مطمئنا راه سختی تا رسیدن به یک مصاحبه کاری پشتسر گذاشتهاید اما کارهایی که ۱۵ دقیقه پیش از مصاحبه کاری انجام میدهید تاثیر زیادی در قبولی و احراز آن شغل دارند.
۱۵ دقیقه پیش از مصاحبه کاری بسیار دقایق سخت، ترسناک و پر از دلهره هستند. کارجویانی که از این مصاحبه به آن مصاحبه میروند هیچوقت دقیقا نفهمیدند که چهکاری باید در این فاصله پانزده دقیقهای تا شروع مصاحبه انجام دهند. اما کارشناسان پیشنهاد میدهند که چند دقیقه پیش از شروع مصاحبه کاری اعتماد بنفس خود را حفظ کنید، نگاهی به آینه بیندازید، نفس عمیق بکشید و هرکار دیگری که باعث حفظ تمرکز میشود را انجام دهید و آرامش خود را حفظ کنید.
دبورا شین (Deborah Shane) نویسنده، سخنران و مشاور رسانه و بازریابی در حوزه مشاغل میگوید:
این 15 دقیقه، فرصتی است تا ذهن خود را مرتب سازید، انرژیتان را حفظ کنید و روی مصاحبهکننده، چیزی که میخواهید درباره شما بخاطر بسپارند و چیزهایی که میخواهید از آن ها بپرسید متمرکز شوید.
در این مقاله 11 موردی که باید 15 دقیقه پیش از مصاحبه شغلی انجام دهید را باهم مرور میکنیم:
11 کاری که انجام آن پیش از مصاحبه شغلی مفید است
آرامش خود را حفظ کنید
وقتی دچار استرس میشوید، بدن هورمونهای استرس و اضطراب مانند کورتیزول و اپی نفرین منتشر میکند. بنا به گفته دیوید پارنل (David Parnell) بسته به میزان استرسی که در بدن تولید میشود این هورمونها مانع از تفکر صحیح میشوند. دیوید پارنل که مشاور حقوقی، مربی ارتباطات و نویسنده و محقق است در همین رابطه میافزاید:
حفظ آرامش، جمع کردن حواس و خونسردی در لحظات پایانی پیش از مصاحبه برای پیشگیری از انتشار این هورمونهای استرس و تمیز نگهداشتن ذهن لازم و ضروری هستند.
آنیتا اتریج (Anita Attridge) مربی مشاغل بر این باور است که حفظ آرامش پیش و حین مصاحبه کاری باعث شده که بهتر به مخاطبتان گوش دهید و ذهنتان را متمرکز کنید تا بهترین پاسخ را به سوالات بدهید. وی در ادامه میافزاید:
اینکار همچنین باعث میشود که بهتر بتوانید فکر کنید که چطور موفقیتهایتان را بشکلی ارائه دهید که از نظر مصاحبه کننده مهم بنظر برسند، بعلاوه اینکه حفظ آرامش توانایی شما در مواجهه و مقابله با شرایط تنشزا و اضطرابآفرین را اثبات میکند.
زودتر از ساعت تعیین شده برسید اما داخل نروید
هیچچیزی به اندازه دیررسیدن به یک مصاحبه کاری شما را آشفته نمیکند، پس همیشه کمی زودتر برسید. اما دقت کنید که خیلی هم زود در محل مصاحبه حاضر نشوید، ده دقیقه زودتر کافی است. اگر خیلی زودتر رسیدید داخل اتومبیل یا در کافهای نزدیک آن محل منتظر بمانید. پارنل میگوید:
خیلی زود رسیدن به قرار مصاحبه فشار و استرس غیرضروری به مصاحبه کننده وارده کرده و باعث میشود که مصاحبه از همان ابتدا بد شروع شود.
ریتا فریدمان (Rita Friedman) مربی مشاغل اهل فیلادلفیا نیز با پارنل موافق است:
این کار شبیه تحمیل کردن بنظر میرسد گویی که انتظار دارید مصاحبه کننده تمام کارش را کنار بگذارد و به شما توجه کند.
با متصدیان پذیرش و مامورین امنیتی و نگهبانان دوستانه برخورد کنید
وقتی وارد اتاق انتظار ادارهای میشوید (که باید ده دقیقه زودتر از وقت تعیینشده مصاحبهتان باشد) حتما با مسئول پذیرش، نگهبانان یا تمام افرادی که با شما احوالپرسی میکنند رفتار مودبانهای داشته باشید. فریدمان میگوید:
احتمالا تمام این افرادی که در وهله نخست پیش از مصاحبه با آنها برخورد دارید درباره رفتارتان با مسئول استخدام صحبت خواهند داشت.
قبل از مصاحبه یکی دو نکته را حفظ کنید
چه چیزی شما را از سایر متقاضیان متمایز میسازد و آیا میدانید که این شرکت بدنبال کیست؟ مدیر پروژه، متخصص ارتباطات یا مهارت دیگری که شما را از سایرین متمایز میکند؟ شانی معتقد است:
چند چیز کوچک را برای خود نشانه بگیرید تا قدرت حافظه و خوش مشربیتان را نشان دهید بدین ترتیب هوشمندانه و زیرکانه روی مصاحبه کننده تاثیر میگذارید.
تکرار و تمرین کافی است
زمان مصاحبه را با پاسخهای کتابی حفظ شده که از جاهای مختلف کپی کردهاید خراب نکنید؛ این کار باعث میشود که مصاحبهتان مصنوعی و غیرواقعی بنظر برسد. شانی میگوید:
میخواهید همهچیز را بدانید قبول، اما بخاطر داشته باشید که مصاحبه کاریتان قرار است گفتگویی باشد بین شما و مصاحبه کننده. بهخودتان اطمینان داشته باشید که هرآنچه که باید بدانید میدانید؛ به این ترتیب مصاحبه به روال طبیعی و عادی انجام میشود.
نفس عمیق بکشید
احساس ناآرامی و استرس دارید؟ تمرین نفس کشیدن راهکار مناسبی است که از شر این حس ناآرامی خلاص شوید. این تمرین شما را به خانه اول و نکته اول برمیگرداند یعنی حفظ آرامش و خونسردی. پیشنهاد پارنل این است:
نفس عمیق بکشید و بشمارید. این روش یکی از بهترین و تاثیرگذارترین تکنیکهای آرامش محسوب میشود. فقط کافی است روی نفسهایتان متمرکز شوید و تا 10 بشمرید. مجدد این کار را تکرار کنید تا آرام شوید.
روی حالت ایستادن یا طرز نشستنتان متمرکز شوید
فران هاوسر (Fran Hauser) نویسنده کتاب «راز دختران خوب» مینویسد: «صاف نشستن همراه با برقراری ارتباط چشمی مستمر با مخاطب، روان و سلیس صحبت کردن بدون لکنت و مکث و صداهای اضافی و من من کردن این تفکر را به مصاحبه کننده منتقل میکند که شما فردی حرفهای با اعتماد بنفس هستید.» فریدمان میگوید:
صاف نشستن باعث میشود که مطمئنتر و باوقارتر بنظر برسید.
ارین برادوین (Erin Brodwin) نویسنده مجله بیزینس اینسایدر (Business Insider) مطلبی درباره حفظ بهترین حالت نشستن دارد:
ابتدا، لبه صندلی بنشینید (درست هم همین است، به تکیهگاه تکیه ندهید)، به بدن حالت خمیده بدهید، سپس سعی کنید که صاف بشینید و تا جایی که میتوانید کمرتان صاف و بدون انحنا باشد. چند ثانیه همین شکل بشینید و بعد کمی بدن را رها کنید.
حتما حواستان باشد که پاها صاف روی زمین باشند و شانهها هم راحت و آزاد بدون فشار باشند.
اخبار، ایمیل یا شبکههای اجتماعی را چک نکنید
در فاصله 15 دقیقه تا جلسه مصاحبه وقت خواندن اخبار سیاسی نیست. شانی میگوید:
ممکن است خبری را بخوانید یا چیزی بشنوید که تمام تلاشهایی که تا به اینجا برای این مصاحبه کاری کشیدید را ضایع کند؛ آنوقت بجای آنکه در مصاحبه آرام و مطمئن باشید مضطرب هستید و حواستان هرجایی هست جز آنجایی که باید باشد.
مرور مختصری روی یادداشتهایتان داشته باشید اما خواندن منابع جدید ممنوع
تحقیق، تمرین و آمادهسازی و حفظ کردن مطالب همگی باید قبل از آمدن به محل مصاحبه انجام میشدند. این فاصله کوتاه زمان مناسبی است برای مرور کوتاه روی نتهایی که از قبل برداشتهاید. فریدمان میگوید:
15 دقیقه پیش از مصاحبه وقت آن نیست که با گوشیتان در فضای مجازی بدنبال اطلاعات درآمدها یا موفقیتهای اخیر شرکتی باشید که برای مصاحبهاش آمدهاید. لحظه آخر نگاه سرسری به برخی پروژههای بزرگ بیندازید تا درباره اطلاعات مهم دچار سوتعبیر نشوید.
به آینه نگاه کنید
قبل از ورود خودتان را در آینه سرویس بهداشتی یا لباسفروشی در آن اطراف چک کنید. فریدمان میگوید:
ممکن است وقتی از خانه خارج شدید شبیه یک فرد یک میلیون دلاری بوده باشید اما تا به محل مصاحبه برسید حسابی شلخته شده و شبیه ولگردها شده باشید.
این کار زمان مناسبی است که دستهایتان را بشویید و مطمئن شوید که زیر ناخنهایتان تمیز هستند. سپس دستتان را خشک کنید. اگر کفش راحتی پوشیدهاید و می خواهید کفش مجلسی رسمی بپوشید همینجا وقتش است نه داخل دفتری که منتظر شما برای مصاحبه هستند.
مثبت فکر کنید
شاید این نکته آخر کمی تکراری و کلیشهای باشد اما فکر کردن به اتفاقات خوب و مثبتاندیشی باعث میشود که لبخند بزنید و حس خوبی که در شما ایجاد میشود شما را از نظر ذهنی در حالت مناسبی برای مصاحبه قرار خواهد داد. یک لبخند در ارتباط با مردم معجزه میکند.