اخیراً یکی از محبوبترین محلههای توکیو جاذبه گردشگری جدید، ولی غیرمعمولی را به خیابانهایش اضافه کرده است: توالتهای شفاف عمومی. هدف طراحی چنین توالتهایی که جدیدترین جاذبه گردشگری ژاپن است چیست؟
این توالتها که توسط گروه معماری شیگرو بن طراحی شدهاند، در دو پارک محله شیبویا در مرکز شهر توکیو قرار دارند. این محله قطب اقتصادی-تجاری توکیو است و به خیابانهای شلوغ و پر رفتوآمدش معروف است. اگرچه استفاده از این توالتها ریسکی است، اما این اتاقکها با شیشه شفاف بخشی از یک پروژه بزرگتر هستند که در نظر دارد دیدگاه مردم درباره توالتهای عمومی را تغییر دهد.
طی اظهارنظری در وبسایت مربوط به توالتهای شهر توکیو، دو مورد درباره توالتهای عمومی، به خصوص آنهایی که در پارکها قرار دارند، همیشه ما را نگران میکند. یکی نظافت این مکانها و دیگر اینکه آیا کسی درحال استفاده از آن است یا خیر.
شیگرو بن این دو موضوع را در طراحی این توالتهای عمومی در نظر گرفته است. اول اینکه ما میتوانیم قبل از ورود از تمیزی آن اطمینان حاصل کنیم و دوم اینکه وقتی شخصی وارد این توالتها شود و در را قفل کند دیوارها مات میشود تا حریم شخصی وی رعایت شود. سایرین نیز متوجه خواهند شد شخصی در حال استفاده از آن است. مات شدن شیشهها با استفاده از «تکنولوژی شیشههای هوشمند» امکانپذیر شده است. شبهنگام نیز نورپردازی زیبای این دو سازه شیشهای، زیبایی خاصی به فضای پارک میبخشد.
عکسالعمل مردم به جاذبه گردشگری جدید شهر توکیو
پس از قرارگیری این توالتها در پارک عده زیادی برای عکس گرفتن از آنها رفتهاند. وسایل داخل توالت بسیار تمیز و ترکیبی از دو رنگ سفید و کروم هستند.
بخشی از هیجان استفاده از این توالت عمومی این است که تا وقتی داخل اتاقک هستید نمیدانید که شیشهها مات شدهاند یا خیر. روی دیوارهای بین محفظهها نیز آینه نصب شده است و به احساس عجیب حضور در صفحه نمایش میافزاید. به همین خاطر باید به یاد داشته باشید که حتما در را با دستگیره تعبیه شده قفل کنید. حین بازدید مردم، شخصی احتمالاً فراموش کرده بود در را قفل کند و باعث خنده در بین افراد بازدیدکننده شد.
آیا توالت های عمومی دیگری با طراحی منحصر به فرد در راه است؟
این دو مجموعه توالت شفاف بخشی از پروژه توالت توکیو است که به تازگی برنامهریزی شده است. پروژه توالت توکیو توسط بنیاد نیپون، یک موسسه خیریه خصوصی و غیرانتفاعی که بر نوآوری اجتماعی متمرکز است، راهاندازی شده است.
استفاده از توالتهای عمومی در ژاپن به دلیل کلیشههایی که عنوان میکنند توالتها تاریک، کثیف، بدبو و ترسناک هستند بسیار کم است. برای رفع این تصورات غلط در مورد توالتهای عمومی این پروژه با برخی از بزرگترین اسامی در معماری و صنایع خلاق از جمله تادائو آندو و تویو ایتو همکاری کرده است تا 17 توالت عمومی جدید را بسازد.
این جاذبه گردشگری ژاپن توسط 16 معمار پیشرو در حال طراحی هستند و از متدهای پیشرفتهای استفاده میکنند تا بدون در نظر گرفتن جنسیت، سن و معلولیت، برای همه در دسترس باشند. چنین طراحیهایی امکانات جامعهای را نشان میدهد که همه افراد را شامل میشود و به هر قشری توجه نشان میدهد.
فکر میکنید جاذبه گردشگری ژاپن بتواند دیدگاه کنونی مردم این کشور را درباره توالتهای عمومی تغییر دهد؟ نظر شما دربارهی طرحهای جدید و سنتشکنانه چیست؟ آیا به بازدید جاذبههای گردشگری با این سبک علاقه دارید؟