بازی Far Cry New Dawn قرار است ما را به دنیای رنگارنگ پسا آخرالزمانی بازی Far Cry 5 ببرد. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی بر تغییرات این نسخه نسبت به بازی قبلی داشته و نگاهی به جوانب مختلف آن بیاندازیم.
بازی Far Cry 5 موفق شد تا چند مورد تغییرات قابل توجهی را در قاعده استاندارد تثبیت شده این مجموعه به وجود آورد، اما نسبت به فرمول آزمایش شدهای که ما به مدت بیش از یک دهه با آن مواجه بودهایم کمی منحرف شد. بنابراین زمانی که اعلامیه ناگهانی عنوان جدید New Dawn در مراسم The Game Awards 2018 مطرح شد، احتمالا آدم را مجاب میکند تا با کمی بدبینی نسبت به آن کار را دنبال کند.
حالا سوالی که مطرح میشود این است که چطور این بازی تیراندازی پسارستاخیزی، خود را از مجموعهای که به آن تعلق دارد متمایز میسازد؟ تازه اگر نخواهیم به مجموعه حواشی و برنامهریزیهای مربوط به انتشار در ماههای آینده اشاره کنیم. پاسخی که میتوان برای این سوال یافت این است که عنوان New Dawn قصد دارد تا با نمایش هنرنمایی پر رنگ و لعابی که به یک سرزمین نابود شده برای برجسته و چشمنواز شدن کمک کرده است، گامهای ظریف و دقیق روبه جلویی را طی کند.
بازی New Dawn ادامه داستان Far Cry 5 را دنبال میکند، بنابراین در حین گشت و گذار در هوپ کانتی که ظاهر متفاوتی پیدا کرده است، بدون شک شاهد بازگشت برخی از چهرهها و مکانهای آشنا خواهیم بود. درواقع هوپ کانتی دچار تحولی کامل و اساسی نشده، بلکه صرفا به اندازهای کافی برای ایجاد احساس تازگی برای بازیکنها تغییر پیدا کرده است. به عنوان مثال شما باید با موتورهای چهار چرخ از میان و یا از روی گوزنهای رادیواکتیو عبور کنید!
هفده سال پس از آنکه انفجار بمبهای اتمی در پایان Far Cry 5 زمین را از وجود بشر پاکسازی کرد، شما جزو یکی از اولین گروههایی هستید که از پناهگاههای زیرزمینی بیرون میآیند. فقدان دخالت انسانی به انواع جانداران فرصتی برای تلاش و جنگ برای زندگی و گستراندن و متنوع ساختن گونههای خود داده است. محیط این بازی مملو از رگههایی از رنگهای مختلف بوده، و حیوانات تحت تاثیر مواد درادیواکتیو قرار گرفته نیز، هالهای دوست داشتنی روشنی را که از مایلها دورتر قابل مشاهده است، از خود نمایان میکنند.
ممکن است تصور کنید که جمعیت انسانی کاهش یافته و نجات پیدا کرده از تشعشعات مشتاق همکاری با یکدیگر باشند، اما وقتی در بازی پایگاه خود را ترک میکنید یک دقیقه طول نمیکشد که خود را در حال پرتاب کردن مولوتوف به سمت دشمن و یا کشتن سگهای وحشی با دندانهایی چون اره مییابید. در شروع بازی شما در شهر Prosperity هستید، جایی که مرکز عملیاتی شما بوده و مردم آنجا مشغول انجام فعالیتهای روزمره و تدارک یک جامعه هستند که جمعیت انها نیز به تدریج افزایش پیدا میکند. هرچند که همه اینها بدون وجود اتانول، منبع سوخت اولیه در دنیای New Dawn، قادر به شکوفایی نخواهد بود.
اتانول تقریبا برای هرچیز با معنا و کاربرد، شامل تجهیزات بیشمار ارتقا یافتهای که در سراسر شهر وجود دارد، مورد نیاز است. کارگاه، گاراژ، درمانگاه و بسیاری از موارد دیگر به جمع آوری اتانول و منتقل کردن آن به محلهای خود متکی هستند. بنابراین شما احتمالا در جریان بازی برایتان سوال پیش میآید که درحالی که شما سخت در تلاش هستید، بقیه مشغول چه کاری هستند!
ساختن و جمع آوری کردن منابع، یکی از تغییرات بزرگ این بازی به شمار میرود که به کمک برخی از مکانیکهای ساده و سبک ژانر آرپیجی، فرمول معروف و اشنای Far Cry را به تکامل رسانده است. البته هنوز پتانسیل کامل آن مشخص نیست، اما بدون شک اعتیاد خاصی را در رابطه با جمع کردن بستههای مواد و متریال مختلف از محلیهایی که به آنها برمیخورید، احساس خواهید کرد که نمیگذارد از خیر آنها بگذرید!
این در حقیقت تغییری ارزشمند به شمار میرود که به شما اجازه میدهد تا از صرف کورکورانه دنبال کردن آیکونهای مورد نظر بازی تا زمان کامل شدن کار، پا را فراتر گذاشته و از خلاقیت خود بهره ببرید. به نظر میرسد کمپانی یوبیسافت از این موضوع اطلاع کافی داشته و حالت مشابهی را برای پیشرفت اسلحهها به کار گرفته است. حالا با این تغییر، وسایل و سلاح بازی از لحاظ قدرت و شیوع، در سه درجه طبقهبندی میشوند.سلاح گرم این بازی رنج وسیعی را از تفنگهای جنگی تا پرتاب کنندههای تیغههای فلئورسنتی که دشمن را با یک ضربه چند تکه میکند، شامل میشود. استفاده از تمام اینها در میان نبردها و تیراندازیها لذت خود را دارد، اما بیشتر آن را را قبلا هم تجربه کردهایم. درواقع نسبت به Far Cry 5 گسترش کمی را شاهد هستیم که پا را از سیستم پیشرونده قبلی فراتر گذاشته و باعث میشود تا رشد و افزایش مهمات در بازی شما معنادار باشد.
البته هنوز باید منتظر باشیم تا ببینیم سفارشیسازی اسلحهها تا چه حد قابل توجه است که ممکن است دید شما را نسبت به مجموعه ابزار کشنده به ظاهر معمول این بازی کاملا عوض کند. بعد نسبتا ناامید شدن از آنچه که Far Cry 5 برای ارائه داشت، امیدواریم که این بار چیزهایی فراتر از صرفا یک رنگآمیزی بدون شک فوق العاده زیبا را شاهد باشیم.
سربازهای ویژه نیز به عنوان همراهان، قابل به کارگیری با تواناییهای مخصوص خود به بازی New Dawn برگشتهاند. آنها ممکن است مزدورانی اسلحه به دست، و یا سگهای دوست داشتنی باشند که از جویدن گلوی یک فاشیست خوشحال میشوند. علی رغم اینکه حضور آنها لبریز از تنوع است، سازندگان بار دیگر در امر نوشتن، بر همان تلاش همیشگی بر یک شوخ طبعی ناشیانه که هیچوقت نتوانست درست به مقصود برسد، اصرار ورزیدهاند.
این بازی یک تیم دو نفره تبهکار جدید را به عنوان دوقلوها معرفی میکند. آنها دو خواهر هستند که بر گروههای مالک سرزمین نابود شده فرماندهی کردهاند. در صحنهای از بازی آنها ضامن نارنجک را کشیده و بعد بچههای اسیر شده را مجبور میکردند تا آن را محکم نگه داشته و زنده بمانند. این صحنه به طرز ناخوشایندی تاریک و تلخ است و به نحوی قانع کننده به تصویر کشیده شده است، اما لحظهای که گیمپلی بازی آغاز میشود، شما از این خیال بیرون کشیده میشوید.
خوشبختانه شما قادر هستید تا از چنین خیالاتی بیرون آمده و خود را به حماقتهای سفرها بسپارید. این سفرها که در بازی تحت عنوان Expeditions معرفی شدهاند، در حقیقت فعالیتهای جدیدی هستند که شما را به نقاط مختلفی میبرد. در یکی از این تجربهها، شما خود را در منطقهای ساحلی در کنار یک کشتی مسافربری تخریب شده، همراه راهزنان مییابید. همچنین در میان این دیوانهها، ناگهان چشمتان به بستهای پنهان از خوراکی ذخیره شده میافتد!
در چنین مراحلی از بازی، احساس زنده و واقعی بودن به شما دست میدهد، چراکه آزادید تا به هر روشی که خواستید با موقعیت کنار بیایید. میتوانید ابتدا با دوربین مخصوص خود اوضاع را از دور بررسی کرده و بعد مخفیانه وارد شوید، میتوانید با یک اسنایپر بی صدا آنها را یکی یکی از میان بردارید و یا اسلحه حمله نزدیک خود را گرفته و بدون اینکه به پشت سر نگه کنید داخل شوید. درواقع گزینههای زیادی در پیش روی شما قرار دارد و چنین رویه انعطاف پذیری در راستای عملکرد بدون مشکل مکانیک بازی عمل میکند.
پایگاههای دشمن یا همان Outposts که در مجموعه بازیهای Far Cry، یک را حل قدیمی و آشنا برای گستردن دید کلی شما نسبت به نقشه است نیز در بازی New Dawn برای تشویق بازیکن به آزمون و خطا و تجربه کردن، مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار گرفتهاند. این بار شما میتوانید تصمیم بگیرید که پس از گرفتن یک پایگاه، آن را برای به دست آوردن ذخایر مورد جستوجو و تخلیه کنید، و یا اینکه اجازه بدهید تا دشمنها با سطح سختی بیشتری به آنجا بازگردند! غلبه کردن به این چالش، پاداشهایی بزرگتر، و البته حس و قدرت و رضایت بیشتر از خود را برای شما به ارمغان میآورد.
بازی New Dawn با تبدیل کردن مناطق روستایی هوپ کانتی به سرزمینی نابود شده با رستاخیزی اتمی، تغییراتی را ایجاد کرده است که آن را به دنبالهای ارزشمند برای Hope County تبدیل کرده است. به همین خاطر، گشت و گذار در محیط روشن و پر رنگ و لعاب و چشم نواز آن بدون شک لذت بخش خواهد بود، اما متاسفانه ما همه اینها را قبلا هم دیدهایم.
در دنیایی که عناوینی چون Horizon Zero Dawn و یا NieR: Automata تعریف جدیدی را از یک بازی سه بعدی Open-World ارائه دادهاند، به نظر میرسد Far Cry به فرمول نوآورانهای که سالها پیش آن را معرفی نمود محدود و مقید مانده است. البته که دیدن رشد و نمو به ویژه در بازی New Dawn جای خوشحالی داشته و گردش در آن فوق العاده لذت دارد، اما به طور کلی احساسی کاملا مشابه با تمام عناوینی که پیش از این آمدهاند دارد.
کلام آخر
کمپانی یوبیسافت تایید کرده است که بازی Far Cry New Dawn در تاریخ 15 فوریه 2019 مصادف با 26 بهمن ماه برای کنسولهای پلیاستیشن 4 و ایکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد. نظرات خود را در پلازا با ما به اشتراک بگذارید.