ماه گذشته، در پایان گفتگویی که در موزه ی هیرشبورن واشنگتن صورت گرفت، جاناتان ایو (Jonathan Ive) طراح ارشد اپل، به انتقادات شدید علیه پروژه ی اپل پارک واکنش نشان داد. اپل پارک (Apple Park) یا پارک فناوری شرکت اپل یک پروژه ی عظیم 5 میلیارد دلاری است که روی زمینی به مساحت 65 هکتاری در کالیفرنیا ساخته می شود و قرار است به خانه ی اصلی اپل تبدیل شود.
این بنای عظیم که گفته می شود فرآیند ساخت آن به شکلی کمال گرا انجام شده در حال حاضر آخرین مراحل تکمیل خود را می گذراند. سازندگان این بنای گرد، در ساخت تمامی بخش های آن سراغ بهترین روش ممکن رفته اند و این کمال گرایی، هزینه ی ساخت پروژه را به سقف سرسام آور 5 میلیارد دلار رسانده است.
ماه گذشته هنگامی که ریک تزلی (Rick Tetzeli) مصاحبه کننده ی برنامه روی صحنه از جاناتان ایو خواست تا سازه ی اپل پارک را به عنوان یک محصول اپل توضیح دهد، ایو پاسخ داد:
ما اپل پارک را برای دیگران نساخته ایم. به همین خاطر من فکر می کنم بسیاری از انتقادات صورت گرفته به این پروژه کاملا بی ربط است زیرا ما این بنا را برای شما درست نکرده ایم و نحوه ی کار شرکت ما را من می دانم نه شما ».
جاناتان ایو، طراح ارشد اپل در دفاع از اپل پارک گفت که این پروژه محیطی دوست داشتنی را به وجود آورده که به کارکنان اپل امکان می دهد بهتر با هم کار کنند. این گفته ی طراح ارشد اپل باعث خنده ی حاضران در مراسم شد.
این خنده از سوی کسانی که برای محصولات اپل پول می دهند تنها در صورتی قابل بخشش است که به تفاوت فاحش در عملکرد اپل خندیده باشند. زیرا کمپانی اپل با وجود در اختیار داشتن منابع کافی برای به خرج دادن وسواس روی همه چیز از جمله محل شرکت، نرم افزار و سخت افزار و حتی فشار آوردن به بخش تولید برای تحویل به موقع سیستم عامل یا تلفن همراه جدید، فقط در ساخت خانه ای برای خود وسواس به خرج می دهد.
در روزی که جاناتان ایو داشت در واشنگتن از اپل پارک دفاع می کرد، شرکت او با دستپاچگی برای سیستم عامل مک High Sierra پچی را منتشر کرد تا اشکال امنیتی مک را از بین ببرد. اشکالی که باعث می شود هرکسی بدون نیاز به پسورد وارد کامپیوتر دیگری شود.
در این رابطه بخوانید: انتشار آپدیت فوری اپل برای رفع مشکل MacOS Sierra
این پچ منتشر شده از سوی اپل باعث بروز اشکالاتی در سیستم عامل های مک شد به همین خاطر روز بعد اپل برای حل مشکل بازیابی اشتراک فایل یک پچ دیگر منتشر کرد تا اشکال ناشی از پچ روز قبل خود را برطرف کند.
در این رابطه بخوانید: همه می توانند بدون پسورد به MacBook شما وارد شوند؛ آموزش رفع این مشکل را اینجا بخوانید
هفته ی گذشته کمپانی اپل باعجله یک آپدیت نرم افزاری دیگر منتشر کرد. این بار برای تعمیر اشکال نرم افزاری سیستم عامل موبایلی خود یعنی iOS 11 که از دوم آذر باعث فرورفتن آیفون ها و آیپدهای مردم به گرداب هنگ کردن شده بود. کافی بود اپلیکیشنی را باز کنید که نوتیفیکیشن روی صفحه نمایش بفرستد تا دستگاه شما کاملا مختلف گردد.
ظاهرا این مشکل در آپدیت سه هفته قبل iOS که برای رفع مشکل کیبورد منتشر شده بود حل نشده باقی مانده بود. مشکلی که حرف I را به A تبدیل می کرد و سپس یک علامت سوال جلوی آن می گذاشت. رفع این مشکل خود باعث بروز اشکال دیگری در تصحیح خودکار کلمات شود که کلمه ی رایج it به معنای “این” را به I.T بدل می ساخت.
حتی سخت افزار محصولات اپل که سال ها مایه ی مباهات و غرور این شرکت بود، دیگر چندان مطمئن نیست. کسانی لپ تاپ های MacBook Pro هزار و دویست دلاری این شرکت را خریداری کرده اند بدجوری با خالی کردن باتری مشکل دارند.
مشکل دیگر این لپ تاپ ها، دکمه هایی است که به « کلید پروانه ای » یا butterfly switch شهرت دارند. همانطور که برخی از کارشناسان سه ماه قبل پیش بینی کرده بودند، اگر قدری خاک به درزهای این کلیدها رخنه کند ممکن است از کار بیفتند و این مشکل آنقدر وخیم است که تنها با عوض کردن کل بدنه ی رویی دستگاه حل می شود.
این ها مشکلات نرم افزاری و یا اختلالات خط تولید نیستند که با تولید انبوه در چند دستگاه بروز کنند؛ بلکه نقص هایی رفع شدنی هستند و شرکت اپل می بایست پیش از عرضه ی محصول آن ها را برطرف می کرد.
کمپانی اپل باارزش ترین برند تجاری در ایالات متحده امریکاست و سرمایه ی این شرکت در بازار نزدیک به 1 تریلیون دلار است. شاید بروز مشکلات جزیی و مقطعی برای چنین دستگاه عظیمی چندان مهم به نظر نرسند اما همین مشکلات ریز مانند جرقه هایی هستند که کافی است تکرار زیادشان دامن اپل را بگیرد و شعله ی آتش به جان این شرکت بیندازد. زیرا موج بی اعتمادی نسبت به یک برند یا شرکت خیلی زود در میان مردم منتشر می شود و زمانی که جامعه اعتماد اولیه ی خود به یک شرکت را از دست داد، دیگر کار از کار گذشته است.
لپ تاپ MacBook Air اپل که دستگاهی خوش قیمت و با کاربران بسیار است، از سال 2015 به بعد آپدیت نشده و حالا به نظر رها شده می رسد. مجموعه ی این مسائل شرکت اپل را مجبور کرد قانون قدیمی خود در اظهار نظر نکردن در مورد محصولات معرفی نشده را بهار امسال بشکند و قول محصولی با طراحی کاملا جدید را به طرفداران بدهد.
پروژه ی Mac mini که حرکتی جسورانه در جذب کاربران PC بود، حالا سه سال است که بی ثمر رها شده است. در این بین، توجهی که شرکت اپل به اپل پارک دارد بی نظیر است. توجه اپل به کوچکترین جزییات این بنا از توجه این شرکت به جلب اعتماد کاربران در بسیاری موارد بیشتر است.
جولیا لاو (Julia Love) خبرنگار رویترز اوایل امسال گزارش داده بود که مستندات کارهای چوبی اپل پارک به بیش از 30 صفحه می رسد. مسئولان اپل به شدت اصرار داشتند چارچوب درها آنقدر صاف باشد که لازم نباشد پرسنل در هنگام تردد به گام های خود دقت کنند تا به برآمدگی برخورد نکنند. این کمال گرایی باعث شد اپل پارک تنها برای ایجاد خطوط تراز درها یک سال و نیم عقب بماند.
تابستان امسال، گزارش دیگری از استیون لوی بر وسواس مسئولان اپل روی جزییات ساخت مقر جدید خود صحه گذاشت. مواردی مانند: ساخت درهای شیشه ای چهار لایه ی 2 تنی برای ورودی کافه تریا، ستون ها بتونی پارکینگ برای پنهان کرده لوله ها و سیم ها به جای مشخص بودن خطوط تاسیساتی و یک محفظه ی منحصر به فرد پیتزا برای تخلیه ی بخار و خشک نگه داشتن پیتزاها به مدت طولانی تر تنها قطره ای از دریای وسواس اپل روی اپل پارک هستند.
کمپانی اپل قطعا با پدید آوردن این دایره ی عظیم شیشه و فلز روی نقشه ی کالیفرنیا فضای دلنشینی را برای پرسنل خود فراهم آورده است اما کاش کمی از این دقت را روی محصولات و خدمات پس از فروش آن ها داشت و اینقدر به محصولاتی که دیگر درآمد مالی برایش ندارند بی اعتنا نبود.