نکروباریستا نوعی بازی مدرن در غالب رمان تصویری است که در سال 2018 منتشر خواهد شد. این بازی محصول یک استودیوی مستقل استرالیایی به نام روت 59 است. سازندگان در حین ساخت نکروباریستا از حال و هوای این بازی می گویند.
شاید تا به حال نشنیده باشید ولی مردم استرالیا عاشق قهوه هستند. نوشیدن قهوه را که کنار کشتی کروکدیل، آبجو خوری و بازی چاقو – قاشق بگذاری مجموعه ی سرگرمی های استرالیایی کامل می شود. کمپانی معروف استارباکس که به کافی شاپ های زنجیره ای در جهان معروف است وقتی سعی کرد استرالیا را به کشورهای زیر پوشش خود اضافه کند 143 میلیون دلار ضرر کرد زیرا استرالیایی ها آنقدر شبکه ی قهوه خوری منسجمی دارند که هیچ شرکت بزرگی نمی تواند در آن برای خود جا باز کند.
مرکز شور و شوق استرالیایی ها به قهوه شهر مبلورن است، شهری که خانه ی شرکت مستقل بازی studio Route 59 هم هست. روت 59 اخیرا روی بازی جدیدی کار کرده که نکروباریستا (Necrobarista) نام دارد. این بازی در یک کافه اتفاق می افتد. برخی از مشتریان این کافه روح هستند، اما راستش تشخیص اینکه چه کسی روح است و چه کسی زنده زیاد آسان نیست.
کوین چِن سرپرست طراحی نکروباریستا در مورد این بازی می گوید:
مرده ها درست شبیه زنده ها هستند. مرده ها در این بازی همان قیافه ی زنده بودنشان را دارند و خوب … بی ادبی است اگر بروی جلو و از کسی بپرسی، ببخشید … شما مرده اید یا زنده؟
نکروباریستا یک رمان تصویری است که در آن پس زمینه ی شخصیت های مختلف به تصویر کشیده می شود و همه ی اینها حول محور کافه است. اما نکروباریستا شبیه رمان های تصویری رایج نیست که در آن ها پرده نمایش دو بعدی می افتد و با به نمایش درآمدن بلوک هایی از نوشته، کاراکترها به وسط تصویر کشیده شوند. تمامی فضاهای نکروباریستا سه بعدی هستند و در بین صحنه های داستان شما می توانید آزادانه آن ها را کند و کاو کنید.
من دموی این بازی را امتحان کرده ام. در این دمو دو کاراکتر بازی زدن چاقو بین انگشتان را انجام می دادندهمان بازی خطرناکی که فرد دستش را روی میز می گذارد و انگشتانش را از هم باز می کند سپس نوک چاقو را به ترتیب لای انگشتانش روی میز چوبی می زند. بازیکن در این بازی به تدریج آهنگ زدن چاقو را سریع تر می کند و باید در تمام مدت تمرکز خود را حفظ کند وگرنا یکی از انگشتانش را از دست می دهد.
در نکروباریستا افراد این بازی را در زیرزمین کافه انجام می دادند. پس از پایان یافتن مسابقه، من می توانستم آزادانه در اتاق حرکت کنم. در چنین لحظاتی می توانید روی یک کاراکتر ثانویه یا آیتمی که نزدیک شماست کلیک کنید و در مورد آن ها متنی بنویسید. آنچه که شما نوشته اید روی یکی از سطوح نزدیک ظاهر می شود.
شما می توانید فکر کاراکترها را بشنوید، اصلا راه پیگیری روند بازی همین است وگرنا کاراکترها تنها آدم هایی از میان جمعیت هستند. با شنیدن حرف های هر کاراکتر قطره ای از دریای تاریخچه ی مکانی که در آن هستید را پیدا می کنید. اگر کنجکاو باشید جزییاتی در مورد مسائل دیگر هم پیدا خواهید کرد. وقتی که از آن جا بروید، بخش بعدی داستان اجرا می شود.
یکی از بازیکنان در مورد نکروباریستا شکایت کرده بود و گفته بود: « پس گیم پلی بازی کجاست؟ ». نکروباریستا یک رمان تصویری است و زدن چنین حرفی در مورد آن مسخره است. اما اضافه کردن فضاهای سه بعدی قابل کنکاش به بازی می تواند چنین انتظاراتی را در برخی بازیکنان تازه کار ایجاد کند.
خود من به شخصه از نگاه کردن به چیزها و خواندن متن ها راضی هستم و هنگامی که نکروباریستا را بازی می کنم انگار دارم از ابزار چشمم برای پیدا کردن جزییات پس زمینه در یک بازی ماجراجویی استفاده می کنم.
سرپرست طراحی، کوین چن در مورد نکروباریستا می گوید:
یکی از خصوصیات بسیار مهم بازی این است که در یک لوکیشن واقعی تثبیت شده است. جو بازی فقط در استرالیا نیست، در ملبورن است، فقط در ملبورن نیست، در منطقه ی کارلتون است و فقط در کارلتون نیست بلکه در خیابان مشخصی در منطقه ی کارلتون است.
کارلتون یکی از حومه های شهر ملبورن است که حالا در دل شهر قرار گرفته است. کارلتون خانه ی ناحیه ی « ایتالیای کوچک» شهر ملبورن است. بهترین جا برای پیدا کردن یک قهوه ی خوب. چن در این مورد می گوید:
در این منطقه شما دانشجویان زیادی می بینید. جای خاکی ای است. با گذشت سال ها قدری کلاسش بالا رفته اما هنوز هم جای خاکی ای است. ما می خواستیم لوکیشن بازی در چنین جاهایی باشد یعنی در فضایی به سبک کوچه های پشتی. اگر بخواهم دقیق بگویم، کافه در یک ایستگاه تراموای متروکه قرار دارد که آن را برای ایجاد یک کافه بازسازی کرده اند.
تراموا هم مانند قهوه یکی از کلیشه های هویت شهر ملبورن است. حتی نام استودیوی سازنده یعنی Route 59 هم برگرفته از یکی از مسیرهای تراموای ملبورن است. با این حال، مانند تمامی بخش های بازی که بر اساس مشخصه های بومه محله های ملبورن ساخته شده، نوعی سبکی و راحتی در آن هست که در جریان بازی کاملا آن را حس می کنیم و همین ویژگی به نکروباریستا جنبه ی جهانی داده است.
یکی از صحنه های ساخته شده برای بازی، یک دستگاه بلیت خراب است که راه شما را می بندد، عصبانیتی که در این صحنه هست برای تمامی کسانی که از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند آشناست، حالا در هرکجای جهان که می خواهد باشد.
سازندگان نکروباریستا قصد دارند در این بازی تمامی شهر، کافه و مشتریان روح مانندش در مکان تثبیت شوند. چن می گوید:
می خواهیم چیزی شبکه خیابان 221B بیکر در شرلوک هلمز شود. جایی که واقعا وجود ندارد اما واقعی است.
استودیوی Route 59 قصد دارد بازی نکروباریستا در اواخر سال 2018 منتشر کند.
