علاقه ی فیسبوک به واقعیت مجازی (VR) و برنامه هایش برای این فناوری نسبتا روشن شده است. فیسبوک با تصاحب Oculus و برقراری پشتیبانی 360 درجه برای آپلود عکس و فیلم ثابت کرده که به واقعیت مجازی شدیدا باور دارد. فیسبوک به تازگی هدست واقعیت مجازی Oculus را با 2 میلیارد دلار از کمپانی بحران زده ی HTC خریده و در فاصله ی کوتاهی هدست VR موبایلی Oculus Go standalone را ارائه داده است. اما گویا تلاش های فیسبوک در زمینه ی واقعیت مجازی به اینجا ختم نمی شود و این کمپانی هنوز برنامه های زیادی برای VR دارد.
رئیس شرکت فیسبوک، مارک زاکربرگ، به تازگی در مراسمی اعلام کرده که این شرکت قصد دارد در سال 2018 یک اپلیکیشن واقعیت مجازی به نام « ونیوس» (Venues) عرضه کند. “ونیوس” را نباید با “ونوس” اشتباه گرفت. “ونوس” یا سیاره ی زهره واژه ی رایجی است که معادل انگلیسی آن شبیه “ونیوس” است، اما خود ونیوس جمع واژه ی “ونیو” به معنای محل وقوع رویداد می باشد.
« ونیوس» در وهله ی اول یک اپلیکیشن شبکه ی اجتماعی از جنس فیسبوک است. در حقیقت فیسبوک فلسفه ی کاری خود روی فناوری واقعیت مجازی پیاده کرده و « ونیوس» به وجود آمده است. از کاربردهای فوق العاده ی « ونیوس» همین بس که به کاربر امکان می دهد به صورت مجازی به دوستان خود در کنسرت ها و رویدادهای مختلف ملحق شود و آنچه آنان تجربه می کنند را تجربه نماید.
ویژگی ذاتی فناوری واقعیت مجازی این است که انسان را قدری تنها می کند. زیرا چشم و گوش فرد که راه گرفتن داده از محیط است در VR ایزوله می شود و ارتباطشان با اطراف قطع می گردد. ساخت اپلیکیشنی مانند « ونیوس» واقعیت مجازی را درست به سمت عکس این تنهایی می برد. « ونیوس» به افراد امکان می دهد هنگامی که در تنهایی هستند، بدون اینکه مجبور باشند از اتاق خارج شوند، به کمک واقعیت مجازی پیش دوستان و عزیزان خود بروند و به شکل مجازی در کنار آن ها باشند.
در عین حال جا دارد اشاره کنیم که ایده ی اپلیکیشن « ونیوس» جدید نیست. پیش تر شرکت هایی مانند سامسونگ، مراسم رونمایی از محصولات خود را به صورت زنده و VR برای کاربران منتشر کرده اند و افراد مختلف از سراسر جهان به کمک واقعیت مجازی با این مراسم ها ارتباط برقرار کرده اند.
همچنین، نمونه های مفهومی از نوعی سینمای مجازی وجود دارد که در آن، افراد در یک مکان مجازی گردهم می آیند و فیلم تماشا می کنند.
با این همه، توان شرکت بزرگی مانند فیسبوک در آفرینش یک پدیده ی جدید در زمینه ی VR چیزی است که کسی ندارد. قدرت فیسبوک از تعداد بالای کاربرانش می آید و به این کمپانی فناوری های اجتماعی امکان می دهد به سرعت محصولات خود را در سطح گسترده پخش کند. اپ جدید فیسبوک ارتباط کاربران روی این پلتفرم را آسان تر و البته پیشرفته تر می کند و خرید دستگاه VR را که کنار بگذاریم، از هر لحاظ تجربه ی جذابی به حساب می آید.
تا سال 2018 دو سه ماهی بیشتر نمانده و باید منتظر ماند و دید چه خبرهای تازه ای از « ونیوس» فیسبوک منتشر می شود.