یکی از نامهای آشنا در زمینه تولید ماشینهای الکتریکی، تسلا است. در این مطلب به داستان شرکت تسلا پرداخته و با محصولات آن آشنا میشویم.
با توسعه و پیشرفت جوامع مدرن، بسیاری از عادتها و سنتهای کهنه انسان کنار گذشته میشوند. یکی از این سنتها، ماشینهای بنزینی و دیزلی هستند. ماشینهای مذکور را میتوان از خطرناکترین دشمنان کره خاکی دانست. در همین راستا، بسیاری از شرکتهای اتوموبیل سازی به ساخت ماشینهای الکتریکی روی آوردهاند. یکی از پیشگامان این حوزه، شرکت تسلا است. با ما همراه باشید تا با داستان برند تسلا و محصولات آن آشنا شویم.
آنچه در ادامه میخوانید:
- تاریخچه شرکت تسلا موتورز
- نگاهی به ارزش برند تسلا
- فناوریها و محصولات شرکت تسلا
- ماشین های برند تسلا
- پروژههای آینده تسلا
- سخن پایانی
تاریخچه شرکت تسلا موتورز
شرکت خودروسازی تسلا موتورز را میتوان از بزرگترین، مهمترین و تاثیرگذارترین فعالان صنعت اتوموبیل سازی دانست. در ادامه میتوانید داستان شرکت تسلا را مطالعه کنید.
سرمایهگذاریهای خصوصی و نخستین ماشین
کمپانی تسلا کار خود را در سال 2003 آغاز کرد. دو موسس شرکت تسلا موتورز مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ نام دارند. فکر احداث یک کمپانی با محوریت تولید اتوموبیلهای برقی، پس از شکست مدل EV1 شرکت جنرال موتورز به ذهن این دو رسید. همچنین، مقرون به صرفگی ماشینهای الکتریکی نیز نظر آنها را جلب کرد. آنها در ساخت نخستین ماشین خود با نام Roadster الهامات فراوانی از مدل Tzero شرکت AC Propulsion گرفتند. در ادامه سومین عضو شرکت تسلا موتورز، یان رایت، به ابرهارد و تارینینگ اضافه شد. دو صاحب شرکت تسلا در کنار رایت، تلاش فراوانی در راستای جذب سرمایهگذار کرده و در نهایت با ایلان ماسک آشنا شدند. ماسک بخش قابل توجهی از بودجه اولیه تسلا را تامین کرد و در ادامه به رییس هیئت مدیره آن تبدیل شد. ماسک سپس ابرهارد را به عنوان مدیر عامل شرکت تسلا موتورز انتخاب کرد. پنجمین عضو این گروه، جیبی استرابل، در سال 2004 به آن ملحق شد. این پنج نفر، به طور مشترک، به عنوان بنیانگذاران تسلا شناخته میشوند.
در طول سالها، ایلان ماسک نقش بسیار فعالی در امور این شرکت پیدا کرده است. او در سال 2006، به دلیل طراحی ماشین Roadster، جایزه طراحی محصول در مراسم جهان سبز را دریافت کرد. بر اساس گفتههای وی، هدف استراتژیک نهایی تسلا ساخت ماشینهای الکتریکی قابل تهیه برای عموم مردم بوده است. در این سالها، بودجه تسلا توسط سرمایهگذاران خصوصی تامین میشد. دومین و سومین دورههای این سرمایهگذاریها در سال 2006 به رهبری ماسک جریان یافتند. از جمله برجستهترین سرمایهگذاران تسلا میتوان به سرگی برین، لری پیچ، جیف اسکال و نیکولاس پریتزکر اشاره کرد. ابرهارد کار خود به عنوان مدیر عامل شرکت تسلا موتورز را تا سال 2007 و چهارمین دوره سرمایهگذاری در این شرکت ادامه داد. او پیش از ترک کامل کمپانی، به عنوان رییس بخش فناوری آن فعالیت کرد. این وداع، آغازگر دورهای پر فراز و نشیب برای برند تسلا بود که با خداحافظی بسیاری از اعضای اولیه آن همراه بود. این دوره با خرید بخشی از سهام برند لوکس تسلا توسط کمپانی آلمانی دایملر به اتمام رسید.
توسعه و گسترش قابل توجه
در سال 2009، شرکت تسلا وامی برابر با 465 میلیون دلار از سازمان انرژی آمریکا گرفت. این مبلغ، از مهندسی و توسعه مدل سدان S پشتیبانی کرده و نقش قابل توجهی در پیشرفت فناوری باطریهای تسلا داشت. این کمپانی، وام مذکور را در سال 2013 بازگرداند. در واقع، تسلا به سوددهی رسیده بود. دلیل این سوددهی را میتوان فروش بسیار خوب ماشین Roadster 2010 دانست.
همکاری با گروه لوتوس و فروش سهام شرکت به عموم
در سال 2005، رئیس شرکت تسلا قراردادی با گروه لوتوس برای تولید گلایدرها امضا کرد. گلایدرها، ماشینهای الکتریکی بدون پاورترین بودند. این قرارداد تا انتهای سال 2011 به طول انجامید. حاصل این قرارداد، تولید تعداد زیادی ماشین و فروش آنها به شرکتهای مختلف چون هوندا بود. تسلا از قرارداد مذکور، 12.2 میلیون دلار سود به دست آورد. در سال 2010، برند تسلا نخستین مراحل برای عمومیشدن را پیمود. شرکت تویوتا حدود 50 میلیون دلار از سهام این برند را خرید. نخستین محصول مشترک تویوتا و تسلا، مدل الکتریکی اتوموبیل RAV4 EV بود. در سال 2014، تویوتا و دایملر سهام خود را به قیمت 1 میلیارد دلار فروختند. در طول این سالها، بیش از 13000000 سهام شرکت تسلا به عموم فروخته شد. ارزش هر سهم، 17 دلار آمریکا بود. تسلا، پس از شرکت فورد، دومین شرکت اتوموبیل سازی آمریکایی با سهام عمومی بود. در سال 2013، این کمپانی مجددا با مشکلات مالی روبرو شد.
ایلان ماسک در ابتدا قصد امضای قراردادی به مبلغ 11 میلیارد دلار را با شرکت گوگل داشت. با این وجود، بهبود نرخهای تولید و فروش بار دیگر تسلا را نجات دادند. یکی از مشکلات این شرکت در این سالها، آتشسوزی ماشینهای مدل S بود؛ آتشسوزیهایی که منجر به کاهش 20 درصدی ارزش سهام آن شدند. تسلا، در پاسخ به این مشکل، تصمیم به توسعه یک سیستم محافظت از باتری و قرار دادن آن در ماشینهای خود گرفت. با وجود افت ارزش سهام مذکور، تسلا همچنان به عنوان یکی از برترین برندهای بازار شناخته میشد. ماشینهای تسلا، در کارخانه این شرکت در کالیفرنیا تولید میشوند. محصولات این شرکت در بازارهای هند، چین و اروپا نیز فروش خوبی دارند.
خرید کمپانی سولار سیتی و تولید مدل 3
در سال 2016، شرکت خودروسازی تسلا موتورز تصمیم به جذب کمپانی سولار سیتی گرفت. مبلغ این قرارداد، 2.6 میلیون دلار بود. سولارسیتی، در آن زمان، بزرگترین نصبکننده سیستمهای خورشیدی پشت بام در آمریکا بود. بیش از 85 درصد سهامداران تسلا و سولار سیتی با این قرارداد موافق بودند. مدیران تسلا، استراتژی فروش سولار سیتی را به کلی تغییر دادند. در مارس 2016، تسلا از جدیدترین ماشین خود به نام مدل 3 رونمایی کرد. ماشین مدل 3، یک هفته پس از معرفی آن، 325000 بار پیشخرید شد. در نتیجه تقاضای بالا، تسلا برنامههای تولیدی خود را به مدت 2 سال تمدید کرد. در سال 2017، نام برند مورد بحث از تسلا موتورز به تسلا تغییر یافت. در همان سال، کمپانی چینی Tencent Holdings پنج درصد از سهام تسلا را به ارزش 1.8 میلیارد دلار خرید. در ادامه این سال، تسلا برای مدت کوتاهی با پیشی گرفتن از شرکتهای فورد و جنرال موتورز به ارزشمندترین کمپانی خودروسازی آمریکا تبدیل شد و برای اولین بار در لیست Fortune 500 حضور یافت.
یک ماه پس از درج نام تسلا در لیست مذکور و یک هفته پیش از معرفی ماشین سدان مدل 3، ارزش سهام این شرکت بیش از 12 میلیارد دلار کاهش یافت. دلیل این افت، عدم رشد تقاضای ماشینهای لوکس تسلا یعنی مدلهای S و X بود. بسیاری از کارشناسان، عدم رشد مورد بحث را ناشی از معرفی مدل 3 میدانستند. بخش قابل توجهی از سهامداران تسلا، نگران نحوه اجرای برنامههای این کمپانی بودند. علاوه بر این، ورود شرکت وولوو به بازار ماشینهای برقی نیز به منزله ظهور حریفی قدر برای تسلا بود. ماسک به عنوان مدیر شرکت تسلا و با هدف جلب نظر سهامداران و اهالی صنعت اتوموبیل، از تعبیه یک باطری جدید و رفع مشکلات مدلهای قبلی در مدل 3 خبر داد. با این وجود، مشکلات زیادی بر سر راه تولید انبوه این مدل قرار گرفت؛ مشکلاتی متنوع و متعدد که از مهمترین آنها میتوان به نارسایی نرمافزار ماژول باطری و مشکلات روباتهای خط تولید اشاره کرد. در نهایت، تسلا بر این دشواریها فائق آمد به طوری که در نیمه چهارم سال مالی 2018، موفق به تحویل 63150 خودرو مدل 3 به مشتریان شد.
شایعات خصوصیسازی مجدد
ایلان ماسک، در سال 2018، از علاقه خود مبنی بر خصوصیسازی مجدد برند ماشین تسلا خبر داد. با مراجعه به سایت شرکت تسلا موتورز از وضعیت آن به عنوان یک شرکت سهامی عام مطلع خواهید شد. آنها موظف به ارائه گزارشهای مالیانه دورهای هستند؛ گزارشهایی که فشار قابل توجهی بر روی آنها میگذارند. وجود این گزارشها در کوتاهمدت منجر به بهبود وضعیت مالی شرکت میشود، اما عواقب طولانیمدت آن چندان خوب نخواهند بود. علاوه بر این، شمار بالای سهامداران، شرکت را در موقعیتی آسیبپذیر قرار میدهد. در نهایت، این گفتهها تنها در حد صحبتهای توییتری باقی مانده و ایلان ماسک به عنوان مدیر عامل شرکت تسلا موتورز از تصمیم شرکت مبنی بر حفظ وضعیت عمومی خود سخن گفت.
نگاهی به ارزش برند تسلا
در سال 2018، فروش ماشینهای تسلا برای نخستین بار از محصولات شرکت مرسدس بنز پیشی گرفت. بودجه این شرکت از طریق فروش محصولات، سهام و اوراق بهادار تامین میشود. تسلا موتورز در سال 2016 در لیست 100 برند برتر جهان قرار گرفت. بسیاری از فراز و نشیبهای مالی این شرکت ناشی از فعالیتهای جنجالی ایلان ماسک بوده است. او حدود 35.8 میلیون سهام این شرکت را در اختیار دارد. در اوایل سال جاری، تسلا با سرمایه 86.5 میلیارد دلاری خود به ارزشمندترین شرکت اتوموبیل سازی آمریکا تبدیل شد. آنها همچنین برای مدت کوتاهی در مقام دوم گرانترین تولید کننده خودرو جهان قرار گرفتند.
فناوریها و محصولات شرکت تسلا
شاید بتوان تسلا را از خلاقترین و قابل توجهترین تولیدکنندگان خودرو در دنیا دانست. در ادامه داستان شرکت تسلا با محصولات و فناوریهای این کمپانی آشنا خواهیم شد.
باتریها
برخلاف سایر تولیدکنندگان، تسلا در ساخت ماشینهای خود از باتریهای تکی و بزرگ استفاده نکرده و در عوض هزاران سلول کوچک، سیلندری و لیتیومی در آنها قرار میدهد. این باتریها، ارزانتر و سبکتر بوده و در کف ماشین قرار میگیرند؛ تصمیمی که در راستای افزایش فضای اتاق و صندوق گرفته شده است. با این وجود، نمیتوان از ریسک آسیب دیدن باتری گذشت. تسلا عمری باتریهای خود را 10 الی 15 سال تخمین میزند. این کمپانی در سال گذشته دو شرکت باتریسازی Hibar Systems و Maxwell Technologies را جذب کرد.
موتورها
موتورهای ماشینهای تسلا به دو دسته تقسیم میشوند. قدیمیترین طرح فعال آنها موتورهای سه فازی جریان متناوب القایی هستند. چرخانه این موتور از جنس مس است. موتور جدیدتر این کمپانی که در ساخت مدلهای 3 و Y به کار رفته، از نوع آهنربایی دائمی بوده و بازده بسیار بیشتری دارد.
راننده خودکار
فناوری راننده خودکار تسلا در سال 2014 معرفی شد. این کمپانی، سنسورها و نرمافزارهای مربوط به این حوزه را در سال 2016 ارتقا داد. تمامی ماشینهای جدید این شرکت از سختافزار مورد نیاز این فناوری بهره میبرند. در حال حاضر، این فناوری در مرحله آزماشی قرار داشته و با هدف برخورداری از توانایی هدایت خودکار ماشین در حال توسعه است. مشتریان با تهیه اشتراک ماهیانه این نرمافزار، توانایی استفاده از آن را پیدا خواهند کرد.
شیشه
شرکت تسلا موتورز در سال 2016 از زیرشاخه فناوری شیشه خود رونمایی کرد. این زیرشاخه وظیفه ساخت شیشه سقفهای ماشینها و کاشیهای پشت بامهای سولار سیتی را بر عهده دارد. کاشیهای مذکور از سلولهای خورشیدی درونی بهره برده و وزنی برابر با یک سوم کاشیهای عادی دارند.
ماشین های برند تسلا
در حال حاضر، شرکت تسلا موتورز چهار مدل ماشین تولید میکند. در این بخش از داستان شرکت تسلا به این خودروها خواهیم پرداخت.
مدل S
تسلا نخستین مجموعه از این سدان پنجدر را در سال 2012 به بازار عرضه کرد. دو نوع مختلف از این ماشین ساخته میشوند. نوع اول Long Range Plus و مدل دوم Performance نام دارند. مصافت قابل پیمایش این دو ماشین با یک مرتبه شارژ به ترتیب 629 کیلومتر و 560 کیلومتر است. مدل S به عنوان یکی از پرفروشترین ماشینهای الکتریکی دنیا شناخته میشود. این خودرو در سال 2019 موفق به کسب جایزه بهترین ماشین سال از مجله Motor Trend شد.
مدل 3
این خودرو، سومین نسل از ماشینهای تسلا بوده و یک سدان چهاردر است. نام اولیه این اتوموبیل، مدل E بود؛ نامی که به شکل قانونی به شرکت فورد تعلق داشت. رونمایی تاریخی تسلا از این مدل، محبوبیت قابل توجهی را برای آن رقم زد. مدل 3 پرفروشترین ماشین الکتریکی تاریخ بوده و در چهار مدل مختلف Standard Range Plus RWD، Dual Motor AWD Long Range، Performance و Standard عرضه میشود. مصافت قابل پیمایش این ماشینها با یک بار شارژ به ترتیب 400، 518، 518 و 350 کیلومتر است.
مدل X
این ماشین یک کراساوور سایز متوسط با بدنهای سبک از جنس آلومینیوم است. مدل X با طراحی جذاب خود موفق به جلب نظر مشتریان شده و فروش خوبی را تجربه میکند.
مدل Y
این خودرو، جدیدترین ماشین تسلا است. مدل Y بر پایه مدل 3 ساخته شده و 10 درصد از آن گرانتر و بزرگتر است. اتاق این ماشین از سه ردیف صندلی تشکیل شده و حجم صندوق آن 2 متر مکعب است. مدل Y با هر مرتبه شارژ، مصافتی حدود 480 کیلومتر را خواهد پیمود.
پروژههای آینده تسلا
شرکت تسلا یکی از پیشگامان صنعت اتوموبیل الکتریکی بوده و نقش مهمی در پیشرفت آن داشته است. در ادامه به سه مورد از پروژههای پیش روی این کمپانی میپردازیم.
ماشین Roadster 2020
هنگامی که هیئت مدیره شرکت تسلا ایلان ماسک را به عنوان مدیر عامل انتخاب کردند، تاکید قابل توجهی بر نبوغ وی داشتند. ماسک به عنوان مالك كمپاني تسلا
در طول فعالیت خود در مقام مدیریت، تصمیمهای جنجالی متعددی گرفت. با این وجود، نتیجه نهایی مدیریت او، قابل توجه و تحسین برانگیز است. ماسک در سال 2017 از محصول جدید تسلا به نام 2020 Roadster پردهبرداری کرد. مصافت قابل پیمایش این ماشین با هر بار شارژ، 1000 کیلومتر خواهد بود. همچنین صفر تا 100 آن تنها 1.9 ثانیه به طول میانجامد. سرعت نهایی Roadster 2020 حدود 400 کیلومتر بر ساعت است. در زمان معرفی، قیمت پایهای این ماشین 200000 دلار اعلام شد.
کامیون Tesla Semi
کامیون هجده چرخ تسلا در سال 2016 معرفی شد. این کامیون در دو نوع تولید و عرضه خواهد گشت. ظرفیت این مدلها 480 و 800 کیلومتر خواهد بود. سرعت بالاتر این کامیون نسبت به نمونههای دیزلی و ظاهر جذاب آن، نظر بسیاری از علاقهمندان به این حوزه را به خود جلب کرد. ماسک تاریخ عرضه این هجده چرخ را سال 2021 اعلام کرده است.
ماشین Cybertruck
شاید بتوان یکی از جتجالیترین رویدادهای سال گذشته را معرفی ماشین Cybertruck دانست. تولید این خودرو از سال 2021 آغاز خواهد شد. تاکنون بیش از 250000 نفر این ماشین را پیشخرید کردهاند. Cybertruck در سه مدل عرضه خواهد شد. قدرتمندترین مدل، توانایی پیمودن 0.4 کیلومتر را در کمتر از 10 ثانیه داشته و صفر تا 100 آن 2.9 ثانیه خواهد بود. بر اساس ادعای تسلا، پنجرههای این ماشین عملا نشکن هستند؛ ادعایی که با خرد شدن دو پنجره در رونمایی رسمی این ماشین زیر سوال رفت. بسیاری از صاحبنظران، ظاهر عجیب این اتوموبیل تسلا را ناامن میدانند. Cybertruck در ماه مه جاری در برنامه Jay Leno’s Garage به نمایش درخواهد آمد.
سخن پایانی
در این مطلب به معرفی برند تسلا پرداختیم. بخش مورد علاقه شما در داستان شرکت تسلا کدام است؟ نظراتتان را در پایین با ما به اشتراک بگذارید.