نقشه گوگل اخیرا از یک ویژگی رونمایی کرده که به کاربران مانند اینستاگرام امکان دنبال کردن مکانها را میدهد اما آیا واقعا این قابلیت کاربردی برایمان دارد؟
با ویژگی جدیدی که به تازگی به گوگل مپس اضافه شده میتوان مکانها یا رستورانهای مورد علاقه را مثل توییتر یا اینستاگرام دنبال و اخبار و اتفاقات تازه مربوط به آنجا را دریافت کرد. اگر این قابلیت تازه برای شما کارایی دارد حتما خبر خوبی برایتان است. اما فکر نمیکنید این برنامه هم مانند دیگر برنامههای پرطرفدار، مملو از ویژگیهای بلااستفاده و غیرضروری شده است؟ مگر نقشه، مسیریابی و زمان تخمینی رسیدن به مقصد برای چنین اپلیکیشینی کافی نیست؟
بیشتر مردم از نقشه گوگل برای مسیریابی، پیدا کردن رستوران یا پمپ بنزین استفاده میکنند. حالا به نظر میرسد گوگل ویژگیهای غیرضروری بیش از اندازهای را در این برنامه قرار داده است.
نگاهی به لیست ویژگیهای در ظاهر به درد بخوری که تنها طی امسال به این برنامه اضافه شدند بیندازید:
- ارسال زمان تقریبی رسیدن به مقصد به دوستان و آشنایان در نسخه iOS
- کنترل موسیقی هنگام مسیریابی
- برنامه ریزی برای وعدههای غذایی گروهی
- جفت کردن کاربر با رستورانها
- اشتراک گذاری میزان باتری دستگاه با دوستان
مطمئنا موارد از قلم افتاده دیگری نیز هستند اما اگر به لیست سال قبل و سال قبلتر از آن هم نگاهی بیندازید همین الگوی تکراری اضافه شدن ویژگیهای غیرضروری به برنامه را مشاهده میکنید.
البته که بعضی از این ویژگیها مانند یادآوری جای پارک ماشین، پیدا کردن ایستگاههای شارژ خودروهای برقی و برنامه زمانی حرکت وسایل نقلیه عمومی واقعا کاربردی هستند اما اکثریت آنها موارد به دردنخوری هستند که احتمالا بسیاری از کاربران تمایلی ندارند که برنامه مکان یاب دارای آن باشند. این کلاف در هم پیچیده برای کاربران کافی است تا به فکر استفاده از نقشه اپل بیفتند، با وجود اینکه دقت این برنامه به گرد پای نقشه گوگل هم نمیرسد، اما اپل طی چند سال اخیر برنامه مکان یاب خود را به طرز قابل توجهی با افزودن مواردی مانند نقشه داخل فرودگاهها و مراکز خرید بهبود داده است. آنها هم اکنون برای افزایش دقت نفشه خود در حال بازطراحی این برنامه هستند اما با وجود اینها هنوز هم فاصله بسیار زیادی با نقشه گوگل دارند.
کلام آخر
چیزی که شاید کاربران را بیش از همه آزار میدهد این است که هر روز وقتی این برنامه را اجرا می کنند دقیقا نمیدانند باید با آن چهکار کنند. دقیقا مثل زمانی که اسنپچت ویژگیهای اضافه بیش از اندازهای به برنامه خود اضافه کرد. ویژگیهایی که بدون برنامه و طرح مشخصی و فقط با هدف رقابت با دیگر شبکههای اجتماعی افزوده شدند. نتیجه این بود که اسنپچت کاملا از مسیر اصلی خود منحرف شد. همین اتفاق برای فیسبوک و اینستاگرام نیز افتاده است.
رشد برنامهها و ارتقا خدماتی که ارائه میدهند خیلی خوب است اما از یک نقطهای به بعد توسعهدهندگان این برنامهها باید دست نگه دارند و از خود بپرسند آیا این ویژگی مناسب این برنامه هست یا خیر. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.