چند روزی هست که سامسونگ گلکسی نوت 8 به بازار عرضه شده است. آیا واقعا حضور گلکسی نوت 8 می تواند تهدیدی برای آیفون محسوب شود ؟ در رقابت بین این دو برند کدام یک برنده خواهند بود؟ کاربران بیشتر کدام گوشی را ترجیح می دهند و کدام یک را خریداری می کنند ؟
سال گذشته رابطه بین اپل و سامسونگ خوب بود با انفجاری که برای نوت 7 رخ داد ، وضعیت سامسونگ کمی نگران کننده بود که حالا برطرف شده است.
حالا با تدابیر سامسونگ برای ارتقا و بهبود گوشی های هوشمند خود و با رونمایی گلکسی نوت 8، سامسونگ تلاش می کند که برترین بازار باشد. سامسونگ هزینه بالایی برای گوشی پرچمدار خود کرده است و بالطبع کسانی که تمایل دارند پول زیادی برای گوشی خرج کنند، می توانند به راحتی با سامسونگ کار کنند.
اما بین سامسونگ و اپل کاربران کدام یک را انتخاب می کنند ؟
بعید است که سامسونگ کار عجیب و غریبی در مورد گوشی اش انجام بدهد ولی باید بدانیم که اپل و سامسونگ دو گوشی پرچمدار به بازار عرضه می کنند و واقعا رقابت بالایی بین آنها برقرار است.
آیفون 8 هنوز به بازار عرضه نشده است ولی احتمالا قیمتی حدود 999 دلار داشته باشد که البته شاید این عدد چهار رقمی هم بشود از 1000 دلار کمی بالاتر هم برود.
اگر بخواهیم این قیمت بالا را با طراحی زیبای نوت 8 مقایسه کنیم مشتریان این دوگوشی در انتخاب با مشکل مواجه خواهند شد.
تحلیل گران هم درباره این سئوال فکر می کنند تا پاسخ خوبی بتوانند ارائه کنند که آیا اپل باید نگران فروش آیفون 8 باشد ؟ آیا سامسونگ گلکسی نوت 8 می تواند بر فروش آیفون 8 تاثیر بگذارد ؟
البته به نظر برخی از تحلیل گران مثل مارک بارکلی با حضور سامسونگ گلکسی نوت 8 شاید آیفون 8 در صدر برترین گوشی های دنیا نباشد و شاید در میزان فروش اش تاثیر بگذارد. وضعیت آیفون 8 و میزان فروش این گوشی بالطبع با حضور سامسونگ سخت تر خواهد بود. به خصوص که وی معتقد است که بسیاری از مصرف کنندگان از قیمت بالای آیفون 8 راضی نیستند و توان پرداخت آن را ندارند.
البته باید عادلانه به موضوع نگاه کرد با اینکه نوت 8 بسیار طراحی زیبایی دارد و کاربرپسند است ولی بسیاری از کاربران هم هستند که مشتاقانه منتظر آیفون 5.8 اینچی هستند. آنچه در نظر سنجی ها نشان داده است این است که کاربران آیفون این گوشی را دوست دارند و منتظر محصول جدید آیفون هستند. ما معتقدیم اپل هم سهم خودش را در بازار دارد.
اینجا بحث های روانشناسی هم مطرح می شود. موقعیت مکانی و اکوسیستمی که کاربران در آن زندگی می کنند هم مهم است. مردم به سیستمی که در آن زندگی می کنند متعهد می شوند. گاهی بحث های فنی نیست که کاربران به سمت محصولی می کشاند بلکه جو غالب آن منطقه هم می تواند بر خرید مردم تاثیرگذار باشد. اینجا صحبت های فنی مطرح نیست روانشناسی مطرح می شود.
در خبری که چند روز قبل منتشر شد در یک نظر سنجی 70 درصد از خریداران آیفون اعلام کرده بودند که دیگر به نام تجاری دیگری فکر نمی کنند و ترجیح می دهند گوشی بعدی آنها مجددا آیفون باشد.
این یعنی چالشی که با مسایل فنی شاید نتوان بر آن چیره شد. در ساختار ذهنی و تجربه این کاربران این است که نمی توانند با گوشی دیگری از برند دیگری جز اپل کار کنند. شاید اینجا تصور کنید که برای سامسونگ چالش ایجاد خواهد شد . باید بگوییم اینطور نیست هر کدام مشتریان خودشان را دارند. خیلی از کاربران هم هستند که نسبت به سامسونگ چنن احساسی دارند.
و البته عده ای کاربران هم هستند که بر مبنای مسایل مالی تصمیم گیری می کنند . برای این عده پرداخت هزار دلار عدد بالایی است و برای یک تلفن هوشمند خیلی گران است. ولی باز هم دیدیم که 40 درصد کاربران معتقدند با اینکه اپل گران است ولی باز هم دوست دارند اپل بخرند و البته این کار را هم می کنند و اپل می خرند.
با این همه، بسیاری از مردم به هزینه ناخالص تلفن همراه خود فکر نمی کنند. خیلی از کاربران اصلا برآوردی از هزینه های اصلی و فرعی تلفن همراه خود ندارند و نمی توانند حساب کنند یک تلفن همراه در یک ماه با هزینه خرید گوشی چقدر برایشان هزینه تولید می کند.
وقتی حساب می کنیم اعداد به طرز شگفت انگیزی بیشتر می شود.
البته سامسونگ هم با یک چالش بزرگ مواجه است. سامسونگ هم باید کاربران جدید را بتواند به خود جذب کند و فضا و اکوسیستمی ایجاد کند که کاربرانش به این شرکت وفادار بمانند.
گاهی انجام این کار سخت است اگر سامسونگ هم می توانست سیستم عامل اختصاصی خودش را داشته باشد شاید بهتر می بود و ماند اپل به صورتی تفکیک شده کاربران خودش را می داشت .
به هر حال مردم هنوز هم می خواهند خیلی راحت و ساده از گوشی هایشان لذت ببرند و هر شرکتی بیشتر به راه کاربران و رضایت آنها فکر کند موفق تر خواهد بود.