تنها یک روز پس از آن که فیس بوک به بحث جنجالی در رابطه با تبلیغات ضد یهودی پاسخ داد، گوگل و توییتر در بحث های مشابهی در مورد نظارت و اعتدال روی پلتفرم های تبلیغاتی فراگیر و قدرتمند قرار گرفته اند.
فن آوری تبلیغات شرکت گوگل، شریک اصلی شرکت الفبا، سالانه 100 میلیارد دلار درآمد از تبلیغات دریافت می کند. به گونه ای که به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد تا با توجه به عباراتی که کاربران در فیلد جست و جو تایپ می کنند، آن ها را هدف تبلیغات خود قرار دهند. امروز یک گزارش از BuzzFeed News دریافت که پلتفرم تبلیغاتی گوگل به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد تا تبلیغاتی در حوزه ضد یهودی و نژاد پرستانه قرار دهند که در این میان می توان به عناوینی نظیر “انگل یهودی”، “یهودی شیطانی” و “سیاه پوستان همه چیز را خراب می کنند” اشاره کرد.
در مورد گوگل، پلتفرم تبلیغات شرکت حتی به تبلیغ کنندگان بالقوه پیشنهاد می کند تبلیغاتی مشابه عبارات خشمگین جست و جو شده توسط کاربر اجرا کنند. به عنوان مثال وقتی کسی عبارت “چرا یهودیان همه چیز را خراب می کنند” را جست و جو می کند، تبلیغاتی نظیر “کنترل یهودیان بر بانک ها” در کنار آن عبارت به وی نمایش داده شود. BuzzFeed News هنگامی که مشغول بررسی پلتفرم تبلیغاتی گوگل بود، علاوه بر مشاهده این پیشنهاد ها، تبلیغاتی خریداری کرد و قبل از هشدار دادن به گوگل، یک کمپین زنده اجرا کرد. که به سرعت تعدادی از کلمات کلیدی مرتبط را غیرفعال کرد.
سیردخار راماسویمی، معاون ارشد بخش تبلیغات و بازرگانی گوگل، در بیانیه ای به The Verge گفت:” هدف ما این است که با استفاده از ابزار پیشنهادات کلمات کلیدی خود از ارائه پیشنهادات توهین آمیز جلوگیری کنیم و مانع انتشار هر چه بیش تر این تبلیغات شویم.” وی همچنین گفت: “ما زبانی داریم که به تبلیغ کنندگان اطلاع می دهد که تبلیغات آن ها توهین آمیز است و بنابراین رد می شوند. در این مثال، تبلیغات بر خلاف تعداد گسترده ای از کلمات کلیدی اجرا نشده است. اما ما جلوی تمام این پیشنهادات توهین آمیز را نگرفته ایم. این به اندازه کافی خوب نیست و ما عذر می خواهیم. ما جلوی این پیشنهادات و هر گونه تبلیغاتی در این خصوص را می گیریم. برای جلوگیری از این که دوباره اتفاق بیافتد، سخت تر کار خواهیم کرد.”
حال، فقط چند ساعت پس از آشکار سازی گوگل، Daily Beast گزارش می کند که توییتر هم به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد تا کاربرانی که علاقه مند به کلمات و عبارات خشمگین مانند “مهاجر فراری مکزیکی”، “نازی”، “سیاه پوست” هستند، را هدف تبلیغات خود قرار دهند. در حالی که گزارش های استفاده از روش های مشابه هدف قرار دادن کاربران در پلتفرم تبلیغاتی گوگل و فیس بوک به وضوح نشان داد که تنها چند هزار نفر در ایالت متحده آمریکا وجود دارد که این تبلیغات را می بیند، اما به نظر می رسد در پلتفرم توییتر گسترده تر بوده است.
the Daily Beast که به طور خلاصه کمپین تبلیغاتی خود را راه اندازی کرده است تا ابزار های شرکت را تست کند، در این خصوص می گوید: “در پلتفرم توییتر 18.6 میلیون حساب کاربری که احتمالاً عبارت “نازی” را به کار می گیرند وجود دارد، در حالی که 14.5 میلیون کاربر دیگر ممکن است از عبارت “سیاه پوستان” استفاده کنند.” در مورد توییتر این فرآیند به طور کامل به صورت خودکار ظاهر می شود و به نظر می رسد هیچ حفاظ و گاردی در برابر آن وجود ندارد. The Daily Beast سعی کرد که تعدادی از کلمات و عبارات خشمگین مختلف را دنبال کند و هیچ کدام از آن ها توسط ابزارهای توییتر به لیست سیاه اضافه نشدند و قابل جست و جو کردن می باشند.
توییتر در بیانیه ای که به The Verge داده است، می گوید: «اصطلاحات ذکر شده در این داستان برای چندین سال است که به لیست سیاه اضافه شده اند و ما به دنبال این هستیم بفهمیم که چرا کمپین ذکر شده در این داستان قادر به اجرای آن در زمان بسیار کوتاهی بوده است. توییتر فعالانه مانع از قرار دادن هر گونه تبلیغات توهین آمیز روی این پلتفرم می شود. و ما متعهد می شویم که دریابیم چرا این اتفاق افتاد و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد.”
ولی اکنون در مورد سیلیکون نیز نگرانی وجود دارد و فراتر از آن، در زمینه نظارت بر پلتفرم های تبلیغاتی قدرتمند صنعت فناوری کمبود شدیدی وجود دارد. در میان فیس بوک و گوگل، هر یک از این پلتفرم ها به تنهایی از هر یک دلار آگاهی جدید، 90 سنت آن را روی وب صرف می کنند. و به عنوان موتور اقتصادی محبوب ترین برنامه ها و خدمات رایگان جهان عمل می کنند. از آن جایی که این شرکت ها به کسانی که علاقه دارند، خدمت می دهند، نگرانی های ملی برایشان اهمیتی ندارد که با بسیج واقعی در جهان از گروه ها و حوادث مخالفت مانند تظاهرات شارلوتسویل، ویرجینیا، که نازی ها و ملی گرایان سفید را جذب کرد، یک از معترضان مرد.
این بحث های تبلیغاتی اخیر بیش تر مطرح شد، زمانی که واشنگتن پست در اوایل ماه جاری اعلام کرد که حساب های جعلی مرتبط با یک مزرعه ترول روسی است . که یکی از مشهور ترین اقدامات برای تبلیغات روسیه بوده است که، 100000 دلار تبلیغات سیاسی را برای تلاش و تأثیر بر انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته در ایالات متحده آمریکا خریداری کرد.
غفلت و بی توجهی فیس بوک در این مورد، ProPublica را به تحقیق دعوت کرد. این امر منجر به یک گزارش تعجب آور در روز پنج شنبه شد که نشان داد چگونه پلت فرم تبلیغاتی فیس بوک اجازه می دهد تا تقریباً هر زمینه اطلاعاتی در پروفایل شخصی کاربر، مانند “زمینه مطالعاتی” یا “عنوان شغلی” وی توسط تبلیغ کنندگان به عنوان گزینه های مورد نظر تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد. حتی اگر آن فیلد شامل عباراتی نظیر “متنفر از یهودیان” یا “هیتلر هیچ کار اشتباهی انجام نداده است” باشد. ProPublica همچنین کمپین تبلیغاتی خود را پیش از آن که دیروز فیس بوک در این خصوص پاسخی دهد، اجرا کرد. که به طور موقت توانایی تبلیغ برای کاربران مورد نظر را به راحتی با دستکاری بخش هایی مانند آموزش و کارفرمایان غیرفعال نمود. شرکت فیس بوک می گوید: “کارهای بیش تری در این خصوص باید انجام شود.”