با نزدیک شدن به نمایشگاه E3 2018 تصمیم گرفتیم 10 برتر این هفته را به 10 تعهد عمل نشده E3 اختصاص بدهیم. در این مطلب به بازی ها و مواردی اشاره خواهیم کرد که در نمایشگاه E3 معرفی و رونمایی شدند، اما در نهایت یا انتظارات را برآورده نکردند یا پس از مدتی کنسل شدند.
E3 2018 نزدیک است. هر ساله کلی بازی کوچک و بزرگ در این نمایشگاه پر زرق و برق معرفی میشوند و شرکتها و استودیوهای مختلف قدرتهای نرم افزاری و سخت افزاریشان را به رخ یکدیگر میکشند. البته باید قبول کنیم که بعضی از این رونمایی ها فقط از روی چشم و همچشمی و عقب نماندن از بازار داغ رقابتی صورت میگیرند. در این مطلب با مروری بر 10 تعهد عمل نشده E3 بازیها و تکنولوژیهای جاهطلبانهای را مورد بررسی قرار خواهیم داد که یا کلاً کنسل شدند یا پس از عرضه، هیچ شباهتی به طرح اولیه و معرفیشده نداشتند.
Project H.A.M.M.E.R
پس از انتشار کنسول Wii اعضای تیم نینتندو با رونمایی از Project Hammer سعی داشتند که به بازیکنان بفهمانند که این کنسول فقط برای بازیهایی مثل Wii Sport و تفریحات خانوادگی ساخته نشده است. بازی قرار بود یک هک اند اسلش خشن باشد که مخاطبان غربی را نیز تحت تأثیر گیم پلی هیجانانگیزش قرار بدهد. برای بازی تبلیغات زیادی صورت گرفت و انصافاً هم میتوانست بنیانگذار خوبی برای عناوین بعد از خودش باشد، اما بازی پس از مشکلات فنی و چندین بازنگری رفته رفته هویت اولیهاش را از دست داد. در سال 2009 با کوبیده شدن آخرین چکش به تابوت بازی، پروژه به شکل رسمی کنسل شد.
BioShock Vita
Bioshock را که مطمئناً یادتان هست! عنوانی که به بهترین شکل ممکن داستان پیچیدهاش را با یک گیم پلی فوقالعاده تلفیق کرد و با فضاسازی درست و حسابی لقمه ای خوشمزه به خورد بازیکنان داد. اگر در جریان نیستید باید برایتان جالب باشد، که کارگردان بازی کن لوین برنامه ای دیگر در سر داشت؛ او اعلام کرد که کنسول دستی ویتا میزبان جدید سری BioShock خواهد بود. خب الان که فکر میکنیم، خیلی هم بد به نظر نمیرسید. پروژه قرار بود یک بازی نوبتی باشد که از لحاظ داستانی به قبل از ماجرای رپچر باز میگردد. در حالی که همگی آماده بودند بیگ ددی را در صفحههای کوچک کنسول دستیشان کنترل کنند، سونی و 2K نتوانستند با یکدیگر به تفاهم برسند و چیزی جز حسرت برای بازیکنان باقی نگذاشتند. یکی دیگر از 10 تعهد عمل نشده E3 توسط لوین صورت گرفت که تاکنون هم از تصمیمش ابراز پشیمانی نکرده است.
The Division
هنگامی که پروژه The Division از تام کلنسی در E3 2013 معرفی شد، بازیکنان برای یک تجربه سوم شخص در جهانی باز به همراه دوستانشان لحظهشماری میکردند. لابد میپرسید بازی که منتشر شده پس چرا در فهرست 10 تعهد عمل نشده E3 قرار دارد؟ مشکل اینجا است که محصول نهایی با بازی موعود تفاوتهای زیادی داشت. با وجود عرضه The Division در سال 2016، دمویی که در سال 2013 منتشر شد، از لحاظ گرافیکی به مراتب چند سالی از محصول نهایی جلوتر بود. البته مشکل خاصی در بازی وجود نداشت و حتی یکی از پرفروشترین عناوین یوبیسافت در هفته اول نیز لقب گرفت، اما عنوانی که پس از 3 سال انتظار تجربه کردیم، از گرافیک فوقالعاده و محیط واقعگرایانه دمو خیلی عقبتر بود.
Phantom Dust
این تعهد عمل نشده E3 قلب بازیکنان را بدجور شکست. درست است که اخیراً ریمستری از نسخه اصلی بازی منتشر شد، اما بازیکنان به جای ریمستر انتظار یک ریبوت درست و حسابی را داشتند. این سری اکشن استراتژیک در سال 2004 توانست به عنوان یک بازی کلاسیک خودی نشان دهد. همانطور که انتظار میرفت، رونمایی از بازی حدود یک دهه بعد توجه طرفداران و بازیکنان معمولی را به سمت خودش معطوف کرد، اما کمی بعد با قطع همکاری مایکروسافت با استودیوی Darkside بازی در برزخ ریبوتش گرفتار شد. (حداقل سازندگان آنقدر مرام داشتند که نسخه قبلی را به شکل رایگان در اختیار بازیکنان قرار بدهند.)
مشخصات اولیه PS3
در بهبهه نبرد کنسولی بین پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360 سونی برای این که از رقیب آمریکاییاش کم نیاورد، برای کنسول نسل هفتمی خود حسابی مایه گذاشت (البته همان طور که حدس می زنید، بیشتر این مایهها وعدههایی توخالی بودند، وگرنه دلیلی نداشت در 10 عهدشکنی E3 قرار داشته باشند.) هرچقدر هم بخواهیم چشمپوشی کنیم، باز هم چندین درگاه اینترنتی، دو درگاه HDMI و حتی 4 درگاه USB در جلوی دستگاه مواردی نیستند که نبودشان در کنسول نهایی را بتوان نادیده گرفت.
Scalebound
آخ که دارندگان ایکس باکس هر بار این اسم را می شنوند، قلبشان درد می گیرد. بازی قرار بود آغازگر یک انحصاری قرص و محکم برای دارندگان ایکس باکس وان باشد. به هر حال با عنوانی اکشن نقشآفرینی روبرو بودیم که توسط پلاتینیوم گیمز ساخته میشد؛ تیمی که Bayonetta و Metal Gear Rising Revengeance را در کارنامه خودش داشت. هک اند اسلشهای دیوانهوار، غالباً محکوم به موفقیت هستند، مخصوصاً که در Scalebound علاوه بر یک مبارز (فوقالعاده خز) میتوانستید کنترل اژدهایش را نیز به عهده بگیرید! دقیقاً مشخص نیست که کجای کار میلنگید، اما نهایتاً مایکروسافت در سال گذشته آب پاکی را روی دست دارندگان کنسولش ریخت و رسماً بازی را کنسل شده اعلام کرد.
Aliens: Colonial Marines
وقتی راجع به این بازی حرف میزنیم فقط به لیست 10 عهدشکنی E3 فکر نکنید، هر جور شکستی که به ذهنتان میرسد را برای بازی در نظر بگیرید. کاری به این نداریم که تریلر نمایش داده شده در E3 به قدری با محصول نهایی تفاوت داشت که گویا از یک بازی دیگر برداشته شده است؛ هوش مصنوعی پایین زینومورفها هم به جهنم! اما مگر میشود یک بازی این قدر باگ داشته باشد؟ هدف اولیه خلق یک شوتر اول شخص در ژانر وحشت بود که در آن باید در مقابل سیل نامتناهی دشمنان برای بقا ایستادگی میکردید. اما محصول نهایی یک بازی خسته کننده بود که اکثر مواقع باید انسانهای دیگر را می کشتید، فکرش را بکنید؛ اسم بازی Alien است بعد باید انسانها را بکشید!
Fable Legends
تمامی قسمتهای سری Fable قابلیتش را دارند که در فهرست 10 عهدشکنی E3 قرار بگیرند. استودیوی سازنده بازی به دلیل بدقولیهای مکرر، میانهاش با طرفداران به اندازه کافی شکر آب بود، اما با پروژه Legends سرنوشت شرکت و استودیوی سازنده غمانگیزتر هم شد. بازی قرار بود یک اکشن نقشآفرینی Co-Op باشد که برخلاف دیگر قسمتها میتوانستید خودتان ماجراجوییتان را خلق کنید. اما (به قول یک بزرگی هر حرفی که قبل از اما گفته میشود یک ارزن هم نمیارزد) هر قول و وعدهای که بازی ارائه میداد، مکرراً دچار تأخیر میشد. نتیجه کار این که بازی قبل از اینکه از حالت بتا خارج شود در گرداب لغو شدن فرو رفته و متأسفانه شرکت سازندهاش را هم با خود غرق کرد.
No Man’s Sky
هنوز هم جای زخمی که این بازی به قلب و روح گیمرها زده، درد میکند. حتی پس از محتویاتی که بعدها برای تکمیل بیشترش منتشر شد، باز نمیتوانیم فریبی که در هنگام رونمایی خوردیم را فراموش کنیم. شان ماری یک کهکشان بیهمتا همراه با بینهایت سیاره برای اکتشاف، تعداد بیشماری موجود فضایی برای تعامل و کلی محتوای دیگر را به ما وعده داد. چه چیزی گیرمان آمد؟ سیارات، سلاحها و گونههای حیاتی که دقیقاً کپی یکدیگر بودند؛ برخلاف گفتههایش هیچ جناحی برای انتخاب در بازی وجود نداشت و بدتر از هر چیز، مأموریتهای بازی بود که طی آن باید برای هیچ و پوچ (جداً هیچی و پوچ) به مرکز کهکشان سفر میکردید. آقای شان دمت گرم که 2 ماه علافمان کردی! دست مریزاد!
Star Wars 1313
یک Star Wars با اتمسفر سیاه که به گذشته شخصیت بوبا فت (همان مزدوری که همیشه ماسک زده و زره سبز به تن دارد) تمرکز داشته باشد، بستر مناسبی برای این سری به نظر میرسید، این طور نیست؟ بله، درست حدس زدید، این یکی هم کنسل شد. وقتی شماره 1 در فهرست 10 عهدشکنی E3 باشید، مطمئناً سرنوشت خوبی انتظارتان را نمیکشد. بازی با پرداختن به یکی از به یاد ماندنیترین شخصیتهای سری و اکشنهای انفجاری و چشمنواز، نتوانست چیزی بیش از یک اسم فراموش شده در E3 را از آن خودش کند. پس از این که استودیوی لوکاس آرتز توسط دیزنی لعنتی بلعیده شد، مشخص بود که بازی محکوم به فنا است. 1313 می توانست Force Awakens بازیهای سری باشد، اما طرفداران را با آه حسرت رها کرد. عجب یار وفاداری است لوکاس آرتز!
امیدوارم از مطلب این هفته ما لذت برده باشید. طبق معمول توجه داشته باشید که این فهرست بر اساس سلیقه و تجربه شخصی گردآوری شده و اگر بدقولی یا وعده عمل نشدهای ته دلتان است که در E3 رخ داده و در 10 عهدشکنی E3 از آن یادی نکردیم میتوانید نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.