سیاستهای ناعادلانه کسب درآمد بازیهای بزرگ، یکی از موضوعات به شدت مورد بحث این روزهای صنعت بازی به شمار میرود. در این راستا به تازگی مشخص شده است که یکی از بازیکنان FIFA 18 بیش از 16000 دلار در عرض دو سال برای خرید فیفا پوینت خرج کرده است.
یکی از موضوعاتی که در صنعت بازی به شدت مورد بحث بوده است، سیاستهای کسب درآمد ناعادلانه بازیهای بزرگ بوده که در ماههای اخیر نیز بیشتر مورد بحث قرار گرفته است. این موضوع به خصوص به خاطر وجود بازیهای مثل بازی Star Wars Battlefront 2، از دو سال پیش و حتی قبلتر از آن تا کنون، بیشتر موجب بحث و جدل در صنعت بازی شده است.
با توجه به اینکه مقررات عمومی حفاظت از اطلاعات (GDPR) در اوایل سال جاری در اروپا به اجرا درآمد، فردی به نام مایکل (او نام خانولدگیاش را برای گمنام باقی ماندن، فاش نکرد) که شخصی 32 ساله ساکن بریتانیا است، یک درخواست GDPR برای شرکت الکترونیک آرتس فرستاد تا تمامی اطلاعاتی که از او دارند و فعالیتهای مربوط به هزینههایش را در اختیارش قرار دهند. نتایجی که مایکل به سایت یوروگیمر فرستاد، به طور عجیبی غافلگیر کننده بودند.
مشخص شد که او مجموعا 16154 دلار برای خرید فیفا پوینت ( پول رایج درون بازی FIFA 18) که از آن برای خرید امکانات مختلف درون این بازی استفاده میشده، خرج کرده است. همانطور که طرفداران بازی FIFA 18 مطلع هستند، این بازی گزینهها و امکانات مختلفی را در اختیار بازیکنان قرار میدهد که آنها میتوانند با پرداخت پول واقعی، به این امکانات درون بازی دسترسی پیدا کنند. این فیفا پوینتها اصلیترین راه کسب درآمد این عنوان بودند (البته بدون در نظر گرفتن میزان فروش این بازی). طرفداران این بازی میتوانند تصور کنند که سبک لوت باکس FIFA Ultimate Team، چه درآمد کلانی را در چند سال اخیر برای شرکت الکترونیک آرتس فراهم آورده است.
البته هنوز مشخص نشده است که این اعداد و ارقام بزرگ مربوط به خریدهای بازی FIFA 18، میتواند نماینده چه تعدادی از بازیکنان زیادی باشد که این بازی را انجام دادهاند. اما به طور منطقی میتوان چنین فرض کرد که این رقم از میزان متوسط، بسیار بالاتر است. همچنین مایکل به این موضوع اعتراف کرده است که با پولی که او و همسرش با هم بدست میآورند، میزان درآمد اضافی زیادی در اختیار دارند. البته نکته بسیار مهم دیگری که لازم است به آن اشاره شود این است که تازه یک سال از انتشار بازی FIFA 18 میگذرد (حتی کمی کمتر از یک سال) و اطلاعات منتشر شده، باید مربوط به بیش از یک عنوان فیفا در مدت 2 سال باشد.
نکته دیگر این است که شرکت الکترونیک آرتس همه اطلاعات مربوطه GDPR را اعلام نکرده است. شرکت الکترونیک آرتس در جواب مایکل از طریق ایمیلی نوشت:
ضمنا، ما اطلاعاتی که امنیت و سلامت خدمات و محصولات شرکت الکترونیک آرتس را به خطر میاندازند نیز در دسترس قرار نمیدهیم، اطلاعات و اسراری که در صورت فاش شدن، بر حقوق و آزادی شرکتهایی مثل شرکت الکترونیک آرتس و سایر شرکتها، تاثیر به سزایی خواهند گذاشت.
این جواب کوتاه شرکت الکترونیک آرتس بسیار جالب بوده است. به نظر میرسد که پولهای رایج درون بازی، هماکنون مرکز بسیاری از بحثها را در صنعت بازی شکل دادهاند و مواردی همانند این، یکی از دلایل آن است.
سخن پایانی
برای پیگیری اخبار بازی های ویدیویی با پلازا همراه بمانید. شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاههای خود را با ما به اشتراک بگذارید.
