هوشمند کردن اشیاء پیرامون ما، هدفی که سامسونگ با جدیت دنبال می کند و در پی تسخیر آینده ی آن است.
کمپانی عظیم سامسونگ در حال درو کردن جوایز مختلف به عنوان بزرگ ترین تولید کننده ی دستگاه های اندرویدی می باشد. اما نگرش تک بعدی که صرفا بر تولید و فروش استوار باشد این غول کره ای را به چنین جایگاهی نرسانده، بلکه برعکس، سامسونگ دید فراگیر دارد و همواره در صدد تصاحب آینده است.
یکی از فناوری هایی که سامسونگ به دنبال سلطه بر آینده ی آن است، خانه ی متصل می باشد. مقصود از خانه ی متصل این است که تمامی اجزای و وسایل منزل به کمک یک سیستم کامپیوتری به هم متصل باشند و هماهنگ عمل کنند. رسیدن به این مهم نیازمند فناوری هایی است که هنوز چیزی جز یک اسم از آن ها نشنیده ایم؛ برای نمونه « اینترنت اشیاء».
شاید تا به حال نام « اینترنت اشیاء» به گوشتان خورده باشد. اینترنت اشیاء یا internet of thing که به اختصار IOT نامیده می شود چیز پیچیده ای نیست. مفهوم آن به سادگی نامش است. وارد کردن اشیاء به شبکه ی عظیم اینترنت. این کار با افزودن سخت افزارهای رایج به چیزهای روزمره صورت می گیرد. یکی از بهترین نمونه های آن خودروهای امروزی هستند. این خودروها به واسطه ی برخورداری از سخت افزارهایی مانند سنسور، وای فای، بلوتوث و غیره به شبکه ی اینترنت متصل شده اند.
وارد شدن هر شی به شبکه ی اینترنت باعث می شود به فراخور ماهیت آن شی، سیطره ی انسان بر آن بیشتر شود. مثلا در مورد خودرو، فرد می تواند ماشین خود را روی نقشه پیدا کند، جدیدترین نقشه ها را به آن اضافه کند و غیره. این یک نمونه ی ساده و سطح پایین از کارکرد اینترنت در خودرو بود. در سطح پیشرفته تر، امروزه فناوری خودروهای خودران به مرحله ی تولید رسیده است؛ حال تصور کنید یک خودرو مانند تسلا می خواهد بدون دخالت انسان، سرنشینان را به مقصد برساند. خودرو با اتصال به اینترنت از وضعیت ترافیک مسیرهای مختلف، خرابی احتمالی جاده، میزان عوارض در جاده های مختلف و مسافت هر مسیر مطلع می شود و از هر نظر بهترین مسیر را انتخاب می کند.
کمپانی های بزرگ فعال در عرصه ی فناوری هر یک به سهم خود روی این تکنولوژی ها برنامه ریزی کرده اند. سرمایه گذاری غول های فناوری روی آینده ی تکنولوژی های ارتباطی بسیار جدی است. گواه این واقعیت سخن دیوید ایون (David Eun)، رئیس بخش سامسونگ آینده (Samsung Next) است که گفت:
شرکت سامسونگ به شدت در حال فعالیت در زمینه ی اینترنت اشیاء است.
سامسونگ آینده شاخه ی سرمایه گذاری کمپانی سامسونگ روی پروژه های مختلف است. سامسونگ در این دپارتمان ویژه، فناوری هایی که در آینده سودآور خواهند بود را گزینش کرده و روی شرکت های سازنده ی آن ها سرمایه گذاری می کند.. دیوید ایون، رئیس این دپارتمان امروز در کنفرانس زنده ی وال استریت ژورنال توضیح داد: روزی خواهد رسید که خانه ی شما پر از وسایلی است که به هم متصل هستند.
به باور ما، این سومین موج از اشیاء قابل برنامه ریزی است که خانه های ما را پر می کند.
به گفته ی دیوید ایون، سامسونگ از مدت ها قبل برای سرعت دادن به این روند، روی چند شرکت مشخص سرمایه گذاری کرده است. برای نمونه سامسونگ در سال 2014 یک پلتفرم اتوماسیون خانه به نام « اشیاء هوشمند» (SmartThings) را خریداری کرد. نتیجه ی تلاش های سامسونگ روی این فناوری این شد که حالا « اشیاء هوشمند» عملیاتی شده و به پلتفرم تمامی دستگاه های متصل سامسونگ از قبیل مودم خانگی و جاکلیدی هوشمند تبدیل شده است.
در عین حال، پدیده ی « اینترنت اشیاء» شروع قدرتمندی نداشته است. بیشتر مردم تعریف درستی از این پدیده ندارند و استفاده از آن برایشان گیج کننده است؛ چرا که شمار اپ ها و فرآیندهای نصب زیاد و درهم است. اخیرا مشکل امنیت هم کار را سخت تر کرده است. دستگاه های IOT (اینترنت اشیاء) اغلب هدف حملات بات نت (botnets) قرار می گیرند.
با این وجود، رئیس بخش سامسونگ آینده خوشبین است. دیوید ایون در مورد این پدیده می گوید:
اینترنت اشیاء یک حوزه ی جذاب برای رشد ما محسوب می شود». وی با اشاره به یکی از مزیت های اینترنت اشیاء می گوید با ورود تکنولوژی خانه های متصل، دزدی اموال درون خانه غیرممکن می شود زیرا هرگونه شکستن حریم خانه سریعا به اطلاع صاحبخانه می رسد.
از سوی دیگر، کمپانی های رقیب سامسونگ مانند آمازون و گوگل به تعبیه ی دستگاه های موجود همراه با دستیاران هوشمند خود (الکسا و Google Assistant) در اشیاء تکیه کرده اند. کمپانی سامسونگ نسبت به این رو رقیب امریکایی از مزیت ساخت سخت افزار برخوردار است. در حقیقت سامسونگ را می توان برترین سازنده ی دستگاه های فناوری جهان دانست. به همین خاطر سامسونگ فرصت دست زدن به کارهای بزرگی را در زمینه ی خانه متصل دارد. یخچال فریزر سامسونگ را تصور کنید که به بیکسبی مجهز است.
با این وجود، پیشرفت در حوزه ی اینترنت اشیاء تنها مستلزم سرمایه گذاری سنگین روی سخت افزار نیست. سرمایه گذاری های بزرگ و هدف دار روی نرم افزار و سرویس های مختلف هم نقش مهم در این زمینه دارد. این همان بخشی است که دیوید ایون و دپارتمان سامسونگ آینده سال هاست روی آن متمرکز شده اند. ایون می گوید: « ما بعد نرم افزاری را به اندازه ی کافی مد نظر قرار داده ایم». ایون همچنین به ضرورت یکپارچه سازی سخت افزار و نرم افزار تاکید می کند.
ایجاد دپارتمان سامسونگ آینده در غول فناوری کره ای، اهداف متعددی دارد. یکی از آن ها این است که بخش سامسونگ آینده در نقش یک استارتاپ درون یک کمپانی بزرگ فعالیت کند. در سال های اخیر کار این استارتاپ شناسایی « سرویس ها و نرم افزارهای قابل دگرگونی» است. یعنی شرکت سامسونگ پدیده های نرم افزاری را که جای کار و پیشرفت دارند پیدا کرده و سپس با تخصیص منابع و سرمایه گذاری خطرپذیر، آن ها را به عنوان فناوری هایی نوین مطرح می کند.
دیوید ایون به یکی از نمونه های موفق بخش سامسونگ آینده اشاره می کند و می گوید:
ما دو سه سال پیش از ساخت هدست، سرمایه گذاری روی واقعیت مجازی را آغاز نمودیم. اکنون، هنگامی که به نوآوری های این پدیده می اندیشیم، در می یابیم که این سرمایه گذاری به طرز شگفت آوری راهبردی است.
او اعتراف می کند که سامسونگ در یک سال گذشته، دوران سختی را پشت سر گذاشته است. رسوایی گلکسی نوت 7 برای سامسونگ خیلی سنگین بود، با این حال، مردم گلکسی نوت 8 را پذیرفتند و این گوشی با استقبال خوبی رو به رو شد.