مدیرعامل شرکت مایکروسافت، ساتیا نادلا در هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد پشتیبانی از قابلیت ردیابی چشمی را به یکی از نسخه های آینده ویندوز 10 اضافه کند تا افراد معلول هم بتوانند از رایانه استفاده کنند. مدیرعامل مایکروسافت اعلام نکرده است که شرکت چه زمانی قصد دارد این کار را انجام دهد؛ و فقط ذکر کرده که این فناوری نیاز به یک ردیاب چشمی انطباق پذیر دارد، مانند Tobii 4C که در حال حاضر توسط برخی از بازی ها پشتیبانی می شود و ممکن است برای کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز نیز هنگامی که نرم افزار های مناسب نصب شوند، استفاده شود.
با توجه به یک پست وبلاگ MSDN، ویژگی کنترل چشم برای مدت زمان زیادی در حال توسعه است. ایده اولیه برای یکپارچه سازی چیزی شبیه به آن در سال 2014 پیشنهاد شد. در حال حاضر این قابلیت در نسخه بتا اضافه شده است و افراد علاقه مند می توانند در آزمایش اولیه آن شرکت کنند و با استفاده از برنامه Insider ویندوز بازخوردی در این مورد ارائه دهند.
مایکروسافت قابلیت کنترل چشمی را عمدتاً به عنوان یک راه حل برای افراد معلول مانند ALS قرار داده است تا بهتر بتوانند به رایانه های شخصی خود دسترسی داشته باشند.
مایکروسافت جزئیات بسیاری از ویژگی های کنترل چشمی خود در اختیار شما قرار نمی دهد. اما فقط می گوید: ردیاب چشمی Tobii 4C یکی از دستگاه های ردیاب چشمی سازگار با این قابلیت خواهدبود. در همین حال، Tobii 4C یک سخت افزار پیچیده است که تنها می تواند به طور جداگانه خریداری شود (در حال حاضر در اروپا با قیمت 159 دلار فروخته می شود.) بر اساس قرارداد، حسگرهای نسل قبل Tobii که EyeX نامیده می شود، روی صفحه نمایش های مختلف از قبیل لپ تاپ های Acer، Alienware و MSI متصل می شوند.
ردیاب چشمی Tobii 4C مجهز به دیودهای نزدیک به 850 نانومتر و دوربین RGB است که برای ردیابی چشمی موقعیت، نقاط دید و موقعیت سر به کار گرفته می شود. شرکت Tobii با استفاده از ردیاب های 4C حسگرهای IR را تغییر داد، نه تنها برای آن که از شر چراغ های قرمز راحت شود، بلکه نرخ دریافت دستگاه را نیز تا 90 هرتز افزایش داد. (در نسخه های پیشین حداکثر 60 – 75 هرتز بوده است.) این امر به لحاظ تئوری از دید کاربر منجر به کاهش تاخیر برنامه های کاربردی در حدود 15±5 میلی ثانیه نسبت به مدل نسل قبلی می شود. عامل دوم برای تعامل راحت با برنامه های کاربردی مهم است و اگر ما در مورد استفاده طولانی مدت یک کامپیوتر توسط فرد معلول صحبت می کنیم، راحتی (در واقع بیشتر شبیه کمبود خستگی چشم) بسیار حائز اهمیت خواهدبود. یکی دیگر از ویژگی های مهم Tobii 4C این است که تراشه چشمی ASIC (که همچنین در EyeX نیز استفاده می شود) به گونه ای طراحی شده است که باعث کاهش بار پردازنده می شود و دارای الگوریتم “ردیابی چشم” است. Tobii معتقد است که قابلیت ردیابی چشمی ممکن است تا 10% زمان پردازنده را بگیرد. (با استفاده از تراشه چشمی تا 1%) بنابراین به کارگیری آن واقعاً کار سختی نیست. با این حال، اگر پردازش سخت افزاری نیز تاخیر ورودی را کاهش دهد، این موضوع ممکن است عامل مهمی باشد. بعد از تمام این توضیحات، مایکروسافت برای توسعه قابلیت کنترل چشمی خود پلت فرم Tobii را به یک علت انتخاب کرده است. غول نرم افزار نیاز به یک راه حل تکمیل شده دارد (که همچنین با مجموعه زیادی از بازی های فعلی نیز سازگار باشد.) که سطح خاصی از تعامل با ویندوز را هم فراهم آورد. یکی دیگر از مزایای استفاده از پلتفرم Tobii می تواند پردازش مبتنی بر سخت افزار آن و تاخیر ورودی نسبتاً کم آن اباشد. (اگرچه تاخیر 15 میلی ثانیه در EyeX چندان هم کم نیست.)
بدون داشتن اطلاعات واقعی و کافی، نمی توان دقیقاً تعیین کرد که مشخصه کنترل چشمی مایکروسافت به چه عواملی نیاز دارد. مایکروسافت می خواهد ویندوز 10 را برای همه قابل دسترس کند، بنابراین بسیار بعید است که این قابلیت در قالب یک دستگاه ردیابی گران قیمت اجباری عرضه شود. با این وجود، واضح است که یک وب کم معمولی برای این ویژگی کافی نخواهد بود.
منبع anandtech