سیستم اتوپایلوت یا رانندگی خودکار یا کروز کنترل پیشرفته تسلا اخیراً هدف انتقادات منفی زیادی قرار گرفته و دلیلش هم حضور خودوری مدل اس (Model S) مجهز به اتوپایلوت این کمپانی در تصادفی رانندگی بود. هیچ کس در این تصادف کشته و یا حتی مجروح نشد ولی این تصادف به خوبی نشان دهنده محدودیت های سیستم اتوپایلوت بود چرا که این سیستم، خودروی آتش نشانی را که به خاطر انجام مأموریت توقف کرده بود تشخیص نداد.
این تصادف باعث شد تا بار دیگر ناامیدی مردم نسبت به پیشرفت کُند سیستم اتوپایلوت 2.0 کمپانی تسلا افزایش یابد. این سیستم در تابستان سال 2016 و پس از جدایی کمپانی تسلا از موبایلآی (Mobileye) و کاملاً به صورت مستقل توسط تسلا طراحی شد.
این حادثه به همه یادآوری کرد که ماسک به همه وعده یک خودروی تمام اتوماتیک را داده بود که قرار بود تا پایان سال گذشته میلادی خیابانها را درنوردد، ولی شواهد و قراین حاکی از آن است که این وعده هم به ثمر ننشسته و توسط ماسک به دست فراموشی سپرده شده است.
اخیراً، مدیرعامل تسلا در توییتر خود برای آرام کردن تنش های پیرامون این قضیه پیامی ارسال کرده و اعلام نموده که آپدیتی برای رفع مشکل در راه است. البته وی روشن نساخته که این آپدیت دقیقاً چه مشکلی را هدف قرار داده است. هرچه باشد ماسک در پیام خود طوری عکسالعمل نشان داده گویی این مشکل چیزی جزئی است. البته تغییرات اساسی نیز در دست بازرسی است.
دیروز نامه ای از طرف سهامداران تسلا نوشته شده که شامل شفافسازیهایی در مورد این مسئله است و تأیید کرده که بروزرسانیهای پیش رو که تا پایان امسال ارائه میشود بروزرسانیهایی اساسی خواهد بود. در این نامه آمده است که: «حالت رانندگی جدید اتوپایلوت گامی بزرگ خواهد بود در جهت تکنولوژی رانندگی خودکار. بعلاوه، تغییرات اساسی در معماری نرم افزاری سیستم ما در حال حاضر به اتمام رسیده و در سیستم جمعآوری و تحلیل دادهها تغییراتی اعمال شده و تواناییهای یادگیری ماشینی اساساً بهبود یافته است. شبکه عصبی سیستم ما که با افزایش کاربران گستردهتر میشود قادر است دادههای کیفی بیشتری را جمعآوری و تحلیل کند و به ما اجازه داده تا قابلیتهای اتوپایلوت را در سال 2018 افزایش دهیم».