اگرچه هم اکنون نیز اندروید با پروژه ی “اندروید اتو” راه خودش را به داشبورد بعضی از خودرو ها باز نموده است اما گوگل راضی نخواهد شد مگر اینکه کل صنعت اتومبیل سازی را از طریق سیستم عامل خود تسخیر نماید. کنفرانس 2017 Google I/O مکانی بود برای به نمایش در آمدن تلاش گوگل در این زمینه به وسیله ی نسخه ای از اندروید پیاده سازی شده بر روی خودروی کانسپت Q8 آئودی، جایی که این کمپانی خودروساز آلمانی رابط کاربری MMI خود را کنار گذاشت و از جایگزینی اندرویدی برای سیستم کنترل و سرگرمی Q8 استفاده نمود.
برای کسانی که جویای تفاوت های بین اندروید اتو (Android Auto) و اندروید کارگذاری شده بر روی خودرو (Embedded Android for Automotive) هستند باید گفت در اندروید اتو که در حال حاضر توسط بسیاری از خودروها پشتیبانی می شود کاربران از طریق USB یا بلوتوث، گوشی اندرویدی خود را به نمایشگر وسیله نقلیه متصل می کنند و اگرچه از طریق این نمایشگر قادر به کنترل برخی از سیستم های اطلاعاتی و سرگرمی خودرو هستند اما در واقع این کارها را تلفن هوشمند انجام می دهد و نمایشگر خودرو تنها یک واسطه است. در حالیکه Embedded Android به صورت مستقل و بی نیاز از اتصال به گوشی هوشمند اجرا شده و با ایجاد میانبرهای فراوان بر روی نمایشگر خودرو، دسترسی به سیستم های مختلفی چون رهیاب مالتی مدیا، آب و هوا و … را برای سرنشینان فراهم می کند.
یکی از مزایای روشن این نوع اندروید این است که کمپانی های خودروساز نظیر آئودی را از وابستگی به توسعه دهندگان نرم افزار بی نیاز کرده و آن ها می توانند بجای کارگذاری نرم افزارهای متفرقه بر روی محصولات خود، از اندروید گوگل استفاده نمایند.
گوگل اعلام کرده دست خودروسازان را برای ایجاد محدودیت ها یا تغییرات مورد نظرشان در این سیستم عامل باز می گذارد. به عنوان مثال می توان به محدودیت های امنیتی که از دانلود و نصب اپلیکیشن های جدید حین حرکت خودرو ممانعت به عمل می آورند و یا بطور خاص در مورد آئودی به گنجاندن سیستم مسیریاب مختص خود موسوم به HERE در کنار Google Maps اشاره کرد.
همچنین برای توسعه دهندگان نرم افزار نیز چنانچه همگام با اندروید اتو پیش رفته باشند، برنامه های تولیدی آن ها قابلیت اجرا بر روی اندروید مختص خودرو را نیز خواهد داشت چرا که این دو نوع اندروید شباهت های ساختاری زیادی با یکدیگر دارند.
یکی از سوالات ایجاد شده هنگام تست این پلتفرم بر روی آئودی کانسپ Q8 این بود که با توجه به بهره بردن این خودرو از سه نمایشگر، هنگامی که اندروید بر روی نمایشگر اصلی در حال اجرا بود یکی دیگر از نمایشگرها هماهنگ با نمایشگر اصلی عمل نکرده و بصورت مستقل از سیستم عامل اندروید، برخی از اطلاعات خودرو را به تصویر می کشید. پاسخ گوگل این بود که این یک تدبیر امنیتی است تا فرضاً اگر هنگام رانندگی در بزرگراه سیستم عامل اصلی دچار کرش و هنگ کردن شد، پنل دیگری برای به نمایش درآوردن اطلاعات مهم از جمله سرعت خودرو وجود داشته باشد. یکی دیگر از ابهامات موجود، چگونگی حفظ حریم شخصی کاربران توسط گوگل و نحوه استفاده از اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی افراد است که احتمالاً در آینده این شرکت توضیحات بیشتری در این رابطه منتشر خواهد کرد.
در صورت موفقیت این پروژه و پیاده سازی آن بر روی طیف وسیعی از خودروها، هر سه ضلع درگیر یعنی رانندگان، خودروسازان و کمپانی گوگل از مزایای آن بهره مند می شوند: رانندگان به خودروهایی دست پیدا خواهند کرد که سیستم کنترل نرم افزاری و سرگرمی قوی تری داشته و برنامه های فراوانی با قابلیت بروزرسانی در دسترسشان قرار خواهد گرفت. خودروسازان همانطور که گفته شد بی نیاز از به کار بردن نرم افزارهای متفرقه می شوند و خودروهای تولیدی آن ها امکان بهره بردن از هزاران اپلیکیشن مختلف را پیدا خواهند کرد که جلب رضایت مشتریان را در پی دارد. برای گوگل نیز عرصه ی تازه ای جهت ارائه ی محصولاتش ایجاد خواهد شد.
البته آئودی با وجود اینکه اعلام نموده در حال تولید خودرویی مجهز به این سیستم است، زمان دقیق تکمیل و ورود آن به بازار را مشخص نکرده است. اما کمپانی ولوو عنوان کرده تلاش دارد تا حداکثر طی دو سال آینده پروژه ی مشابهی را به اتمام رسانده و چنین خودرویی را به دست مشتریان برساند.