گوگل پیش از انتشار بلاک کننده تبلیغات برای کروم در پستی در وبلاگ خود توضیحات بیشتری را در مورد اصول کلی این قابلیت جدید و چگونگی عملکرد کاربران و وب سایت ها منتشر کرد. اولین و مهم ترین نکته آن است که این قابلیت، تبلیغات را به صورت سنتی بلاک نخواهد کرد و تنها جلوی بخشی از آنها را خواهد گرفت و بیشتر نوعی فیلتر تبلیغات است تا بلاکر. این قابلیت، تبلیغات بد و به عبارت دیگر مزاحم و آنهایی را که روی تجربه کلی کاربر تأثیر منفی میگذارند را فیلتر خواهد کرد.
بنابراین توانایی تشخیص این که یک تبلیغ به اندازه کافی مزاحم هست یا نه شاید بزرگ ترین مانع بر سر راه این قابلیت باشد. گوگل برای گذر از این مشکل، داده های زیرلایه ای استانداردهای تبلیغات خوب را مبنی قرار می دهد. بنابراین اساساً تبلیغاتی که از استانداردهای تبلیغات خوب پیروی نکند فیلتر خواهد شد. این شامل انواع مختلفی از تبلیغات می شود که تجربه کاربر را به روش های متعدد و در پلتفرم های مختلف تحت تأثیر قرار می دهد. در تصویر زیر، مثال هایی از چنین تبلیغاتی را که تحت تأثیر چنین تغییری قرار خواهند گرفت می بینیم.
سیستم فیلتر تبلیغات کروم با اسکن صفحه و زمانی که کاربر به آن صفحه هدایت می شود و قبل از ورود کاربر شروع به کار میکند. زمانی که نرم افزار هرگونه تبلیغات مزاحمی را شناسایی می کند آن ها را با ورود کاربر به صفحه از بین می برد. اگرچه این عمل تنها در سطوح کاربران اعمال خواهد شد و به دسترسی کاربر به صفحه بستگی ندارد و گوگل به صفحات نمونه دسترسی خواهد داشت تا بر اساس آن ها در مورد خوب و بد بودن تبلیغات قضاوت کند. این قضاوت بسیار ساده و ابتدایی است و تنها با تشخیص تبلیغات بیشتر تصمیم بر کیفیت آن ها خواهد گرفت.