از دیرباز لکسوس بهعنوان رقیبی سرسخت برای خودروسازان مطرح آلمانی محسوب میشد ولی این بار با سدان جدید یعنی لکسوس LS 500 توانایی رقابت چندان نزدیکی را با رقبایش ندارد اما آشنایی با ویژگیهای آن حتما برای شما جالب خواهد بود.
نسل جدید لکسوس ممکن است چندان یارای رقابت با سایر هم رده های خود یعنی خودروهایی چون آئودی A8، بی ام و سری 7 و مرسدس بنز کلاس S را نداشته باشد و در این وادی سخت گرفتار شود؛ چرا که این خوروها، سدانهای فول سایزی هستند که همه از ویژگیهای یک خودروی لوکس و برازنده بهرهمندند. این در حالی است که همه از این خودروساز انتظار دیگری دارند. چراکه لکسوس در زمانی که برای اولین بار تولید شده بود، رقیبی سرسخت برای سردمداران خودروساز در جهان که در بالا اشاره کردیم محسوب میشد. این افتخار از دهه 80 تا 5 نسل تولید لکسوس LS ادامه داشت اما مدل 2018 این خودرو که سدانی لوکس و فول سایز محسوب میشود، چندان گام بزرگی در این میدان رقابت برنداشته است.
آنچه در این مقاله میخوانید:
بررسی لکسوس LS 500 F اسپرت در برابر سایر رقبا
قیمت لکسوس LS 500 در مقایسه با رقبا
لکسوس با این سدان لوکس فول سایز خود باز هم طبق رسم دیرینه میباید با رقبایی چون مرسدس، آئودی و بی ام و به رقابت بپردازد. با قیمتی که لکسوس ارائه خواهد داد با سه خودروساز قدر آلمانی (مرسدس، آئودی و بی ام و) از نظر قیمت در یک رده قرار میگیرند. اما از قیمت بالاتری نسبت به سدانهای لوکس و فول سایزی همچون آکوارا و کادیلاک برخوردار است. درواقع این خودرو در مدل استاندارد دارای قیمتی معادل 75000 دلار بوده و در مدل اسپرت قیمتی معادل 81000 دلار دارد که البته برای برخی از ویژگیها و آپشنهای اضافه مانند سیستم انتقال نیرو به چرخهای عقب و یک سری تجهیزات ایمینی بیشتر مشتریان میبایست مبلغی معادل 3220 دلار دیگر نیز بپردازند.
با توجه به اینکه سه تفنگدار آلمانی نام برده، قیمت بالاتری نسبت به لکسوس LS 500 دارند، این خودرو توانسته است از نظر قیمت امتیاز 7 از 10 را در بررسی منتشر شده در سایت Motor1 کسب نماید.
طراحی بیرونی و خارجی لکسوس LS 500
کمپانی لکسوس در طراحی لکسوس LS 500 اسپرت تلاش کرد تا با بهرهمندی از مدرنترین طراحیهای روز، طراحی خارجی این محصول را به حد اعلای خود برساند. در این راستا ما شاهد جلوپنجره غول پیکر و مشبک ذوزنقهای، چراغهای بزرگ در جلوی خودرو و چراغهای عقب خودرو به سبک LFA هستیم که چهرهای تهاجمی به لکسوس LS بخشیده است و اینگونه مینماید که انگار به کسی خیره مینگرد. درواقع این طراحی جدید وام گرفته از طراحی قدیمی لکسوس LS 500 از اجداد خود است. این موردی است که شاید از طرف آن دسته از طرفداران لکسوس که طرح سنتی لکسوس را میپسندیدن چندان جالب توجه باشد. اما در مورد جوانترها باید بگوییم با توجه به هزینهای که لکسوس دارد شاید فقط برای طرفداران وفادارش مقرون به صرفه باشد. درواقع میتوان این چنین بیان کرد که این مدل از لکسوس یک مدل F اسپرت سالهای گذشته لکسوس است که اندکی به تجهیزات متنوع و مدرن مزین شده است. درست است که لکسوس LS برای بهرهمندی از این اصالت نمره بالایی میگیرد اما از نظر زیبایی کلی همچنان جای کار دارد.
یکی دیگر از المانهایی که در لکسوس LS خودنمایی می کند ستون سه تایی C شکل آن است. اثرات بکارگیری این ستون که در برش پنجره و درهای عقب خودرو دیده میشود و با جداسازی پنجرههای کناری از پنجره پشتی تکمیل خواهد شد. به این ترتیب این ستون C شکل موردی است که در طراحی اکثر سدانهای بزرگ دیده میشود. اما موضوع قابل اشاره این است که بکارگیری این چارچوب چندان نسبت به اندازه سایر سدانها ظریف و با سلیقه نبوده است. اما شایان ذکر است که لکسوس LS سدان فول سایز و بزرگی است که فاصله محور جلو و عقب آن زیاده بوده، بسیار جادار بوده و فضای خوبی را برای سرنشینان و وسایل همراهشان فراهم خواهد آورد؛ به طوری که برای قرار دادن چوب گلف و حتی پارو و تجهیزات قایقرانی نیز فضای مخصوصی دارد.
با این حساب این خودرو در بخش طراحی خارجی توانست در بررسیهای خودرویی امتیاز 6 از 10 را کسب کند.
راحتی و طراحی داخلی
با اینکه لکسوس LS 500 F اسپرت در طراحی داخلی خود از امتیاز بالای متوسط برخوردار است اما جالب است بدانید که با این همه دقت در طراحی هنوز تا رسیدن به آنچه در خودروهایی مانند آئودی A8، سری 7 بی ام و و مرسدس بنز کلاس S شاهد آن هستیم، راه درازی را در پیش دارد. با این حال لکسوس LS در بخش طراحی داشبورد بسیار قابل توجه است و گفتنی است که اجزای خلاقانهای بر روی این قسمت از خودرو مشاهده میشود و جذابیت آنها به گونهای است که بیننده را به کنجکاوی وا میدارد. اما طراحی کلی آن بالاتر و برتر از استانداردهای طراحی کمپانیهای آلمانی نخواهد بود. بهعنوان مثال اندازه نمایشگر دیجیتال خودرو در پشت فرمان خیلی کوچک است و هر دو نمایشگر خودرو از یک سیستم شمارهگیر دیجیتال استفاده میکنند. این در حالی است که آئودی نمایشگر قابل توجه دیگری را ارائه میدهد که امکانات بسیاری را از نقشه گرفته تا سایر تجهیزات در این نمایشگر به بهترین شکل ممکن ارائه خواهد شد.
اما با این حال لکسوس دارای فضای راحتی در داخل خودرو است که مدل LS 500 F اسپرت نیز از این ویژگی مستثنا نیست. هرچند که غولهای خودروساز آلمانی باز هم در این زمینه عملکرد بهتری داشتهاند اما نمیتوان لکسوس را در این زمینه زیر سوال برد؛ چراکه توانسته است این ویژگی تا تا حد امکان در مدل لکسوس LS 500 ارتقا دهد. در این مدل شاهد صندلیهای با کیفیت و همچنین اسپرت هستیم؛ این صندلیها برقی بوده و به 28 جهت مختلف قابل تنظیم هستند. البته باید دقت کنید که به غیر ار مدل اسپرت در مدلهای استاندارد و هیبرید این خودرو ما شاهد رانندگی راحتتری خواهیم بود.
تکنولوژی و استانداردها
هرچقدر که لکسوس بتواند برای سایر ویژگیها دلایلی قانع کننده جهت عدم رقابت با سایر رقبا بیاورد در این قسمت حرفی برای گفتن ندارد؛ چرا که در این مورد امتیاز 4 از 10 را در بررسیها کسب نموده است. خوب است اشاره کنیم با اینکه با یک خودروی 2018 مواجه هستیم اما هنوز اثری از اپل کارپلی و یا اندروید اتو در این خودرو مشاهده نمیشود. هرچند که لکسوس میگوید قرار است چنین ویژگیهایی به زودی در محصولاتش حضور یابند اما این گفتهها برای دوستداران فناوریهای خودرویی کافی نیست و آنها خیلی پیشتر از اینها منتظر حضور فناوریهای نوین در چنین سدانی بودند. با این حال لکسوس هنوز از سیستم اطلاعات و تکنولوژی قدیمی خود بهره میبرد که عملکرد چندان مدرنی ندارد و از گرافیکی قدیمی بهره میبرد. بدتر از همه دستگیره موس مانندی برای کنترل این سیستم اطلاعات و سرگرمی است که در وسط کنسول به چشم میخورد. از طرف دیگر لکسوس باید فکری به حال سرعت این سیستم بکند تا بین رقبا حرفی برای گفتن داشته باشد.
البته یک ویژگی فناورانه قابل ستایش در این خودرو مشاهده میشود و آن هد آپ دیسپلی 24 اینچی این خودرو است. درواقع سیستم این فناوری به نوعی است که بخش وسیعی از شیشه جلوی این خودرو را به مانند یک تلویزیون با وضوح بسیار بالا پوشش میدهد. البته با بر چشم داشتن برخی از انواع عینکها ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که در سایر انواع هد آپ دیسلیهای HUD خودرو نیز با چنین مشکلی مواجه خواهیم بود.
ویژگی دیگری که این خودرو باز هم در رقابت با یکی از همتایان خود عملکرد ضعیفی دارد و چندان شگفت انگیز نیست این است که مرسدس از دریچههای هوا، بوهای معطری را پراکنده میکند. BMW نیز از یک ریموت کنترلی با نمایشگر OLED جهت کنترل سیستم اطلاعات خودروهای سدان خود برخوردار است. از طرف دیگر ما شاهد چراغهای استپ عقب LED در بخش پشتی آئودی هستیم. این در حالی است که هیچ کدام از این ویژگیها که نشان از نگرشی رو به جلو در طراحی خودرو هستند، در لکسوس LS 500 وجود ندارند.
قوای محرکه و هندلینگ لکسوس LS 500
درواقع لکسوس LS 500 نمونهای از نسل قبلی لکسوس اسپرت F Sport است. با این حساب این خودرو درجه خاصی از یک خودروی اسپرت را به خود اختصاص داده است به طوری که توانسته است امتیاز 6 از 10 را در بررسیها کسب کند. لکسوس ادعا میکند که این مدل از خوردوهای اسپرت مانند F Sport از سیستم تعلیق مخصوص، پدالهای ترمز بزرگتر و همینطور قویتر بهره میبرد. این آیتمها به آرایش جنگندهای که خودرو دارد احساس راحتی بیشتری را برای راننده و سرنشینان فراهم خواهد آورد. اما خب باید این را هم در نظر داشته باشیم که این ویژگی بازهم نمیتواند لکسوس را هم رده رقبای آلمانی تبار خود همچون آئوی، بی ام و و یا مرسدس کند. درواقع این خودروها در پرفورمنس یک قدم بالاتر از لکسوس هستند.
در مورد پیشرانه لکسوس LS 500 نیز باید بگوییم که این خودرو از یک موتور 3.5 لیتری V6 بهرهمند است که در همه مدلهای لکسوس LS 500 چه مدل اسپرت و چه مدلهای هیبرید و استاندارد استفاده میشود و شاید برگ برنده لکسوس در مل LS در این سدان لوکس همین پیشرانه باشد که میتواند قدرتی معادل 416 اسب بخار و گشتاور تقریبی 600 نیوتن متری را تولید کند. همچنین جالب است بدانید که این قدرت از طریق یک گیربکس 10 سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل خواهد شد. البته که لکسوس میتواند به چنین ویژگی افتخار کند اما خب باز هم میتواند این میزان عملکرد را بهبود بخشد.
ویژگیهای ایمنی
در مدل استاندارد این خودرو شاهد بسته ویژهای از امکانات ایمنی هستیم که شامل ویژگیهای ایمنی فعال و غیرفعال خودرویی خواهد بود و با سیستم تشخیص نقاط کور، سیستم هشدار ترافیک از راه دور و کروز کنترل تطبیقی همراه خواهد بود. این در حالی است که سیستم ایمنی مخصوص لکسوس به نام A پلاس نیز با پرداخت 3000 دلار اضافهتر توسط کمپانی لکسوس ارائه خواهد شد. درواقع این سیستم کروز کنترل پیشرفته را برای کنترل و پشتیبانی از همه سرعتها فراهم میآورد. علاوه بر این، شامل سیستم تشخیص ترافیک در جلو و چند اصلاح جزئی دیگر خواهد بود. به طور کلی به نظر میرسد که چندان نیازی به پرداخت این هزینه اضافه نباشد چراکه خود سیستم استاندارد لکسوس به ویژگیهای ایمنی برجستهای که در بالا اشاره کردیم مزین است. این استانداردها به گونهای کامل هستند که لکسوس را به کسب امتیاز 8 از 10 مفتخر نمودهاند.
هزینههای جاری و مصرف سوخت
با همه این توصیفات گفتنی است که لکسوس در این زمینه نتوانست امتیار بالایی را کسب کند و در حد متوسط باقی ماند. البته این را باید در نظر داشت که لکسوس قدرت بالایی دارد و برای تامین این میزان قدرت نیز باید سوخت قابل توجهی را مصرف نماید. در واقع لکسوس LS 500 در هر 100 کیلومتر مصرف سوختی معادل 15 لیتر در رانندگی شهر دارد که این میزان در بزرگراه به کمتر از 13 لیتر میرسد. البته این اعداد در نوع استاندارد و اسپرت بوده در حالی که در مدل هیبرید شاهد مصرف سوخت کمتری از این خودرو هستیم. یعنی در مدل هیبرید به صورت تقریبی با رانندگی شهر در هر 100 کیلومتر 9 لیتر سوخت و در رانندگی بزرگراه در هر 100 کیلومتر 7.3 لیتر سوخت مصرف میشود.
در ادامه میتوانید جدولی از مشخصات این خودرو را مشاهده نمایید:
لکسوس LS 500 | |
---|---|
پیشرانه | توربوشارژ 3.5 لیتری V6 |
نیروی تولیدی | 416 اسب بخار،حدود 600 نیوتن متر (599.27) |
گیربکس | 10 سرعته اتوماتیک |
سیستم انتقال قدرت | سیستم انتقل قدرت در چرخهای عقب |
سرعت 0 تا 100 کیلومتر در ساعت | 4.6 ثانیه |
سرعت نهایی | 218.87 کیلومتر در ساعت |
وزن | حدود 2164 کیلوگرم |
مصرف سوخت | 15 لیتر در شهر / 13 لیتر در بزرگراه در نوع هیبرید 9 لیتر در رانندگی شهری و حدود 8 لیتر در رانندگی بزرگراه |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
حجم صندوق عقب | 438.9111 لیتر |
قیمت پایه | 75000 دلار |
قیمت مدلهایی با آپشنهای مختلف | 81000 دلار |