مینی ون (Minivans) های خودران شرکت وایمو (Waymo) در خیابان های سانفرانسیسکو مورد تست و بررسی قرار می گیرند. شاید این خودروهای خودران اولین اتومبیل هایی باشند که در خیابانهای سانفراسیسکو قرار است بدون راننده به حرکت درآیند و پایشان به خیابان های این شهر باز شود.
کمپانی های سازنده خودروهای خودران بر این امیدند که هر چه زودتر بتوانند این اتومبیل ها را روانه خیابان کنند و رویای خودروهای بدون راننده را به تحقق برسانند. طراحی این خودروها یک طرف و رانندگی ایمن با آنها در جاده ها در طرف دیگر. اتومبیل هایی که همچون ربات بتوانند در سطح شهر و بدون نیاز به راننده حرکت کنند، ایده جالب توجه و هیجان انگیزی است که شرکت های مختلفی آن را در سال های اخیر دنبال کرده و موفق به طراحی و ساخت چنین اتومبیل هایی هم شده اند. اخبار مرتبط با این خودروها کم نیست و کمپانی وایمو تنها یکی از شرکت هاییست که در این زمینه فعالیت می کند.
وایمو در گزارش اخیر خود اعلام کرده که قرار است مینی ون های خود را در خیابانهای سانفرانسیسکو و در منطقه ای تپهای تست کند. به نظر می رسد که این شرکت علاقه مند است تکنولوژی اتومبیل های خودران را مورد تست دقیق تری قرار دهد و متوجه شود که این خودروها چقدر ایمن هستند و چقدر می توان به آنها اعتماد کرد.
سخنگوی این شرکت، در بیانیه ای اعلام کرد:
«سان فرانسیسکو یکی از اولین شهرهایی است که ما خودروهای خودران خود را در آن آزمایش می کنیم. ما قصد داریم همه چیز را در مورد این اتومبیل های خودران بررسی کرده و در شرایط مختلف محیطی، آنها را مورد تست قرار دهیم. »
توجه به خودروهای خودران این روزها بسیار زیاد شده است. همان طور که در خبرها دیدیم کمپانی فورد در نمایشگاه CES 2018 خبر از همکاری این شرکت با کمپانی پست میت، یکی از بازیگران اصلی خدمات ارسال سفارش در امریکا داد. فورد به همراه این شرکت تصمیم گرفتند که اولین شبکه ی تحویل سفارش خودکار را راه اندازی کنند. یعنی شبکه ای که وسایل حمل و نقل و تحویل آن بدون دخالت انسان کار می کند. این شرکت در همکاری با فورد چندین طرح مختلف را همزمان کلید زده تا ببیند بهترین روش برای تحویل سفارش با خودروهای خودران کدام است. پست مِیت قصد دارد با بهره گیری از امکانات کمپانی فورد یک سیستم کارآمد تحویل سفارش بی درنگ ایجاد کند؛ یعنی سیستمی که در آن پس از ثبت سفارش فرآیند ارسال آن بلافاصله آغاز می شود و خیلی زود به دست شخص می رسد.
Ford و پست میت می خواهند در وهله ی اول، خواست مشتری را با روند ارائه ی کالا توسط فروشندگان هماهنگ کنند و سپس با ایجاد یک اپلیکیشن که دخالت انسان را به حداقل می رساند، پس از ثبت سفارش توسط مشتری، آنچه او درخواست کرده را بی درنگ با یک خودروی بدون راننده به درب منزل وی بفرسند.
انویدیا یکی از کمپانی های مطرح که با تراشه های گرافیکی خود سالهاست در جهان حرفی برای گفتن دارد، با رونمایی از پلتفرم هوش مصنوعی خود، وارد دنیای همکاری با خودروسازان مطرح دنیا شد. این کمپانی مطرح، شروع همکاری خود را با اوبر و غول دنیای خودروسازی، فولکس واگن در حوزه توسعه تکنولوژی تولید خودروهای خودران اعلام کرد. این همکاری، تنها یکی از مشارکت هایی است که انویدیا در زمینه گسترش فعالیت های خود در حوزه های مختلف آغاز کرده.
از سوی دیگر شرکت های دیگر هم بیکار ننشسته اند. کمپانی های هیوندای و فولکس واگن و Aurora در بخش اتومبیل های خودران وارد همکاری مشترکی با یکدیگر شده اند. ظاهرا مدیر سابق یکی از بخش های گوگل که اکنون عضو هیئت مدیره موسسه نوآوری Aurora است، وارد همکاری مشترکی با کمپانی های هیوندای و فولکس واگن شده تا در برنامه طرح و توسعه اتومبیل های خودران این سه شرکت بتواند محصولات ارزنده ای به بازار ارائه دهند.
هیوندای در نمایشگاه CES 2018 از یکی از فناوری های این کمپانی در جدیدترین اتومبیل خود که دارای پیل سوختی است را رونمایی کرد. هم چنین فولکس واگن نیز در نظر دارد در بعضی از خودروهای خود مثل سدریک (Sedric) ،شاتل ها ، ون ها و کامیون ها از فناوری های کمپانی Aurora کمک بگیرد.
شرکت تویوتا نیز از این بازار عقب نمانده وسیستم جدید خودروان خود را روی یک لکسوس LS 600hL آزمایش کرد. موسسه پژوهشی تویوتا، مرکز تحقیقات این غول ژاپنی است. یکی از بازوهای این موسسه در سیلیکون ولی امریکا واقع شده و در این منطقه ی تکنولوژی پرور ، در کنار بزرگ ترین خودروسازان دنیا سرگرم آزمایش فناوری های نوین است.
موسسه پژوهشی شرکت تویوتا به تازگی نسخه ی جدیدی از فناوری خودران را در دره ی سیلیکون ولی آزمایش کرده است. سیستم خودران این آزمایش بسیار پیچیده و پیشرفته بوده و در آن از سیستم لیدار (LIDAR)، یک سیستم راداری و دوربین استفاده شده است. تویوتا این مجموعه را روی خودروی لکسوس مدل LS 600hL خود نصب کرده (لکسوس یا Lexus یکی از برندهای متعلق به تویوتاست). موسسه مذکور، این سیستم جدید را پلتفرم 3.0 (Platform 3.0) نامگذاری کرده است. بزرگ ترین پیشرفتی که در این نسخه از خودروهای خودران تویوتا نسبت به فناوری های پیشین صورت گرفته، توانایی خودرو در دیدن جهت های مختلف است. محصولات خودروساز ژاپنی با نصب پلتفرم 3.0 کاری می کند که خودروهایش نسبت به گذشته فواصل دورتری را ببینند.
شاید برایتان باورپذیر نباشد ولی در این میان کمپانی کوالکام هم پایش به این میدان باز شد و کوالکام هم به جمع آزمایش کنندگان اتومبیلهای خودران پیوست. صحنهی نبرد تکنولوژی اتومبیلهای خودران با ورود کوالکام به این عرصه مبارز تازهای را به خود دیده است. این کمپانی که بیشتر با تولید تراشه برای گوشیهای موبایل شناخته شده است تست اتومبیلهای خودران مجهز به چیپستهای تولیدی خود را در ایالت کالیفرنیای آمریکا آغاز کرده است.
همان طور که گفته شد بازار خودروهای خودران بسیار داغ است و هر روز خبرهای تازه ای از این میدان به گوش می رسد. باید ببینیم خبر بعدی مربوط به کدام کمپانی است.