شاید یکی از ابتداییترین نمونههای اینفلوئنسر مارکتینگ توسط شرکت کوکاکولا انجام شده باشد. این شرکت از بابانوئل برای تبلیغات خود استفاده کرد و باعث شد از آن به بعد هر وقت کسی بابانوئل را میبیند به یاد رنگ قرمز برند کوکاکولا بیفتد.
استفاده از افراد مطرح و تاثیرگذار برای تبلیغات، اثری فراموشنشدنی بر روی ذهن مخاطب دارد و این قابل انکار نیست. اخیرا با گسترش فضای مجازی، به خصوص اینستاگرام، استفاده از اینفلوئنسرها برای تبلیغات، به یکی از شاخههای دیجیتال مارکتینگ بدل شده است و بیزینسهای زیادی از اینفلوئنسرها برای تبلیغات خود استفاده میکنند.
در این مقاله به روشهای ارتباط گرفتن با اینفلوئنسر ها میپردازیم و به نکاتی اشاره میکنیم که میتواند در ارتباط گرفتن با اینفلوئنسرها به شما کمک کنند.
فهرست عناوین مطلب:
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
شاید در ابتدا این سوال برایتان پیش بیاید که اینفلوئنسر کیست؟
در بازاریابی اینفلوئنسری تعریف از فرد تاثیرگذار کسی است که با استفاده از تواناییاش، مشتریان بالقوه یک برند را برای استفاده از محصولات یا خدمات آن برند ترغیب میکند. اجازه دهید سادهتر توضیح دهیم. فرد یا افرادی که برند شما را به افراد تاثیرپذیر از خود معرفی میکنند و باعث آشنایی و صدالبته اعتماد آنها نسبت به برند شما میشوند اینفلوئنسر هستند.
اگر سری به صفحهی اینستاگرام خود بزنید ممکن است حتی چندین اینفلوئنسر را فالو کنید. اینفلوئنسرها در حوزههای مختلف فعالیت میکنند؛ برای مثال موضوعاتی مانند: سفر، آشپزی، سبک زندگی، ورزشی، هنر و…
اگر بخواهیم اینفلوئنسر مارکتینگ را ترجمه کنیم به عبارت«بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار» میرسیم. اینفلوئنسر مارکتینگ شاخهای از بازاریابی دیجیتال بهحساب میآید که در آن با کمک اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار، بهدنبال رسیدن به اهداف بیزینس خود هستیم. این شاخه از دیجیتال مارکتینگ، از افرادی که در هر صنفی دنبالکنندگان مخصوص به خود را دارند برای پیشبرد اهداف استفاده میکند.
اصول برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها برای تبلیغ
شروع هر کاری ممکن است کمی سخت به نظر برسد. اما اگر اصول آن را بدانیم، میتوانیم بهتر ظاهر شویم. اینفلوئنسر مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست. برای برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها لازم است چند نکته را رعایت کنید:
۱. هدف خود را مشخص کنید:
پیش از هر اقدامی مشخص کنید هدفتان از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست. آیا میخواهید آدمهای زیادی اسم بیزینس شما را بشنوند؟ یا میخواهید فالوورهای خود را افزایش دهید؟ یا شاید هم میخواهید ایمپرشن پیج خود را بالا ببرید؟ هدف خود را مشخص کنید تا در ادامه بتوانید اینفلوئنسر مناسبتری را برای تبلیغات خود انتخاب کنید.
۲. اینفلوئنسر مناسبی را برای تبلیغات خود انتخاب کنید:
گاهی دیده میشود افراد از پیجهای غیر مرتبط، صرفا به دلیل داشتن فالوور بالا یا علاقهی شخصی، تقاضای تبلیغات میکنند. باید دقت کنید که شخص اینفلوئنسر ارتباطش با فالوورهایش را در اولویت قرار میدهد. به همین دلیل نمیتواند تبلیغات غیر مرتبط را در صفحهاش نمایش دهد.
از طرفی هنگام انتخاب اینفلوئنسر باید دقت کنید آیا مخاطبان آن پیج، به مخاطبان هدف شما نزدیک هستند یا خیر. برای اینکه از تبلیغات خود نتیجهی بهتری بگیرید بهتر است معیار خود را روی تعداد فالوور قرار ندهید و به مسائل دیگر نیز توجه کنید.
۳. خود را به درستی معرفی کنید: اینکه به یک نفر از طریق دایرکت پیام دهید و بنویسید:«سلام، قیمت تبلیغ؟» چندان محترمانه به نظر نمیرسد. بهتر است اصول ارتباط از طریق دایرکت را بشناسید.
اگر میخواهید از طریق دایرکت اینستاگرام با اینفلوئنسر مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید، در پیامهای ابتداییتان ویس ارسال نکنید. در قالب یک متن مناسب خود را به خوبی معرفی کنید. اگر از طرف پیج یک شرکت پیام میدهید، پوزیشن کاری خود را بنویسید و قصد خود را از تبلیغات به درستی و شفاف بیان کنید. این نکات ممکن است کوچک به نظر برسند اما رعایت کردن آنها میتواند بسیار موثر باشد.
۴. درخواست خود را به روشنی بیان کنید:
برای اینکه تبلیغ موفقی داشته باشید، بهتر است درخواست خود را به درستی مطرح کنید. میخواهید تبلیغتان به صورت استوری باشد یا پست؟ آیا روز و زمان مشخصی برای انتشار آن دارید؟ محتوایتان را خودتان آماده میکنید یا میخواهید اینفلوئنسر برایتان تولید محتوا کند؟ و مواردی از این قبیل را برای اینفلوئنسر مشخص کنید و انتظاراتتان را تا جایی که میتوانید شفاف بیان کنید.
راههای برقراری ارتباط با اینفلوئنسر های اینستاگرام
شما میتوانید از دو روش متفاوت برای برقراری ارتباط با اینفلوئنسرها اقدام کنید:
۱. ایمیل (email) :
گاهی اینفلوئنسرها در بیوی پیج خود آدرس ایمیلشان را قرار میدهند تا برای ارتباط با آنها از این طریق استفاده کنید. در ایمیل هم لازم است خودتان را به درستی معرفی کنید، حتما اشاره کنید که از طرف کدام پیج ایمیل میدهید، نوع تبلیغ خود را مشخص کنید و اگر روز و ساعت مشخصی در نظر دارید، حتما در ایمیل به آن اشاره کنید.
۲. پیام مستقیم در اینستاگرام (direct message):
میتوانید با پیج کاری خود به اینفلوئنسرها پیام دهید، خود را معرفی کنید، زمینهی فعالیتتان را بنویسید و از آنها بخواهید تبلیغات شما را در پیج خودشان نمایش دهند. حتما نوع تبلیغ خود را دقیقا مشخص کنید (پست یا استوری) و اگر زمان معینی برای تبلیغات خود در نظر دارید به آن اشاره کنید.
این روش در عین حذف واسطهها، سختیهای خودش را دارد. اینفلوئنسرها دایرکتهای زیادی در طول روز دریافت میکنند و ممکن است پیام شما را نبینند.
به همین دلیل بسیاری برای تبلیغات از روش سوم استفاده میکنند.
۳. استفاده از پلتفرمهای تبلیغاتی برای اینفلوئنسر مارکتینگ:
پلتفرمهای تبلیغاتی، مجموعههایی هستند که با اینفلوئنسرها یا پیجهای بزرگ در ارتباط هستند و به واسطهای میان شما و اینفلوئنسرها تبدیل میشوند. این پلتفرمها سادهترین راه را برای ارتباط با اینفلوئنسرها برای شما فراهم میکنند.در پلتفرمهای تبلیغاتی شما میتوانید نوع تبلیغ خود را مشخص کنید، محتوای خود را بارگذاری کنید یا از اینفلوئنسر بخواهید برایتان تولید محتوا کند، پیجهای مورد نظرتان را انتخاب کنید، مشخص کنید آیا میخواهید پیجتان mention شود یا نه و مواردی از این قبیل را به دقت مشخص کنید. برای اطلاعات بیشتر دربارهی این پلتفرمهای تبلیغاتی اینستاگرام و لیست قیمت آنها میتوانید به صفحه اینفلوئنسر مارکتینگ در سایت جریان مراجعه کنید.
همانطور که اشاره کردیم، با استفاده از خدمات پلتفرمهای تبلیغاتی شما میتوانید دردسر ارتباط گرفتن با اینفلوئنسرها را کم کنید و درخواست خود را راحتتر و دقیقتر به گوش آنها برسانید.
البته که برای استفاده از پلتفرمها معمولا لازم است مقداری حقالزحمه نیز برای این واسطهگری بپردازید.