اینستاگرام در اساسنامه جدید خود که مربوط به حفظ حریم خصوصی کاربران میشود، رصد رفتار کاربران را تایید کرده و گفته است که این کار را برای حذف کاربران غیرواقعی انجام میدهد.
خب اینستاگرام، شرکت زیرمجموعه فیسبوک است، پس نباید شنیدن این خبر چندان غافلگیر کننده باشد؛ چراکه فیسبوک با افشای اطلاعات کاربران خود در ماههای اخیر، نشان داد که همیشه در حال رصد کردن کاربران و رفتارشان بوده است.
براساس گفتههای شرکت به منابع خبری، این برنامه از رفتارهای کاربران برای بهینهسازی عملکرد رباتهای خود استفاده میکند. همانطور که میدانید اکنون حریم خصوصی برای هیچ یک از کاربران اینترنتی عملاً تعریف نمیشود و هر شرکتی که شما از آن برای ارتباط برقرار کردن یا به اشتراکگذاری اطلاعات خود حتی ایمیل، استفاده میکنید میتواند از حریم خصوصی شما استفاده نماید. بر اساس قوانین جدید اروپا باید شرکتها کاربران را از تغییرات امنیتی و مشاهده گرانه خود آگاه کنند. اینستاگرام نیز برای جلوگیری از به وجود آمدن شبهه، به کاربرانش اطلاع داده است که حرکات آنها را در برنامه اینستاگرام دنبال و تحلیل خواهد کرد.
بر اساس آنچه که در اساسنامه حفظ حریم خصوصی اینستاگرام عنوان شده است:
ما اطلاعات مختلفی از دستگاه شما دریافت میکنیم، همانند ضربه زدن روی صفحه، پایین و بالا بردن صفحه که همگی اعمال انسانی هستند و از آنها استفاده میکنیم تا رباتهای خود را برای تشخیص کاربران غیرواقعی و تقلبی قویتر کنیم.
اینستاگرام از سالهای پیش درگیر مشکلات کاربران غیرواقعی و تقلبی بوده است و این خبر تازهای نیست، اما اکنون به فکر مقابله و کم کردن این کاربرها افتاده است. البته این موضوع پذیرفتنی بوده که با استفاده از رفتارهای انسانی نظیر لایک کردن بهوسیله ضربه زدن، بالا و پایین کردن صفحات این شبکه اجتماعی بتواند کاربران غیرواقعی را از واقعی تشخیص دهد. در این راست، اینستاگرام سال پیش هم اعلام کرده بود که با استفاده از هوش مصنوعی رباتهای خود به دنبال حذف کردن کاربران غیرواقعی است. با این حال شاید اطلاعات به دست آمده با تحقیقات و دادههای جمعآوریشده کنونی بتواند به اینستاگرام در کاهش کاربران تقلبی کمک کند.
