه چهارم را هم شیائومی (Xiaomi) اشغال کرد. شیائومی بیش از 600،000 اسپیکر هوشمند Xiao را از ژانویه تا مارچ به خریداران در چین ارسال کرده است. سایر نام های تجاری، شامل Apple HomePod، روی هم رفته در سه ماه اول، 1.56 میلیون اسپیکر هوشمند را در جهان فروخته است.
بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند در سه ماهه اول 2018
نرخ رشد | سه ماهه اول 2018 | سه ماهه اول 2017 | فروشنده | رتبه |
---|---|---|---|---|
483% | 36.2% | 19.3% | گوگل | #1 |
8% | 27.7% | 76.6% | آمازون | #2 |
N/A | 11.8% | – | علی بابا | #3 |
N/A | 7% | – | شیائومی | #4 |
161% | 17.3% | 1.1% | سایرین | |
210% | 9 میلیون | 2.9 میلیون | بازار کلی |
حق مطلب در مورد اپل این است که هوم پاد تا نهم فوریه وارد بازار نشده بود، این به این معنی است که این دسته از اسپیکرها کمتر از دو ماه کامل از این سه ما را دسترس خریداران بودند.
در آمریکا 4.1 میلیون اسپیکر هوشمند از ژانویه تا مارچ روانه بازار شدند، و سه تولیدکننده برتر گوگل، آمازون و اپل بودند. در چین هم رتبه های یک تا سه به ترتیب به کمپانی های علی بابا، شیائومی و دینگ دنگ (DingDong) تعلق دارد.