حسابداری را میتوان یکی از ارکان اساسی در هر کسبوکاری از کوچکترین فروشگاهها تا بزرگترین سازمانها دانست. برای فروشگاهی مثل سوپرمارکت با تنوع بالای کالاهایی که دائماً در حال اتمام و شارژ شدن مجدد هستند، توجه به امور حسابداری اهمیت بیشتری پیدا میکند.
استفاده از سیستم حسابداری در سوپرمارکت اقدامی هوشمندانه در جهت مدیریت خرید و فروش، جلوگیری از ایجاد هزینههای اضافی و بالارفتن راندمان عملکرد فروشندگان است. راهاندازی این سیستم چندان سخت و پیچیده نیست. پس از تهیه سختافزارهای لازم، تنها نیاز به یک نرمافزار حسابداری قدرتمند و کاربردی مثل رایما خواهید داشت.
چگونه سیستم حسابداری سوپرمارکت را راهاندازی کنیم؟
مدیریت و رسیدگی به اموری همچون تطبیق فاکتورهای خریدوفروش کالاها، موجودی انبار، اعمال تخفیفها و مواردی ازاینقبیل، از عوامل مهم موفقیت در راه اندازی سوپرمارکت به شمار میروند. این موضوع، ضرورت نصب یک نرمافزار حسابداری را علیالخصوص در سوپرمارکتهای بزرگتر نشان میدهد. برای راهاندازی سیستم حسابداری باید مراحل زیر را طی کنید:
- تهیه سختافزارهای موردنیاز
پیش از هر چیز باید سختافزارهایی همچون کامپیوتر، بارکد اسکنر، صندوق فروشگاهی و مواردی ازاینقبیل تهیه شوند.
- نصب بهترین نرمافزار حسابداری
دررابطهبا بهترین نرمافزارهای حسابداری مناسب برای سوپرمارکت تحقیق و مناسبترین گزینه را انتخاب کنید. نرمافزار رایما یکی از کاربردیترین نرمافزارهای حسابداری فروشگاهی با قابلیتهای متعدد برای سوپرمارکتهاست.
- ثبت اطلاعات مختلف
پس از نصب نرمافزار حسابداری، لازم است اطلاعات موردنیاز را بهدقت در آن ثبت کنید. یکی از این موارد، نام تمامی اشخاصی است که با آنها مبادله مالی دارید. همچنین جزئیات بستانکاری و بدهکاری، تاریخ و شمارهتلفن این افراد را باید در سیستم ثبت شود.
پس از اشخاص به سراغ محصولات بروید. ثبت تمامی کالاها و محصولاتی که در سوپرمارکت شما موجود است به همراه مشخصات آنها مثل شماره بارکد، قیمت و مواردی نظیر آن موردنیاز است. در نهایت نیز سایر هزینههایی که برای اموری مثل خدمات استفاده میشوند را ثبت کنید تا در حسابوکتابها مشکلی ایجاد نشود.
- معرفی حساب بانکی و تنظیمات مالی
در این مرحله باید یک حساب بانکی به نرمافزار معرفی کنید. سپس تنظیمات مالی مربوط به آن مثل ثبت چکهای دریافتی و پرداختی را انجام دهید.
- آغاز حسابداری حرفهای
پس از اتمام مراحل فوق میتوانید سفارشات و خریدوفروش خود را با ثبت در این سیستم بهصورت حرفهای آغاز کنید.
اگر میخواهید در کسبوکار خود به موفقیت برسید، باید از این نرمافزار استفاده کنید. افراد زیادی حتی در سوپرمارکتهای کوچک با استفاده از این ابزار توانستهاند رشد سرمایه خود را با مدیریت صحیح چند برابر کنند. برای بینش دقیق و برداشتن گامهای بعدی باید شما حسابداری منظمس داشته باشید.
سختافزارهای موردنیاز برای سیستم حسابداری سوپرمارکت
همانطور که گفته شد، یکی از مهمترین مراحل در استفاده از نرمافزارهای حسابداری، تهیه سختافزارهای موردنیاز برای آن است. هرکدام از این دستگاهها وظیفه خاصی از عملیات فروش را بر عهده دارد. در ادامه با این سختافزارها آشنا میشویم:
- کامپیوتر یا صندوق فروشگاهی
کامپیوتر یا صندوق فروشگاهی مهمترین بخش از سیستم سختافزاری حسابداری سوپرمارکت است. با استفاده از کامپیوتر یا صندوق، میتوان تراکنشها را با جزئیات آن ثبت و مشاهده کرد و همچنین از موجودیها و گزارشهای روزانه مطلع شد. اجزای کامپیوتر معمولاً شامل یک کیس، مانیتور، موس، کیبورد و پرینتر فیشزن میشوند.
- دستگاه پوز
با این دستگاه و عملکرد آن بهخوبی آشنا هستید. دستگاه پوز میتواند بهراحتی به نرمافزار سیستم حسابداری متصل شود و در فرایند پرداخت، چاپ فاکتور و ثبت سفارشات کمککننده باشد. امروزه پرداختها غالباً با کارتهای بانکی انجام میشوند و این موضوع، وجود یک دستگاه پوز را به یک ضرورت در هر فروشگاهی تبدیل کرده است.
- بارکد اسکنر
ثبت کالاهای خریداریشده توسط مشتری، بهصورت جداگانه و با جزئیات، فرایندی بسیار زمانبر است؛ اما با تهیه یک بارکد اسکنر، راندمان عملیات حسابداری فروشگاهی چندین برابر بیشتر میشود. تنها با قراردادن اسکنر بر روی بارکد کالا (که قبلاً اطلاعات آن را ثبت کردهاید) تمامی اطلاعات آن کالا بهصورت آنی وارد سیستم میشوند.
- ترازو دیجیتال
در نهایت یکی از دستگاههای بسیار مهم موردنیاز در سوپرمارکتها ترازوی دیجیتال است. این دستگاه برای فروش کالاهایی که قیمت آنها بر اساس وزنشان مشخص میشود کاربرد دارد. در نتیجه برای ثبت اطلاعات میوه، سبزیجات یا هر کالای دیگری ازاینقبیل، ترازوی دیجیتال به کار شما میآید و پس از اندازهگیری دقیق وزن محصول، اطلاعات موردنیاز آن را به سیستم حسابداری منتقل میکند.
نرمافزار حسابداری رایما
با اهمیت استفاده سیستم حسابداری در سوپرمارکتها بهخوبی آشنا شدید. این موضوع میتواند مزایای بسیاری برای صاحبان فروشگاهها به همراه داشته باشد. البته باید توجه کنید که همه این قابلیتها در صورتی محقق میشوند که از یک نرمافزار قدرتمند و مفید استفاده کنید.
نرمافزار رایما یکی از بهترین برنامهها در جهت سهولت عملیات حسابداری فروشگاههای مختلف از جمله سوپرمارکتهاست. از مهمترین ویژگیهای نرمافزار سوپرمارکت رایما میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- پشتیبانی طولانیمدت و همهجانبه کاربران
از بهترین ویژگیهای این برنامه، پشتیبانی بسیار جذاب آن است که تا یک سال پس از تهیه نرمافزار میتوانید بهصورت رایگان از آن بهرهمند شوید. کارشناسان رایما نهتنها نرمافزار را برای شما نصب و راهاندازی میکنند، بلکه آموزشی به مدت 2 ساعت نیز از فرایند کار با آن، به شما ارائه میکنند. این پایان پشتیبانی نیست؛ در صورت بروز هرگونه مشکل یا ابهام میتوانید از راه دور با کارشناسان تماس بگیرید تا در سریعترین زمان ممکن آن را رفع کنند.
- اتصال آسان به سختافزارها
این نرمافزار بهتمامی انواع دستگاههای پوز، ترازو و اسکنر متصل میشود و هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد.
- محیط کاربری ساده
محیط نرمافزار بهگونهای طراحی شده تا تمامی کاربران، حتی افرادی با کمترین مهارتها نیز توانایی کارکردن با آن را داشته باشند. این موضوع همچنین سرعت ثبت تراکنشها و در نتیجه راندمان کار را افزایش میدهد.
جمعبندی
وجود یک سیستم حسابداری در فروشگاههایی مثل سوپرمارکت امری الزامی به شمار میرود. ثبت سریع تراکنشها، پرداخت ایمن و سریع، مدیریت بهتر انبار و موجودیها و مواردی ازایندست، از مهمترین مزایای استفاده از نرمافزارهای حسابداری به شمار میروند.
در نتیجه اگر شما هم در فکر توسعه و رونق کسبوکار خود هستید، از نصب نرم افزار حسابداری هایپرمارکت غافل نشوید. برای دریافت نرمافزار حسابداری رایما و استفاده از قابلیتهای فوقالعاده آن کافی است به وبسایت این مجموعه مراجعه و با کارشناسان آن تماس بگیرید.
