موفقیت همیشه همراه شرکتها نیست و در دنیای فناوری، شاهد وجود شرکت های شکست خورده زیادی هستیم. در این مقاله قصد داریم برخی از این شرکتها را معرفی کنیم.
شرکتهایی که در زمینه نوآوری و فناوریهای جدید به موفقیت دست مییابند، معمولا تصور میکنند که به موفقیت نهایی رسیدهاند و موقعیت کنونی آنها دیگر ابدی خواهد بود. متاسفانه این مسئله واقعیت ندارد و اگر همواره این مسئله صادق بود، در آن صورت مدیرعاملهای شرکتها هیچ کاری برای انجام دادن نداشتند. در این مقاله قصد داریم تا به دلایل شکست شرکتهای بزرگ دنیا بپردازیم. پس با پلازا همراه باشید.
در دنیای تجارت و کسب و کار، شرکتهای شکست خورده بسیار زیادی داریم که به دلیل نداشتن نوآوری این اتفاق برایشان افتاده است. عدم تمایل برای ایجاد نوآوری، هر شرکتی را با شکست روبرو میکند؛ اما عدم همراهی با بازار، بیشتر ممکن است که باعث عدم موفقیت یک شرکت شود.
فیل مکینی، مدیرعامل یکی از شرکتهای آمریکایی در این رابطه میگوید:
بدون یک راهبرد همیشگی و مداوم و قدرتمند برای ایجاد نوآوری، هیچ شرکتی نمیتواند به موفقیت دست یابد.
در این مقاله قصد داریم تا به معرفی برخی از شرکت های شکست خورده و شرکت های بزرگی که ورشکست شدهاند بپردازیم و علت ورشکستگی شرکت های بزرگ را بررسی نماییم. برخی از آنها حتی از گردونه رقابت در حوزه فناوری به کلی خارج شدند. در میان این شرکتها برخی در زمان خود، از جمله بزرگترین نامهای دنیای فناوری به حساب میآمدند؛ اما در حال حاضر دیگر یا اسمی از آنها نیست و یا فعالیت آن چنانی ندارند. شاید بعضی از این شرکت های شکست خورده در زمینه نوآوری موفق هم عمل کرده باشند، ولی برخی از عوامل در مجموع باعث شکست آنها شده است.
آنچه در این مقاله میخوانید:
- بزرگ ترین برندهای شکست خورده دنیا
- شرکت شکست خورده کداک
- برند شکست خورده نوکیا
- کمپانی ورشکست شده زیراکس
- شرکت ورشکست شده یاهو
- برند شکست خورده هیتاچی
- کمپانی ورشکست شده پولاروید
- شرکت شکست خورده توشیبا
- برند شکست خورده موتورولا
- شرکت ورشکست شده سونی
- برند ورشکست شده نشنال جئوگرافیک
- کمپانی شکست خورده خطوط هوایی پان امریکن
- برند شکست خورده آتاری
- شرکت شکست خورده کنکورد
بزرگ ترین برندهای شکست خورده دنیا
حتی بزرگترین شرکتهای دنیا هم در صورت عدم انطباق با بازار و برآورده کردن نیازهای طرفداران خود، ممکن است با شکست مواجه شده و تبدیل به شرکت های شکست خورده دنیای فناوری شوند؛ اتفاقی که برای شرکتهای بسیار معروفی در دنیا پیش آمده است. در اینجا قصد داریم تا به برخی از بزرگترین شرکتهای دنیا که با شکست مواجه شدند و همین طور دلایل شکست شرکت های بزرگ بپردازیم.
شرکت شکست خورده کداک
کداک (Kodak) یکی از شرکت های شکست خورده حوزه فناوری است که به فعالیت در حوزه فیلم عکاسی میپرداخت و در طول قرن بیستم یکی از موفقترین شرکتها بود. مسئولین این شرکت تا مدتها، انقلابی که در حوزه عکاسی دیجیتال داشت شکل میگرفت را نادیده گرفتند و درنهایت فرصت خود برای پیشرو بودن در دنیای عکاسی را از دست دادند.
استیو ساسون، مهندس شرکت کداک درواقع اولین دوربین دیجیتال دنیا را در سال 1975 اختراع کرد؛ اما به گفته او از آنجا که این دستگاه بدون فیلم عکاسی میکرد، مدیران شرکت عکسالعمل سردی در برابر آن داشتند و به او گفتند: «دستگاه بامزهایه! اما دربارهاش به کسی چیزی نگو». مدیران شرکت کداک نتوانستند پیشرفتهای صنعت دیجیتال را درک کنند و به همین دلیل با شکست روبرو شدند. کداک در سال 2012 به صورت رسمی ورشکسته اعلام شد. شکست شرکت کداک برای بسیاری از مردم دنیا باعث شگفتی بود.
برند شکست خورده نوکیا
نوکیا (Nokia) نیز از جمله شرکت های شکست خورده حوزه فناوری است. این شرکت در فنلاند آغاز به کار کرد و در اواخر دهه 1990 و 2000 میلادی، نوکیا شرکت پیشرو صنعت موبایل و گوشیهای همراه دنیا به شمار میرفت.
نوکیا هیچ وقت روی مبحث نرمافزار تمرکز نکرد و بیشتر به مباحث سختافزاری پرداخت؛ چرا که مدیریت این شرکت تصور کردند که اگر تغییرات زیادی را در موبایلهای خود ایجاد کنند، این مسئله ممکن است کاربران کنونی گوشیهایشان را دلسرد کند. اشتباه شرکت نوکیا این بود که آنها نمیخواستند باعث ایجاد تغییرات شگرف در حوزه تجربه کاربری شوند. این مسئله باعث گردید تا این شرکت به تولید سیستمعاملهایی بپردازد که تجربه کاربری بدی داشتند و برای بازار مناسب نبودند.
این شرکت بیش از اندازه به قدرت برند خود اطمینان داشت و مسئولین آن باور داشتند که حتی اگر خیلی دیر هم وارد رقابت در حوزه گوشیهای هوشمند شوند، میتوانند به موفقیت زیادی دست یابند. در سال 2008 نوکیا درنهایت تصمیم گرفت که به رقابت با اندروید بپردازد؛ اما دیگر دیر شده بود و محصولات آنها توان رقابت در بازار را نداشتند.
کمپانی ورشکست شده زیراکس
یکی دیگر از شرکتهای بسیار بزرگ دنیای فناوری که درنهایت با شکست همراه شد، زیراکس (Xerox) بود. در حقیقت شرکت زیراکس اولین شرکتی بود که کامپیوتر خانگی را اختراع کرد و محصول آنها بسیار جلوتر از زمان خودش بود. متاسفانه مدیران این شرکت تصور کردند که روی آوردن به محصولات دیجیتال هزینه زیادی دارد و هیچگاه از فرصت خود استفاده نکردند.
دیوید کرنز، رئیس شرکت زیراکس متقاعد شده بود که آینده شرکتش در حوزه دستگاههای کپی است. در واقع، مسئولین شرکت زیراکس نفهمیدند که نمیتوان از یک فناوری مشابه تا ابد پول درآورد. گاهی اوقات، فناوری نیز با مشکل همراه میشود و همین مسئله زیراکس را به یکی از شرکت های شکست خورده تبدیل کرد.
شرکت ورشکت شده یاهو
در سال 2005 یاهو (Yahoo) یکی از بزرگترین نقشآفرینان حوزه بازار تبلیغات آنلاین به شمار میرفت؛ اما از آنجا که این شرکت اهمیت جستجو و سرچ را دستکم گرفته بود، تصمیم داشت تا بیشتر روی تبدیل شدن به یکی از غولهای حوزه مدیا و رسانه تمرکز نماید. این به آن معنا بود که این شرکت ترندهای مصرفکننده و همچنین نیاز به ارتقای سطح تجربه کاربری را نادیده گرفت. یاهو تعداد بیننده بسیار زیادی را برای مشاهده محتوای خود جذب کرد، اما در کسب سود برای ارتقای فعالیتهای خود ناکام ماند.
یاهو همچنین فرصتهای بسیاری را از دست داد؛ فرصتهایی که میتوانست باعث بقای این شرکت شود و جلوی تبدیل شدن آن به یکی از شرکت های شکست خورده را بگیرد. برای مثال در سال 2002 آنها تقریبا توانسته بودند که قرارداد خرید گوگل را نهایی نمایند؛ اما رئیس یاهو از پذیرفتن قرارداد نهایی امتناع کرد. اگر این شرکت در چندین مورد دست به ریسک میزد، شاید امروز به جای آنکه در گوگل به جستجو بپردازیم، در یاهو جستجو میکردیم.
برند شکست خورده هیتاچی
برند ژاپنی هیتاچی (Hitachi) در کنار برندهای قدرتمند سونی، پاناسونیک و شارپ از جمله غولهای سازنده تجهیزات الکترونیک بود. این شرکت یکی از برندهایی بود که تقریبا در هر خانهای یکی از محصولاتش مورد استفاده قرار داشت؛ اما حالا سالیانه میلیاردها دلار ضرر میدهد. دلیلش هم انقلاب در حوزه تجهیزات دیجیتال است.
صنعت تجهیزات الکترونیک با تغییرات زیادی همراه شده و مصرفکنندگان تمایل زیادی به تجهیزاتی با قیمت بالا ندارند. انقلاب حوزه تجهیزات الکترونیک علاوه بر نحوه کارکرد وسایل الکترونیک، بر روی نحوه تولید آنها نیز اثر گذاشت. عوامل مختلفی در مجموع باعث شکست این شرکت در بازار تجهیزات الکترونیک و لوازم خانگی شد و آن را به یکی از شرکت های شکست خورده دنیا تبدیل کرد.
کمپانی ورشکست شده پولاروید
شرکت پولاروید (Polaroid) در سال 1937 تاسیس شد و یکی از اولین شرکتهای آمریکایی بود که محصولاتش با موفقیت همراه گردید. این شرکت در سال 1972 با معرفی دوربین مدل SX-70 تحولی در حوزه دوربینهای عکاسی ایجاد کرد. این مدل، نوعی دوربین فوری بود که همزمان با گرفتن عکس، آن را چاپ کرده و بیرون میداد. در اواخر دهه 90 میلادی، شرکت پولاروید در اوج موفقیت خود بود.
در سال 2001 همزمان با اوج گرفتن انقلاب دوربینهای عکاسی دیجیتال، این شرکت اعلام ورشکستگی کرد. مدیران این شرکت همچنان عقیده داشتند که هنوز هم مشتریان به دنبال عکسهای کاغذی و چاپ شده هستند.
شرکت شکست خورده توشیبا
شرکت ژاپنی دیگری که زمانی برای خودش غول دنیای فناوری بود و حالا برای بقا مبارزه میکند و تبدیل به یکی از شرکت های شکست خورده دنیا شده، شرکت توشیبا (Toshiba) است. در اواسط دهه 1980 میلادی، توشیبا یکی از بزرگترین و خلاقانهترین شرکتهای دنیا بود. در آن زمان، آنها لپتاپ مدل T1100 را ارائه کردند که به نوعی اولین لپتاپ با تولید انبوه بود.
اینترنت باعث از بین رفتن رشد شرکت توشیبا شد. مردم ترجیج میدادند که محصولات رقبای این شرکت را به صورت آنلاین با قیمتی پایینتر خریداری کنند. در سال 2016 توشیبا اعلام کرد که فروش کامپیوترهای خانگی را به مصرفکنندگان اروپایی متوقف میکند، اما فروش تجهیزات کامپیوتری به اروپا و بازار آمریکا را ادامه میدهد. در سال 2017 توشیبا اعلام کرد که قصد فروش کسب و کار ساخت تراشه و مموری ساخت خود را دارند که برنده جوایز مختلفی شده بود. کمی بعدتر شرکت Bain-Led Group سازنده چیپهای کامپیوتری مدل NAND اعلام کرد که کسب و کار ساخت چیپهای کامپیوتری توشیبا را به ارزش 18 میلیارد دلار خریداری کرده است.
برند شکست خورده موتورولا
موتورولا (Motorola) اولین گوشی قابل حمل را در سال 1973 ارائه کرد. با وجودی که موتورولا انواع و اقسام گوشیهای مختلف ساخت خود را تولید کرد، اما به این مسئله توجه نداشت که مشتریان بیشتر روی مبحث نرمافزاری توجه دارند و تمرکز اصلی خود را روی سختافزار گذاشت.
محصولات جدید شرکت موتورولا که با عدم آگاهی مسئولین این شرکت در اوایل دهه اول بعد از سال 2000 روانه بازار شدند، به گونهای نبودند که باعث رشد بازار این شرکت شوند. این محصولات، کاربری مناسبی نداشتند و موتورولا نیز به طور کامل حرکت به سمت فناوریهای 3G را نادیده گرفت. همین مسئله، آن را به یکی از شرکت های شکست خورده دنیا تبدیل کرد. در ماه آگوست 2011 موتورولا توسط شرکت گوگل خریداری شد.
شرکت ورشکست شده سونی
سونی (Sony) تولیدکننده تجهیزات الکترونیک با اختراع نوآوری جدید خود تحت عنوان واکمن در سال 1979، راه و روش ما را در گوش دادن به موسیقی تغییر داد. تا سالهای دهه 90 میلادی، واکمن دستگاهی بود که هر نوجوانی باید آن را میداشت. در واقع این دستگاه، آیفون زمان خودش به حساب میآمد؛ اما زمانی که دستگاههای پخش MP3 روانه بازار شدند، فروش واکمن کاهش پیدا کرد. در حقیقت واکمن به دست دستگاههای پخش MP3 کشته شد و خودِ این دستگاهها نیز بعدها توسط گوشیهای هوشمند از بین رفتند.
برند ورشکست شده نشنال جئوگرافیک
یکی از معتبرترین برندهای تاریخ، نشنال جئوگرافیک (National Geographic) است که کارش را به صورت رسمی با چاپ مجلهای آغاز کرد که از سال 1888 به صورت مداوم منتشر میشد.
این مجله در زمینه هنر داستانگویی بصری استاد بود و منبع الهام بسیاری از عکاسان سراسر دنیا به شمار میرفت. در حقیقت عکسهایی توسط این مجله منتشر شد که پیش از آن هرگز دیده نشده بودند و همین مسئله حسابی نام این نشریه را در سراسر دنیا گسترش داد.
در دهه 1980 میلادی، ایده ساخت یک شبکه کابلی تلویزیونی به این مجله ارائه شد؛ اما مسئولین نشنال جئوگرافیک آن را رد کردند و گروه تهیهکنندگانی که این ایده را ارائه کرده بودند، شبکه دیسکاوری را همراه با شبکه هیستوری راهاندازی کردند. نشنال جئوگرافیک نیز که موفقیت آنها را دیده بود، در سال 1997 اقدام به تاسیس شبکه تلویزیونی و ماهوارهای خود کرد که دیگر برای به دست آوردن محبوبیت دیر شده بود.
کمپانی شکست خورده خطوط هوایی پان امریکن
خطوط هوایی پان امریکن (Pan American Airlines) نام یکی از خطوط هوایی آمریکا است که بسیار جلوتر از زمان خودش حرکت میکرد. این خطوط هوایی به خاطر بسیاری از نوآوریهای مختلف در حوزه هوایی از جمله هواپیمای جت، جمبوجت و موارد دیگر معروف است. این شرکت همچنین یکی از نمادهای فرهنگی قرن 21 به شمار میرفت.
به دلیل حوادث غمانگیز هوایی و همین طور حملات تروریستی، اعتبار خطوط هوایی پان امریکن زیر سوال رفت؛ تا حدی که دیگر نتوانستند اعتبار گذشته خود را دوباره به دست آورند. ایدههای خلاقانه مسئولین این شرکت موفقیتآمیز نبودند و در سال 1991 پان امریکن ایرلاینز اعلام ورشکستگی کرد.
برند شکست خورده آتاری
آتاری (Atari) در زمان خودش پیشروترین برند در حوزه بازیهای ویدئویی و کامپیوترهای خانگی به شمار میرفت. محصولات نوآورانه این شرکت تحت عنوان Pong و Atari 2600 در دهه 70 میلادی در دنیای تفریح و سرگرمی حسابی سروصدا به راه انداختند؛ البته دیدگاههای مسئولین این شرکت در حوزه گیم و بازی با نواقصی همراه بود. آنها به گیمینگ نگاه درستی نداشتند و همین مسئله باعث شکستشان شد و آتاری را به یکی از شرکت های شکست خورده دنیا تبدیل کرد.
شرکت شکست خورده کنکورد
کنکورد (Concorde) نام خطوط هوایی توربوجت بریتانیایی-فرانسوی بود که در سال 2003 تعطیل شد و به یکی از کمپانی های شکست خورده دنیا تبدیل گردید. این خطوط هوایی در سال 1976 تاسیس شد و یکی از پرسرعتترین و عالیترین هواپیماها از نظر طراحی را ساخته بود.
کنکورد به دلیل نواقص فنی و چالشهای اقتصادی در سال 2003 آخرین پروازش را انجام داد و بعد از آن کاملا زمینگیر شد و خطوط هوایی دارنده آن به یکی از شرکت های شکست خورده تبدیل گردید.
در این مطلب شما با برخی از بزرگترین شرکتهای دنیا که شکست خوردند آشنا شدید. نظر شما درباره این کمپانی های شکست خورده چیست؟ لطفا در قسمت دیدگاهها، نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.
مثالش توشیباست با اینکه شکست خورده تو بعضی چیزا ولی الان hddهاش بهترینه
با تشکر از نظرتون. قطعا همین طوره که شما می فرمایید. بعضی از این شرکت ها هنوز هم جزو نام های بزرگ دنیای فناوری هستن.