استرالیا در رسوایی کمبریج آنالیتیکا یکی از کشورهایی بود که تحت تاثیر قرار گرفت. فیس بوک امروز در مورد حجم داده های به اشتراک گذاری شده مشخص کرد که بیش از 300 هزار استرالیایی تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند. این عدد برابر با 1.2 درصد از کل جمعیت این کشور است.
از نمودارهای فیس بوک مشخص است که استرالیا از نظر شدت، دهمین کشوری است که تحت تاثیر این اتفاق قرار می گیرد. ایالات متحده با 70.5 میلیون حساب کاربری اول است. البته این امر کاملا منطقی است، چرا که این حجم از داده ها برای تبلیغات فیس بوک در کمپین انتخاباتی ترامپ مورد استفاده قرار گرفت.
رسوایی کمبریج آنالیتیکا که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک آن را «درز اعتماد» نامگذاری کرد، سوالاتی در مورد استفاده فیس بوک از اطلاعات کاربران ایجاد کرد و این که آیا شرکت مذکور تمهیدات کافی برای محافظت از اطلاعات کاربران را به کار می گیرد یا خیر. روز چهارشنبه، یکی از سازمان های ایالات متحده اعلام کرد که آقای زاکربرگ برای ادای توضیحاتی به کنگره آمریکا دعوت شده تا در روز 11 آوریل به آنجا رود و به سوالاتی در مورد موضوع حریم شخصی و اطلاعات کاربران پاسخ دهد.
این اخبار دو هفته بعد از آنی منتشر شده که مشخص گردید کمبریج آنالیتیکا داده های کاربران را برای یک تحقیق جمع آوری کرده است. این داده ها به صورت قانونی توسط محقق دانشگاه کمبریج به نام الکساندر کوگان جمع آوری شد و البته بعد از آن این شخص مقررات فیس بوک را رعایت نکرد و این اطلاعات را در اختیار موسسه تحقیقاتی کمبریج آنالیتیکا قرار داد.
دردسر فیس بوک از آنجا آغاز شد که رسانه ها گزارش کردند کمبریج آنالیتیکا توانسته به جزئیات حساب شخصی پنجاه میلیون کاربر فیسبوک بدون اجازه آنها دست یافته و از این اطلاعات برای تاثیرگذاشتن بر مبارزات انتخاباتی سال 2016 به نفع دونالد ترامپ استفاده کند و دست آخر هم این اطلاعات را پاک نکرده است.