این روزها جگوار علاقه فراوانی به احیا و بازتولید خودروهای کلاسیک خود نشان میدهد به طوریکه پس از دو مدل Lightweight E-Type و XKSS اینبار نوبت به D-Type (دی-تایپ) رسیده تا سر از خاکستر برآورَد؛ خودرویی افسانهای که در مسابقات اتومبیلرانی 24 ساعته لمان ( 24Hours of Le Mans) سه بار بین سالهای 1955 تا 1957 مقام اول را برای جگوار به ارمغان آورد.
البته همانند دو مدل پیشن، جگوار علاقهای ندارد که کسی این خودروی احیا شده را نسخهای جدید و کپی شده از D-Type بنامد چرا که قرار است کمپانی بریتانیایی 25 دستگاه از این خودرو را عیناً مشابه نمونه اورجینال بسازد و به نوعی شش دهه در زمان به عقب سفر کند.
آنطور که عنوان شده در دهه پنجاه میلادی نیز برنامه اولیه ساخت 100 دستگاه D-Type بوده اما در نهایت 75 دستگاه از این خودرو به تولید رسید و ظاهراً جگوار قصد دارد کار ناتمام خود در آن مقطع را با ساخت 25 دستگاه باقیمانده تکمیل نماید.
همانطور که گفته شده D-Type با کسب سه مقام قهرمانی در مسابقات Le Mans شهرت و آوازهی دو چندانی برای جگوار به ارمغان آورد. طراحی ساده و بدون هرگونه اضافه کاری و همینطور باله موجود در پشت صندلی راننده نه تنها راه پیروزی این خودرو را در مسابقات هموار ساخت بلکه آن را به یکی از زیباترین محصولات جگوار نیز تبدیل کرد.
دی-تایپ یادآور عصری است که خودروهای مسابقهای آنچنان از خودروهای جادهای متفاوت نبوده اند؛ کمااینکه جگوار پس از بیرقیب شدن D-Type در مسابقات، تغییرات بسیار اندکی در آن ایجاد و خودروی جادهای XKSS را معرفی کرد. همین شباهت سبب شده با توجه به بازتولید اخیراً صورت گرفتهی XKSS، راه احیای D-Type نیز هموار گردد.
قرار است در نمایشگاه اتومبیلهای کلاسیک پاریس که از امروز گشایش مییابد نمونهی نهایی نشدهی این خودرو به نمایش درآید. همچنین جگوار برای پیش فروش 25 دستگاه D-Type در دست تولید، از هماکنون اعلام آمادگی کرده است.