فعالیت مستمر و هدفمند در Instagram میتواند بهترین ابزار برای کسبوکارهای مختلف به منزله برندسازی و ارائه خدمات و محصولات باشد. یکی از بهترین راهکارها برای ارتقاء جایگاه یک کسبوکار نوپا در بازار کنونی، افزایش تعامل در اینستاگرام است.
آیا میدانید هدف از افزایش تعامل در اینستاگرام چیست و انجام آن چه نتایج اثربخشی بر حساب کاربری شما دارد؟ مطمعنا اگر به عنوان یک کسبوکار در سوشال مدیا فعالیت میکنید، میدانید که ارتباط بامخاطبان بازار هدف تا چه حدی میتواند برند شما را قدرتمندتر کند. اینستاگرام بزرگترین مجموعه فعالیتی افراد است، پلتفرمی که روزانه بیش از ۷۰ درصد مردم زمان زیادی از روز خود را در آن سپری میکنند!
با پلازا همراه باشید تا با روشهای بالا بردن تعامل در شبکه اجتماعی اینستاگرام، آشنا شویم.
فهرست مطالب
چرا باید همیشه به فکر افزایش تعامل در اینستاگرام باشیم؟
این سوال، جزو همان سوالهایی است که در ذهن بسیاری از افرادی که اکانت تجاری در اینستاگرام راهاندازی کردهاند به وجود میآید! در واقع هدف از افزایش میزان تعامل در این شبکه اجتماعی، به نوعی تبدیل مخاطبین نظارهگر به مشتریان واقعی و حتی وفادار است! به بیانی واضحتر، شما باید بتوانید درصد مطلوبی از بازدیدکنندگان پست و استوریهای خود را به خریدار تبدیل کنید.
البته منظور از تعامل تنها خرید محصولات شما نیست، بلکه حتی در صورت لایک، فالو و کامنت از مخاطبان نیز شما توانستهاید تعامل سازندهای با آنها داشته باشید!
بهترین ترفندها و راهکارهای افزایش تعامل در اینستاگرام
برای افزایش تعامل در اینستاگرام چند صد راهکار وجود دارد. اما در بین این راهکارها تنها برخی بیشترین میزان تاثیرگذاری را داشته و میتوانند نتایج مطلوبی را حاصل کنند.
۱. برگزاری نظرسنجی و چالشهای ترند
اگر به فعالیت پیجهای اینستاگرامی محبوب و پرطرفدار دقت کرده باشید، میبینید که عمدتا در قالب استوری و حتی پست باکسهای نظرسنجی را با مخاطبان خود به اشتراک میگذارند. انجام این کار باعث میشود تا علاوه بر ایجاد یک پل ارتباطی موثر، شما بتوانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید. حتی شما میتوانید با انما این کار میزان کامنتهای خود را افزایش داده و به نوعی توجه الگوریتم اینستاگرام را هم به خود جلب کنید.
علاوه بر نظرسنجی، برگزاری مسابقه ها و چالشهای جدید یکی دیگر از بهترین راهکارهای افزایش تعامل در اینستاگرام است. انجام این کار نتایج اثربخشی داشته و حتی میتواند موجب افزایش میزان فالوور و فروش محصولات و خدمات شما شود!
۲. تولید محتوا با قابلیت ذخیرهسازی
از جمله موارد بسیار مهم در بحث افزایش تعامل، تعداد سیوها یا همان محتواهای ذخیره شده توسط کاربران است. هر چقدر تعداد کثیری از کاربران محتواهای شما در اینستاگرام را ذخیره کنند، به همان اندازه شما تعامل بیشتری خواهید داشت. اگر بخواهیم سادهتر این موضوع را بیان کنیم، باید بگوییم که با افزایش تعداد سیوها، شانس شما در مسیر تعامل و ایجاد فرصتهای فروش بیشتر خواهد شد!
۳. بهترین راهکار برای افزایش تعامل در اینستاگرام: تولید محتوای کاربرپسند!
خیلی از افراد متاسفانه این روزها از این اصل مهم غافل هستند که تولید محتوای متناسب با نیاز و علاقه مخاطبان هدف میتواند سرنوشت آنها را به کل تغییر دهد. حتی اگر شما بیشترین هزینهها را برای تبلیغات پیج خود صرف کنید، باز هم بدون خلق محتوای خلاقانه و کاربرپسند نمیتوانید آن طورکه باید نرخخ تعامل خود را افزایش دهید.
برای تولید محتوا ارزشمند و تاثیرگذار، باید اول از همه نیازها و علایق مخاطبان بازار هدف خود را شناسایی کنید. برای انجام این کار میتوانید از الگوی فعالیتی رقبایتان کمک بگیرید.
۴. انتشار استوریهای متعدد در طول روز
همان قدر که انتشار پست در اینستاگرام حائز اهمیت است، به اشتراک گذاری استوریهای مختلف نیز مهم است! در هر زمینهای که فعالیت میکنید، برای افزایش تعامل با مخاطبین خود باید روزانه چندین استوری مرتبط و کاربردی را به اشتراک بگذارید. همیشه خلاقیت را اولویت اول خود در استوریها قرار دهید، زیرا این قالب از محتواها بیشترین میزان تاثیرگذاری را در ذهن مخاطبین شما دارند!
۵. پاسخگویی در اسرع وقت به دایرکتها
بارها و بارها متخصین و کارشناسان اینستاگرام به این نکته مهم پرداختهاند که اصلیترین روش برای افزایش تعامل در اینستاگرام پاسخگویی سریع و شایسته به سوالات و نظرات کاربران است. از ریپلای استوری گرفته تا کامنتها و دایرکتها، شما باید به تمامی این پیامها در اسرع وقت و با بهترین لحن ممکن پاسخ دهید!
انجام این کار حتی از تبلیغات پرهزینه بازدهی بیشتری دارد و میتواند مخاطبین را به مشتری تبدیل کند. از نظر روانشناسی مشتری، پاسخدهی سریع به سوالات و نظرات میتواند نشان از اهمیت دادن طرف مقابل به مخاطب است!
۶. هدیه دادن به مشتریان
از جمله بهترین تکنیکهای بازاریابی برای افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام، اعطای هدایا و جوایز ارزنده به مخاطبین فعال و مشتریان وفادار است. انجام این کار در اصل یک نوع تنش مثبت را در جامعه مخاطبین هدف شما ایجاد میکند. به عبارتی، وقتی شما به یک یا چند نفر از مشتریان خود هدایای خاص اعطا میکنید، سایر مخاطبین و مشتریان نیز تلاش میکنند تا در دفعات بعد جایگزین این افراد شوند. همین امر باعث میشود تا میزان تعامل مخاطبین با شما افزایش یافته و در نتیجه میزان فروش شما نیز بیشتر و بیشتر شود.
البته شما هم باید در ازای هدیه دادن به مشتریان خود از آنها چیزهایی را بخواهید! برای مثال این طرح را در نظر بگیرید که در ازای به اشتراک گذاری پست به بیش از ۳۰ نفر مشتریان شما میتوانند به قید قرعه جوایز و هدایای شما را برنده شوند.
۷. تبلیغات؛ آخرین راهکار برای افزایش تعامل در اینستاگرام
پس از انجام تمامی تکنیکهای فوق، حال زمان آن است که تبلیغات پیج خود را آغاز کنید. برای این کار بهتر است از اینفلوئنسرهای محبوب کمک بگیرید. البته تاکید میکنیم که در صورت انجام ندادن هر یک از راهکارهای فوق، صرف هزینه برای تبلیغات سود و نتیجه اثربخشی برای شما نخواهد داشت!
سوالات متداول
چرا نرخ تعامل بعد از گذشت یک هفته کمتر میشود؟
این امر کاملا طبیعی بوده و ممکن است بارها و بارها اتفاق بیفتد.
آیا تعداد فالوورها در نرخ تعامل تاثیر دارد؟
بله صددرصد، هر چقدر میزان فالوورهای واقعی شما بیشتر باشد نرخ تعامل شما در اینستاگرام به طبع با انجام راهکارهای گفته شده بیشتر خواهد شد.
سخن پایانی
در این مطلب از پلازا، ۷ مورد از بهترین و موثرترین راهکارهای افزایش تعامل در اینستاگرام را معرفی کردیم. برای اینکه بتوانید در مدت زمان کمی به بهترین نتایج ممکن دست یابید، باید به صورت مستمر و خلاقانه در اینستاگرام فعالیت کنید. اگر شما هم راهکاری را میشناسید که علاوه بر کمهزینه بودن تاثیرگذاری زیادی در نرخ تعامل دارد پیشنهاد میکنیم آن را در بخش دیدگاه با دوستان خود به اشتراک بگذارید.