هر کسبوکاری که امروز در اینترنت فعال است و به فروش خدمت یا محصولی میپردازد برای دریافت پول از مشتریانش به یک درگاه پرداخت نیاز دارد. دریافت درگاه پرداخت برای سالها کار راحتی نبود اما حالا با توسعه شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک این کار به راحتی انجام میشود. کافی است مدراک و شرایط حداقلی لازم برای یک کسبوکار وجود داشته باشد تا بتواند درگاه پرداخت دریافت کند و در سایت یا اپلیکیشن خود از آن استفاده کند.
درگاه پرداخت آنلاین چیست؟
درگاه پرداخت آنلاین بستر امن اینترنتی است که در آن کسبوکارها و مشتریان میتوانند تراکنشهای خود را انجام بدهند. درگاه پرداخت با انتقال اطلاعات رمزگذاریشده بین یک درگاه پرداخت (مانند یک وبسایت، تلفن همراه یا کدهای USSD) و پردازشگر یا بانک خریدار، یک تراکنش آنلاین را انجام میدهد. خدماتی مانند خرید اینترنتی، پرداخت قبوض، پرداخت اقساط تسهیلات و… با کارتهای متصل به شبکه شتاب بر بستری ایمن و استاندارد ممکن میشود. هر کسبوکاری به عنوان یکی از اساسیترین بخشهای تجارت خود به درگاه پرداخت آنلاین نیاز دارد.
درگاه پرداخت آنلاین در جهان
اولین گامها برای دستیابی به درگاه پرداخت آنلاین را پیش از همه شرکت امریکن اکسپرس (American Express) با کارتهای اعتباریاش در سال ۱۹۵۹ برداشت. بعدتر ظهور دستگاههای خودپرداز در دههی ۶۰ و ۷۰ و ایدهی محدود نبودن به بانکهای فیزیکی، نیاز به این تکنولوژی حیاتی را در رشد خرید و فروشها نشان میداد. اصطلاح «درگاه پرداخت اینترنتی» برای اولینبار در آمریکا استفاده شد، زمانیکه Authorize.Net آن را برای پرداخت با کارتهای اعتباری مطرح کرد. در اواخر دههی ۹۰ رشد اینترنت و فناوریهای مالی در نهایت به درگاه پرداخت آنلاین به عنوان یکی از اولین محصولات فینتکی انجامید.
اولین شرکت پردازشگر پرداخت آنلاین که این ابزار را ارائه میداد در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد، ابتدا با نام Confinity فعالیت میکرد، این شرکت بعداً به X.com تغییر کرد و در سال ۲۰۰۱ با نام فعلی خود یعنی PayPal کار میکند. دههها بعد پیشرفت فینتک در سراسر دنیا، کشورهای دیگر را نیز از این فناوری بهرهمند کرد.
امروزه فروشگاههای آنلاین بسیاری به عنوان شناختهشدهترین محصول فینتکی، از درگاه پرداخت استفاده میکنند.
انواع درگاه پرداخت
در حال حاضر در ایران دو نوع درگاه پرداخت وجود دارد: درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط. درگاه پرداخت مستقیم به صورت مستقیم توسط شرکتهای خدمات فنی بانکها ارائه میشود و درگاه پرداخت واسط از طریق شرکتهای خدمات پرداخت الکترونیک قابل دستیابی است.
مهمترین نقطه قوت درگاه پرداخت مستقیم میتواند ثبات درگاه و نرخ حداقلی تراکنشهای ناموفق باشد اما این نقطه قوت در حالحاضر چندان هم ویژه نیست زیرا شرکتهای پرداخت الکترونیک هم درگاهپرداخت با ثبات ارائه میدهند.
نقطه قوت درگاه پرداخت واسط، در بهینه کردن خدمات است. شرکتهای خدمات الکترونیک با تمرکز روی بهبود تجربه کاربری توانستهاند خدماتی فراتر از درگاه پرداخت را ارائه دهند. امروز برای جذب مشتریان و ایجاد تنوع و انعطاف در پرداخت تنها داشتن درگاه پرداخت کافی نیست بلکه باید ابزارهای متنوعی داشته که جواب همه نیازهای مالی و پرداختی یک کسبوکار آنلاین را بدهد.
چگونه میتوان درگاه پرداخت آنلاین داشت؟
برای دریافت درگاه پرداخت آنلاین کافی است به سایت شرکتهای خدمات الکترونیک مراجعه شود و با ثبتنام یا ساخت حساب کاربری مدارک اولیه را بارگزاری یا ارسال کنید. معمولا در فاصله زمانی کوتاه و بعد از پیادهسازی فنی روی سایت یا اپلیکیشن کسبوکار درگاه پرداخت فعال خواهد شد. اما آیا یک درگاه پرداخت همه چیزی است که یک کسبوکار به آن نیاز دارد؟
درگاه پرداخت و فراتر از آن
شاید یک فروشگاه اینترنتی که در آغاز راه خود است تنها با یک درگاه پرداخت نیاز مهم و اولیهاش برطرف شود. اما امروز امکانات پرداخت آنلاین با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و یک کسبوکار از ابتدای راه باید به این فکر کند که در مسیر توسعه نیاز دارد تا خیلی سریع و با کیفیت بتواند طبق نیاز خود این ابزار و امکانات را بکار گیرد. بنابراین اگر کسبوکاری در آغاز راه است نباید از افق پیشرفت و نیازهای آینده خود غافل باشد.
امروز داشتن درگاههای پرداخت موجود.
منبع:
https://www.rade.ir
https://www.wikipedia.org