جگوار لندروور با نگرشی پیشرو در تلاش است تا بتواند خودوریی شاسی بلند و در عین حال تمام الکتریکی به نام رودروور (Road Rover) را تولید کند و بدین وسیله با کمپانیهایی چون مرسدس، آئودی و ولوو وارد رقابت شود.
یک سال قبل گزارشهایی درباره جگوار لندروور شنیده بودیم که این شرکت قرار است بر روی برند جدیدی تمرکز کند. این نام غیر معمول این را میرساند که خودروی جدید، محصولی بین جگوار و لندروور (Land Rover) با ویژگیهای یک خودروی لوکس است که در عین حال از قابلیتهای آفرود نیز برخوردار خواهد بود. در آن زمان جگوار لندروور در این زمینه بیان کرده که این اسم چیزی فراتر از یک اسم داخلی نیست که برای محصولی جدید انتخاب شده است. در این حالت ممکن است که این خودروساز بریتانیایی نام تجاری رود روور (Road Rover) را برگزیده باشد، تا نظرها را به خود جلب کند و ناظران را بر این باور برساند که واقعا در فکر تولید خودروی جدیدی هستند.
پیش از این تصور میشد که خودروی جدید در بخش سدانهای لوکس در آمریکا و چین برای رقابت با مرسدس بنز کلاس S جای بگیرد. اما با خبرهایی که اخیرا در این باره منتشر شده است علاوه بر مرسدس بنز کلاس S این خودرو با خودروهایی مانند آئودی آلرود (Audi Allroad) و ولووو V90 کراس کانتری به رقابت میپردازد و موضوع مهمتر اینکه در بخش خودروهایی با موتور الکتریکی نیز با همه محصولات این چنینی نیز وارد رقابت میشود. این ماشین براساس نسل بعدی پلفرم و بدنه آلومینیمی جگوار XJR شکل خواهد گرفت و به یک موتور تمام الکتریک و ICE نیز مجهز خواهد بود که به طور خاص بر روی برخورداری از موتور الکتریکی متمرکز میشود. اگر به این ویژگیها موتور دو قلوی الکتریکی را نیز اضافه کنیم، آنگاه میتوانیم، بگوییم که رود روور با آئودی E-tron اسپرتبک نیز وارد میدان رقابتی جدی خواهد شد.
درنتیجه احتمالا بر همین اساس است که جگوار لندروور قصد دارد تا سال 2025 به فروش یک میلیون خودرو در سال برسد. با این حال جگوار به تنهایی حتی با محصولاتی چون C-Pace و J-Type قادر نخواهد بود به چنین فروشی دست یابد. چراکه در سال گذشته با این خودروها توانست فروش 604,000 خودرو را تجربه کند که تا عدد یک میلیون خودرو فاصله زیادی دارد. با این حساب گفتنی است که از طرف دیگر بازار خودرو هماکنون بر روی خودروهایی چون کراس اوور و شاسی بلند متمرکز است و اگر جگوار بخواهد موفق شود باید خیلی سریع بتواند این بازار را در دست بگیرد. با این حال دنیای خودرو تصور میکند که در عین حال این خودروساز انگلیسی قصد ندارد که توانایی این دست از خودورهای خود را تنها بر اساس موتور الکتریی قرار دهد و باعث تضعیف قوای محرکه خودرو شود. از طرفی هم استفاده از زبان طراحی لندروور برای طراحی خودرویی الکتریکی، اندکی مشکل خواهد بود. همچنین جگوار لند روور به محصولی فراتر از I-Pace برای تحقق بخشیدن و رعایت قوانین ZEV در کالیفرنیا و نه ایالت دیگر در آمریکا نیاز خواهد داشت.
گفتنی است که نام روور (Rover) به عنوان یک برند و کارخانه جدید یک بار دیگر نیز در تاریخ کمپانی با خودروی Velar ثبت شده بود. درواقع در دهه 1950 شرکت روور نمونه اولیهای از رودروور که خودرویی بین خودروهای رودروور و کامیون بود را ارائه داد که ایده پشت آن نیز براساس خودوری رود روور شکل گرفته بود. در نتیجه میتوانیم برای مفهومی جدید و محصولی دیگر از این برند که کراس اووری تمام الکتریک و در عین حال لوکس خواهد بود منتظر بمانیم تا در نمایشگاه سالانه L.A. Auto Show به نمایش در بیاید.
کلام آخر
برای اخبار بیشتر از خودرو با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.