Discover the Rabby Wallet, a user-friendly tool for managing your cryptocurrencies securely. Simplify your digital asset experience at rabby wallet.

معرفی ۶ بهترین شهرها و مناطق ایران برای سفر در تابستان

بهترین شهرها و مناطق ایران برای سفر در تابستان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تابستان به کجای ایران سفر کنیم؟ با از راه رسیدن تابستان ایامی که برای بسیاری از خانواده‌های پر مشغله ایرانی تنها زمانی است که می‌توانند به سفر و گشت و گذار با خانواده بپردازند فرصت مناسبی است تا سفری به شهرهای خنک ایران داشته باشند. متاسفانه اغلب ما ایرانیها تنها شهرهای شمالی را دارای آب و هوای خنک می‌دانیم این در حالی است که بسیاری دیگر از استان‌ها و شهرستان‌های ایران در روزهای گرم تابستان دارای آب و هوای خنک و بی‌نظیری هستند. شهرهای خنک ایران برای گردشگران عاشقان طبیعت مکان بسیار مناسبی است و تعداد آنها خیلی هم کم نیست. اما خیلی از ما اطلاعات چندان زیادی در رابطه با این شهرها نداریم و به همین خاطر نمی‌توانیم بهترین شهرها و مناطق ایران برای سفر در تابستان را انتخاب کنیم.

شهرهای جنوبی ایران در فصل تابستان دارای دمای حدوداً ۵۰ درجه می‌باشند و این در حالیست که در دیگر نقاط ایران دمای هوا حدوداً ۲۴ درجه سانتیگراد می‌باشد. اگر به دنبال مقصد مناسب برای سفر تابستانی خود هستید و نمی‌دانید در تابستان به کدام منطقه ایران سفر کنید که از آب و هوای مناسبی برخوردار باشد همراه ما باشید تا شما را با چندی از بهترین مقاصد سفر برای تابستان در داخل ایران بیشتر آشنا کنیم. اینکه در کدام شهرهای ایران زندگی می‌کنید چندان تفاوتی در انتخاب شما برای سفر ندارد چرا که قطعاً یک سفر تابستانی می‌تواند لذت بخش‌ترین لحظات را برای شما به ارمغان آورد و کمک می‌کند تا چند روزی از آفتاب سوزان دور بوده و در زندگی در منطقه‌ای خوش آب و هوا را تجربه کنید.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
خنک ترین شهرهای شمال ایران برای سفر تابستانی
محمد غیاثیان08 شهریور 1402 13:00
thumbnail
معرفی بهترین شهرها و مناطق ایران برای سفر در شهریور ...
fereshteh beheshti02 شهریور 1402 13:00

فهرست مطالب

1- استان چهارمحال و بختیاری

بهترین شهرها ایران برای سفر تابستان - چهارمحال و بختیاری
راهنمای سفر به استان چهارمحال و بختیاری

یکی از استان‌های مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران که از شمال و مشرق با اصفهان، از سمت غرب با خوزستان، از جنوب با کهگیلویه و بویراحمد و در شمال غربی با لرستان هم مرز و همسایه است بیست و دومین استان ایران می‌باشد. استان چهارمحال و بختیاری شامل شهرستان‌هایی همچون شهرکرد، بروجن، اردل، کیار، سامان، لردگان، فارسان، بن و کوهرنگ است که هر یک از آنها به نوبه خود دارای جاذبه‌های دیدنی و تفریحی، آب و هوای متنوعی می‌باشند و گزینه‌های مناسب برای سفرهای داخلی به شمار می‌آیند.

بیشتر اقوامی که در این استان زندگی می‌کنند به ترتیب بختیاری، فارس و ترک قشقایی هستند. مردم این استان به زبان فارسی و ترکی و بختیاری گویش می‌کنند. استان چهارمحال و بختیاری همچون دیگر استان‌های ایران دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار، آداب و رسوم خاص و غذاهای محلی خوشمزه می‌باشد که با سفر به کردستان بدون شک نمی توان به آسانی از خوردن لذیذترین و مشهورترین غذای این استان یعنی کباب بختیاری در بهترین رستوران‌های این استان صرف نظر کرد.

در شهرهای مختلف چهارمحال و بختیاری هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلفی وجود دارد که از جمله بهترین و معروف‌ترین آنها می‌توان به هتل پارسیان آزادی در شهرکرد، هتل بام بروجن در شهرستان بروجن و هتل کوهرنگ اشاره کرد.

آب و هوای چهارمحال و بختیاری

بهترین مقاصد برای سفر تابستان
آشنایی با آب و هوای چهارمحال و بختیاری

از جمله بهترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان شهرهای استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد. چرا که این استان یکی از مرتفع‌ترین استان‌های ایران است و به دلیل اینکه کوه‌های بلند زاگرس در تمام استان از شمال غرب تا جنوب شرق ادامه دارند باعث شده تا این استان داری آب و هوای کوهستانی باشد. همچنین به خاطر اینکه استان چهارمحال بختیاری تنها یک درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده ۱۰ درصد از منابع آبی کشور را در بر گرفته است به همین خاطر است که به یکی از بهترین مقاصد سفر برای تابستان شناخته شده است.

به خاطر وجود بافت کوهستانی که این استان دارد و قرارگیری در ارتفاعات دارای زمستان‌های سرد و طولانی است به همین خاطر اگر تصمیم دارید سفری پاییزی یا زمستانی را به این استان تجربه کنید حتماً تجهیزات و لباس گرم مناسب همراه داشته باشید.

برای مثال باید بگوییم که شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری در تابستان‌ها دارای آب و هوای معتدل و زمستان‌های سرد است به همین خاطر است که شهرکرد در این استان یکی از بهترین مقاصد سفر برای فصل تابستان است.

جاهای دیدنی و تفریحی چهارمحال و بختیاری

بهترین جاهای دیدنی و تفریحی چهارمحال و بختیاری

این استان به لطف داشتن تاریخ و فرهنگ غنی، طبیعتی محصور کننده وآب و هوایی مطلوبی که دارد دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که سالانه میلیون‌ها گردشگر ایرانی و خارجی را جذب می‌کند. از آنجایی که سفرهای تابستانی کوتاه هستند و زمان و فرصت کافی برای بازدید از تمام جاذبه‌های گردشگری این استان وجود ندارد ما چندی از بهترین آنها را به شما معرفی خواهیم کرد تا بر اساس سلایق و علایق خود بهترین مقصد را برای بازدید انتخاب کنید.

تالاب چغاخور

  • آدرس: چهارمحال و بختیاری، شهرستان بروجن، مسیر جاده شهرکرد-خوزستان، ۶۵ کیلومتری شهرکرد

آبشار عریض زردلیمه

  • آدرس: چهارمحال و بختیاری، بخش جنوبی شهرستان اردل

آبشار آتشگاه لردگان

  • آدرس: چهارمحال و بختیاری، چهارمحال بختیاری، ۴۰کیلومتری لردگان

غار سراب امید آباد

  • آدرس: چهارمحال و بختیاری، ۲۱کیلومتری شمال غربی شهر فارسان (۶کیلومتری شهر بابا حیدر)، روستای امیدآباد

چشمه دیمه

  • آدرس: چهارمحال و بختیاری، ۱۰کیلومتری چلگرد، روستای دیمه

قلعه جونقان

  • آدرس:چهارمحال و بختیاری، ۴۲کیلومتری شهرکرد، مرکز شهر جونقان، قلعه جونقان
  • ساعات بازدید: هر‌روز هفته از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۶:۰۰

خانه ستوده چالشتری

  • آدرس: چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، قلعه چالشتر، خانه ستوده چالشتری
  • ساعات بازدید: هر‌روز هفته از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۸:۰۰ و ۲۲:۰۰ تا ۰۰:۰۰
احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
معرفی زیباترین جاهای دیدنی شهرکرد | جاذبه های تاریخی ...
fereshteh beheshti19 شهریور 1402 18:00

2- استان کردستان

بهترین شهرها برای سفر تابستان - استان کردستان
راهنمای سفر به استان کردستان

یکی دیگر از بهترین مقاصد سفر برای تابستان در ایران استان کردستان است سرزمین طبیعت، تاریخ و فرهنگ ایران. این استان که در غرب کشور در همسایگی استان آذربایجان غربی، زنجان همدان و کرمانشاه واقع شده است دارای شهرهای زیبا و دیدنی بسیار زیادی است که هر یک به تنهایی مقصدی برای سفرهای چند روزه می‌باشند از جمله مهم‌ترین شهرهای استان کردستان می‌توان به مریوان، بیجار، بانه، سنندج، سقز، بوکان، قروه، دیواندره، دهگلان  و سروآباد اشاره کرد.

اقلیم منطقه‌ای که این استان در آنجا قرار دارد و دشت‌های مرتفع و دره‌های پهن باعث شده تا کردستان یکی از بهترین مقاصد سفرهای تابستانی به شمار آید که گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

با سفر به استان کردستان علاوه بر بازدید از جاذبه‌های زیبا و تاریخی می‌توانید در بازارها و مراکز خرید شهرهای مختلف این استان بهترین سوغات را برای عزیزان خود تهیه کنید و دست خالی از سفر باز نگردید. از جمله سوغاتی‌های بی‌نظیر کردستان می‌توان به شیرینی برنجی، برساق، سقز یا آدامس طبیعی، قالی کردستان، گلیم سنه، گلیم بیجار و هه وری اشاره کرد.

آب و هوای کردستان

برترین شهرها برای سفر تابستان
بهترین زمان سفر به کردستان

اگر تصمیم دارید به یکی از شهرهای استان کردستان سفر کنید و می‌خواهید بدانید بهترین زمان سفر به این استان چه فصلی از سال است باید با شرایط آب و هوای این استان آشنایی کامل داشته باشید. استان کردستان در بهار و تابستان آب و هوایی خنک و معتدل دارد و در زمستان و پاییز سرد و یخ بندان است.

به طور کلی باید بگیم آب و هوای استان کردستان بسیار متنوع است در قسمت‌های غربی این استان بارش باران بسیار بیشتر از مناطق شرقی آن است به همین خاطر است که جنگل‌ها و دشت‌های سرسبز بیشتر در مناطق غربی استان کردستان قرار دارد.

اگر از جمله کسانی هستید که لذت بردن از لحظات سفر از شرایط آب و هوایی برایتان مهمتر است هر موقعی که می‌خواهید می‌توانید به این شهر سفر کنید اما اگر شرایط آب و هوایی برایتان از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌خواهید از روزهای گرم تابستان چند روزی دور باشید بهترین زمان است که خود را برای سفر به استان کردستان آماده کنید.

جاهای دیدنی و تفریحی کردستان

معرفی جاهای دیدنی و تفریحی کردستان

قبل‌تر اشاره کردیم که استان کردستان دارای شهرهای بسیار زیبا و دیدنی است که هر یک به نوبه خود بهترین مقصد برای سفر می‌باشند. در حقیقت باید بگوییم هر جای این استان که قدم بگذارید می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی آن لذت ببرید چرا که در هر فصل زیبایی واقعی طبیعت را از نزدیک در شهرهای این استان شاهد خواهید بود.

اما برای اینکه کار شما راحت‌تر شود در ادامه شما را با چندی از بهترین جاهای دیدنی و تفریحات استان کردستان آشنا خواهیم کرد تا در سفر به شهرهای این استان بهتر و راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید که از کدامیک از این جاذبه‌های گردشگری می‌خواهید دیدن کنید.

دریاچه زریوار

  • آدرس: کردستان، سه کیلومتری غرب مریوان
تپه قلعه ننه
  • آدرس: کردستان، شهرستان مریوان، ۱۵ کیلومتری جنوب مریوان، روستای ننه

برج آجری اشقون بابا

  • آدرس: کردستان، بیجار، روستای علیشاه

غار کرفتو

  • آدرس: کردستان، حدود ۶۷ کیلومتری شمال غرب دیواندره

عمارت خسروآباد

  • آدرس: کردستان، سنندج، بلوار خسروآباد

کلیسای سنندج

  • آدرس: کردستان، سنندج، محله اغازمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا

حمام شیشه

  • آدرس: کردستان، سنندج، ضلع شمالی بلوار کردستان، مجاور پل و مسجد ملاویسی

پل گاران

  • آدرس: کردستان، ۱۰ کیلومتری از شمال شرقی مریوان، جاده‌ی گاران-تیژتیژ
احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
هر آنچه در سفر به کردستان باید بدانیم، از هتل‌ها و ...
حدیثه یوسفی17 شهریور 1402 18:00
thumbnail
جاذبه های دیدنی کردستان | معرفی بهترین مکان های دیدنی ...
محمد غیاثیان10 شهریور 1402 18:00

3- استان لرستان

 معروفترین شهرها برای سفر تابستان - استان لرستان
راهنمای سفر به استان لرستان

از دیگر استان‌های غربی ایران با مساحت ۲۸۲۹۴ کیلومتر مربع و یک میلیون و ۷۵۴ هزار نفر جمعیت که از جمله بهترین مقاصد سفر برای تابستان به شمار می‌آید استان لرستان است. این استان دارای شهرهای خوش آب و هوایی است که هر یک از آنها می‌توانند مقصدی برای سفرهای داخلی شما گردشگران باشند. شهرهایی همچون: خرم آباد، پلدختر، الیگودرز، بروجرد، الشتر، فیروزآباد، کوهدشت، درود و نورآباد.

استان لرستان به خاطر کوه‌ها، آبشارها و جنگل‌های بلوطش و همچنین به خاطر اینکه منطقه خوش آب و هوای مدیترانه‌ای و چهار فصل است شهرت بسیاری پیدا کرده است. این استان دارای جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیار زیادی است که باعث شده به مقصدی فوق العاده برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

استان لرستان از سمت شمال با همدان و کرمانشاه، از غرب با ایلام، از جنوب با خوزستان و چهارمحال بختیاری و از شرق با استان اصفهان و مرکزی هم مرز است.

در سفر به استان لرستان برای اقامت اصلاً جای نگرانی وجود ندارد چرا که هزینه اقامت در بهترین هتل‌های استان لرستان نسبت به سایر شهرها و استان‌های کشور بسیار کمتر است.

قطعاً که در سفر به این استان اصلاً بدون خوردن دو یا سه وعده کباب به خانه بر نخواهید گشت چرا که این استان یکی از قطب‌های دامداری کشور است و کیفیت گوشت‌های مورد استفاده در رستوران‌های این استان از کیفیت بالایی برخوردار می‌باشند. همچنین برای تهیه غذاهای محلی و خوشمزه از مواد غذایی اولیه و تازه استفاده می‌شود.

آب و هوای لرستان

آب و هوای لرستان چگونه است؟

استان لرستان از جمله استان‌هایی با آب و هوای متنوع است. در فصل زمستان قسمت‌های شمالی این استان برف و کولاک و سرمای شدیدی دارند و قسمت‌های جنوبی آن از آب و هوای مطبوع و بارانی برخوردار می‌باشند. مثلاً خرم آباد که یکی از شهرهای استان لرستان است دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم است و در عوض بروجرد زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی معتدل دارد.

در واقع و به طور کلی می‌توان آب و هوای استان لرستان را به سه دسته آب و هوایی متفاوت تقسیم بندی کرد. آب و هوای ناحیه سرد کوهستان که زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل دارند(شهر بروجرد، درود، نورآباد و الشتر). آب و هوای ناحیه معتدل مرکزی که فصل بهار در این نواحی از اوایل اسفند آغاز و تا اردیبهشت ماه ادامه دارد(شهرستان خرم آباد) و آب و هوای ناحیه گرم جنوبی که به علت تاثیر بادهای گرم، تابستان‌های گرم و زمستان‌هایی نسبتاً معتدل دارد (شهرهای پلدختر).

حال که متوجه شدید لرستان از نظر آب و هوایی به سه دسته‌بندی مختلف تقسیم می‌شود لازم است بدانید که این استان سومین استان پرآب کشور و منطقه کوهستانی است. بنابراین بهترین زمان برای سفر به این استان فصل بهار و تابستان است که هوایی بسیار مطلوب دارد.

ناگفته نماند که اگر قصد شما از سفر به استان لرستان کوهنوردی و سفر به ارتفاعات آن است در تمام فصول سال حتی تابستان هم باید همراه خود لباس گرم داشته باشید.

جاهای دیدنی و تفریحی لرستان

بهترین جاهای دیدنی و تفریحی لرستان

استان لرستان که بیشتر جاذبه‌های آن از نوع طبیعت گردی می‌باشند لقب بهشت آبشارهای ایران را به خود اختصاص داده است البته این بدان معنی نیست که در این استان جاهای دیدنی و تفریحی دیگری وجود ندارد. طبیعت بسیار زیباست و پدیده‌های طبیعی که در این استان وجود دارد چشم هر انسانی را جذب می‌کند.

به همین خاطر است که این استان یکی از قطب‌های گردشگری ایران و بهترین مقاصد سفر برای تابستان معرفی شده است چرا که هر ساله میزبان توریست‌ها و گردشگران بسیاری است که برای بازدید از این جاذبه‌های دیدنی به شهرهای مختلف استان لرستان سفر می‌کند همچنین استان لرستان برای هر نوع سلیقه مکانی جهت دیدن و تفریح دارد.

 قلعه فلک الافلاک

  • آدرس: لرستان، خرم آباد، خیابان امام خمینی (۱۲برجی)

موزه مردم  شناسی و باستان شناسی

  • آدرس: لرستان، خرم‌آباد، خیابان امام خمینی (۱۲برجی)، قلعه فلک الافلاک

دریاچه کیو 

  • آدرس: لرستان، خرم آباد

دریاچه گهر دورود

  • آدرس: لرستان، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه، در مرز الیگودرز، دورود و ازنا

آبشار نوژیان

  • آدرس: ۳۸ کیلومتری جاده‌ کمربندی خرم‌آباد در استان لرستان

آبشار واردک

  • آدرس: لرستان، ۴۸ کیلومتری جنوب شرق خرم آباد، روستای وارک

آبشار آبگرمه دورود

  • آدرس: لرستان، ۲۳ کیلومتری جنوب غرب شهر دورود

پارک جنگلی مخمل کوه

  • آدرس: لرستان، کیلومتر ۱۵ مسیر خرم آباد به الشتر

تپغ چغا

  • آدرس: لرستان، بام بروجرد، خیابان کوهسار، ورودی تپه چغا

دشت لاله‌های واژگون

  • آدرس: لرستان، الگودرز، جاده شول آباد، بعد از روستای چشمه پر و خلیل آباد

4- استان خراسان شمالی

 سفر به استان خراسان شمالی
راهنمای سفر به استان خراسان شمالی

این استان که مرکز آن شهر برجنورد است در شمال شرقی ایران قرار دارد و یکی از استان‌های دیدنی است که از دید گردشگران پنهان مانده است. استان خراسان شمالی دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار زیادی است که بدون شک گردشگران را مجاب می‌کند تا در تعطیلات تابستانی به این استان سفر کند.

شهرهایی مانند: اسفراین، بجنورد، شیروان، فاروج و مانه از جمله مهمترین شهرهای استان خراسان شمالی می‌باشند.این استان از اقوام مختلف از جمله کرد، ترک، عرب، ترکمن، بلوچ و فارس استقبال کرده است و به همین خاطر است که امروز سنت‌ها و آداب و رسوم خاص آنها از اساس گردشگری این استان به حساب می‌آیند.

مساحت استان خراسان شمالی ۲۸۴۳۴ کیلومتر مربع است و جمعیت آن ۸۶۷ ۷۲۷ نفر می‌باشد و یکی از بزرگترین استان‌های ایران است.

شهر بجنورد که مرکزیت استان خراسان شمالی را دارد یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای این استان است که به نوبه خود دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی است. استان خراسان شمالی از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال با ترکمنستان، از شرق و جنوب با خراسان رضوی، از جنوب غربی با سمنان و از غرب با استان گلستان هم مرز است.

آب و هوای خراسان شمالی

آب و هوای خراسان شمالی در چهار فصل سال

قبل از آنکه خود را آماده سفر به استان خراسان شمالی کنید، باید درباره شرایط آب و هوایی استان خراسان شمالی در بهار، تابستان، پاییز و زمستان به خوبی اطلاعات داشته باشید و با توجه به شرایط آب و هوایی بهترین فصل سفر به استان خراسان شمالی را انتخاب کنید.

استان خراسان شمالی دارای آب و هوای متنوعی است اما آب و هوای غالب بر این استان سردکوهستانی است. به خاطر تنوع آب و هوایی که در این استان وجود دارد اکوسیستم‌ها و چشم‌اندازهای متفاوتی به وجود آمده‌اند که باعث شده‌اند تا جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهرهای این استان بیشتر به چشم آیند.

به طور کلی باید بگوییم که در شهرستانهای بجنورد و شیروان آب و هوای سرد کوهستانی حاکم است و در اسفراین شاهد آب و هوای متمایل سرد و خشک خواهید بود. آب و هوای شهرستان جاجرم که در قسمت های شمالی این استان قرار دارد آب و هوای معتدل كوهستانی و در دشت های جنوبی آن آب و هوای نيمه بيابانی یعنی زمستان ملايم و تابستان گرم و خشک حاکم می‌باشند.

اما، شرایط آب و هوایی در مرکز استان خراسان شمالی یعنی شهر بجنورد دارای آب و هوای نیمه معتدل با زمستان‌هایی سرد و تابستان‌های گرم می‌باشد. این مسئله مهم را برای سفر به استان خراسان شمالی در نظر داشته باشید که، این استان حدود ۱۳۲۶ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بیشتر نواحی آن دارای آب و هوای خشک و کوهستانی هستند از این رو فصل زمستان چندان فصل مناسبی برای سفر کردن به خراسان شمالی نمی‌باشد در عوض بهار، تابستان و پاییز فصل‌های مناسبتری هستند.

جاهای دیدنی و تفریحی خراسان شمالی

جاهای دیدنی و تفریحی خراسان شمالی

استان خراسان شمالی یکی از پرجاذبه‌ترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می‌آید. با سفر به این استان جاذبه‌هایی را خواهید دید که هرگز شبیه به آنرا در هیچ یک از شهرهای ایران ندیده‌اید. برخی از جاذبه‌های دیدنی و تفریحی استان خراسان شمالی همراه آدرس در این بخش به شما معرفی شده‌اند.

گردشگاه بش قارداش

  • آدرس: خراسان شمالی، هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین

بنای چهارطاقی تیموری

  • آدرس: خراسان شمالی، ۶ کیلومتری شیروان، روستای زیارت

نارین قلعه جاجرم

  • آدرس: خراسان شمالی، جاجرم، خیابان ۱۵ خرداد

آبشار حمید بجنورد

  • آدرس: خراسان شمالی، ۷ کیلومتری شرق بجنورد، نزدیکی روستای حمید

دره بازخانه

  • آدرس: خراسان شمالی، بجنورد

چشمه آب گرم ایوب پیغمبر

  • آدرس: خراسان شمالی، ۹۵ کیلومتری شمال شرقی بجنورد، بخش گرمخان، دهستان گیفان، روستای ایوب پیغمبر

دریاچه سد شیرین دره

  • آدرس: خراسان شمالی، ۶۵ کیلومتری شمال غربی بجنورد، محدوده شهرستان مانه و سملقان

پارک ملی ساریگل 

  • آدرس: خراسان شمالی، ۸ کیلومتری اسفراین

5- استان همدان

سفر به استان همدان - از بهترین شهرها ایران در سفر تابستان
راهنمای سفر به استان همدان

از جمله استان‌های غربی ایران که به آن پایتخت تاریخ و تمدن ایران نیز گفته می‌شود استان همدان است. این استان از شمال با استان‌های زنجان و قزوین، از شرق با استان مرکزی، از غرب با استان‌های کردستان و کرمانشاه و از جنوب با استان لرستان همسایه است. این استان هزاران سال قبل به خاطر موقعیت جفرافیایی و شرایط اقلیمی که دارد محل سکونت اقوام ایرانی بسیاری بوده است و تاریخچه آن به حداقل هزاره سوم قبل از میلاد مسیح مربوط می‌شود.

استان همدان در زمان حمله اسکندر به ایران، از جمله مناطقی بود که مورد کشت و کشتار و غارت بسیار قرار گرفت و بسیاری از روستاهای آن از بین رفت. به همین خاطر است که این شهر از نخستین مناطق شکل‌گیری فرهنگ و تمدن، در ایران و جهان محسوب می‌شود.

اگر همدان را به عنوان شهر مقصد برای سفرهای تابستانی خود انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید به آنجا سفر کنید بد نیست کمی درباره غذاهای محلی و سنتی و سوغات این شهر هم اطلاعات داشته باشد.

در بهترین رستوران‌های همدان می‌توانید انواع غذاهای محلی که با سلایق خاص این منطقه پخته شده‌اند را میل کنید. از جمله محبوب‌ترین و معروفترین غذاهای محلی این منطقه می‌توان به آبگوشت قورمه سبزی که با مواد اولیه قورمه سبزی و آبگوشت طبخ می‌شود و طعمی بین این دو غذا دارد و کله جوش همدان غذایی ساده و لذیذ با گوشت چرخ‌کرده و کشک و گردو و ادویه‌های متنوع اشاره کرد.

اما، درباره سوغات این منطقه باید بگوییم که سوغات استان همدان به دو دسته صنایع دستی و خوراکی‌ها تقسیم می‌شوند که معروفترین آنها صنایع سفال است.

آب و هوای همدان

معرفی اقلیم آب و هوای همدان

با توجه به این مسئله که استان همدان در منطقه کوهستانی قرار دارد و دارای آب و هوای سرد و بادخیز کوهستانی می‌باشد، دارای زمستان‌هایی سرد و بسیار خش می‌باشد و تابستان‌های خنک و نسبتا مطلوبی دارد مخصوصا در ماه‌های تیر و مرداد.

لازم است قبل از سفر به این استان بدانید که بیشترین دمای هوا در طول سال در همدان از ۳۷ درجه سانتی‌گراد فراتر نمی‌رود و در نقاطی از استان همدان در سردترین زمان سال دما تا منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد، سرد می‌شود.

پس، با این اوصاف می‌توان گفت: که بهترین فصل سفر به استان همدان از اوایل تیر ماه تا اواسط شهریور است. زیرا که در این بازده زمانی، هوای استان همدان بسیار معتدل است و شب‌های تابستانی این استان هوای کمی سردی دارد.

جاهای دیدنی و تفریحی همدان

جاهای دیدنی و تفریحی همدان همراه آدرس

استان همدان یکی از بهترین مقاصد سفر برای تابستان است که مملو از زیبایی‌های چشم‌نواز  و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری می باشد. همدان با قدمت چندین هزار ساله، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیادی را در دل خود جای داده است که در ادامه می‌خواهیم به چند مورد از توریستی‌ترین جاهای دیدنی همدان همراه آدرس و جاهای تفریحی این منطقه اشاره داشته باشیم.

غار علیصدر

  • ساعت بازدید: 8:00 تا 17:00 (در فصول پربازدید حتی تا نیمه‌شب هم باز است)
  • آدرس: کبودترآهنگ، روستای علیصدر (70 کیلومتری شهر همدان)

برج قربان

  • ساعت بازدید: 8:00 تا 19:00
  • آدرس: همدان، بلوار مدنی، خیابان امیرکبیر، کوچه برج قربان

معبد لائودیسه

  • ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته
  • آدرس: همدان، نهاوند، نزدیکی تپه دو خواهر

آرامگاه بوعلی سینا

  • ساعت بازدید: 8:30 تا 20:30
  • آدرس: همدان، میدان امام خمینی، انتهای خیابان بوعلی سینا

کلیسای گریگوری استفان

  • ساعت بازدید: 8:00 تا 20:00
  • آدرس: همدان، بخش شرقی مجموعه باستانی هگمتانه

موزه تاریخ طبیعی همدان 

  • ساعت بازدید: 9:00 تا 17:30
  • آدرس: همدان، میدان مدرس، انتهای بلوار آزادگان، جنب دانشکده کشاورزی

پارک آبی 

  • آدرس: همدان، بلوار تاج محل، بلوار شهید فلاحی

تله کابین گنجنامه 

  • آدرس: همدان، 5 کیلومتری جنوب غربی همدان، مجموعه گردشگری گنجنامه
  • ساعات کاری: وزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰، روزهای پنجشنبه ۰۹:۰۰ تا ۲۰:۰۰ و جمعه‌ها ۰۶:۳۰ تا  ۲۰:۰۰

6- استان زنجان

مرتفع ترین شهرهای ایران برای سفر تابستان - استان زنجان
راهنمای سفر به استان زنجان

استان زنجان که در شمال غرب ایران قرار دارد جمعیتی بالغ بر ۵۲۱,۳۰۲ نفر می‌باشد. زبان بومی مردم استان زنجان ترکی آذربایجانی است و با لهجه زنجانی صحبت می‌کنند. این شهر با خلخال، میانه، سلطانیه، طارم، خدابنده، ایجرود و ماهنشان هم‌مرز است. شکل‌گیری و توسعه کنونی این منطقه به دوران صفویه باز می‌گردد.

استان زنجان یکی از استان‌های ثروتمند ایران به حساب می‌آید و طبق یافته‌های باستان شناسی در این استان قدمت این شهر را می‌توان به دوران ساسانیان و هخامنشیان نسبت داد.

آب و هوای زنجان

آب و هوای زنجان

استان زنجان از جمله استان‌های ایران است که آن را شهری چهار فصل می‌داند. تابستان‌های زنجان آب و هوای گرم و خشک و زمستان‌هایش آب و هوای سردی دارد.

اما با تمام این‌ها بهترین زمان برای سفر به زنجان اوایل تابستان یعنی ماه تیر است که وضعیت آب و هوا در بهترین حالت است علاوه بر آن ماه‌های اردیبهشت و خرداد هم مناسب‌ترین زمان برای سفر به این استان می‌باشد.

جاهای دیدینی و تفریحی زنجان

مقاصد و شهرهای ایران برای سفر تابستان
آشنایی با جاهای دیدینی و تفریحی زنجان

از جمله بهترین جاهای دیدنی و تفریحی استان زمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

غارهای کتله‌خور

  • آدرس: زنجان، ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، در نزدیکی شهر کوچک گرماب

کوه‌های رنگی

  • آدرس: ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه و اتوبان میانه – زنجان

قلعه بهستان

  • شماره تماس: ۰۲۴۳۳۴۷۴۰۸۷
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعته
  • آدرس: زنجان، شهرستان ماه‌نشان، کنار رودخانه قزل اوزن

گنبد سلطانیه

  • شماره تماس: ۰۲۴۳۵۸۲۳۲۷۷
  • ساعت بازدید: به جز ایام تعطیل ۸ صبح تا ۱۸:۳۰ بعدازظهر
  • آدرس: زنجان، شهر سلطانیه، میدان علامه حلی، بلوار علامه حلی، خیابان گنبد

حمام سنتی حاج داداش

  • شماره تماس: ۰۲۴۳۳۳۳۶۸۲۰
  • ساعت بازدید: ۹صبح تا ۲۳ شب
  • آدرس: بازار قدیمی زنجان، روبروی مسجد میرزایی

دریاچه پری

  • آدرس: ۱۵۲ کیلومتری زنجان، ۴۵ کیلومتری ماهنشان، دهستان اوریاد

پیست اسکی پاپایی

  • ساعت بازدید: به جز دوشنبه‌ها از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ عصر
  • آدرس: زنجان، ۴۵ کیلومتری جنوب غربی زنجان، کیلومتر ۲۴ جاده زنجان، بیجار

سوالات متداول بهترین شهرها و مناطق ایران برای سفر در تابستان

بهترین شهرها و مناطق ایران برای سفر در تابستان کدامند؟

استان چهارمحال و بختیاری، استان کردستان، استان لرستان، استان خراسان شمالی، استان همدان و استان زنجان

سوغاتی‌های بی‌نظیر کردستان چیست؟

از جمله سوغاتی‌های بی‌نظیر کردستان می‌توان به شیرینی برنجی، برساق، سقز یا آدامس طبیعی، قالی کردستان، گلیم سنه، گلیم بیجار و هه وری اشاره کرد.

بهترین فصل سفر به استان همدان چه فصلی از سال است؟

بهترین فصل سفر به استان همدان از اوایل تیر ماه تا اواسط شهریور است. زیرا که در این بازده زمانی، هوای استان همدان بسیار معتدل است و شب‌های تابستانی این استان هوای کمی سردی دارد

جمع بندی

به عنوان حسن ختام در پاسخ به پرسش شما دوستان عزیز که پرسیده بودید تابستان به کجای ایران سفر کنیم؟ باید بگوییم که شهرها و استان‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارند که به عنوان بهترین مقصد برای سفرهای تابستانی شناخته شدند برخی از این‌ شهرها و استان‌ها عبارتند از:استان چهارمحال و بختیاری، استان کردستان، استان لرستان، استان خراسان شمالی، استان همدان و استان زنجان. تمامی استان‌هایی که در این مطلب به عنوان بهترین شهرها و مناطق ایران برای سفر در تابستان معرفی کردیم همگی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی بسیار زیادی برخوردار می‌باشند که برای هر سلیقه جذابیت دارند.

البته تعداد شهرها و استان‌های ایران که برای سفرهای تابستانی مناسب می‌باشند و دارای اقلیم آب و هوایی مناسبی هستند بسیار زیادی است و شاید اغلب ما تنها چندی از شهرهای شمالی ایران را بهترین گزینه برای سفرهای تابستانی می‌دانیم و دلیل آن هم عدم آگاهی و شناخت از دیگر شهرهای ایران است. ما، سعی کردیم تا در این مطلب شما را با 6 مورد از بهترین استان‌های ایران برای سفرهای تابستانی آشنا کرده و اطلاعاتی درباره شرایط آب و هوایی و جاذبه‌های دیدنی و تفریحی هر یک از این استان‌ها در اختیارتان قرار دهیم تا شما دوستان عزیز با توجه به شرایط و سلیقه خود استان و شهر مورد نظرتان را برای سفر انتخخاب کنید. در مقالات بعدی با دیگر شهرها و استانهای ایران که برای سفر تابستانی مناسب هستند شما را آشنا خواهیم کرد.

شما برای سفر تابستانی خود کدام استان و شهر ایران را ترجیح می‌دهید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402