نسل جدید رنجرور ایووک با امکانات، طراحی جدید و پیشرانه نیمه هیبرید خود اولین مدل برقی ایووک خواهد بود که به بازار خودرو قدم میگذارد.
اولین بار در سال 2016 اولین تصاویر از نسل بعدی رنجرور ایووک منتشر شد و حالا پس از گذشت 2 سال شاسی بلند ردهبالای بریتانیایی رسما توسط لندروور معرفی شده است و با وجود اینکه در نگاه اول شباهت زیادی به مدل ولار دارد اما برتریهای قابل توجهی به آن دارد.
ایووک جدید برخلاف ظاهر خشنش، بزرگتر از مدل پیشین خود نیست و از بسیاری از جهات تقریبا با آن یکسان است. با این حال رنجرور به لطف معماری جدید پلتفرم PTA خود فضای بیشتری را برای سرنشینان به خصوص در صندلیهای عقب فراهم کرده است. صندوق این خودرو نیز 6 درصد نسبت به قبل بزرگتر شده و ظرفیت آن به 610 لیتر رسیده که در صورت خم کردن صندلیها این مقدار به 1430 لیتر افزایش پیدا میکند.
طراحی فضای داخلی نیز مانند ظاهر بیرونی خودرو، به خصوص با نمایشگر دوگانه وسط کنسول شباهتهایی با ولار دارد. البته این نمایشگر جزو آپشنهای سفارشی است. صفحه کیلومتر کاملا دیجیتالی شده، امکان حرکت 16 جهته صندلیها و همچنین قابلیت تصفیه هوای داخل اطاق از امکانات شاخص مدل جدید ایووک به شمار میایند. به گفته لندرور، این خودرو با ارائه مجموعهای از ویژگیها و امکانات مختلف تجربه سواری آرام و لذتبخشی را برای سرنشینانش فراهم میکند.
استحکام بدنه رنجرور ایووک مدل 2020 نسب به مدل قبلی 13 درصد افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این در مدل جدید تکانها و صداهای کمتری به کابین منتقل میشود که در نتیجه سبب شده کیفیت سواری این خودرو نیز به اندازه قابل توجهی بهبود یابد. لندرور اعلام کرده به منظور کاهش اثرات زیست محیطی محصول جدید خود، از 33 کیلوگرم مواد طبیعی و قابل بازیافت در ساخت آن استفاده کرده است.
رنجرور ایووک جدید را میتوان یک خودروی برقی نامید؛ چرا که در این مدل لندرور برای اولین بار از یک پیشرانه نیمه هیبرید که به طور اختصاصی توسط خودش ساخته شده استفاده کرده است. این پیشرانه 4 سیلندری، 48 ولت توان دارد و میتواند قدرتی معادل 296 اسب بخار (221 کیلووات) تولید کند. این سیستم با جذب انرژی از دست رفته هنگام کاهش سرعت آن را در باتریهایی که در کف خودرو قرار دارد ذخیره میکند.
موتور این خودرو در سرعتهای زیر 17 کیلومتر بر ساعت و هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار میدهد خاموش میشود و هنگامی که راننده قصد شتاب گرفتن داشته باشد انرژی ذخیره شده در باتریها آزاد شده و به کمک موتور میاید. بنابر گفتههای لندرور، سیستم پیشرانه این خودرو که از یک جعبه دنده 9 سرعته اتوماتیک بهره میبرد، علاوه بر اینکه نسبت به پیشرانههای سنتی آلودگی صوتی کمتری دارد آلایندههای کمتری را نیز وارد هوا میکند. البته بر اساس شواهد میتوان گفت این سیستم قدرت بیشتری را نیز تولید میکند اما از آنجاییکه این خودرو هنوز عرضه نشده و مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است نمیتوانیم از صحت این ادعا اطمینان حاصل کنیم.
لندرور هچمنین این خودرو را با یک موتور توربوشارژ بنزینی با توان 246 اسب بخار هم عرضه میکند و میگوید در آینده موتورهای دیگری را نیز برای این مدل در نظر خواهد گرفت. این شرکت هنوز هیچ صحبتی در مورد احتمال عرضه این خودرو با جعبهدنده دستی نکرده است.
تمامی مدلهای این خودرو به صورت 4×4 و به همراه سیستم Terrain Response وارد بازار میشوند. این سیستم که توسط لندرور تولید شده یک سیستم الکتریکی است که 6 نوع حالت عمومی، اکو، شن، چمن-ماسه-برف، گل و خودکار را شامل میشود و راننده بسته به شرایط مسیر میتواند حالت متناسب با آن را انتخاب کند تا خودرو عملکرد بهتری داشته باشد. با انتخاب گزینه خودکار، سیستم به طور اتوماتیک با ارزیابی وضعیت جاده و تنظیم سیستم تعلیق و موتور بهترین حالت را انتخاب میکند. این خودرو 212 میلیمتر از سطح زمین ارتفاع دارد. زاویه حمله و فرار آن به ترتیب 25 و 30.6 درجه است. لازم به ذکر است این زوایا در خودروهای آفرود به زوایای ورود و خروج از گودالها گفته میشود و به زاویه زمین با خط فرضی که از کف لاستیک به سپرهای عقب یا جلو میرسد اطلاق میشود.
ایوویک جدید همچنین اولین محصول لندرور است که با سیستم جدید ClearSight Ground View این کمپانی عرضه میشود. این سیستم با استفاده از دوربینهایی که در جلوپنجره و آیینههای کناری قرار دارند محوطه زیرین و جلویی قسمت جلو خودرو را در نمایشگر داخل اطاق نشان میدهند. این دوربینها با استفاده از یک پوشش آبگریز از رطوبت و گل و لای محافظت میشوند.
سخن پایانی
لندرور میگوید در جریان نمایشگاه ماشین شیکاگو که قرار است در فوریه (بهمن) برگزار شود جزییات بیشتری از مشخصات فنی و قیمت مدلهای رنجرور ایووک جدید که قرار است در بازار آمریکا عرضه شوند را اعلام میکند. نظرات خود را در پلازا با ما به اشتراک بگذارید.