۱۳- یک Perk به نام The Perfect touch
اگر کسی بخواهد بازی Skyrim را به روش مخفیکاری پیش ببرد و در این زمینه استاد شود، بازی هیچ مانعی پیش رویش نمیگذارد و همانطور که میدانید مهارتهایی مربوط به مخفی کاری در بازی Skyrim وجود دارند. افرادی که این روش از بازی را برمیگزینند معمولا زمان زیادی را مشغول زدن جیب NPCهای درون بازی میکنند. آنها هرچقدر در این زمینه موفقتر عمل کنند، مهارتشان در جیببری بیشتر و احتمال موفقیتشان بهتر میشود؛ آنها با این روش کلی پول و آیتمهای خفن بدست میآورند تا جایی که در نهایت موضوع کمی مضحک میشود.
آخرین Perk در درخت مهارت جیببری یا Pickpocket، پِرکی به نام جیببری بینقص یا The Perfecct Touch است که زمانی که شما در مهارت جیببری به سطح 100 برسید میتوانید این قابلیت را بدست آورید. شما با داشتن این قابلیت یا بقولی با فعال کردن این پرک میتوانید شمشیر را از یک نفر بدزدید و حتی لباسهایی که تن او هست را از تنش بدزدید بدون اینکه او متوجه شود.
در واقع کسی که اینقدر در زمینه جیببری مهارت پیدا کند میتواند یواشکی به پشت یک سرباز برسد، تمام لباسها، زره و سلاحها و پولها و خلاصه هر آیتمی که دارد را بدزدد و به معنای واقعی او را لخت کند و بدون اینکه کسی متوجه شود از آنجا بگریزد؛ هیچکس حتی خود فردی که لخت شده هم متوجه نمیشود که لباسهایش را از تناش دزدیدهاند. سیستم جیببری در این سطح دیگر واقعا مضحک بنظر میرسد.
۱۴- مشکل تک انگشتر بودن هر دست
در دنیای اسکایریم، شما میتوانید انگشترهای جادویی پیدا کنید یا انگشتری را Enchant کنید، تا زمانی که آن را در دست دارید در معاملات، مبارزات، دزدی و یا هر مهارت دیگری که شما بخواهید، بهتر شوید؛ این موضوع به اندازه کافی غیرمنطقی بنظر میرسد، اما بهرحال اسکایریم، دنیایی فانتزی پر از جادو و اژدهاست و باید وجود چنین موضوعاتی را پذیرفت. اما یک نکته در مورد انگشترها در این بازی وجود دارد که اصلا با منطق من جور در نمیآید.
این موضوع که اژدهازاده تنها میتواند از اثرات دو انگشتر استفاده کند و در هر دستاش تنها یک انگشتر قرار دهد، کمی منطقی بنظر نمیرسد؛ شاید هم این انگشترها تنها زمانی که در انگشت اشاره باشند کار میکنند، اما حتی در آن صورت هم میشود در هر انگشت اشاره حداقل دو انگشتر قرار داد!
۱۵- نسبت وزن اجسام به یکدیگر
نمیخواهم بگویم که طراحی تعداد زیادی آیتم مختلف و تعریف کردن ویژگیهای خاصی مانند قیمت و وزن برای تکتک آنها، در دنیایی به پیچیدگی و عظمت دنیای اسکایریم، کار سادهایست و هرکسی میتواند آن را انجام دهد. اینکه سازندگان این بازی باید تصمیم میگرفتند در هر کابینت، کشو، جعبه کوچک و در هر گوشه از دخمهها بیشمار این بازی، چه آیتمی قرار دهند به خودیخود کاری واقعا سرسامآور و تحسینبرانگیز است؛ حال فکر کنید که آنها باید برای تکتک این آیتمها ویژگیهای خاصی مانند وزن، ارزش و اثرات مختلف نیز تعریف میکردند؛ اصلا دوست ندارم جای کسانی باشم که این وظیفه سنگین را برعهده داشتند، شاید به همین علت است که آنان بهترین بازیها را میسازند و من بهت زده تحسینشان میکنم.
با این حال، برخی از تصمیمات تیم سازندگان بازی Skyrim در مورد وزن برخی اجسام عجیب و غیرمنطقی بنظر میرسد. آنها سعی کردهاند طوری برای آیتمهای مختلف وزن تعریف کنند تا اعداد وزنی ساده و رَند باشند؛ مشکل زمانی نمایان میشود که شما وزن اشیا مختلفدر دنیای اسکایریم را با یکدیگر مقایسه کنید.
برای مثال وزن یک شمش فولاد (Steel Ingot)، در بازی اسکایریم، 1 تعریف شده و در عین حال وزن یک پر قلمی 0.1 تعریف شده است. با این حساب یک شمش فولاد تنها ده برابر یک پر وزن دارد. کمی غیرمنطقی بنظر میرسد، مگر نه؟
۱۶- سکههای طلا هیچ وزنی ندارند
بطور کلی سیستم وزنگذاری بازی اسکایریم و میزان وزنی که اژدهازاده میتواند حمل کند، برای سازندگان و بازیکنان به اندازه کافی مشغله و دردسر ایجاد کرده است؛ به همین علت سازندگان تصمیم گرفتند تا بیش از حد واقعگرایانه عمل نکنند و در مورد برخی واقعیات کوتاه بیایند. آنها از برخی از واقعیات فیزیکی چشمپوشی کردند تا Skyrim با واقعگرایی بیش از حدش، باعث دلزدگی بازیکنان نشود و بنظر من تصمیم خوبی گرفتند.
هرچند یکی از مهمترین واقعیات فیزیکیای که سازندگان Skyrim از آن چشمپوشی کردند، وزن سکههای طلا است. در این بازی، بازیکنان با سکههای طلا خرید و فروش میکنند و به عبارتی این سکهها ارز رایج بازی هستند. سازندگان بازی Skyrim تصمیم گرفتند تا این سکهها را بیوزن تعریف کنند تا بازیکنان همواره میان حمل کردن آیتمهای ضروری و پولشان در دوراهی قرار نگیرند.
علی رغم تمام نکات مذکور این موضوع باز هم کمی غیرمنطقی بنظر میرسد؛ شما با 20 هزار سکه طلا درون آب میروید و بدون هیچ مشکلی شنا میکنید. مشخصا اگر در واقعیت چنین کاری بکنید روی آب شناور نخواهید ماند. نکته جالب دیگر این است که در این بازی، شمشهای طلا وزن دارند اما سکههای طلا نه!
۱۷- چشمهای اژدهازاده مجهز به اشعه ایکس هستند
تا اینجای مقاله در مورد یکی از موارد غیرمنطقی مهارت جیببری، که پِرک The Perfect Touch نام داشت، صحبت کردیم؛ اما حال میخواهیم به شما بگوییم که کل این سیستم از بیخ و بن مشکل دارد. در بازی Skyrim شما برای زدن جیب یک فرد، باید خم شوید یا به اصطلاح Crouch کنید (وقتی که خم میشوید یعنی مخفیکارانه میشوید مثلا!)، از پشت به فرد مورد نظر نزدیک شوید و دکمه جیببری یا Pickpocket را فشار دهید. زمانی که شما این دکمه را فشار میدهید، ناگهان تمام محتویات جیب فرد مورد نظرتان برای شما لیست میشود و شما میتوانید انتخاب کنید که کدام آیتم را از جیب او کش بروید!
گویا منطق این موضوع این است که اژدهازاده نگاهی به جیب طرف میاندازد تا ببیند چه چیزی را میتواند کش برود؛ حتی اگر واقعا اینطور باشد، او نمیتواند تمام محتویات جیب یا Inventory فرد مورد نظر را بدقت ببیند و در ثانیهای تمام داراییهای او را لیست کند تا تصمیم بگیرد کدام را بدزدد؛ نظر من این است که احتمالا چشمهای اژدهازاده به اشعه ایکس مجهز هستند یا اینکه علم غیب دارد و محتویات جیب همه مردم را میداند.
حالا اینها که چیزی نیست، در بازی اسکایریم شما اگر مهارت جیببری اژدهازادهتان را ارتقا دهید، میتوانید آیتمهای بهتری در جیب مردم پیدا کنید و ازشان کش بروید؛ یعنی اژدهازاده زمانیکه در جیببری ماهرتر شود، میتواند دستاش را تا آرنج در جیب مردم کند و خرت و پرتهای بدرد نخور را کنار بزند تا در ته جیب آیتمهای خوب را پیدا کند و کش برود! مردم هم که کلا هوش و حواس ندارند و از اینکه دست یک نفر تا آرنج در جیبشان است، هیچ بویی نمیبرند.
۱۸- خم شدن = مخفیکاری
مخفیکاری بخش بزرگی از بازی Skyrim است. تعداد دشمنان در این بازی همواره زیاد است، به همین علت اینکه شما بتوانید قبل از مبارزه تعداد آنها را کمتر کنید و در خفا ترتیب چندتا از آنان را بدهید، بسیار اهمیت پیدا میکند. مخفیکاری ابزار بزرگیست که اگر از آن بخوبی استفاده شود میتواند باعث پیشرفت شما در ماجراجوییتان شود؛ اگر از آن بدرستی استفاده نکنید، به مکانی که تیراندازان تیرهای اضافهشان را آنجا فرو میکنند، تبدیل میشوید.
خب حالا در بازی اسکایریم چگونه میشود مخفیکارانه عمل کرد؟ خیلی ساده … شما کمی خم میشوید و زانوهای خود را نیز خم میکنید و یا به عبارت دقیقتر Crouch میکنید.
در بازی Skyrim اگر شما در مکانی تاریک سرپا بایستید، نگهبانان بلافاصله متوجه حضور شما میشوند، اما اگر بجای سرپا ایستادن، کمی خم شوید و زانوهای خود را خم کنید، عمرا شما را پیدا کنند. به همین صورت شما میتوانید کمی خم شوید و در روز روشن پشت مردم بروید و جیبشان را بزنید و هیچکس هم روحش خبردار نشود.
۱۹- حافظه دشمنان در Skyrim کمی مشکل دارد
اگر فیلم Memento را دیده باشید، میدانید که شخصیت اول آن فیلم از نداشتن حافظه کوتاه مدت رنج میبرد؛ هرکسی که Skyrim بازی کرده باشد هم میداند که، دشمنان در این بازی از مشکلی مانند شخصیت اول فیلم Memento رنج میبرند. بنظر نمیآید که این دشمنان توانایی ثبت وقایع جدید در حافظهشان را داشته باشند. اگر زمانی که شما دارید مخفیانه در مکانی پر از دشمن پرسه میزنید، زمانی که یکی از آنها شما را ببیند، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که از دیدرس او بیرون بیایید و دوباره Crouch کنید.
زمانی که این کار را انجام دهید آن نگهبان سریعا بیخیال میشود و با خود میگوید :« فکر کنم دوباره توهم زدهام»
این اتفاق زمانی خیلی خندهدار میشود که شما با تیراندازی به سر یکی از آنها مکان خود را لو داده باشید، بعد از اینکه دوباره قایم شوید آن دشمن با تیری که هنوز در پیشانیاش است، با خود میگوید احتمالا دوباره توهم زدهام. بنظر میآید دشمنانتان زمانی که شما را فراموش کنند، دیگر وجود تیری در پیشانیشان هم اذیتشان نمیکند.
۲۰- با خوردن گیاهان، خواص و اثرات آنها را یاد میگیرید
یکی از این روشهای آزمون و خطا این است که شما آن گیاه را بخورید تا متوجه شوید چه اثری دارد، این قضیه زمانی جالب میشود که مثلا شما گیاه Deathbell یا «ناقوس مرگ» را بخورید و متوجه شوید که اثر سمی دارد؛ شما تازه پس از خوردن این گیاه به حکمت نامگذاری آن پی میبرید؛ درست است که پس از خوردن این گیاه احتمالا میمیرید، اما درس مهمی از طبیعت Skyrim میآموزید و آن هم این است که گیاه Deathbell اثر سمی دارد!
۲۱- کشتن دشمنان با معجونها
وای که چقدر مهارت جیببری یا همان Pickpocket این بازی سوژه است؛ زمانی که شما در مهارت جیببری به سطح 40 برسید، میتوانید یک پِرک با نام Poisoned را دریافت کنید. شما با دریافت این پرک، قابلیتی پیدا میکنید تا هرکسی که میخواهید را به روش عجیبی ضعیف کنید. پیشتر گفتیم که شما با رسیدن به سطح 100 به پرکی دست مییابید که به شما قابلیت این را میدهد که لباسهای طرف را از تنش بدزدید بدون آنکه روحش خبردار شود؛ اما این دفعه خبری از دزدیدن نیست، این دفعه شما میتوانید در جیب دشمن خود یک چیزی را کار بگذارید.
در واقع چیزی که شما در جیب دشمن خود میگذارید، یک معجون سمیست که بلافاصله بر دشمنتان اثر میگذارد و از سلامتی او کم میکند و یا به شکلی ضعیفاش میکند. قبول کنید که هیچ جای این موضوع منطقی بنظر نمیرسد!
آیا اژدهازاده شیشه سم را در جیب طرف میگذارد یا سم را در جیباش خالی میکند؟ اگر سم را در جیباش خالی میکند، چگونه این سم وارد سیستم بدنش میشود؟ از طریق پوست اش؟!
اگر اژدهازاده شیشه سم را با جایش در جیب طرف میگذارد، باید توجه داشته باشید که این شیشه سم همین الان در جیب اژدهازاده بود و هیچ تاثیری بر روی او نداشت. یا اینکه اژدهازاده شیشه سم را در جیب طرف میگذارد و طرف در همان لحظه از همهجا بیخبر دست توی جیباش میکند تا یک چیزی بخورد و اولین چیزی که به دستاش میرسد – که همان سم است – را میخورد؟!
اصلا منطقی نیست !!!
۲۲- NPCها میفهمند که دقیقا چه آیتمهایی دزدیده شدهاند
خود من قبل آنکه بخواهم جیب کسی را بزنم و یا چیزی را بدزدم، بازی را ذخیره میکردم؛ زیرا امکان دارد این دزدی بخوبی پیش نرود و کل نگهبانان شهر در کسری از ثانیه مرا زیر ضربات شمشیر خود تکه پاره کنند؛ سپس من مجبور شوم از آن شهر فرار کنم و یا جریمه سنگینی بپردازم و تکتک آیتمهایی که تابحال دزدیدهام را به آنها تحویل دهم.
در واقع برروی آیتمهایی که شما دزدیده باشید، برچسبی به نام «Stolen – دزدیده شده» زده میشود؛ تاجرهای معمولی این آیتمها را از شما نمیخرند و زمانی که دستگیر شوید نگهبانان سریعا آنها را از شما مصادره میکنند؛ وجود این برچسب اصلا منطقی بنظر نمیرسد.
۲۳- شهرت شما به عنوان اژدهازاده هیچ اهمیتی برای هیچکس ندارد
تا زمانی که شما خط داستانی اصلی بازی Skyrim را به پایان برسانید، هزاران راهزن را کشتهاید، نسل اژدهایان بدجنس را منقرض کردهاید و مشکلات کوچک دهها یا صدها شهروند را حل کردهاید.
پس از این همه مدت و انجام دادن این همه کار مهم و این همه خدمت به جوامع انسانی، شما باید معروف شده باشید و همه باید شما را دوست داشته باشند. منظور من این نیست که پس از این همه خدمتی که شما انجام دادهاید، نگهبانان نباید با اعمال خلاف شما کاری داشته باشند؛ اما حداقل خوب میشد اگر آنها بخاطر دزدیدن یک نان خامهای شما را نمیکشتند. مثلا محفلی در بازی Skyrim در نوک قله یکی از کوههای دنیای اسکایریم وجود دارد، افراد این محفل به شما یاد میدهند چگونه از قدرت فریاد (Shout) خود استفاده کنید؛ همچنین آنها شما را تنها امید نجات جهان میدانند و بعنوان اژدهازاده به شما بسیار احترام میگذارند، اما به محض اینکه شما از جیب آنها ده سکه طلا بدزدید، چنان بیدرنگ و تردید به شما حمله میکنند و در کسری از ثانیه با فریادشان پودرتان میکنند که فکر میکنید از یک شغال هم برایشان کمتر ارزش داشتهاید.
یا اینکه مثلا عدهای از راهزنان، پس از آنکه میبینند شما اژدهایی را کشتید و روحش را تصاحب کردید به شما حمله میکنند؛ واقعا به ذهنشان نمیرسد که به فردی که یکتنه اژدهایی را کشت و به اسکلت تبدیل کرد، حمله نکنند؟
۲۴- حمله کردن به مرغها، بدترین جنایتی است که میتوانید انجام دهید
این موجود همان مرغ خانگی یا Chicken است، همان مرغی که با پروتئینهایش خاص و عام را نمکگیر خود کرده و او را به مهمترین عضو جوامع Skyrim تبدیل کرده است، حداقل اینگونه بنظر میآید.
اگر شما به یکی از این موجودات نازنین صدمهای بزنید، نه تنها نگهبانان بلکه تکتک شهروندان آن جامعه بلافاصله سعی میکنند تا شما را از بین ببرند. مهم نیست که ضربه شما به این مرغ او را بکشد یا نه، در هر صورت شما بعنوان بزرگترین دشمن انسانیت شناخته میشوید؛ این قانونی در دنیای بازی Skyrim است که شما به هیچ وجه نباید آن را زیرپا بگذارید.
۲۵- اسبها میتوانند از هر سطح ناهمواری بالا بروند
احتمالا مشهورترین مورد غیرمنطقی در کل دنیای بازی Skyrim توانایی عجیب اسبها در بالارفتن از هر ناهمواریست؛ مهم نیست که زاویه شیب آن ناهمواری چقدر باشد، اسبهای اسکایریم کارشان را بلدند.
زمانی که شما با پای پیاده سعی کنید چنین سطوحی را بالا بروید، احتمال دارد در میان صخرهها گیر کنید، یا راهی برای بالا رفتن یا پایین آمدن نداشته باشید و یا هم که لیز بخورید و به پایین بیافتید. اما اسبها در این بازی چنین مشکلی را تجربه نمیکنند؛ اسبهای دنیای Skyrim ترکیبی از بز کوهی و عنکبوت هستند و بنظر من باید آنها را «اسب عنکبوتی» صدا زد.
عنکبوتی بودن این اسبها موضوعیست که بسیار بکار بازیکنان میآید، زیرا که در دنیای اسکایریم، معمولا سر راه بازیکنان به مقصدشان کوههایی وجود دارند. اگر مقصد بالای یک کوه باشد که دیگر مهم نیست مسیر آدمرو (!) کدام طرف است، زیرا با استفاده از یک اسب میتوان دیوار راست را هم بالا رفت، یک کوه و تعدادی صخره که چیزی نیست.
البته شایعاتی وجود دارند که میگویند راههایی برای رسیدن به نوک قلهها یا کلا بالای کوههای بازی Skyrim وجود دارند، اما ما این شایعات را در نظر نمیگیریم زیرا که با اسب عنکبوتی خود میتوانیم صاف به دل کوه بزنیم و از آن بالا برویم.
این مقاله ما هم به پایان رسید، امیدواریم از خواندن این مطلب لذت کافی را برده باشید؛ همچنین اگر موارد دیگری در بازی Skyrim وجود دارند که از نظر شما غیرمنطقی بنظر میرسند، در بخش نظرات آنها را با ما به اشتراک بگذارید؛ همچنین برای مقالاتی از این دست با پلازا همراه بمانید.