بازیهای شوتر چندنفره آنلاین در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کردهاند و Anthem هم یکی از همین بازیهاست. در ادامه میخواهیم به بررسی بازی Anthem بپردازیم.
بازی Anthem که اوایل سال 2019 منتشر شد، یکی از آخرین ساختههای استودیوی خوشنام بایوور (BioWare) است. این بازی توسط کمپانی الکترونیک آرتز برای کامپیوترهای شخصی، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان منتشر شد. داستان بازی در سیارهای بینام و نشان جریان دارد که در آن بازیکنها در قالب شخصیتهایی به نام فریلنسر ظاهر میشوند و باید با استفاده از سلاحها و تجهیزات پیشرفتهای که دارند با یک نیروی مرموز فضایی مبارزه کنند.
بازی Anthem پس از انتشار با نقدهای مثبت و منفی همراه بود. اکثر منتقدان از داستان بازی و همچنین برخی جنبههای نقشآفرینی آن ایراد گرفتند، اما سیستم مبارزات و همچنین بعضی مکانیکهای بازی مانند پرواز کردن در کنار جلوههای بصری باکیفیت از مواردی بودند که با تحسین مواجه شدند. ما در پلازا میخواهیم به بررسی بازی Anthem بپردازیم و نگاهی به داستان و گیمپلی آن داشته باشیم. با ما همراه باشید.
آنچه در این مقاله میخوانید:
خلاصه داستان بازی Anthem
داستان بازی Anthem در سیارهای ناشناخته جریان دارد که در طول بازی هم اسمی از آن برده نمیشود. در این سیاره شاهد وجود تکنولوژیهای فوق پیشرفته فضایی هستیم و همچنین از حضور یک شی باستانی به نام Anthem of Creation باخبر میشویم. انرژی که این شی تولید میکند میتواند باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر سیاره شود، حیات و آب و هوای آن را تحتتاثیر قرار دهد، پورتالهایی را ایجاد کند و باعث ظاهر شدن هیولاهای فضایی شود. انسانها درباره این انرژیهای باستانی اطلاعات زیادی ندارند، اما حدس میزنند که به وسیله یکی از نژادهای قدیمی به نام شیپرز که هزاران سال پیش به دلیل نامعلومی سیاره را ترک کردهاند ساخته شده باشند.
چند قرن قبل از شروع اتفاقات بازی، انسانها به وسیله یک نژاد فضایی به اسم Urgoth به اسارت گرفته میشوند. یکی از انسانها به اسم هلنا تارسیس با کمک چند نفر دیگر موفق به ساخت یک لباس فوق پیشرفته میشوند که قدرتهای زیادی به انسانها میبخشد. این لباس که جاولین نام دارد، باعث میشود تا انسانها بتوانند بر Urgoth غلبه پیدا کنند و در نهایت آزادی خود را پس بگیرند. به همین خاطر تارسیس و گروهش همواره به عنوان قهرمانانی که جان خود را برای نجات انسان فدا کردهاند در بین نسلهای آینده مورد ستایش قرار میگیرند.
در طول سالهای پس از این ماجرا، زندگی انسانها به گونهای شکل گرفت که آنها مجبور بودند در شهرهای کوچک و نزدیک به هم زندگی کنند تا از خطرات فضایی در امان باشند. در این شهرها افرادی به اسم فریلنسر که به لباسهای جاولین مجهز بودند، وظیفه برقراری نظم و محافظت از انسانها را برعهده داشتند. حدود 10 سال قبل از شروع داستان بازی Anthem، یک گروه سلطهجو به اسم The Dominion به شهر اصلی که فریلنسرها در آن فعالیت میکردند حمله میکنند و قصد دارند کنترل Anthem of Creation را به دست بگیرند. با این کار، آنها باعث یک انفجار بزرگ میشوند و فاجعه به بار میآورند. داستان بازی Anthem نیز دقیقا از جایی شروع میشود که یک گروه از فریلنسرها به فرماندهی فردی به نام هیلوک تصمیم میگیرند تا با رفتن به مرکز این انفجار، جلوی گسترش تاثیرات آن را بگیرند.
تریلر بازی Anthem
در ویدیوی بالا میتوانید تریلر بازی Anthem را تماشا کنید.
نگاهی به گیم پلی بازی Anthem
بازی Anthem یک شوتر سومشخص است که المانهای پررنگ اکشن و نقشآفرینی و تا حدودی هم جهان باز دارد. در این بازی آنلاین، افراد میتوانند با سه بازیکن دیگر به صورت مشترک بازی کنند. هر بازیکن هدایت یکی از فریلنسرها که به جاولین مجهز هستند را بر عهده میگیرد. در مجموع چهار نوع جاولین در بازی وجود دارند که بازیکنان میتوانند از آنها استفاده کنند. هر کدام از این جاولینها دارای قدرتها و ویژگیهای منحصر به خودشان هستند که در واقع همان کلاسهای نقشآفرینی بازی را شکل میدهند.
اولین جاولین بازی که مخصوص مبارزات است و همه بازیکنها کارشان را با آن آغاز میکنند، Ranger نامیده میشود. Colossus بزرگترین و کندترین جاولین است که یک سپر بزرگ دارد و میتواند جلوی حملات سنگین دشمن را بگیرد. Interceptor هم نام یکی دیگر از جاولینهاست که بسیار سریع است و در نبردهای نزدیک و تن به تن کارایی فوقالعادهای دارد. چهارمین جاولین هم Storm نامیده میشود که از نظر دفاعی از بقیه ضعیفتر است، اما میتواند زمان بیشتری به پرواز درآید و همین موضوع باعث میشود تا برای نبردهای از راه دور گزینه مناسبی باشد.
گیم پلی بازی Anthem به گونهای طراحی شده که هم به صورت تکنفره و هم به شکل همکاری چندنفره قابل انجام باشد. بازیکنان میتوانند عضو یک تیم که حداکثر چهارنفره است شوند، با هیولاهای فضایی مبارزه کنند و در شهرهای مختلف به جستجو و اکتشاف بپردازند. با ما همراه باشید تا در بخش بعدی به بررسی بازی Anthem بپردازیم.
نقد و بررسی بازی Anthem
در همین ابتدای بررسی بازی Anthem باید بگوییم با عنوانی مواجه هستیم که از بحران هویتی رنج میبرد. این بازی بر سر یک دوراهی بزرگ گیر کرده و خودش هم نمیداند که میخواهد یک تجربه داستانی تکنفره را ارائه کند یا به یک شوتر تیممحور تبدیل شود. قبل از شروع بررسی بازی Anthem باید یادآور شویم که با یک نقشآفرینی ساخته استودیوی بایوور طرف هستیم. دنیای Anthem بزرگ و شگفتانگیز است و شخصیتپردازیها به بهترین شکل ممکن انجام شدهاند. در داستان بازی شاهد انسانهایی هستیم که سعی میکنند تا در میان موجودات فضایی برای خودشان جایی پیدا کنند و به حیات ادامه دهند. در این بین، شما هدایت سربازانی که شبیه مرد آهنی (Iron Man) لباس میپوشند را به دست میگیرید تا تضمینکننده بقای بشر باشید.
اما بزرگترین دستاورد بایوور در این بازی، طراحی جاولینها است. این لباسهای پیشرفته به صاحب خود (یعنی شما) اجازه پرواز کردن، انجام پرشهای بلند و کارهای خارقالعاده را میدهند. این موضوع باعث شده تا موقع بازی کردن Anthem احساس کنید که در حال کنترل یک ابرقهرمان هستید. قدرتها و ابزارهای دفاعی و تهاجمی که در طول بازی به لباس شما اضافه میشوند، به خوبی حس قدرتمندتر شدن را القا میکنند.
یکی از مکانیکهای اصلی گیمپلی بازی، پرواز کردن است. شما میتوانید به وسیله این قابلیت به مکانهای مرتفع دسترسی داشته باشید، داخل آب شیرجه بزنید و سپس شبیه یک دلفین از آن خارج شوید. وقتی در پرواز کردن مهارت پیدا کنید، به راحتی میتوانید در میدان نبرد از این توانایی برای فرار از حملات دشمن یا قرار گرفتن در موقعیت مناسب برای حمله استفاده کنید.
در ادامه بررسی بازی Anthem باید به جاولینها و کار گروهی اشاره کنیم. وجود چهار نوع جاولین در بازی به این معنی است که شاهد چهار کلاس مختلف نقشآفرینی در Anthem هستیم که باید مکمل یکدیگر باشند؛ اما در بیشتر لحظات بازی، هیچ نیازی به کار گروهی احساس نمیشود. بسیار به ندرت اتفاق میافتد که در طول مراحل داستانی، به انجام یک تاکتیک تیمی احتیاج داشته باشید و تقریباً تمام چالشها را میتوانید به راحتی پشت سر بگذارید. بخش داستانی بازی بیشتر شبیه یک تجربه تکنفره است تا یک سرگرمی آنلاین چند نفره؛ اما وقتی مراحل داستانی را پشت سر میگذارید و درجه سختی بالای بازی را آزاد میکنید، تازه اهمیت کار گروهی مشخص میشود. در درجه سختی بالا، باید با سایر افراد گروه هماهنگی زیادی داشته باشید تا بتوانید کمبوهای دقیقی را در زمان مناسب اجرا کنید؛ در غیر این صورت شکست دادن باسهای بازی بسیار سخت خواهد بود.
پس از پایان هر یک از ماموریتهای بازی، باید به مقر فرماندهی بازگردید. این کار باعث ایجاد وقفههایی در گیم پلی Anthem میشود. کاملا مشخص است که بایوور قصد دارد با این کار شما را با شخصیتی که کنترلش میکنید، پسزمینه داستانی، احساسات و رفتارهای او بیشتر آشنا کند؛ دقیقا شبیه چیزی که در بازیهای سری Mass Effect تجربه کردهایم. بایوور در بازیهای Mass Effect از سفینه نرماندی به عنوان یک پایگاه برای برنامهریزی ماموریتها و همچنین انجام آپگریدها و سایر فعالیتهای جانبی به خوبی استفاده میکند؛ به طوری که این فعالیتها در بدنه اصلی گیمپلی نیز کاملا تاثیرگذار هستند. اما در Anthem این گونه نیست. رفتن به پایگاه مرکزی در این بازی چیزی جز ایجاد وقفه در روند گیمپلی و انجام مکالماتی که هیچ تأثیری در داستان ندارند، به همراه نخواهد داشت.
یکی از جنبه های مثبت و دوستداشتنی بازی Anthem ماموریتهای فرعی آن است که به خوبی نشان میدهند چرا استودیوی بایوور یکی از بهترین سازندگان بازیهای نقشآفرینی به شمار میرود. هرچقدر خط روایی اصلی بازی قابل پیشبینی است، در مراحل فرعی که از تنوع قابل قبولی هم برخوردار هستند، با شگفتیهای زیادی مواجه میشوید. در اینجا باید به طراحی دشمنان بازی هم اشاره کنیم که بعضی از آنها واقعاً جالب و البته ترسناک هستند.
روی هم رفته میتوانیم بگوییم که Anthem در بخش مبارزات درخشان ظاهر میشود، اما در داستانگویی با مشکلاتی مواجه است. Anthem از آن بازیهایی است که با تجربهاش هم ناامید میشوید و هم حسرت میخورید؛ چراکه این بازی پتانسیلهای زیادی دارد که به خوبی از آنها بهره گرفته نشده است. شاید اگر استودیوی بایوور در اقتباس خود از مرد آهنی کمی بیشتر روی داستان و خط پیرنگ اصلی تمرکز میکرد، Anthem به یک تجربه بینقص و یکی از بهترین بازیهای نقشآفرینی نسل هشتم تبدیل میشد.
در این مقاله بعد از مرور داستان و گیم پلی، به بررسی بازی Anthem پرداختیم. نظر شما درباره بازی Anthem چیست؟ لطفاً تجربیات خود از این بازی را با ما به اشتراک بگذارید.