هر شرکت و برند معروفی لوگوی مخصوص خودش را دارد. اکثر لوگو های معروف جهان نیز داستانی پشت خود پنهان کردهاند. در این مقاله قصد داریم آرم های معروف دنیا را به شما معرفی کرده و از معنای آنها به شما خبر دهیم.
در این نوشتار قرار است که به معرفی لوگوهای معروف بپردازیم که بارها و بارها آنها را دیدهایم و چه بسا به خوبی با کسب و کار هر کدام از آنها آشنا هستیم؛ چرا که این لوگوها در همه جهان شناخته شده هستند. اما آیا میدانید که هرکدام از آنها چه داستانی در پشت پرده دارند. واضح است که یک Logo معروف هدف واحدی را دنبال میکند و آن هم شناساندن یک محصول و یا کسب و کار به مشتری در قالب یک طرح گرافیکی است. همه ما ممکن است لوگوهای معروف مختلفی را ببینیم اما به ندرت به این فکر میکنیم که چرا کسب و کار مورد نظر از این چنین طرحی برای معرفی خود استفاده کرده است. درواقع پشت هر لوگوی معروف میتوان معنی عمیقی را پیدا کرد.
با این حساب ما در این مقاله پلازا داستان لوگوهای معروف از برندهای مختلف را برای شما تعریف خواهیم کرد. پس اگر کنجکاوید که درباره آنها بدانید با ما همراه باشید و اگر هم به دنبال طراحی لوگو برای کسب و کار خود هستید این نوشتار شاید بتواند الهام بخش ایدههای جدیدی برای شما باشد.
فهرست مطالب
لوگو چیست؟
لوگو نمادی است که برند شما با آن شناخته میشود و معمولا از تصویر و متن تشکیل شده و مختص کمپانی مربوطه است. با اینکه لوگو نمادی تصویری از کمپانی است، ولی هدف از آن چیزی فراتر از زیبا دیده شدن است. لوگو به کسانی که آن را میبینند، چیزی که یک کمپانی ارئه میدهد را انتقال داده و ارزشهای آن کمپانی و چیزی که آن را با سایر کسبوکارها متمایز میکند، نشان میدهد. لوگوها کاملا برای برند شما شخصیسازی میشوند و باید موارد مختلفی در طراحی آنها در نظر گرفته شوند. این موارد شامل تصویر اصلی، رنگ و نحوه ارائه متن میشود که همه اینها باید با هم سازگار باشند تا بتوانند هدف لوگو را به خوبی منتقل کنند.
لوگو های معروف جهان
در این قسمت میخواهیم به معرفی لوگوهای خاص و معروف بپردازیم که داستان و مفاهیم جالبی در پشت پرده بعضی از آنها نهفته شده است. برخی از این لوگوها دچار تغییراتی در طول تاریخ شدهاند و برخی هم همان لوگوی معروف اولیه خود را حفظ کردهاند.
۱. لوگوی شرکت آمازون؛ از لوگو های معروف جهان
همه بزرگترین فروشگاه اینترنی جهان یعنی آمازون را با لوگوی معروفش میشناسیم. نماد این شرکت یکی از آرم های معروف دنیا خصوصا برای افراد علاقمند به خرید اینترنتی است. لوگویی که در زیر آن یک فلش نارنجی مشاهده میشود. در واقع این فلش بسیار واضح است و لازم نیست که برای دیدن آن نگاه عمیقی به لوگو بیندازید. خب آیا میدانید که پشت پرده این فلش نارنجی رنگ دو معنی هوشمندانه نهفته است؟
- معنی اول: اگر دقت کنید این فلش از حرف «A» آغاز میشود و تا «Z» ادامه مییابد. این حرکت بدین معنی است که شما هر آنچه که بخواهید با هر حرفی هم از الفبا که آغاز شود، در آمازون فروخته میشود.
- معنی دوم: این فلش همچنین نشاندهنده یک لبخند است که انحنای بیشتری در سمت چپ دارد تا موجبات شادی مشتریانی که از فروشگاه خرید میکنند را بهصورت غیرمستقیم فراهم نماید.
۲. لوگوی والت دیزنی
والت دیزنی نام تجاری موفق، پیشرو و شناختهشدهای بین کودکان است که توانسته در بین همه مخاطبان برندی شناخته شده باشد. خب فکر میکنید چه چیزی بهتر از این است که لوگوی یک برند، امضای صاحب آن باشد؟ بله درست است. شما در لوگوی دیزنی از لوگو های معروف جهان، امضای والت دیزنی بنیانگذار محصولات این شرکت را میبینید و این یعنی اینکه صاحب یک برند، اعتبار کسب و کار خود را با این امضا تایید کرده است.
البته فونت این امضا چندان شبیه خط والت دیزنی نیست اما هنوز قدرت به تصویر کشیدن مفاهیم مهمی را در خود جای داده است. مانند اینکه نام شخصی تاثیرگذار را به روشی جادویی نشان میدهد و همچنین این موضوع که برند دیزنی تاکنون کارهای قابل تحسینی در کارنامه کاری خود دارد را در ذهن تداعی میکند.
۳. لوگی نایکی؛ از لوگو های معروف جهان
خب لوگوی نایکی از آرم های معروف دنیا است که شاید نیازی به توضیح درباره آن نداشته باشیم. درواقع این لوگو حتی بدون آنکه معرف نایکی باشد در همه جهان شناخته شده است؛ البته نه اینکه به شکل معنی تایید یک چک مارک (تیک) است بلکه معنی عمیقتری را در دل خود جای داده است. درواقع نایکی اسم الهه بالدار پیروزی یونان است که توانایی پرواز داشت. طراح این لوگو یعنی کرولین دیویدسن نیز از بال این الهه برای طراحی الهام گرفته است. جالب است بدانید که میتوان دو خط قوس دار آن را نیز نماد سرعت و حرکت دانست. همچنین لازم است که مفهوم پیروزی را نیز به آن اضافه کنیم. در توضیح بیشتر باید بگوییم که نایکی با الهام گرفتن از الهه یونانی ثابت کرده است که میتوان با کفشهای نایکی پرواز کرد و شاید بتوانیم آن را در عمل به پرشهای مایکل جردن در بسکتبال با کفشهای نایکی ربط دهیم.
۴. لوگوی برگر کینگ
درواقع برگر کینگ دومین زنجیره بزرگ فست فود در جهان است. در لوگوی این برند معروف مشاهده میشود که نام آن بین دو نان قرار گرفته است و این موضوع را نشان میدهد که در عرصه فست فود و محصول معروف خود یعنی همبرگر همچنان به عنوان یک پادشاه فرمانروایی میکند. از طرف دیگر رنگهای هیجانانگیزی که در لوگو از لوگوهای خاص و معروف استفاده شده است از دایره آبی رنگی که لوگو را احاطه کرده تا رنگ قرمز نوشته داخل آن باعث میشود تا مردم در هر سنی به سمت استفاده از محصولات آن جذب شوند.
۵. لوگوی شنل از لوگو های معروف جهان
شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید، برند شنل امروزی متعلق به طراح لباس معروفی به نام کوکو شنل (با نام اصلی گابریل شنل) است که با همکاری آرتور کیپل این برند را راهاندازی کرد. درواقع کوکو شنل نقش مهمی در شکلگیری مد و مدل لباسهای امروزی داشت و توانست در زمان خود تغییرات زیادی را در این صنعت به وجود آورد که البته همراه با ورود زنان به عرصه اجتماع این موفقیت پررنگتر شد.
حالا در مورد لوگوی شنل از آرم های معروف دنیا باید بگوییم که حتما ایده بزرگی پشت این لوگو وجود دارد. درواقع این لوگو محدود به زمان نیست و در هر عصری مفهوم خود را حفظ کرده است. حتی در خارج از حوزه مد نیز برای بسیاری از مردم عادی شناخته شده و دوست داشتنی بوده است. با این حساب دو حرف «C» در هم تنیده در این لوگو میتواند برگرفته از حروف اول نام بنیانگذاران آن باشد و یا اینکه برگرفته از تاکستان Château de Crémat باشد که کوکو زمان زیادی را در آنجا میگذراند؛ حتی ممکن است نماد کلیسا و در واقع یتیم خانهای باشد که شنل دوران کودکی خود را در آنجا گذرانده بود و شاید هم تنها نماد حرف اول اسم او باشد. به هر حال اطلاعاتی درباره این لوگو که از کجا برگرفته شده است به طور مشخص بیان نشده اما چیزی که بر آن ایمان داریم این است که این لوگو بر روی همه محصولات شنل بسیار گیرا و جذاب جلوه میکند.
۶. لوگوی اپل
برخی میگویند لوگوی اپل اشاره به داستان آدم و هوا و سیب ممنوعه دارد و برخی هم آن را ادای احترام به نیوتون میدانند. اما داستان این لوگو از لوگوهای خاص و معروف سادهتر است. راب جانوف (Rob Janoff) برای طراحی لوگوی اپل در سال ۱۹۷۷ استخدام شده بود. او میگوید هدف استیو جابز این بود که لوگو کمپانی زیاد بانمک نباشد. جانوف تنها یک طرح ارائه کرد که یک سیب رنگینکمانی گاز خورده بود. این طرح تایید شد و هنوز هم نماد اپل است؛ البته طرح مونوکروم سیاه جای رنگینکمانی را گرفته است. جانوف گفته که گاز روی لوگو، بعدا برای تمایز آن از گیلاس اضافه شد. به هر حال، اپل یکی از معروف ترین لوگوهای جهان را دارد.
۷. لوگوی چوپا چابز از لوگو های معروف جهان
کمپانی آب نبات سازی اسپانیایی چوپا چابز دارای لوگوی منحصر به فردی است که توسط سالوادور دالی، نقاش اسپانیایی طراحی شده است. او از طرح گل آفتابگردان درخشانی برای طراحی این لوگو استفاده کرد تا نه تنها بتواند بدین وسیله برندی جذاب و گیرا را طراحی کند بلکه در این هدف به سر میبرد که بتواند آن را در مرکز برگه بسته بندی آب نباتها بگنجاند. این درواقع همان چیزی است که دالی بر آن معتقد بوده و این را میرساند که در این صورت است که این لوگو از آرم های معروف دنیا همیشه نمای جذاب و قابل توجهی بر روی محصول خواهد داشت. جالب است بدانید که نام این کمپانی نیز آب نبات را در ذهن مشتری تداعی خواهد کرد؛ چراکه این نام از کلمه اسپانیایی «chupar» میآید که در زبان انگلیسی معادل «to lick» به معنای لیسیدن است.
۸. لوگوی ای بی ام
پائول رند (Paul Rand)، پدر لوگوهای کمپانیهای مدرن، لوگوی معروف ۸ خطی IBM از لوگوهای خاص و معروف را در سال ۱۹۷۲ خلق کرد و آغازگر عصر جدیدی در تبلیغات بود. خطوط این لوگو نشاندهنده حرکت، سرعت و ریتم هستند و حروف بزرگ انگلیسی هم نماد قدرت بوده و نام مستعار IBM که «آبی بزرگ» (Big Blue) نام دارد هم از اینجا آمده است. رند معتقد است که در دنیای رقابتی محصولات مشابه، یک لوگوی متمایز است که باعث تشخیص یک محصول از دیگری میشود و اهمیت بسیار زیادی دارد.
۹. لوگو ناسا از لوگو های معروف جهان
ناسا در سال ۱۹۵۸ از منحل شدن کمیته رایزنی ملی هوانوردی آمریکا (NACA) ایجاد شد. ناسا دارای سه لوگوی رسمی است که مورد بالا، بیشترین استفاده را دارد و استفاده از یکی دیگر نیز به کلی کنار گذاشته شده است. در این لوگوی از لوگو های معروف خارجی، ستارهها نماد فضا، خط قرمز به شکل بال نماد هوانوردی و درنهایت، یک فضاپیما در حال حرکت به دور آنها است.
۱۰. لوگوی اچ پی
لوگو معروف کمپانی Hewlett-Packard در سال ۱۹۳۹ خلق شد و تقریبا تا امروز، بدون تغییر بوده است. در سال ۲۰۱۱ صحبتهایی مبنی بر تغییر شکل لوگو و مدرنسازی آن صورت گرفت که در همان حد صحبت باقی ماند. شاید یکی از دلایل اینکه یکی از معروف ترین لوگوهای دنیا است هم همین بدون تغییر و ساده بودن آن است. H و P حروف اول موسسین این کمپانی است. خارج شدن این دو حرف از دایره هم نماد نوآوری است.
۱۱. لوگوی المپیک از لوگو های معروف جهان
المپیک که از سال ۱۹۱۲ در سراسر دنیا شناخته میشود، دارای لوگوی معروفی است که از پنج حلقه متصل به هم تشکیل شده است. این پنج حلقه نماد ۵ قاره آمریکا، آسیا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه است و رنگهای این لوگو از لوگوهای خاص و معروف، نماد پرچمهای تمام کشورهای شرکت کننده در آن هستند.
۱۲. لوگوی کوکا کولا
این برند نیز جزو کسب و کارهایی است که نماد و لوگویش را از ابتدای آغاز به کار خود تاکنون حفظ کرده است. جالب است بدانید که این نوشیدنی توسط جان پمبرتون، داروساز آمریکایی، ابداع شد و کتابدار او فرانک رابینسون نام کوکا کولا را برای این نوشیدنی پیشنهاد داد و لوگوی دستنویس آن را طراحی کرد. درواقع فونت این لوگو دستنویسی سلیس و کلاسیک است و طرح آن به سال ۱۹۸۶ بر میگردد. البته در گذر زمان با اندک تغییراتی مواجه شده ولی با این حال اصالت و کلاسیک بودن خود را حفظ نموده است. گفتنی است که کوکا کولا یکی از شاختهشدهترین برندهای جهان و صاحب یکی از آرم های معروف دنیا است. این لوگو را مردم سراسر جهان آن را میشناسند.
۱۳. لوگوی گوگل از لوگو های معروف جهان
همانطور که همه شما حتما با این برند آشنا هستید، حتما این را هم میدانید که لوگوی گوگل یکی از سادهترین و در عین حال جذابترین لوگوها در بین برندهای معروف دنیا مخصوصا در عرصه فناوری است؛ به طوری که کلمه گوگل به عنوان سرچ نیز شناخته میشود. یکی از موضوعاتی که میتواند در مورد این لوگو مورد بررسی قرار بگیرد انتخاب رنگهایی است که توسط آرتور کدار، طراح معروف این لوگو، صورت گرفته است و قابل توجه ترین آن انتخاب رنگ سبز برای حرف L در این لوگو است. درواقع این لوگو از آرم های معروف دنیا ۶ حرف دارد که ۵ رنگ آن از رنگهای اصلی (آبی، قرمز، زرد) وام گرفتهاند و تنها حرف L به طور تصادفی به رنگ سبز انتخاب شده است. همین موضوع میتواند گویای این حقیقت باشد که انتخاب این رنگها از قاعده و قانون خاصی پیروی نمیکند و این موضوعی مهم برای گوگل است که به دور از قوانین دست و پا گیر باشد و خواسته است به نوعی در لوگوی خود نیز این موضوع را نشان دهد.
۱۴. لوگوی اینستاگرام
اینستاگرام جزو برندهای نوپا است که عمر زیادی از بنیانگذاری آن نمیگذرد. درواقع بسیاری از ما میتوانیم اولین لوگوهای این برند را نیز در سال ۲۰۱۰ به خاطر بیاوریم که در آن سالها تازه آغاز به کار کرده بود. لوگوی ابتدایی اینستاگرام رنگهایی ساده مانند قهوهای را در بر داشت تا نظر مخاطبان عکاسش را جلب نماید. با این حال این برند در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت دستی به سر و روی لوگوی قبلی خود بکشد؛ چراکه دیگر نه تنها عکاسان بلکه افراد دیگری هم جزو مخاطبان آن محسوب میشدند. افراد میانسال، نوجوانان، جوانان و حتی برندهای معروف، همه و همه جزو مخاطبین این شبکه اجتماعی محبوب بودند. درواقع با این تغییرات، این برند لوگوی خود را با رنگهای روشن، درخشان و بکارگیری گرادینت جلا داد تا بتواند از این طریق روحیه فعالیت و تنوع مخاطبان را نشان داده و از طرف دیگر جالب است بدانید که استفاده از رنگهای گرادینت موضوعی مهم در طراحی وب نیز محسوب میشود. جدیدا نیز رنگ این لوگو از لوگوهای خاص و معروف کمی تغییر کرده است.
۱۵. لوگوی داو از لوگوهای خاص و معروف
خب واضح است که شکل این لوگو نماد پرندهای را تداعی میکند که با نام تجاری Dove مرتبط شده است. جالب است بدانید این شرکت به تولید طیف وسیعی از محصولات بهداشتی و آراشی ملایم و خالص کلاسیک معروف است. در این راستا رنگهای به کار رفته در این لوگو از آرم های معروف جهان نیز به خوبی این موضوع را نشان میدهند. درواقع رنگ آبی تیره در این لوگو به معنی اصالت، اعتبار و برتری بوده و رنگ طلایی پرنده نیز احساس شادی و رفاه را در ذهن مخاطب خلق خواهد کرد. با این حساب میتوان گفت که چنین نمادی برای یک شرکت پیشگام در عرصه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نشان دهنده دید رو به جلو و تفکر اندیشمندانه آن در استفاده از طرح و رنگ به جای استفاده از زنان در تبلیغات حکایت دارد.
۱۶. لوگوی مایکروسافت
لوگوی چهار رنگی مایکروسافت نماد ۴ محصول اصلی این کمپانی است. آبی نماد ویندوز، قرمز نماد آفیس، سبز نماد ایکس باکس و زرد نماد موتور جستجوی بینگ است. مایکروسافت از سال ۱۹۹۲ از این لوگوی معروف استفاده کرده است اما اخیرا در سال ۲۰۱۲ آن را به عنوان لوگوی رسمی کمپانی معرفی کرد.
۱۷. لوگوی ژیلت از لوگو های معروف جهان
این لوگوی ساده از آرم های معروف دنیا نمادی از برند معروف ژیلت است که محصولات زیبایی مردان را تولید میکند که البته در عین سادگی در درون خود نیز رازهای زیادی نهفته دارد. اول اینکه بولد بودن آن نمادی مردانه را نشان میدهد و از آنجایی که به فونتی ایتالیک نیز مزین شده است بیانگر سرعت نیز هست. معنی دوم نیز به نوعی مردانگی را در ذهن مخاطبین تداعی خواهد کرد. به عنوان یک معنی عمیقتر که این لوگو در دل خود نهان کرده است میتوان گفت که محصولات شناخته شدهای مانند تیغ ژیلت از این شرکت در برشی که در حرف «I» و «G» مشاهده میکنیم، نشان داده شده است.
۱۸. لوگوی پپسی
کیلب بردهام (Caleb Bradham) پپسی کولا را در سال ۱۸۹۳ تاسیس کرد و لوگوی آن در سال ۱۸۹۸ طراحی شد. این لوگو تا سال ۱۹۶۲ تغییرات کوچکی داشت تا اینکه کولا از آن حذف شد و تنها پپسی باقی ماند. بین سالهای ۱۹۷۱ و ۲۰۰۵، این لوگو از لوگوهای خاص و معروف ۵ بار مدرن شد که در هر بار، شاخصتر میشد.
۱۹. لوگوی لگو
لگو را دیگر همه از کودکی میشناسیم. تقریبا همه کودکان در سالهای ابتدایی از آغاز رشد مغزیشان با لگو همراه بوده است. بنابراین لگو بهعنوان یک برند تجاری مخاطبانی چون کودکان و خردسالان را مورد هدف قرار میدهد. در نتیجه به این دلیل بود که این شرکت تصمیم گرفت لوگویی برجسته و رنگی که نام لگو در وسط آن میدرخشد و هر بینندهای با نگاه کردن به میتواند متوجه این نام شود، طراحی کند. علاوه بر این، ابری که دور کلمه لگو (Lego) مشاهده میکنید، سمبل دو چیز است: یکی نماد خود محصول را نشان دهد و دیگر اینکه بیان کننده سادگی محصول است که هر کودکی میتواند به راحتی با آن بازی کند.
۲۰. لوگوی ایبی (eBay)
در ادامه معرفی لوگو شرکت های معروف به لوگوی جدید ایبی میرسیم. این لوگو در سال ۲۰۱۲ به کار گرفته شد و لوگوی قدیمی این کمپانی که از سال ۱۹۹۷ و زمان تغییر نام آن از Auction Web به eBay در حال استفاده بود، کنار گذاشته شد. لوگوی جدید از رنگهای شاد استفاده میکند که نماد انرژی هستند و از فونت نازکتری نسبت به لوگوی اولیه استفاده میکند.
۲۱. لوگوی نشنال جئوگرافیک از لوگوهای خاص و معروف
شاید یکی سوالات تعجببرانگیزی که در ذهن شما وجود دارد این است که چرا یک مربع زرد رنگ در نشنال جئوگرافیک مشاهده میشود. خب نشنال جئوگرافیک درواقع سازمانی مردم نهاد است که علاوه بر مجلهای که دارد، به فعالیتهای دیگری با هدف شناساندن و حفظ و حراست از محیط زیست، باستان شناسی، علوم جغرافیایی و همچنین زیست شناسی میپردازد. درواقع رنگ زرد بکار رفته در این لوگو از آرم های معروف دنیا نشاندهنده خورشید است و این مفهوم را تداعی میکند که همانطور که خورشید در همه جای جهان میدرخشد، این رسانه هم در فعالیتهای خود همه جای جهان را تحت پوشش قرار میدهد و به آنها دسترسی دارد. برای آشنایی با تاریخچه نشنال جئوگرافیک میتوانید به این مطلب مراجعه کنید.
۲۲. لوگوی مرسدس بنز
این برند متشکل از دو شرکت موتورسازی بنز و دایملر است که همکاری خود را در سال ۱۹۹۸ آغاز کرده بودند؛ درنتیجه لوگوی آنها نیز معرف هر دو شرکت است و از همان زمان تاکنون اثراتی از آن باقی مانده است. انتخاب ستاره سه ضلعی برای این برند به عنوان یک لوگو درواقع سه چیز را در رویارویی با جهان موتور سازی نشان میدهد: زمین، آب و هوا. جالب است بدانید که این شرکت خودرو سازی از سال ۱۹۲۶ خودروهای تولیدی خود را با نام مرسدس بنز عرضه کرد. گفتنی است که دایره دور این ستاره هم از نماد اولیه بنز میآید که در ابتدا به نشان حلقه گل و نام مرسدس در بالا و بنز در پایین مزین بود و در نهایت در سال ۲۰۰۹ اندکی سادهتر شد و تبدیل به آرمی شد که ما امروزه آن را میشناسیم.
۲۳. لوگوی تور دو فرانس (Tour de France)
مسابقات تور فرانسه یکی از معتبرترین مسابقات و رویدادهای دوچرخه سواری در جهان است. لوگوی این مسابقات نیز به خوبی نام و هدف این مسابقات را در خود جای داده است. درواقع با مشاهده این لوگو میتوانید حرف «R» را با دایرهای زرد و نقطهای در کنار آن مشاهده کنید که درواقع نماد یک دوچرخهسوار را نشان میدهد. البته دایره طلایی معنی دیگری نیز دارد و آن این است نمادی از خورشید در این لوگو از لوگوهای خاص و معروف محسوب میشود و این را میرساند که مسابقه در طول ساعات روز برگزار خواهد شد.
۲۴. لوگوی سیسکو
در ادامه مقاله معنی لوگو های معروف باید به سیسکو اشاره کنیم. این شرکت از معروفترین و بزرگترین شرکتهای تولید تجهیزات اینترنت و ارتباطات دنیا است. هدف این شرکت آسانتر کردن اتصال اینترنت بر روی سیستمهای مختلف است و علاوه بر آن مسیریابیها، امنیت و فناوریهای بیسیم روز دنیا را نیز برای کاربران تعیین میکند. این شرکت نخستین بار در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد. هماطور که میبینید لوگو به رنگ آبی رنگ است که اکثر مسائل مربوط به شبکه و اینترنت به این رنگ طراحی میشوند. علاوه بر آن میتوانیم بالای کلمه سیسکو شکل امواج الکترومگنت را ببینیم. این امواج نمایانگر پل گلدن گیت واقع در سانفرانسیسکو یعنی جایی که این شرکت نخستین بار تاسیس شد هستند.
۲۵. لوگوی ان بی سی از لوگو های معروف جهان
به یکی از لوگو های خلاقانه دنیا میرسیم که معانی مختلفی در خود نهفته است. ان بی سی (NBC) مخفف شرکت پخش ملی (National Broadcasting Company) در واقع یکی از شبکههای معروف آمریکایی محسوب میشود که در زمینه رادیو و تلوزیون فعالیت دارد. مثلا سریال محبوب و تماشایی فرندز از همین شبکه پخش شد. لوگوی این شبکه جز آرم های معروف دنیا است و در واقع طاووس شباهت دارد. این لوگو به دلیل ساختار شکنی در زمان خود و استفاده از لوگوی رنگی خود را مصداق بارز ضرب المثل مغرور مثل طاووس (As proud as a peacock) دانست و ۶ رنگ آن نیز نمایانگر ۶ شاخه این شبکه است.
۲۶. لوگوی سونی وایو
شرکت سونی وایو در ۱۹۴۶ به عنوان یک شرکت ملیتی تاسیس شد. زمینه فعالیت این شرکت به تولید لوازم خانگی الکترونیکی، سرگرمیها، سخت افزارهای اینترنتی و… میپردازد. حال این لوگو از لوگو های معنی دار به چه معناست؟ این نماد نمایانگر ادغام فناوریهای آنالوگ و دیجبتال در محصولات شرکت است. کلمه Va به شکل موجهای آنالوگ و io نیز نشانگر ۰ و ۱ یا امواج دیجیتال است.
۲۷. لوگوی آدیداس؛ از لوگو های معروف جهان
همانطور که میدانید آدیداس یکی از معروفترین برندهای لباس و تجهیزات وزشی در جهان است. آدیداس نخستین بار در سال ۱۹۲۴ و آلمان تاسیس شد. حال معنای این نماد از لوگو شرکت های معروف چیست؟ لوگوی آدیداس متشکل از کلمه آدیداس است که در بالای آن سه خط اریب وجود دارد که نمایانگر یک کوه هستند. در واقع آدیداس میخواهد این شعار را بدهد که افراد در زندگی خود باید چالشهایی را پشت سر بگذارند.
۲۸. لوگوی لیوایز
در ادامه به سراغ یکی از لوگو های معروف لباس یعنی لیوایز میرویم. داستان این برند به سال ۱۸۵۳ برمیگردد، زمانی که لیوای اشتراوس از آلمان به سان فرانسیسکو میآید تا یکی از شعبههای فروشگاه لباس برادرش (لباسهای جین) را راه بیاندازد و این فکر ساختن برند لیوایز را به سرش میزند. این لوگو از آرم های معروف دنیا دو اسب را نشان میدهد که لباس جینی را به دو سو میکشنو و بیانگر این پیام هستند که لباسهای این برند کیفیتی بینظیر دارند. لوگوی لیوایز طی سالها بارها تغییر کرد و اکنون تنها دو لوگو یکی لوگوی ساده و دیگری موردی که برای شما تعریف کردیم در تولیدات این برند استفاده میشود.
۲۹. لوگوی استارباکس از لوگوهای خاص و معروف
استارباکس (Starbucks) یکی از شرکتهای کافیشاپ زنجیرهای جهان است که در سال ۱۹۷۱ بنا نهاده شد. این لوگو طی سالیان بارها تغییر کرده اما بنیان آن که یک پری دریایی از افسانههای یونانی است، تغییر نکرد. این پری دریایی به اغوای ملوانان میپرداخت و باعث غرق شدن کشتیهای آنها میشد. موسسان استارباکس نیز میخواستند مشتریان را مانند پری دریایی به دام قهوههای خوش طعم خود بیاندازند.
۳۰. لوگوی گوچی
برند مد و کالای چرمی گوچی در سال ۱۹۲۱ تاسیس شد. این برند در جهان معروفیت زیاد و تجارت موفقی دارد. لوگوی گوچی از لوگوهای خاص و معروف به دست آلدو گوچی، پسر موسس برند، ساخته شده و متشکل از دو حرف G نشانگر حرف اول نام پدرش و پیوندی مانند دستبند که لوکس بودن اجناس گوچی را نشان میدهد، است.
۳۱. لوگو تویوتا
تویوتا یکی از معتبرترین و بهترین شرکتهای خودروسازی دنیا است. لوگو این شرکت نیز بهاندازه نام آن در سرتاسر جهان شناخته شده است. در این لوگو شاهد ۳ بیضی هستیم که داخل یک بیضی بزرگ قرار گرفتهاند تا حس اتحاد و نظم را به مخاطب القا کنند. این ۳ بیضی هرکدام نماد قلب مشتری، محصولات این شرکت و پیشرفتهای مداوم فناوری و فرصتهایی بی حد مرزی است که در اختیار این کمپانی قرار میدهد. تویوتا با این لوگو تعهد خود را به جلب رضایت مشتری با استفاده از جدیدترین فناوریهای روز برای ساخت محصولاتی با کیفیت بالا، نشان میدهد.
۳۲. لوگو اینتل
اینتل یکی از معروفترین شرکتهای ساخت تراشههای کامپیوتری در جهان است. لوگو این شرکت از شروع به کار آنها در سال ۱۹۶۸ تا بهحال ۳ بار تغییر کرده است. اینتل آخرین بار در سال ۲۰۲۰ از لوگو جدید خود رونمایی کرد. این لوگو که با الهام از لوگوهای قبلی این شرکت طراحی شده، برخلاف قبل حروف i و l را به صورت برش خورده و مربعی شکل بهنمایش میگذارد تا نمادی از کیفیت پایدار محصولات این شرکت باشد. اینتل با این لوگو هندسی خود قصد دارد نشان دهد که یک شرکت با سابقه است که در طول سالهای فعالیت خود توانسته مشکلات و چالشهای فراوانی را پشت سر بگذارد و اعتماد مشتریان را جلب کند. همچنین نقطه بالای حرف i که به شکل یک مربع طراحی شده، نشان دهنده پردازندههای این شرکت است.
۳۳. لوگو BMW
شرکت خودروسازی Bayerische Motoren Werke آلمان، کار خود را از سال ۱۹۱۶ آغاز کرد و در حال حاضر تبدیل به یکی از بهترین خودروسازهای جهان شده است. این شرکت لوگو خود را در طول این سالها بارها تغییر داده است و آخرین بار نیز در سال ۲۰۲۰ آن را بروزرسانی کرد. لوگو BMW را میتوانیم یکی از معروفترین لوگوهای دنیا بهحساب بیاوریم. در مرکز این لوگو شاهد یک دایره هستیم که به ۴ قسمت مختلف تبدیل شده است. این ۴ قسمت به ترتیب دارای رنگهای آبی و سفید هستند.
خیلیها بهاشتباه گمان میکنند این لوگو نشاندهنده پروانه در حال چرخش یک هواپیما است؛ چرا که شرکت BMW کار خود را با ساخت موتور هواپیما در جریان جنگ جهانی اول شروع کرد. در حقیقت رنگبندی آبی و سفید لوگو، الهام گرفته شده از پرچم ایالت باواریا آلمان، جایی که دفتر مرکزی این شرکت در آن قرار دارد، است.
شرکت BMW با این لوگو نشان میدهد یک شرکت قدیمی و با اصالت در این ایالت است. همزمان دایرههای قرار گرفته در این لوگو و سادگی کلی آن نیز نشان دهنده تعادل و دقت بالا در ساخت محصولات آنها است.
۳۴. لوگو FedEx
شرکت FedEx یک شرکت بینالمللی است که در زمینه حمل و نقل فعالیت میکند. لوگو این شرکت نیز یکی از لوگوهای جالب بهحساب میآید و بیشتر از همه بهخاطر پیکانی که بین دو حرف E و X ایجاد شده، شناخته میشود. این پیکان نشان دهنده سرعت و دقت بالای این شرکت، در رساندن محمولهها به مقصد است.
شرکت FedEx با استفاده از رنگهای بنفش و نارنجی به لوگو خود حس سرزندگی و انرژی اضافه کرده است تا نشان دهنده تعهد این شرکت به ارائه خدمات خود با دقت و سرعت باشد. این لوگو، که از سال ۱۹۹۴ دست نخورده باقی مانده، حتی چندین جایزه طراحی گرافیک نیز برای این شرکت به ارمغان آورده است.
۳۵. لوگو تسلا
تسلا یک شرکت سازنده خودروهای برقی است که در سال ۲۰۰۳ توسط ایلان ماسک پایهگذاری شد. این شرکت و لوگو آن در طول مدت زمان کمی که از آغاز بهکارشان میگذرد، توانستند به یکی از معروفترین ترکیبهای دنیا تبدیل شوند. در لوگو تسلا در حقیقت ما شاهد برش عرضی از یک موتور خودرو برقی هستیم.
در این لوگو، حرف T در واقع نشان دهنده قسمتی از استاتور و خط افقی بالای آن نیز نمایانگر روتور موتور است. تسلا با این لوگو خود، تمرکزش بر ساخت خودروهای برقی را نشان میدهد. همچنین طراحی مینیمال و ساده این لوگو گذشته از این که حس مدرن بودن را به مخاطب القا میکند، نشان دهنده تعهد تسلا به ساخت خودروهایی با سوخت پاک است.
اهمیت و کاربرد لوگو برای تبلیغ یک برند
وقتی به تاریخچه لوگو های معروف نگاه میکنیم درمییابین که اگر لوگو به خوبی ساخته شود، باید بتواند در یک نگاه، حوزه کاری، خدمات، جامعه هدف و ارزشهای شما را نشان دهد و اهمیت آن هم به همین خاطر است. لوگو به برند شما قدرت میدهد و تاثیر ذهنی فوقالعادهای در مخاطب دارد به شکلی که حتی اگر چیزی شبیه به لوگوی شما را ببینند، به فکر برند شما میافتند. در صنایع رقابتی، این تشخیص داده شدن برند است که شما را از رقیبان متمایز میکند. لوگوی مناسب باعث میشود که شما با صدها کسبوکار مشابه که موارد یکسانی را به فروش میگذارند، در یک دسته قرار نگیرید. وقتی لوگوی شما به حد کافی معروف شد، باعث ایجاد حس اعتماد در مخاطبان میشود.
کلام آخر
در این مقاله به معرفی و معنی لوگو های معروف جهان و داستان آنها پرداختیم. قطعا اگر به دنبال طراحی لوگو هستید، مواردی که در این مطلب گفتیم میتوانند الهامبخش شما باشند تا شاید روزی طراحی شما هم به عنوان یک لوگوی معروف شناخته شود. نظر شما در مورد این لوگوها چیست؟ بهنظر شما بهترین لوگو متعلق به کدام کمپانی است؟ دیدگاههای خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا بهاشتراک بگذارید.
هولوگو اسم یه شرکته که کارش لوگو درست کردن برای بقیه س، تو گوگل بزنی میبینی داداش