سالهاست که مایکروسافت را بهعنوان یک شرکت سازندهی سیستمعامل ویندوز میشناسیم، این موضوع در حال تغییر است. درحالیکه این شرکت دنیاهای ماورای ویندوز را هم میپذیرد، سعی دارد تمرکز خود را بهجای مصرفکنندگان به تجارت معطوف کند.
این کمپانیِ سازندهی نرمافزار اخیراً در حال تغییر شکل بوده و در این روند تکنولوژیهای رقیب را میپذیرد. آهسته ولی پیوسته، مدیرعامل مایکروسافت ساتیا نادلا (Satya Nadella) فضای ابری، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و پردازش کوانتومی را اولویت خود قرار داده و فاصله دادن این شرکت از مفهوم ویندوز را مرکزیت داده است.
هنوز مشخص نیست که چه محصولی جای ویندوز را بهعنوان اولویت اول مایکروسافت خواهد گرفت، ولی کنفرانس این هفتهی توسعهدهندگان کمی برای ما شفافسازی میکند که چه چیزی واقعاً برای این شرکت مهم است. نادلا امروز بر روی استیج کنفرانس میرود تا جزئیات پروژههای هوش مصنوعی، فضای ابری، IOT (اینترنت اشیا)، و چیزهای دیگر را بیان کند. ازآنجاییکه مایکروسافت تصمیم گرفته تا دمو های ویندوز را بهروز دوم کنفرانس موکول کند، اینیک کنفرانس توسعهدهندگان معمولی نیست. ما انتظار دیدن دموهای زیادی از فضای ابری و هوش مصنوعی را داریم، ولی با تمرکز بر روی تجارت و نه مصرفکننده. حتی اینکه چند بار در این کنفرانس نام ویندوز بر زبان آورده میشود هم نکتهی جالبی است.
این جا بهجایِ تمرکز بر روی وفادارترین مشتریان این سرکت سازنده ویندوز انتخاب درستی است. برخی تجارتها وابسته به ویندوز و آفیس هستند، و فضای ابری و سرویس ثبتنام مایکروسافت توجه آنها را جلب کرده. اینکه مایکروسافت در خدمت این مشتریان باشد طبیعی است، ولی ریسک کمی ندارد. مایکروسافت قبلاً بهواسطهی ویندوز و سرویسهای مربوطه اشتباهات زیادی کرده، و گوگل در این حین از برخی از این موقعیتها استفاده کرده است. سرویس G Suite (یک سرویس پردازش ابری ارائهشده توسط گوگل) در بخش آموزش آمریکا تحولی ایجاد کرده و احتمالاً نسل بعدی کاربران ویندوز را از این سیستمعامل فاصله دهد.
مایکروسافت نمیتواند IBM بعدی باشد و ارتباط خود را با مصرفکنندگان از دست دهد، ولی اگر مراقب نباشد ممکن است این اتفاق اجتنابناپذیر باشد. حتی نطق اصلی فردا در ارتباط با ویندوز هم در مورد Microsoft 365 است، سرویس ثبتنام این شرکت برای کسبوکارها که ویندوز 10 و آفیس 365 را باهم ادغام میکند. این شرکت در کنفرانس امروز این فرصت را دارد تا به توسعهدهندگان نشان دهد که IBM بعدی نیست. و اینکه قرار نیست به شرکتی تبدیل شود که ذهنیت و تأثیرش بر تکنولوژی را ازدستداده.
این کنفرانس شانسی است برای نشان دادن بخشهای خوب مایکروسافت، و مقصدی که این شرکت برای پنج سال آینده دارد. قولهای مبهم در مورد هوش مصنوعی و پردازش کوانتومی بدون مشخص کردن برتری این نرمافزارها در عمل، کافی نخواهد بود. مایکروسافت این فرصت را دارد تا این هفته به دنیا نشان دهد که هدفش چیست و چرا باید مردم هنوز هم به مایکروسافت اهمیت دهند.