تیم کوک ، مدیر عامل اپل ، در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد که آیفون X برای عرضه در تعطیلات سال جدید میلادی آماده نخواهد بود.
این تاخیر در عرضه پرچمدار ، قطعا چهره خوبی برای اپل نخواهد داشت و انتظار میرود تاثیر منفی در وضعیت مالی این شرکت به جای بگذارد. تیم کوک در نشست روز گذشته ، آمار و ارقامی در خصوص روند مالی و سود دهی اپل ارائه داد. به نظر میرسد تصمیمات وی نه تنها باعث کاهش سوددهی اپل نشده، بلکه بر عکس ، تیم کوک توانسته مشکلات قدیمی اپل را نیز برطرف کند.
اپل در گذشته وابستگی بسیار زیادی به پرچمدار آیفون خود داشت و نبود پیشنهادات و شرایط خاص و مقرون به صرفه برای آیفونهای قدیمیتر ، خریداران را مجبور به خرید پرچمدار آیفون با قیمتهای گزاف میکرد. در این بین ، افرادی که وفادار به آیفون بودند و البته قیمت تعیین شده برای پرچمدار ، برایشان قابل پرداخت بود ، به سراغ آیفون جدید میرفتند. اما افرادی با وسع مالی کمتر ناچار به زدن قید داشتن پرچمدار جدید میشدند. برای این دسته از افراد که توانایی پرداخت قیمت بالای پرچمدار امکان پذیر نبود، راه دیگری برای داشتن مدلهای قدیمیتر آیفون هم وجود نداشت.
تصمیمات استیو جابز ، با معرفی هر پرچمدار ، بی برو برگشت موجب قتل مدل قبلی آیفون میشد. یا پرچمدار جدید بخر و یا اصلا آیفون نداشته باش!
برای اینکه بتوانیم این شرایط را بهتر درک کنیم، بیایید با هم نگاهی به روند عرضه آیفون در چندسال اخیر داشته باشیم.
آیفون X ، آخرین پرچمدار اپل معرفی شد. قیمت در نظر گرفته شده برای این مدل آیفون در نسخه پایه ، 999 دلار تعیین شده که البته هم توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. هزینه پرداختی برای آیفون X قطعا در توان بسیاری از افراد نیست. این شرایط برای کشورهای آسیایی ملموستر است.
تیم کوک در چنین شرایطی، تصمیم هوشمندانه ای گرفت. آیفون SE که در واقع بروز شده آیفون 5 است که 5 سال پیش عرضه شد، با قیمت 349 دلار در بازار عرضه میشود. به نظر میرسد این تصمیم تیم کوک ، نقش بسزایی در دوبرابر شدن سود اپل داشته باشد و در واقع یک بازار بزرگ با سودی عظیم برای این شرکت در حال ظهور است. استیو جابز هرگز خط تولید آیفون SE را تا 5 سال پس از معرفی حفظ نمیکرد و قطعا به عمر تولید این مدل آیفون پایان میداد.
کوک در کنفرانس خبری دیروز به خبرنگاران گفت که تعداد بسیار زیادی از آیفون SE که در هند فروخته شد، در همین کشور (هند) تولید شده بود. در واقع هند بازاری بزرگ و مهم برای فروش آیفون بهشمار میرود.
این رویه تیم کوک ، درست بر خلاف رویه استیو جابز است. استیو جابز ، اپل را در اواخر دهه 1970 و اوایل دهه 1980 تاسیس کرد. در سال 1984 با عرضه مکینتاش ، اپل توانست به موفقیت بزرگی دست پیدا کند. اما این کامپیوتر 1 سال پس از معرفی دیگر تولید نشد. سال 1985 عمر مکینتاش به دلیل بروز اختلاف با مدیرِ وقتِ آن زمان اپل ، خاتمه یافت.
در سالهای بعدی ، اپل جایگاه خود را در بازار تولید کامپیوترهای شخصی از دست داد. اکنون نوبت مایکروسافت بود که با عرضه ویندوز، سهم بازار را از آن خود کند. اپل برای اینکه بتواند مجددا سهم خود را از بازار بدست آورد ، محصولات خود را گسترش داد اما نتیجه مورد انتظار را بدست نیاورد.
سپس اپل تصمیم به خرید شرکت Next که مدیریت آن با استیو جابز بود، گرفت. در سال 1997 جابز مدیرعامل اپل شد. استیو جابز با معرفی آیفون توانست اپل را به جایگاهی بسیار بالا در دنیای تلفنهای همراه برساند.
اپل هر سال یک مدل جدید از آیفون را معرفی میکرد و البته استقبال و هیجانی که مردم برای خرید آیفون های جدید داشتند نیز غیرقابل انکار بود. بهرحال نام استیو جابز ، به تنهایی به اعتبار آیفون اضافه میکرد و این یک واقعیت است.
اما جابز در ارائه آیفونهای جدید یک رویه داشت، با معرفی آیفون جدید ، عمر آیفون قبلی تمام خواهد شد. این تصمیمی بود که جابز برای اجرای آن هیچ تردیدی به خود راه نمیداد.
آیپاد مینی ، تنها یک سال و نیم عمر کرد. زمانیکه آیپاد نانو معرفی شد ، تولید آیپاد مینی هم متوقف شد.
تیم کوک این روند را قطع کرد. پرچمدار آیفون در حال عرضه است و آیفون های مدل قدیمیتر هم با قیمت پایینتر برای متقاضیان در دسترس قرار دارد. به عقیده تحلیلگران ، اپل در سه ماهه چهارم سال جاری ، 46.6 میلیون دستگاه آیفون ، با قیمتهای پایین تر را به فروش خواهد رساند.
این بدان معنی نیست که میزان سود اپل کم خواهد شد، بلکه تعداد بیشتری آیفون با قیمتهای پایینتر به فروش خواهد رساند. آیفونهای بیشتر با هر قیمتی ، یعنی کمک به افزایش خدماتی که اپل در اپل استور یا اپل موزیک ارائه میکند. اپل در سه ماهه جاری ، 8.5 میلیون دلار سود از ارائه خدمات خود بدست آورد.
عرضه بیشتر آیفون به میزان فروش لوزم جانبیهای اپل مانند ساعت های اپل و هدفون های بیتس نیز کمک خواهد کرد. مدیران فروش اپل اعلام کرده اند که میزان فروش لوازم جانبی اپل در حال حاضر با شرکت “Fortune 400” در حال رقابت است.
بنابه عقیده کوک ، اگر اپل محصولات قدیمیتر خود را با قیمت پایینتر به فروش برساند ، مشتریان برای ماندن در اکوسیستم اپل ترغیب خواهند شد چون مجبور نیستند حتما محصولات گران قیمت این شرکت را خریداری کنند.