شرکت خودروسازی فورد را میتوان از قدیمیترین فعالان صنعت اتومبیل دانست که نقش مهمی در شکلگیری تجارت جهانی داشته است. در این مطلب با تاریخچه شرکت فورد آشنا میشویم.
اگر بخواهیم نمادی برای تجارت و صنعت کشور آمریکا انتخاب کنیم، شرکت خودروسازی فورد یکی از برجستهترین نامزدهای آن خواهد بود؛ شرکتی بزرگ که تاثیری قابل توجه در دنیای تجارت ایفا کرده است. با ما همراه باشید تا به بررسی تاریخچه و بهترین خودرو های فورد پرداخته و به سوالاتی چون «شرکت فورد در کدام کشور است» و «خودرو فورد ساخت کجاست» پاسخ دهیم.
آنچه در ادامه میخوانید:
- تاریخچه شرکت فورد
- بهترین ماشین های فورد
- فورد موستانگ
- فورد تانوس
- فورد تاروس
- فورد رپتور
- فورد فیستا
- فورد ادج
- فورد فیوجن
تاریخچه شرکت فورد
در این بخش به داستان شرکت فورد پرداخته و به سوالاتی چون «شرکت فورد کجاست» پاسخ میدهیم؛ حکایتی پر فراز و نشیب و جذاب که کلاس درسی برای تمامی تجارتهای مدرن است. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت رسمی شرکت فورد مراجعه کنید.
پایهگذاری شرکت Ford
هنری فورد نخستین وسیله نقلیه خود به نام کوادریسایکل (چهارچرخه) را در سال 1896 و در خانه خود ساخت. از آن زمان، این مکان تغییرات زیادی کرده و اکنون به یک ساختمان اداری تبدیل شده است. هنری با احداث کارخانه Detroit Automobile وارد صنعت خودروسازی شد. این کمپانی در سال 1901 متحول گشت و نام آن به شرکت هنری فورد تغییر یافت. در سال 1902، اختلافهای فراوانی بین فورد و سرمایهگذارانش ایجاد شده و در نهایت، هنری با 900 دلار و حق استفاده تجاری از نام خود از آنها جدا شد. او در ادامه با یکی از دوستان خود به نام الکساندر ملکومسون، تاجر زغالسنگ، در قالب نام جدید Ford and Malcomson همکاری کرد. آنها سپس یک ماشین طراحی کرده و قطعات مورد نیاز خود را سفارش دادند. با این وجود، بودجه آنها کفاف خرجهایشان را نمیداد. در اینجا، عموی مشهور ملکومسون یعنی جان گری وارد ماجرا شد. گری، رییس بانک سپردهگذاری آلمان-آمریکا و فردی قدرتمند و البته خوشقلب بود.
پس از اصرارهای فراوان ملکومسون، گری و افراد دیگری چون البرت استریلو و ورنون فرای به عنوان سرمایهگذار به شرکت خودروسازی فورد پیوستند. این شرکت در سال 1903 رسما افتتاح شد و به 12 سرمایهگذار آن 1000 سهم اختصاص یافت. البته، 51 درصد سهام شرکت Ford در اختیار هنری و ملکومسون بود. در نخستین جلسه سهامداران، گری به عنوان رییس کل، فورد به عنوان معاون و جیمز کورنز به عنوان منشی انتخاب شدند. با وجود تردیدهای گری، شرکت فورد به سرعت به سوددهی رسید؛ به طوری که تا سال 1905 مجموع سود آن 300000 دلار بود. با این حال، اختلافهای بین فورد و ملکومسون منجر به ایجاد دوگانگی در شرکت و در نهایت جدایی ملکومسون شدند. او سهام شرکت فورد خود را به هنری فروخت. پس از مدت کوتاهی، جان گری درگذشت و جایگاه او به عنوان مدیر کل به فورد رسید.
تولیدات اولیه شرکت خودروسازی فورد
در این قسمت از تاریخچه شرکت فورد به خط تولید مشهور و ابتدایی آن خواهیم پرداخت. از جمله مهمترین ساختههای این شرکت در این سالها میتوان به Model A، Model K و Model S اشاره کرد. تمامی این محصولات، با وجود قیمت بالای خود، فروش بسیار خوبی داشتند و این در تضاد با رکود شرکتهای رقیب بود. در سال 1908، هنری فورد از ماشین Ford Model T رونمایی کرد. در ساخت هر دستگاه از این اتومبیل، تیمهای دو یا سه نفره دخالت داشتند؛ آنها قطعات را از کمپانیهای دیگر تهیه کرده و در خط تولید، اسمبل میکردند. این امر، منجر به کاهش نرخ ساخت ماشینها میشد به طوری که در سال 1909، تنها 10000 دستگاه از این خودرو فورد ساخته شده بود. با این حال، تقاضای این محصول مدام رو به افزایش میرفت. در نتیجه این تقاضا، شرکت خودروسازی فورد تولیدات خود را به کارخانه بسیار بزرگتری منتقل کرد. این تغییر با موفقیت روبرو شد، به طوری که در سال 1912 بیش از 170 هزار دستگاه Model T تولید شدند.
در این سالها، شرکت فورد موفق به خلق نخستین خط تولید جهان شد؛ خط تولیدی که منجر به کاهش زمان مورد نیاز برای اسمبل شاسیها از 12.5 ساعت به 2 ساعت و 40 دقیقه میشد. در سال 1920، میزان تولیدات شرکت خودروسازی فورد از مرز یک میلیون دستگاه گذر کرده بود. این تغییرات صنعتی، فشار زیادی بر دوش کارکنان وارد میآورد. تدبیرهای هنری فورد برای مقابله با این مشکل، افزایش دو برابری دستمزد روزانه آنها، کاهش زمان شیفتها و ابداع روشهای استخدامی خلاقانه و مناسب برای به کارگیری کارکنان مناسب بود. تمامی این تصمیمها منجر به بهبود وضعیت کارکنان و سودآوری هر چه بیشتر شرکت خودروسازی فورد شدند. بسیاری از تاجران والاستریت، استراتژیهای آسانگیرانه فورد را به باد انتقاد گرفتند. او مدام قیمت محصولات شرکت فورد را کاهش داده و سیستمی از فروشندگان وفادار به برند خود را خلق کرده بود. صاحب کمپانی فورد اهمیتی به نظر رقبا و تحلیلگران اقتصادی نمیداد. بهترین ماشین های شرکت فورد در این زمان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بودند. در این سالها شاهد ورود تعدادی خودرو فورد به ایران نیز بودیم.
توسعه حضور جهانی
با افزایش محبوبیت و شهرت جهانی شرکت خودروسازی فورد، کارخانههای ایرلند، انگلستان، فرانسه، کانادا، دانمارک، آلمان، اتریش، آرژانتین، ژاپن، آفریقای جنوبی و استرالیا افتتاح شدند. در انتهای سال 1919، شرکت فورد وظیفه تولید نیمی از ماشینهای آمریکا و 40 درصد از اتومبیلهای بریتانیا را بر عهده گرفته بود. سیستم خط تولید به سرعت صنعت جهانی را متحول کرد و چشمانداز تجارت جهانی را تغییر داد. علاوه بر اینها، این ابتکار منجر به پیشرفت فناوری شد. در سال 1915، هنری فورد در کنار گروهی دیگر از صلحخواهان، با هدف توقف جنگ جهانی اول، عازم سفری به اروپا شد. شرکت خودروسازی فورد در زمان جنگ نقش مهمی داشت و تانک Ford 3-Ton M1918 و آمبولانس 1916 را ساخت.
در سال 1916، هنری تصمیم به توسعه محدوده شرکت خود گرفته بود. هدف او، افزایش تعداد کارخانهها، شمار کارمندان و در نهایت تعداد خودروهای تولیدی بود. فورد همچنین قیمت ساختههای خود را به اندازه قابل توجهی کاهش داد. این تصمیمها، اعتراض برخی از سرمایهگذاران چون برادران داج را برانگیخت. آن دو، شکایتی حقوقی علیه فورد کرده و موفق به دریافت غرامت 19 میلیون دلاری شدند. در نتیجه این درگیریها، هنری فورد تصمیم به خرید سهام سایر سرمایهگذران گرفت. این روند در سال 1919 تکمیل شد و ادسل فورد نیز جای پدر خود به عنوان رییس شرکت خودروسازی فورد را گرفت، اون اکنون مهمترین مالك كمپاني فورد بود. با وجود قیمتهای ارزان که نتیجه مهندسی فوقالعاده بودند، سبک مدیریتی تاریخ گذشته این سازمان منجر به عقب افتادن آن از رقبایی چون جنرال موتورز و کرایسلر میشد؛ شرکتهایی که با سیستمهای مدرن چون لیزینگ، کنترل بازارهای لوکس و گرانقیمت را در دست گرفته بودند. شرکت فورد نیز به مرور و با طراحی خودرو Ford Model A به این روش تن داد.
شرکت لینکلن و منطقه فوردلندیا
در سال 1922، شرکت فورد با خرید کمپانی خودروسازی لینکلن از هنری لیلند وارد بازار ماشینهای لوکس شد. آنها در ادامه بزرگترین موزه تاریخ آمریکا را ساخت. این مسئله را میتوان نقطه عطفی در تاریخچه شرکت فورد دانست. هنری در سال 1928، طی قرار دادی با کشور برزیل، زمینی در جنگل آمازون را با هدف تولید لاستیک خرید. با این حال، پروژه او به دلیل مشکلات کاری و اجتماعی با شکست مواجه شد. شرکت خودروسازی فورد این منطقه را در سال 1945 فروخت. در جریان رکود اقتصادی بزرگ، این کمپانی تصمیم به کاهش فعالیتهای خود گرفت. این تصمیم منجر به افزایش قابل توجه نرخ بیکاری در دیترویت شد. سخنان جنجالی هنری فورد در این زمان، که تیغ انتقاد را به سوی کارکنان و نه سیستم سرمایهداری، گرفته بود منجر به تظاهرات خیابانی فراوانی شد. بیش از 60 نفر در این تظاهرات صدمه فیزیکی دیدند.
در سال 1929، شرکت خودروسازی فورد طی قراردادی با اتحاد جماهیر شوروی، شروع به ساخت کارخانهای تخصصی در این کشور کرد. نام این کارخانه، Gorky بود. بسیاری از کارکنان Gorky به قربانیان رژیم استالین تبدیل شدند. در این زمان، دو ماشین GAZ A و GAZ AA تولید یافته و هر دو مورد استفاده نظامی قرار گرفتند. با شروع جنگ جهانی دوم و بیطرفی آمریکا، هنری فورد نیز از کمک به متحدین خودداری کرد. او جنگ را اتلاف وقت و منابع میدانست. با این حال، مشکلاتی برای کارکنان یهودی شاخه آمریکایی آنها به وجود آمدند. سخنرانیهای ضد یهود فورد، منجر به تشبیه او به نازیها شده بود. با ورود آمریکا به جنگ، شرکت فورد نقش فعالی در درگیریها پیدا کرد و بیش از 390000 دستگاه تانک و کامیون، 27000 موتور، 270000 جیپ، 8000 بمبافکن B-24 و صدها قطعه و ابزار ماشینی تولید کرد. بسیاری دلیل این اقدامات در تاریخچه شرکت فورد را فعالانه ادسل و دوری هنری از تصمیمهای مهم میدانستند. پس از سقوط برلین، کارمندان نازی کارخانه آلمان فورد، شغلهای خود را حفظ کرند. همچنین، شرکت خودروسازی فورد تصمیم به احداث کارخانه جدیدی در انگلستان گرفت.
دوران پس از جنگ جهانی دوم
ادسل فورد در سال 1943 به دلیل سرطان روده درگذشت. هنری در ابتدا تصمیم به بازگشت به عنوان رییس کمپانی داشت، اما سن بالا و مشکلات فیزیکی مانع از این کار شدند. علاوه بر اینها، فورد اهمیت بسیار زیادی در تجارت و صنعت آمریکا داشت و دولت روزولت، برنامه تصاحب شرکت را در سر میپروراند. به اصرار همسر و عروس هنری، ریاست شرکت خودروسازی فورد به نوه او به نام هنری فورد دوم رسید. در این زمان، شرکت وضعیت مالی آشوبوار و خطرناکی داشت و در حال ضرردهی بود. هنری فورد در سال 1947 فوت کرد. 20600 نفر در مراسم تدفین او حضور یافته و هفت میلیون نفر رخت عزا پوشیدند. در ادامه تاریخچه شرکت فورد ارنست بریچ، رییس شرکت هوانوردی بندیکس، وارد فورد شد. او ابتدا نقش معاون رییس و سپس رهبری هیئت مدیره را بر عهده گرفت. بریچ در سالهای 1960 الی 1980 مقام مدیر عامل و مدیر کل شرکت خودروسازی فورد را بر عهده داشت. در سال 1956، فورد به سهامی عام تبدیل شد. در حال حاضر، خانواده فورد حدود 40 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. هنری را میتوان محبوبترین مالک شرکت فورد دانست.
در مطالعه تاریخچه شرکت فورد به تلاش مهندسان آن بر بهبود وضعیت امنیتی ساختههایشان پی میبریم؛ تلاشهایی که جوایز متعددی را برای این کمپانی به ارمغان آوردهاند. یکی دیگر از افراد مهم در تاریخچه شرکت فورد را باید رابرت مکنامارا دانست. بهترین خودرو فورد زیر نظر این مدیر ساخته شد. او در سال 1946 به عنوان مدیر برنامهریزی و تحلیل اقتصادی به این کمپانی پیوست و در سال 1960 ریاست آن را بر عهده گرفت. تنها چهار روز پس از انتصاب مکنامارا به عنوان رییس شرکت خودروسازی فورد بود که جان اف کندی او را به کابینه خود در مقام وزیر دفاع افزود. در همین سالها، شرکت فورد از ماشین مشهور و نمادین Thunderbird و خط تولید ادسل رونمایی کرد. این خط در سال 1960 تعطیل شد. شرکت فورد با معرفی دو ماشین Falcon و Mustang و احداث شاخه اروپایی خود، این شکست را پشت سر گذاشت. از مهمترین طراحان شرکت خودروسازی Ford در این زمان میتوان به لی یاکوکای افسانهای اشاره کرد؛ طراحی افسانهای که به عنوان مرد شماره یک موستانگ و پینتو شناخته میشود. بسياری اين دو را بهترین ماشین فورد در جهان میدانند.
دوران مدرن شركت خودروسازي فورد
در دهه 80 میلادی، شرکت Ford چند ماشین موفق را عرضه کرد. پلتفرم خودرو فورد فاکس در ساخت بسیاری از محصولات این شرکت به کار میرفت. شعار تبلیغاتی مشهور این کمپانی در این سالها (آیا این اواخر ماشین فورد راندهای؟) به عنوان یکی از مهمترین دلایل موفقیت بهترین خودرو های فورد در دوران مدرن شناخته میشد. علاوه بر این، فورد دو شرکت جگوار و استون مارتین را نیز خریداری کرد. موفقیتهای فورد در دهه 90 نیز ادامه یافت و تاثیر قابل توجهی بر شکوفایی اقتصاد آمریکا و بازار بورس آن گذاشت. با این حال، آغاز قرن 21 همراه با افزایش قیمت سوخت، هزینههای درمانی و شکنندگی اقتصاد بود. در سال 2005، اوراق بهادار شرکت فورد به پایینترین میزان خود رسیده بود. دلیل این موضوع را میتوان در میانگین سنی بالای کارکنان، افزایش دیوانهوار قیمت گازوئیل، افول بازار سهام و تکیه بیش از حد بر ماشینهای شاسی بلند دانست. در این زمان، مدیر شرکت فورد بیل فورد بود. به عقیده بسیاری، بهترین ماشین فورد دنیا در این زمان ساخته شد.
در سال 2006، بیل از طرح خود در راستای تغییر ساختار شرکت خودروسازی فورد پرده برداشت؛ طرحی که شامل کاهش اندازه کمپانی، تغییر خطوط تولید و تعطیلی 14 کارخانه میشد. در ادامه تاریخچه شرکت فورد شاهد روی آوردن آن به تولید ماشینهای الکتریکی و شاسیبلندهای یکپارچه هستیم. بیل با فروش شرکت Cosworth، حضور فورد در مسابقات اتومبیلرانی را کاهش داد. او سپس قراردادی با اتحادیه کارگری United Auto Workers امضا کرد. در نتیجه این قرارداد، بسیاری از مسئولیتهای شرکت فورد در قبال تامین هزینههای درمانی و مشکلات اقتصادی کارکنان حذف شدند. علاوه بر اینها، فورد مجبور به تاسیس اتحادیه مستقلی به نام VEBA گشت. هدف از این کار، انتقال مسئولیت تامین هزینههای درمانی کارگران بود. در دهه اول قرن بیست و یکم، فورد فراز و نشیبهای اقتصادی فراوانی را تجربه کرد. از جمله مهمترین اتفاقات این زمان را میتوان فروش دو شرکت جگوار و لند روور به ارزش 2.3 میلیارد دلار دانست.
فراز و نشیبهای اقتصادی
تاریخچه شرکت فورد را میتوان مملو از فراز و نشیبهای مالی دانست. با آغاز بحران اقتصادی سال 2008، شرکت خودروسازی فورد در کنار کرایسلر و جنرال موتورز، وامهای هنگفتی را از دولت آمریکا درخواست کردند. این تصمیم، در ابتدا منجر به افزایش قابل توجه بدهیهای شرکت فورد شد، اما در طولانی مدت آن را نجات داد و به سوددهی رساند. با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا، مارک فیلدز به عنوان مدیر عامل شرکت فورد سرمایهگذاری 1.6 میلیارد دلاری خود در مکزیک را لغو کرد. صاحب شرکت فورد در این زمان همچنان بیل بورد بوده و رئیس شرکت فورد نیز جيم هکت است.
او در عوض تصمیم به سرمایهگذاری 700 میلیون دلاری در آمریکا و ایجاد 700 شغل برای هموطنان خود گرفت. در سالهای گذشته، فورد نقش مهمی در توسعه فناوری ماشینها داشته است. تحریمهای عجیب دولت ترامپ، ضررهای قابل توجهی را به این شرکت وارد کرد. با تداوم پاندمی کرونا، میزان ضرر شرکت خودروسازی فورد به 2 میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر، ارزش کمپانی فورد در قالب هر سهم حدود 6 دلار تخمین زده میشود. امروزه، شرکت فورد زیر مجموعه های زیادی دارد که از مهمترین آنها میتوان به لینکلن و ورستایل اشاره کرد.
تاریخچه شرکت فورد موتور در مسابقات اتومبیلرانی
شرکت خودروسازی Ford در کنار شلبی و شورلت، به عنوان تنها برنده آمریکایی مسابقات اتومبیلرانی جهانی شناخته میشود. درگیریهای مشهور فورد و فراری به عنوان بخشی ارزشمند و جذاب از تاریخچه این مسابقات ثبت شدهاند. با خلق فورد شلبی جایگاه این شرکت در مسابقات تثبیت شد. رانندگان فورد در مسابقات متنوعی چون فرمول یک و رالی برنده شدهاند. در ادامه میتوانید لیستی از افتخارات کمپانی خودرو فورد در مسابقات ماشینسواری را مشاهده کنید.
نام مسابقه | تعداد پیروزی در مسابقات | تعداد جامهای شرکت | تعداد جامهای رانندگان |
---|---|---|---|
فرمول یک | 176 | 10 | 13 |
نسکار | 688 | 16 | 8 |
رالی جهانی | 91 | 4 | 4 |
V8 Supercar | 330 | 5 | 24 |
بهترین خودرو های فورد
یکی از مهمترین ویژگیهای هر تولیدکننده ماشین، تنوع محصولات و کیفیت آنها هستند؛ حوزهای که شرکت خودروسازی فورد در آن عالی عمل کرده است. با ما همراه باشید تا به بررسی گزیدهای از بهترین خودرو های فورد بپردازیم. برای اطلاعات بیشتر از بهترین خودرو های فورد میتوانید به سایت شرکت فورد مراجعه کنید. شما بهترین خودروی فورد را کدام میدانید؟
خودرو فورد موستانگ
شرکت فورد موستانگ را مهمترین ساخته خود میداند. بدون شک، موستانگ از مشهورترین و بهترین خودرو های فورد و به طور کلی کشور آمریکا است. این اتومبیل نخستین بار در سال 1964 تولید شد و امروزه به عنوان بادوامترین محصول فورد 2020 شناخته میشود. به تازگی، نسل ششم فورد موستانگ عرضه شده است. موستانگ، پنجمین محصول پرفروش کمپانی خودروسازی فورد بوده و به ظاهر جذاب و گیرای خود شهرت دارد. موفقیت خودرو فورد موستانگ منجر به عرضه ماشینهای مشابهی از جانب رقبا چون شورلت کامارو، پونتیاک فایربرد و دوج چلنجر شد. در مجموع، موستانگ را باید بخشی مهم از تاریخچه شرکت فورد به حساب آورد.
خودرو فورد تانوس
تانوس را میتوان یکی از ماشینهای خانوادگی خوب فورد دانست. تولید این محصول از سال 1939 آغاز شد و تا سال 1994 ادامه یافت. بسیاری این محصول را به عنوان یکی از بهترین خودرو های فورد قبول دارند. نام این ماشین از کوهستانی در آلمان الهام گرفته شده است. با نگاهی به عکس فورد تانوس، متوجه دلیل این نامگذاری خواهید شد.
خودرو فورد تاروس
مورد بعدی در لیست بهترین خودرو های فورد را میتوان تاروس دانست. این محصول جذاب که در سالهای 1986 تا 2019 تولید میشد، محبوبیت بسیار زیادی دارد. در مجموع، شش نسل از این ماشین تولید شدند که همگی محصولاتی خوشساخت، باکیفیت و پرطرفدار بودند.
خودرو فورد رپتور
این ماشین که در کشورهای عربی با نام فورد رابتر از آن یاد میشود، از محصولات خوشساخت و موفق فورد به حساب میآید. رپتور، ترکیبی از وانت و ماشینهای جادهای بوده و به عنوان یکی از بهترین خودرو های فورد شناخته میشود. تاکنون دو نسل از این محصول تولید شده که هر دوی آنها نظر علاقهمندان به وانتهای قدرتمند را به خود جلب کردهاند.
خودرو فورد فیستا
ورود شرکت خودروسازی فورد به بازار جهانی، نیاز به محصولی عامهپسند، ارزان و دوستداشتنی داشت؛ وظیفهای که فورد فیستا آن را به بهترین شکل ممکن انجام داد. تاکنون هفت نسل از این سوپرمینی در کشورهای مختلفی از جهان چون انگلستان، آلمان، اسپانیا، استرالیا، شیلی، چین، ونزوئلا و تایلند تولید شدهاند. فروش 16 میلیونی این مدل را میتوان از مهمترین دلایل دوام آن در دستور تولید شرکت فورد دانست.
خودرو فورد ادج
خودرو فورد شاسی بلند ادج را میتوان در زمره پرفروشترین اتومبیلهای آمریکایی در سالهای گذشته قرار داد. این ماشین با عملکرد و انعطاف بسیار خوب خود، نظر تمامی علاقهمندان به دنیای ماشین را به خود جلب کرده است. تاکنون دو نسل از این ماشین تولید شده که هر دو به عنوان بهترین خودرو های فورد شناخته میشوند.
خودرو فورد فیوجن
با معرفی فورد فیوجن در سال 2006، خط تولید شرکت فورد به یکی از متنوعترین و گستردهترینها در نوع خود تبدیل شد. تاکنون دو نسل از این محصول تولید گشته است. فیوجن را میتوان به آسانی در زمره بهترین خودرو های فورد قرار داد. این ماشین موفق به کسب جایزه ماشین سبز سال 2012 در رویداد Los Angeles Auto Show شد.
سخن پایانی
در این مطلب به داستان تاسیس شرکت فورد پرداخته و با فراز و نشیبهای فراوان آن آشنا شدیم. در نهایت نیز شماری از معروفترین، مهمترین، تاثیرگذارترین و بهترین خودرو های فورد را معرفی کردیم. بهترین ماشین فورد در ایران از نظر شما کدام است؟ آیا سرمایهگذاری شرکت فورد در ایران را محتمل میدانید؟ در این صورت، قیمت فورد در ایران چگونه خواهد بود؟ محبوبترین مدل در انواع ماشین فورد را کدام میدانید؟ دیدگاههایتان را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.