نمایشگاه اتومبیل دیترویت این هفته شاهد صحنه های دراماتیکی بود. رونمایی فورد از Mustang Bullitt جدید و سوار شدن نوه ی استیو مک کویین در این خودرو لحظاتی به یادماندنی را در قلب خودروسازی امریکا یعنی دیترویت رقم زد. این لحظات را می توانید در ویدئوی انتهای متن مشاهده کنید.
بازی استیو مک کویین در فیلم Bullitt محصول 1968 مثل همیشه درخشان و به یاد ماندنی است اما برای بسیاری از کسانی که این فیلم را دیده اند، ستاره ی اصلی فیلم نه مک کویین بلکه فورد موستانگ جی تی 390 (Ford Mustang GT 390) است. ماشینی که در سال های طلایی در خیابان های سان فرانسیسکو حماسه می آفرید و زمینه ساز دورانی شد که به زعم بسیاری هرگز تکرار نخواهد شد.
امسال پنجاهمین سالگرد این فیلم کلاسیک است و کمپانی فورد به همین مناسبت، از Mustang Bullitt جدید پرده برداری کرده است. موستانگی که نه به سبک ماشین های عروسکی جدید بلکه به سیاق همان موستانگ دهه های 60 و 70 ساخته شده؛ هیولایی با همان رنگ و لعاب سال 1968 که در آن شاهد بازگشت موتور V8 هستیم. لحن رنگ درون خودرو به همراه دسته فرمان توپی، موستانگ بولیت جدید را به حال و هوای همان دوران طلایی برده است.
موتور V8 پنج لیتری که برای استخوان خرد کرده های ماشین های امریکایی آشناست، این بار در Mustang Bullitt جدید نیروی به اندازه ی 475 اسب بخار و گشتاور (420 lb-ft (570 Nm را تولید می کند. این توان نسبت به 460-hp و گشتاور 420 lb-ft موستانگ معمولی ارتقاء یافته است و به خوبی پاسخگوی قدرت نمایی یکی از محبوب ترین اتومبیل های تاریخ در جاده است.
Mustang Bullitt اما در کنار طراحی کلاسیک خود ویترینی از فناوری های برتر فورد است که ماحصل یک قرن تلاش و تجربه در تولید خودروهای بنزین سوز است. سیستم تخلیه دود عملکرد سوپاپ فعال (active valve performance)، سیستم مکش هوای Open Air، مانیفولد ورودی Shelby GT350 و بازگشت سیستم ECU همگی از Mustang Bullitt ماشین فوق العاده ای ساخته که توان آن از هر لحاظ از جمله سرعت نسبت به GT استاندارد بالاتر است و حداکثر سرعتش به 262 کیلومتر بر ساعت می رسد.
پاشنه ی آشیل Mustang Bullitt، بدنه ی بیرونی آن است که حقیقتا اصیل و باوقار می نماید. در حال حاضر فورد دو رنگ را برای ماشین در نظر گرفته، مشکی سایه ای و سبز تیره ی هایلند (Dark Highland Green) که موستانگ 1968 با آن در فیلم Bullitt درخشید.
فورد برای نزدیک تر کردن موستانگ بولیت به موستانگ اورجینال 1968 دور پنجره های جلو از کروم ظریف و حالت مشبک استفاده کرده است. رینگ های 19 اینچی پیشرانه ی گشتاور از جنس آلومینیوم هستند و ترمز برِمبو (Brembo) در آن ها به کار رفته و آرم ماشین بسیار ظریف و مینیمالیستی روی آن نقش بسته است. نوک دسته فرمان همانطور که اشاره کردیم یک گوی به اندازه ی توپ بیلیارد قرار دارد، روکش صندلی ها چرم مشکلی است و دوخت سبز دارد.
Mustang Bullitt گرچه زنده کننده ی یکی از کلاسیک های فراموش نشدنی است اما فورد ملزومات مدرن را در آن فراموش نکرده. نشانگرهای ماشین روی یک LCD دوازده اینچی نمایش داده می شوند و ترتیب منحصر به فرد Bullitt در آن رعایت شده. سیستم دیجیتالی خودرو توسط سیستم Ford Sync touchscreen infotainment پشتیبانی می شود. فرمان خودرو از جنس چرم گرما داده شده است و لوگوی فورد در مرکز آن می درخشد.
فورد مطابق سبک کاری خود در زمینه ی موستانگ، در Bullitt هم پکیج الکترونیکی مخصوص خود را نصب کرده که شامل آیتم هایی همچون سیستم ناوبری، سیستم صوتی ارتقاء یافته، صندلی ها و آینه های حافظه دار، مانیتور نشان دهنده ی نقاط کور و سیستم هشدار برخورد (cross-traffic alert) است؛ سیستمی که در صورت نزدیک شدن ناگهانی خودروهای دیگر به راننده هشدار می دهد، مثلا هنگام بیرون آمدن از پارک، هنگامی که سرعت خودرو کمتر از 8 کیلومتر بر ساعت است، اگر ماشینی از پشت در حال نزدیک شدن به خودرو باشد، سیستم برای پیگیری از برخورد به راننده هشدار می دهد.
Mustang Bullitt از آپشن های عملکردی فورد هم برخوردار است؛ سیستم هایی مانن مانند تعلیق شبه فعال MagneRide و صندلی های تکی Recaro که بهترین شرایط ممکن را از نظر مدیریت خودرو برای راننده فراهم می کنند.
موستانگ بولیت جدید این هفته در نمایشگاه اتومبیل دیترویت رونمایی شد و در کنار ان موستانگ 1968 معروف هم به نمایش در آمد. در اینجا عکس های هر دو را کنار هم مشاهده می کنید. قیمت Mustang Bullitt بسته به مدل و آپشن بین 45 تا 55 هزار دلار است.
ویدئوی زیر، مالی مک کویین (Molly McQueen) نوه ی استیو مک کویین را سوار بر Mustang Bullitt نشان می دهد که بر سر جای پارک نبرد دراماتیکی با دوژ شارژر (Dodge Charger) دارد.