خبر حذف لایک اینستاگرام روزبهروز جدیتر شده و طرح آزمایشی آن در کشورهای متعددی آغاز شده است. با پلازا همراه باشید تا جزئیات این خبر و تاثیرات این طرح روی کاربران و اینفلوئنسرها را با هم بررسی کنیم.
چندی پیشتر تقریبا در حوالی اردیبهشت ماه بود که زمزمههای خبر حذف لایک در اینستاگرام به گوش رسید. در حقیقت طی کنفرانس F8 فیسبوک که در ماه می (اردیبهشت) برگزار شد، مارک زاکربرگ و همکارانش اعلام کردند که قصد دارند نمایش تعداد لایک در اینستاگرام را حذف کنند و برای تست و بررسی این تصمیمگیری در ابتدا کار خود را از کاربران کانادایی اینستاگرام آغاز خواهند کرد.
اخیرا طی توئیتی که منتشر شده است به نظر میرسد که اینستاگرام، آزمایش و تست این ویژگی را به کشورهای متعدد دیگری نیز بسط داده است. اینطور که از شواهد مشخص است از این پس کاربران اینستاگرام که ساکن کشورهایی نظیر استرالیا، برزیل، ایرلند، ایتالیا، ژاپن و نیوزلند نیز هستند، قادر به مشاهده تعداد لایک پستهای کاربران دیگر نخواهند بود.
با پلازا همراه باشید تا جزئیات این واقعیت را با هم بررسی کرده و تاثیر آن روی اینفلوئنسرها و برندهای تجاری این پلتفرم محبوب را با هم مرور کنیم.
آنچه در این خبر میخوانید:
- ویژگی حذف لایک اینستاگرام چگونه نمایش داده میشود؟
- چگونه نمایش تعداد لایکهای خود را در اینستاگرام پنهان کنیم؟
- ویژگی حذف لایک اینستاگرام چه تاثیراتی روی اینفلوئنسرها و برندهای تجاری خواهد گذاشت؟
ویژگی حذف لایک در اینستاگرام چگونه نمایش داده میشود؟
همانطور که پیشتر اشاره شد بیش از دو ماه است که کاربران کانادایی اینستاگرام دیگر قادر به مشاهده تعداد لایکهای پست کاربران دیگر نیستند و به نظر میرسد که اینستاگرام به تازگی این طرح را در چند کشور دیگر نیز به اجرا رسانده است. در تصاویری که در ادامه آماده است، مشاهده میکنید که از این پس اینستاگرام پست و لایکهای هر کاربر را چگونه نمایش خواهد داد.
در واقع به موجب این طرح، تنها خود کاربری که پست، عکس یا ویدیویی را در اینستاگرام به اشتراک گذاشته، میتواند تعداد نهایی لایکهای خود را ببیند. این در حالی است که باقی قالوورها و دنبالکنندگان تنها قادر به لایک کردن پست او بوده و گزینه تعداد لایکها برای آنها نمایش داده نمیشود. پیشتر نیز مارک زاکربرگ در کنفرانس F8 که در ماه می (اردیبهشت) برگزار شد اعلام کرده بود که به موجب این طرح، کاربر همچنان قادر خواهد بود که ببیند چه افرادی پست او را لایک کردهاند.
در حقیقت همانطور که در تصویر پایین مشاهده میکنید، تعداد لایکها به صورت اتوماتیک زیر پست کاربر ظاهر نخواهد شد و کاربر برای مطلع شدن از تعداد لایکهای دریافتی خود میبایست روی گزینه others که در زیر پست خود نمایش داده میشود، ضربه بزند تا در صفحهای که باز میشود از تعداد نهایی لایکها و همچنین نام افرادی که پستش را لایک کردهاند، مطلع شود.
چگونه نمایش تعداد لایکهای خود را در اینستاگرام پنهان کنیم؟
در حال حاضر تنها کاربران ساکن کشورهای کانادا، برزیل، استرالیا، ایرلند، ایتالیا، ژاپن و نیوزلند قادر هستند که از مزیت عدم نمایش تعداد لایکها در اینستاگرام بهره جویند.
اگر شما نیز ساکن یکی از این کشورها باشید و برای این طرح انتخاب شده باشید، اطلاعیهای در بالای صفحه فید اینستاگرام خود دریافت خواهید کرد که در آن به شما اعلام میکند اینستاگرام قصد دارد برای آنکه فالورها و دنبالکنندگان شما بیشتر روی محتوایی که به اشتراک میگذارید، تمرکز داشته باشند و نه تعداد لایکهای هر پستتان، این طرح را به صورت آزمایشی اجرا میکند.
درواقع با وجود آنکه پیشتر تعداد لایکهای یک پست، نشانگر موفقیت و یا محبوبیت یک کاربر تلقی میشد اما گویا زاکربرگ قصد دارد که کاربران به جای تمرکز و رقابت در تعداد لایکهای دریافتی هر پست، به محتوای پست توجه بیشتری کرده و روی آن متمرکز شوند.
ویژگی حذف لایک اینستاگرام چه تاثیراتی روی اینفلوئنسرها و برندهای تجاری خواهد گذاشت؟
شاید یکی از بزرگترین سوالاتی که برای هر کاربر اینستاگرام پیش میآید، این باشد که حذف لایک این پلتفرم چه تاثیری روی کار اینفلئونسرها خواهد گذاشت؟
در پاسخ باید گفت که به نظر میرسد این طرح آزمایشی توانسته تغییرات مثبتی برای این پلتفرم به همراه داشته باشد. درحقیقت از این پس کاربران به جای آنکه با ترس از لایک نگرفتن و یا قضاوت شدن از روی تعداد لایکها، پستی را منتشر کنند؛ با تمرکز بیشتری محتوای خود را به اشتراک گذاشته و بدون هیچگونه استرس و فشار در اینستاگرام فعالیت میکنند. اما مشخصا این ویژگی پیامدهای مهمی را برای اینفلوئنسرها در پی خواهد داشت. در حقیقت از آنجا که تعداد لایکهای یک اینفلوئنسر قابل رویت نخواهد بود برای برندهای تجاری پیدا کردن یک اینفلوئنسر موفق و همکاری با آن، دشوارتر خواهد شد.
در همین راستا خانم لیا هابرمن مشاور تحقیق و توسعه کمپانی سلامت لیواسترانگ (Livestrong) معتقد است که فرآیند حذف لایک اینستاگرام موجب میشود که برندهای تجاری از سرمایهگذاری روی اینفلوئنسرها منصرف شده و بیشتر به تبلیغات مستقیم در اینستاگرام روی آورند.
اما در طرف دیگر آقای دیوکاست که در زمینه سلامت به عنوان اینفلوئنسر در اینستاگرام فعالیت میکند، نسبت به این تغییرات خوشبین است و اظهار میکند که به موجب این طرح، برندهای تجاری در مسیر صحیحتری قدم برخواهند داشت و به دنبال معیارهای بامعنیتری خواهند بود تا صرفا به یک عدد بسنده کنند. دیو کاست معتقد است که از این پس اینفلوئنسرها میبایست محتواهای خلاقانهتری تولید کنند و حال که تعداد لایکهای پست آنها نمایش داده نمیشود، دست اینفلوئنسر بازتر بوده و میتواند مطالب و محتوای هنریتر و متفاوتتری را تولید کرده و به اشتراک بگذارد.
در حقیقت از این پس برندها و کمپانیهای تجاری میبایست به جای تکیه بر تعداد لایکهای هر پست اینفلوئنسر، تحلیلات و ارزیابی بیشتری انجام داده و با مطالعه کامنتهای زیر هر پست، از تاثیرگذاری محتوا و اینفلوئنسر خود اطلاع کسب کنند.
اگر تمایل دارید بیشتر با اینفلوئنسرها آشنا شوید، پیشنهاد میشود مقاله «چگونه اینفلوئنسر شویم و کسب درآمد کنیم» را مطالعه کنید.
همانطور که در خبر به این نکته اشاره شد، اینستاگرام قصد دارد با پنهان کردن تعداد لایکهای دریافتی هر پست از نگاه سایر کاربران، فشار و استرس را از روی نویسنده پست برداشته و توجه فالورها را به محتوای تولید شده جذب کند تا اینکه یک پست از روی تعداد لایکهای دریافتی آن مورد قضاوت قرار نگیرد.
باید دید این طرح آزمایشی تا چه میزان موفق خواهد شد و تعامل کاربران با این پلتفرم پس از حذف این ویژگی چگونه خواهد بود. این در حالی است که عدم نمایش تعداد لایکهای دریافتی هر پست کار را برای اینفلوئنسر و برندهای تجاری، سختتر کرده است و این شرکتها میبایست به جای قضاوت و میزان موفقیت یک اینفلوئنسر از روی تعداد لایکهای دریافتی، کامنتهای زیر هر پست را با دقت مطالعه کرده و تحلیل و ارزیابی دقیقتری را در این باره انجام دهد. میتوان گفت پنهان شدن تعداد لایکها از دید کاربران، یکی از بزرگترین و اساسیترین تحولاتی است که تا به حال در اینستاگرام اتفاق افتاده است. نظر شما درباره این طرح چیست؟ آیا با زاکربرگ همعقیده هستید که عملی شدن این طرح در کاهش فشار و استرس کاربر در تولید و به اشتراکگذاری محتوا، موثر است؟