ظاهر پست اینستاگرام تأثیر زیادی روی جذب مخاطب دارد اما نباید از تأثیر زیاد کپشن اینستاگرام غافل شوید. اگر با نحوه نوشتن کپشن در اینستا یا تکنیکهای آن آشنایی ندارید در ادامه این مقاله از پلازا با ما همراه باشید.
منظور از کپشن (Caption) در اینستاگرام همان متن یا توضیحی است که در کنار یا زیر پست اینستاگرام نوشته میشود. با اینکه نوشتن کپشن اینستاگرام محدودیت دارد اما اگر اصول آن را رعایت کنید با همین چند کلمه هم میتوانید مخاطبین بیشتری را جذب کنید و نرخ تعامل را بالاتر ببرید. اگر به اهمیت کپشن در اینستاگرام پی بردید در ادامه مطلب ما را دنبال کنید.
فهرست مطالب
تنظیمات کپشن در اینستاگرام و مراحل قرار دادن آن زیر پست
در این قسمت نحوه قرار دادن کپشن در اینستاگرام و تنظیمات آن را به شما آموزش میدهیم. قبل از هر چیز ابتدا باید بدانید که کپشن اینستاگرام کجاست و بعد از آن به سراغ قرار دادن کپشن میرویم.
برای قرار دادن کپشن زیر پستها به صورت زیر عمل کنید:
۱. وارد اینستاگرام شوید و روی علامت + پایین صفحه بزنید.
۲. پس از انتخاب یا گرفتن عکس آن را آپلود کنید و روی «Next» بزنید.
۳. در این صفحه میتوانید روی عکس پست، فیلتر قرار دهید. برای اینکار از «FILTER» استفاده کنید. اگر تصویر به ویرایش نیاز دارد روی «EDIT» بزنید.
۴. پس از پایان ویرایش، روی دکمه «Next» بزنید.
۵. در کادری که مشخص کردهایم باید یک کپشن مناسب بنویسید. در این کادر نمیتوانید بیشتر از ۲۲۰۰ کاراکتر بنویسید. اگر با نحوه نوشتن صحیح کپشن اینستاگرام و علامت های آن آشنا نیستید حتماً ادامه متن را مطالعه کنید.
۶. پس از اینکه کپشن مناسبی نوشتید روی دکمه «Share» بزنید تا پست اینستاگرام منتشر شود.
راهنمای نوشتن کپشن موثر اینستاگرام
درستنویسی نوشتن کپشن در اینستاگرام با جذب مخاطب بیشتر و در نتیجه افزایش درآمد شما رابطه مستقیم دارد. به دلیل ماهیت کوتاه بودن کپشن اینستاگرام، آزادی زیادی برای نوشتن ندارید و باید سعی کنید با رعایت نکات زیر، مخاطب را با کوتاهترین جمله ممکن جذب کنید.
۱. از جمله اول حداکثر استفاده را ببرید
کاربران فقط چند کلمه اول کپشن اینستاگرام شما را مشاهده میکنند و بقیه متن، پشت لینک «More» مخفی میشود. البته منظور ما این نیست که کپشن را کوتاه یا حذف کنید. شما باید از کلمات و جملاتی استفاده کنید که در نگاه اول جذاب به نظر برسند و در عین حال نیاز مخاطب را در چند کلمه کوتاه بیان کنند. سعی کنید در همان چند کلمه اول حس کنجکاوی مخاطب خودتان را تحریک کنید.
۲. از مخاطب بخواهید کاری انجام دهد یا از او سؤال بپرسید
هر پستی در اینستاگرام هدفی دارد و باید سعی کنید در راستای این هدف از مخاطب بخواهید کار مشخصی انجام دهد. به این کار اصطلاحاً کال تو اکشن یا CTA میگویند. علاوه بر این میتوانید با طرح سؤالات مرتبط، مخاطب را ترغیب کنید که زیر پستهای شما نظر بدهند. برای مثال میتوانید از عبارتهایی مثل «نظر شما چیست؟» و «دوستتان را منشن کنید» برای تعامل با کاربران استفاده کنید.
۳. از نکتههای کاربردی و مختصر در کپشن اینستاگرام استفاده کنید
همیشه سعی کنید در کپشنهای اینستاگرام از یک نکته کاربردی یا هر اطلاعاتی که برای کاربر مفید باشد استفاده کنید. با این کار اصطلاحاً به پستهای اینستاگرام شما ارزش افزوده هم اضافه میشود و احتمال اشتراکگذاری و بوکمارک شدن پست شما به مراتب بیشتر میشود.
۴. از نوشتن کپشن رباتگونه خودداری کنید
بدون شک منحصر به فرد بودن یا اصطلاحاً یونیک بودن کپشن اینستاگرام و مطابقت آن با استراتژی محتوایی شما اهمیت زیادی دارد اما نباید روی لحن نوشتاری شما تأثیر بگذارد. همیشه مخاطب را دوست خودتان بدانید و سعی کنید لحن دوستانه و صمیمانه خودتان را حفظ کنید. از طرفی سعی کنید لحن و بیان کپشن با رده سنی و نوع مخاطب شما تناسب داشته باشد.
۵. قبل از انتشار کپشن در اینستاگرام آن را پیشنویس کنید
اولین کپشنی که مینویسید الزاماً مناسبترین کپشن برای پست اینستاگرام شما نیست. معمولاً اگر قبل از نوشتن کپشن آن را در یک دفترچه یادداشت یا اپلیکیشن نوت گوشی بنویسید هم به ایدههای بهتری میرسید و هم لحن بهتری خواهید داشت. همیشه سعی کنید چند کپشن جایگزین هم بنویسید و هر کدام که مناسبتر بود را زیر پست اینستاگرام قرار دهید.
۶. از قصهگویی در کپشن اینستاگرام استفاده کنید
همیشه سعی کنید کپشن بیروح و خنثی زیر پستها ننویسید و برای شخصیت دادن به متن از قصهگویی یا استوری تلینگ (Storytelling) استفاده کنید. استوری تلینگ جذابیت متن را بیشتر میکند و مخاطب ترغیب میشود آن را تا انتها بخواند. علاوه بر این از توصیف مزه، صدا، احساس و لمس در کپشن غافل نشوید.
۷. استفاده از ایموجی را فراموش نکنید
زیبایی کپشن یکی از عوامل مهم جذب مخاطب است و ایموجیها علاوه بر زیبا کردن متن، بیان احساسات و برانگیختن حس در مخاطب را راحتتر میکنند. علاوه بر این برای دعوت مخاطب به انجام یک کار هم میتوانید از ایموجیهای اشاره دست یا فلش هم استفاده کنید. البته سعی کنید ایموجیها هم مثل خود کپشن، با مخاطب تناسب داشته باشد و در استفاده از آنها زیادهروی نکنید.
۸. از هشتگ مناسب استفاده کنید
برای اینکه پستهای اینستاگرام شما دیده شوند بهتر است از هشتگهای مناسب همان پست استفاده کنید. البته باید چند نکته را در هشتگنویسی رعایت کنید. اولین نکته این است که در این هشتگها حتماً کلمه کلیدی عمومی مرتبط با کسبوکار شما و کلمه کلیدی مربوط به پست را هم قرار دهید. نکته بعدی این است که سعی کنید در استفاده از هشتگ زیادهروی نکنید و سعی کنید آن را به زیباترین شکل ممکن در پست یا بخش کامنت قرار دهید.
نحوه درست نوشتن کپشن فارسی در اینستاگرام
هنگام نوشتن کپشن در اینستا بهتر است زیبایی آن را هم تا حد ممکن حفظ کنید تا مخاطب شما سردرگم نشود. اگر ظاهر کپشن اینستاگرام شما بتواند مخاطب را جذب کند موفقیت خودتان را تا حد زیادی تضمین کردهاید. البته نوشتن کپشن به زبان فارسی دردسرهای خاص خودش را دارد که در ادامه نحوه رفع این مشکلات را آموزش خواهیم داد.
۱. رفع مشکل راستچین نشدن پاراگراف اول کپشن
اگر تجربه نوشتن کپشن فارسی در اینستاگرام را داشته باشید میدانید که پاراگراف اول چپچین میشود و متن پاراگراف به نام کاربری متصل میشود. برای رفع این مشکل کافیست ابتدای پاراگراف از ایموجی یا نقطه استفاده کنید. البته برای زیبایی بیشتر توصیه میکنیم از نیمفاصله در ابتدای متن استفاده کنید تا ظاهر زیباتری داشته باشید. نیمفاصله در کیبورد Gboard را در تصویر زیر با کادر قرمزرنگ مشخص کردهایم. اگر این کیبورد را ندارید میتوایند از این لینک آن را نصب کنید.
۲. هشتگها را در جای مناسب قرار دهید
در اغلب پستهای فارسی اینستاگرام میبینید که در انتهای کپشن چند هشتگ قرار دارد. این کار علاوه بر زشت کردن ظاهر کپشن، معایب دیگری مثل خروج کاربر از پیج و محدودتر شدن تعداد کاراکترهای کپشن را هم دارد. برای رفع این مشکل فقط کافیست هشتگها را در کامنت اول پست قرار دهید چون اینستاگرام به محل قرارگیری کپشنها اهمیتی نمیدهد.
سوالات متداول
1. کپشن تو اینستا کجاست؟
کادر مخصوص نوشتن کپشن کادر اولی است که در صفحه New Post مشاهده میکنید. در این کادر میتوانید توضیحات مدنظرتان را تایپ کنید.
2. در اینستاگرام کپشن یعنی چه؟
کپشن در اینستا به توضیحاتی که همراه با عکس و ویدیو توسط کاربران و درست زیر پست نوشته میشود، گفته میشود. این توضیحات معمولا مرتبط با پست ارسال شده هستند و اطلاعات بیشتری از آن را در اختیار کاربران قرار میدهند.
سخن پایانی
اهمیت کپشن اینستاگرام در بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ بسیار بالاست و بازده کار شما را چند برابر میکند. همانگونه که مشاهده کردید نحوه صحیح نوشتن کپشن در اینستا چندان هم سخت نیست و با چند بار تمرین میتوانید بازدید از پستهای اینستاگرام را افزایش دهید. اگر نکته یا مطلب خاصی در مورد کپشننویسی میدانید یا تجربه خاصی دارید در بخش نظرات با ما و کاربران پلازا به اشتراک بگذارید.