یکی از سادهترین و در عین حال زیباترین راهها برای خلق انیمیشن، موشن گرافیک است. در این مطلب به موشن گرافی و کاربرد آن میپردازیم.
با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از هنرمندان فرصت خلق آثار جدید و نوآورانهای را به دست آوردند. هنرهای دیجیتال مدتی است که به محبوبیت خوبی دست یافتهاند. هنرمندان مستعدی با استفاده از پلتفرمهای اجتماعی، آثار دیجیتالی خود را با مخاطبان به اشتراک میگذارند. این آثار دامنه زیادی داشته و از تصاویر و نقاشیها گرفته تا انیمیشنهای مختلف را شامل میشوند. در حوزه انیمیشن شاهد پنچ دسته مختلف سنتی، دو بعدی، سه بعدی، موشن گرافیک و استاپ موشن هستیم. در ادامه سعی میکنیم به ابعاد مختلف دسته چهارم یعنی موشن گرافی بپردازیم.
آنچه در این مقاله میخوانید:
- موشن گرافیک چیست؟
- زمینه های کاربرد موشن گرافیک
- اینفوگرافی متحرک
- انیمیشن دو بعدی
- نوشته های پویا
- نرم افزارهای موشن گرافیک
- مراحل ساخت موشن گرافیک
- نوشتن فیلم نامه موشن گرافیک
- تهیه استوری برد موشن گرافیک
- دوبلاژ موشن گرافیک
- کار گرافیکی
- چیدمان اولیه موشن گرافیک
- چیدمان نهایی موشن گرافیک
- معرفی بهترین کانال های اینفوگرافی از طریق موشن گرافیک
- معرفی کانال یوتیوب Kurzgesagt
- معرفی کانال یوتیوب The Film Theorists
- معرفی کانال یوتیوب The Infographics Show
موشن گرافیک چیست؟
موشن گرافی یکی از راههای ساخت انیمیشن است. در این روش عکسهای مختلفی از انیمیشنها و سکانسهای دیجیتالی را همراه با صدا به یکدیگر میچسبانند. این مسئله منجر به خلق وهم متحرک بودن این تصاویر میشود. کلمه موشن گرافی میتواند برای اشاره به هر صورتی از انیمیشن تجربی یا انتزاعی به کار رود.
موشن گرافیکها تنها محدود به پلتفرمهای دیجیتال نیستند و امکان طراحی آنها به صورت دستی نیز وجود دارد. ممکن است شما نیز در کودکی خود از دفترچههایی که از این سبک انیمیشنسازی بر گوشه صفحات خود بهره میبردند، استفاده کرده باشید. از مهمترین کاربردهای موشن گرافی میتوان به استفاده از آن در سینما اشاره کرد. از جمله فیلمهای کلاسیکی که از موشن گرافی بهره بردهاند میتوان سرگیجه (Vertigo) و مردی با بازوی طلایی (The Man with the Golden Arm) را نام برد.
زمینههای کاربرد موشن گرافیک
کاربردهای موشن گرافیک بسیار گسترده هستند. در ادامه سعی میکنیم تا به برجستهترین راههای استفاده از این سبک انیمیشنسازی بپردازیم.
اینفوگرافی متحرک
موشن گرافی راهی عالی برای دمیدن نفس به نمودارهای کسلکننده است. اینفوگرافیهای متحرک، بیشترین میزان استفاده از موشن گرافیها را به خود اختصاص میدهند.
یک اینفوگرافیک جذاب، راهی مناسب برای انتقال اطلاعات و دادههای پیچیده به دیگران است. استفاده از موشن گرافیک برای ارائه یک اینفوگرافی، منجر به جذابیت دو چندان آن میگردد. اینفوگرافیهای متحرک را میتوان بهترین راه برای انتقال حجم زیادی از اطلاعات دانست.
انیمیشن دو بعدی
یکی دیگر از راههای موثر در رساندن یک مفهوم یا پیام به دیگران، داستانگویی است. گاهی اوقات ضبط ویدیوهای زنده از منظر اقتصادی چندان به صرفه نیست؛ اینجاست که موشن گرافیک وارد صحنه میشود.
استفاده از این روش برای ساخت انیمیشنهای آموزشی بسیار محبوب است. سازمانهای زیادی با استفاده از شخصیتهای کارتونی ساده، مفاهیم محصولات و خدمات خود را به خوبی به کارمندان و مشتریان خود ارائه میدهند. البته انیمیشنهای دو بعدی، کاربردهای بسیار گستردهتری از ویدیوهای آموزشی دارند. هزینه پایین و تاثیرگذاری بالا، انیمیشنهای دو بعدی را به روشی مناسب برای انقال مفاهیم تبدیل کردهاند.
نوشته های پویا
نوشتههای متحرک، هنر انتقال احساسات و ایدهها از طریق متون پویا هستند. نوشتههای پویا از سبکهای محبوب و پر کاربرد در صنعت انیمیشنسازی هستند؛ محبوبیتی که کاملا موجه است.
متون متحرک، در صورت استفاده مناسب و هوشمندانه طراحان، راهی قدرتمند و جالبتوجه برای انتقال مفاهیم هستند. این سبک از موشن گرافی به هنرمندان، آزادی کافی را برای به کار بردن خلاقیتهای خود داده و در ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد. این انیمیشنها در اکثر مواقع همراه با موسیقی، صدا، تصاویر و ویدیوهای سنتی هستند. از مشهورترین انیمیشنهای خلق شده در این سبک میتوان به تبلیغات قدیمی ماشینهای F-150 کمپانی فورد اشاره کرد.
نرم افزار های موشن گرافیک
با وجود استفاده پیشگامانی چون جان ویتنی (John Whitney) از کامپیوتر در طراحیهای گرافیکی، تنها چهار دهه از همهگیر شدن نرم افزارهای مرتبط با این حوزه میگذرد. از نخستین نرم افزارهای به کار رفته برای طراحی موشن گرافیک میتوان به کوآنتل (Quantel) اشاره کرد. ابزارهای ارائه شده توسط این نرم افزار، چون HAL و Paintbox در سالهای بعد از آن به استانداردی در صنعت انیمیشنسازی تبدیل شدند. از محبوبترین نرم افزارهای مدرن برای موشن گرافی میتوان به نرم افزار Adobe Photoshop، نرم افزار Adobe After Effect و نرم افزار Maya اشاره کرد.
مراحل ساخت موشن گرافیک
طراحان موشن گرافیکها، زمان زیادی را برای خلق آثار خود صرف میکنند. این زمان براساس شش مرحله فیلمنامهنویسی، تهیه استوری بورد، دوبلاژ، طراحی گرافیکی، چیدمان اولیه و چیدمان نهایی تقسیم میشود. در ادامه پروسه ساخت یک موشن گرافی را بررسی میکنیم.
نوشتن فیلم نامه موشن گرافیک
فیلمنامه یک موشن گرافی، بسته به وسعت آن، میتواند توسط طراح یا تیمی از نویسندگان نگاشته شود. در نوشتن فیلمنامه یک موشن گرافی باید به سه مسئله طول دوبلاژ و مخاطبان آن توجه کرد. بدیهی است که طول فیلمنامه، تاثیری مستقیم بر حجم موشن گرافی مورد نیاز دارد. برخی از طراحان این طول را براساس محتوا و برخی دیگر براساس هزینه دریافتی از مشتری تنظیم میکند. زمان استاندارد ویدیوهای موشن گرافیک بین 30 ثانیه تا سه دقیقه است. طراح باید بتواند در این زمان، محتوای مورد نظر خود را به تصویر بکشد.
در هنگام نگاشتن یک فیلمنامه، حتما باید حواستان را به صدای گوینده مورد نظرتان برای آن جمع کنید. انتخاب صدای راوی مناسب، میتواند نقش فراوانی در ارتقای سطح محتوا ایفا کند. از جمله ویژگیهایی که در انتخاب راوی باید به آنها دقت کنید جنسیت، سن، لهجه و تن صدا هستند. آخرین نکتهای که باید یک طراح موشن گرافی به آن دقت کند، مخاطبان هستند. ساختار و نحوه روایت فیلمنامه باید به گونهای باشد که مخاطبان بتوانند به راحتی آن را درک کنند.
تهیه استوری برد موشن گرافیک
طراحی استوری برد یکی از هیجانانگیرترین بخشهای ساخت یک موشن گرافیک است. این مرحله فرصتی برای به تصویر کشیدن ایدههای طراح و مشتری به حساب میآید. نخستین و مهمترین قدم در این مرحله، انتقال فیلمنامه به استوری برد است. این بخش از پروژهها معمولا بیشترین زمان را به خود اختصاص میدهد.
از جمله نکاتی که در تهیه یک استوری برد باید رعایت شوند میتوان به در نظر گرفتن محل پخش ویدیو اشاره کرد؛ این محل میتواند سینما، اینترنت، کنفرانسی بزرگ یا دیگر موارد باشد. علاوه بر این طراحان حتما باید به اندازه قابهای مورد استفاده خود (720p، 1080p، مربعی و غیره) دقت کنند.
دوبلاژ موشن گرافیک
یکی از مهمترین نکاتی که طراحان در هنگام طراحی استوری بردهای خود باید در نظر داشته باشند، استفاده از صداهای مناسب برای خواندن متن فیلمنامه و ایفای نقش در موشن گرافی است. برای این منظور میتوان از سایتهایی چون Voices.com استفاده نمود. طراحان در انتخاب دوبلورهای مناسب حتما باید به محتوای اثر، نحوه روایت و مخاطبان آن توجهی ویژه داشته باشند.
کار گرافیکی
این مرحله جایگاه ثابتی در بین پروسههای ساخت یک موشن گرافیک ندارد. طراحان باید مدام به خلق قابها و استایلهای متناسب با محتوای اثر خود بپردازند. این مسئله تصویری کلی از محصول نهایی را در اختیار سازندگان قرار خواهد داد.
برای تسهیل این روند، طراح میتواند تصاویر خلق شده را به ترتیب نامگذاری کند. این عمل منجر به قرارگیری مرتب تصاویر در نرم افزار After Effects نیز خواهد شد. پیشنهاد میکنیم برای کاهش اندازه و جلوگیری از سنگینی نرم افزار، تصاویر خود را به دو بخش تقسیم کنید. این کار از اتلاف وقتهای فراوان جلوگیری میکند.
چیدمان اولیه موشن گرافیک
پیش از انجام رسمی کار، طراح نیاز به یک فایل صوتی دارد. این مسئله بسیار مهم بوده و به او اجازه مشخص کردن بخشهای مختلف موشن گرافیک را میدهد. سپس با انتقال فایلهای خود به نرم افزارهای طراحی چون After Effects، طراح میتواند به هماهنگی صدا و تصاویر بپردازد.
پس از هماهنگی صدا و تصویر، نوبت به طراحی ابتدایی انیمیشنها میرسد. این مرحله عمدتا شامل ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف موشن گرافی و ایجاد طرحی کلی از محصول نهایی میشود.
چیدمان نهایی موشن گرافیک
طراح تا پیش از این مرحله باید فایلهای صوتی مربوط به دوبلاژ و موسیقی مدنظر خود را آماده کرده باشد. مهمترین اصل در چیدمان نهایی، توجه به جزییات است. این مرحله را میتوان به سه بخش اضافه کردن موسیقیهای نهایی، انیمیشنهای تکمیلی و افکتهای صوتی تقسیم کرد.
اکثر طراحان برای یافتن افکتهای صوتی برای آثار خود از وبسایتهایی چون Audioblocks.com استفاده میکنند. از منابع دیگر نیز میتوان به بسته صوتی کمپانی Motion Sound اشاره کرد. هر موشن گرافی باید داستانی برای گفتن داشته باشد. طراحان در چیدمان نهایی، بهترین راه را برای انتقال مفاهیم این داستانها پیدا کرده و بین آنها هماهنگی ایجاد میکنند.
معرفی بهترین کانالهای اینفوگرافی از طریق موشن گرافیک
کانالهای فراوانی در یوتیوب از سبک موشن گرافی برای ارائه محتوای خود استفاده میکنند. در ادامه به معروفترین این کانالها میپردازیم.
معرفی کانال یوتیوب Kurzgesagt
کورتس گزاکت یک استودیوی انیمیشنسازی آلمانی به رهبری فیلیپ دتمر (Philipp Dettmer) است. کانال یوتیوب این استودیو بر ارائه محتوای آموزشی با استفاده از موشن گرافیک های مینیمال تمرکز دارد. ویدیوهای این کانال به مسائلی چون علم، تکنولوژی، سیاست، فلسفه و موضوعات روانشناسی میپردازند. طول ویدیوهای کورتس گزاکت بین 4 تا 16 دقیقه بوده و وظیفه روایت آن بر عهده استیو تیلور (Steve Taylor) است.
معرفی کانال یوتیوب The Film Theorists
The Film Theorists دومین کانال یوتیوب یکی از محبوبترین تولیدکنندگان محتوا در این سایت به نام متیو پتریک (Matthew Patrick) است. نخستین ویدیوی این کانال در سال 2015 و با تمرکز بر سریال Doctor Who منتشر شد. پتریک در این کانال به بررسی جنبههای مختلف صنعت سینما و فیلمها با استفاده از موشن گرافیها میپردازد.
معرفی کانال یوتیوب The Infographics Show
کانال یوتیوب The Infographics Show یکی از خلاقانهترین و جذابترین کانالهای یوتیوب است که از موشن گرافی برای بیان داستانهای جذاب و آموزنده استفاده میکند. این کانال کار خود را از سال 2011 آغاز کرده و در حال حاضر نزدیک به 7 میلیون مشترک دارد.
بهترین انیمیشن موشن گرافیکی که شما تاکنون دیدهاید چه نام دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.