آمانسیو اورتگا یک کار آفرین اسپانیایی و یکی از بنیانگذاران کمپانی Industria de Diseño Textil است. در این مقاله داستان زندگی این شخص را برای شما بازگو میکنیم.
آمانسیو اورتگا گوانا (Amancio Ortega Gaona) یک کار آفرین اسپانیایی و یکی از بنیانگذاران کمپانی Industria de Diseño Textil است که شامل زنجیره های مد Prêt-à-porter بوده و برندهایی مانند Zara ،Pull & Bear ،Massimo Dutti ،Bershka ،Stradivarius ،Oysho و Uterqüe را در زیر مجموعه خود دارد. اورتگا در فقر متولد شد. فروتنی و ایدههای نو از ویژگیهای شخصیتی اورتگا هستند. اورتگا به خاطر رسانه گریزی خود بسیار معروف است و هیچگاه با خبرنگاران مصاحبه نمیکند. او چندین سال است که برای مردم اسپانیا به یک راز تبدیل شده و حتی نزدیکان او نتوانسته اند با او یک گپ و گفت مفصل داشته باشند.
زندگی کودکی آمانسیو اورتگا
آمانسیو اورتگا گوانا در 28 مارس 1936 (8 فروردین 1315 ) مصادف با سالهای آغاز جنگ داخلی در اسپانیا و در شهر Busdongo de Arbas متولد شد. این شهر یک منطقه بسیار کوچک با جمعیتی کمتر از 100 نفر است که در شمال اسپانیا و در منطقه لئون (León) واقع شده است. او آخرین فرزند خانواده 6 نفره خود بود. خانواده اورتگا بشدت فقیر بود و اندکی پس از به دنیا آمدن آمانسیو به شهر کرونا نقل مکان کردند. پدر آمانسیو در ایستگاه راه آهن محلی کار میکرد. آنها در بخش سکونتگاه کارگران در محل کار پدر آمانسیو زندگی میکردند که وضعیت چندان خوبی نداشت. مادر آمانسیو در خانههای دیگران به عنوان خدمتکار کار میکرد. آمانسیو به دلیل اینکه آنها نمیتوانستند زندگی خود را تامین کنند، مجبور شد در 14 سالگی مدرسه را ترک کرده و شروع به کار کردن کرد.
اولین جایی که آمانسیو اورتگا در آن کار میکرد، یک فروشگاه محلی به نام Gala بود. او در این فروشگاه دستیار بود و در این فروشگاه دوخت و دوز لباس را آموخت. آمانسیو حتی این روزها هم دست از دوخت و دوز لباس نمیکشد و در یک فروشگاه در منطقه کرونا تی شرتهای دست ساز خود را میفروشد. خوزه مارتینز، پسر صاحب فروشگاه Gala است که میگوید هیچ مشتری برای خرید به این فروشگاه نمیآید و اکثرا برای دیدن آمانسیو میآیند. آمانسیو میگوید:
چیزی که مدل کسب و کار شما را تعیین میکند، مشتری است.
آمانسیو اورتگا در طول دوران نوجوانی خود همیشه کار میکرد. تنها تفریح او دوچرخه سواری در اطراف شهر بود که تقریبا تمام وقت آزاد او را میگرفت. اما ایده بدیع کسب و کار آمانسیو از همین دوچرخه سواریها بدست آمد. او دانست برای ایجاد یک کسب و کار پولساز باید همواره به نیازهای مشتری توجه کرد. آمانسیو اورتگا در سن 16 سالگی به نحوه ایجاد یک کسب و کار فکر میکرد. این دقیقا نشانههای موفقیت یک شخص درآینده است. در دهه 1950 یک جامعه مستقل اسپانیایی به نام گالیسیا در این کشور بوجود میآید که نقطه بسیار بسیار مناسب برای شروع یک کسب و کار مطابق با ایدههای آرتگا بود. این جامعه متشکل از زنان مجرد بود. آمانسیو میتوانست از افراد این جامعه در یک کارگاه دوخت و دوز استفاده کند. او شروع به سازماندهی زنان برای تعاونی های دوخت و دوز خود کرد. لباس زیر زنانه، لباس بچه و لباس شب اولین محصولاتی بودند که در خط تولید وارد شدند. آمانسیو این تعاونی را با رسانهها در اشتراک میگذاشت و تبلیغ میکرد. او با این کار نشان داد که زنان گالیکسی چگونه شرابط زندگی خوبی بدست آورده اند و از وضعیت خود راضی هستند.
آمانسیو در سال 1963 با کسب 10 سال تجربه مدیریت تعاونی های دوخت و دوز، اولین کمپانی خود را به نام Confecciones GOA تاسیس کرد. او این بنگاه تجاری را خانوادگی اداره میکرد و برادرش مسائل تجاری را بر عهده داشت، آمانسیو مسئول ایجاد مدهای جدید بود و جوزف (خواهرش) حسابدار بود. روزالینا مرا گویهنهچیا (Rosalía Mera Goyenechea) همکار آمانسیو در زمینه مد بود. آمانسیو در سال 1966 با روزالینا ازدواج کرد.
شناخته شده به عنوان یک ناشناس!
زندگی خصوصی آمانسیو یک راز چند میلیون دلاری است! او برای حفظ حریم شخصی خود میلیونها دلار خرج کرده است. مثلا هیچ کس از تاریخ اولین ازدواج آمانسیو آگاه نیست. تنها میدانیم که زن اول آمانسیو شریک تجاری او یعنی روزالینا بود. ساندرا اورتگا مورا و مارکوس اورتگا دو فرزند اورتگا بودند که هیچ گاه با زن و فرزندانش در بیرون از خانه با یکدیگر دیده نشدند. کسب و کار لباس تنها کاری بود که خانواده اورتگا به آن مشغول بودند. کمپانی Confecciones GOA مجموعه ای از برترین برندهایی است که اکنون در بازار مد و لباس میشنویم. این کمپانی در سال 1985 وارد بازار بورس شد. این کمپانی که خود زیر مجموعه ای از یک هلدینگ به نام Intidex Group است، برندهایی مثل Zara ،Pull & Bear ،Massimo Dutti ،Stradivarius ،Oysho و مارک های Bershka از این کمپانی سر از دنیای مد و لیاس درآورده اند.
با این حال، در سال 1986 آمانسیو از همسر اول خود جدا شد. او در سال 2001 با فلور پریس مارکوت ازدواج کرد. فلور 18 سال از آمانسیو کوچکتر بود اما علاقه این دو شخص به زمانهای قبل برمیگشت. او اکنون در هیئت مدیره یکی از شرکتهای آمانسیو کار میکند. مارتا دختر آمانسیو به عنوان جانشین پدرش برای این شرکت انتخاب شده است. مارتا بسیار نزدیک به پدرش است و شباهتهای زیادی به او دارد. او تجربه کاری خود را از کارمند بودن در شرکتهای پدرش بدست آورده و اکنون یک مدیر توانا است. او به اسب سواری علاقه زیادی داشت و به همین خاطر پدرش یک مرکز اسب سواری را در اسپانیا برای او خرید.
جالب است بدانید تعداد عکسهایی که آمانسیو در زندگی خود منتشر کرده به زحمت به 200 عدد میرسد. خبرگزاری رسمی شرکت زارا (ZARA) جایی است که عکسهای زیادی از آمانسیو را منتشر کرده و برخی روزنامه نگارانی که با او در ارتباط بودند هم توانستند عکسهایی از او در روزنامه هایشان چاپ کنند. اوشیا (Covadonga O’Shea) یکی از این روزنامه نگاران بود که دوست دوران کودکی آمانسیو نیز به شمار میرفت. او اکنون در شهر ناوارا یک مدرسه مد و لباس دارد. دو شخص به نامهای خاویر و خوزه که همکاران اوشیا بودند در سال 2004 توانستند یک زندگینامه کوتاه برای آمانسیو تدوین کنند که البته این زندگی نامه در سال 2008 و به دست اوشیا تکمیل شد و عکسهایی که اوشیا از آمانسیو گرفته بود، در مارس سال 2012 در قالب یک کتاب به چاپ رسید. این کتاب به نام The Story of the Genius Behind the Inditex Group چاپ شد.
مدل منحصر بفرد کسب و کار زارا
آمانسیو در سال 1963 شرکت Confecciones GOA را به یک خرده فروشی لباس تبدیل کرد. او با استفاده از نیروهای تولیدی ارزان قیمتی که در منطقه لاکرونیا وجود داشت، توانست تولیدیهای خود را به راحتی اداره کند. آمانسیو اورتگا در سال 1975 اولین فروشگاه خود را در مرکز شهر لاکرونیا افتتاح کرد و نام آن را زوربا نهاد. این نام مورد علاقه او و همسر اولش بود که بعد از چند سال نام این فروشگاه به زارا (zara) تغییر پیدا کرد. دلیل این تغییر نام نیز شکایت یک صاحب کافه در همان حوالی بود که نام کافه خود را زوربا گذاشته بود. زوربا در هیچ ذهنی برجسته نیست اما زارا در تمام جهان شناخته میشود. بعد از ایجاد هلدینگ Inditex آمانسیو اولین فروشگاه زارا را در پرتغال باز کرد. پرتغال جایی بود که او نیروی کار ارزان تر از اسپانیا نیز میتوانست پیدا کند. در سال 1989، فروشگاه زارا در ایالات متحده آمریکا و در سال 1998 در لندن افتتاح شد. گسترش فروشگاههای زارا به موازات تبلیغات و گسترش بیشتر برندهای هلدینگ Inditex همراه بود.
برندهای مثل Zara ،Pull & Bear ،Massimo Dutti ،Bershka،Stradivarius ،Oysho و Uterqüe به زودی در تمام جهان گسترش یافتند و در 30 بازار بین المللی شناخته شده و به فروش میرسیدند. رمز موفقیت کسب و کار آمانسیو اورتگا در گسترش خرده فروشیهای برندی بود. این خرده فروشیها تغییرات مد انجام شده در جهان را در کمترین زمان به گوش مشتریان میرساند. به عنوان مثال زارا سالانه 12 هزار مدل پوشاک طراحی کرده و به بازار عرضه میکند. این کثرت در انواع مدل، دقیقا یک موتور محرکه برای خرده فروشیهای زارا است. علاوه بر این، زارا دو بار در هفته سهام خود را بازسازی میکند. کارگاههای تولیدی زارا در سال 1970 تبدیل به فعال ترین کارگاههای جهان شد. این کارگاهها در ظرف 48 ساعت هزاران سفارش ساخت میگرفتند و به زودی این کارگاهها پر از مهندسان و تحلیلگرانی شد که با رویکرد سرعت در تحویل سفارشات و مشتری محوری، توانستند کارگاههای زارا را به اوج تولید خود برسانند.
طراحان این برند در هر روز تعدادی طراح جدید ایجاد میکردند که افراد خبره محلی که شناخت کاملی از بازارهای تحت مطالعه خود داشتند، با انتخاب این طرحها سعی میکردند بهترین طرح را در بازار هدف خود وارد کنند. هر کارمند حتی ساده زارا کاملا آموزش دیده بود که از سبک و سلیقه مشتری دفاع کند و او را به زارا وفادار نماید. دو قاعده کلی مشتری مداری و سرعت در تحویل سفارشات، باعث شده که هر مشتری بتواند سفارشات خود را با دقت و سریع تحویل بگیرد. اکنون هلدینگ Inditex به یک خرده فروشی جهانی تبدیل شده که 137054 کارشناس حرفه ای و 6683 فروشگاه در 88 کشور مختلف دارد. درآمد فروش سالانه این شرکت در 2015 بیش از 19.67 میلیارد دلار بوده است. تشکیل این امپراطوری فروش بزرگ به هیچ وجه ممکن نبود مگر به تلاشها و تفکرهای ناب و زیبای آمانسیو اورتگا در زمینه راه اندازی کسب و کارهای ارزان قیمت با تعداد کارمند زیاد. مدل تجاری آمانیسو یک مدل بسیار منحصر به فرد بوده است.
با این حال هیچ کسب و کاری از شکست و اتفاق بد مصون نیست. یکی از اتفاقات بد برای زارا در خیابان منهتن افتاده است. در یکی از روزهای شلوغ این فروشگاه، ژاکتهای سفید سفارش داده شده توسط مشتریان این شعبه، به اشتباه به رنگ کرمی به آنها تحویل داده شد. با اینکه این سفارشات اشتباه در نوع خود بسیار زیبا بودند و بعدها از این رنگ در سفارشات غیر شخصی استفاده شد،اما تمام ژاکتهای اشتباه توسط زارا برگشت زده شد.
ما نمیتوانیم خود را در راهی که شروع کرده ایم محدود کنیم و آن را تغییر دهیم. (آمانسیو اورتگا گوانا)
زارا برای جلب نظر بیشتر مشتریان خود، شروع به تدوین مجلات مد کرد. نام تجاری معروف زارا کافی بود که مشتریان تنها با دیدن نام زارا، مجله مد آن را خریداری کنند. برنامه تحویل سفارشات جدید زارا این گونه بود که در روزهای شنبه و پنجشبنه لباسهای جدید و در روزهای سه شنبه و جمعه کفشهای جدید تحویل مشتریان میشد. در برندهای Stradivarius و Massimo Dutti روزهای تحویل سه شنبه و پنج شنبه بود. مشتریان زارا تنها مردم عادی نبودند و افراد مشهور و خاص زیادی از مشتریان ثابت هلدینگ آمانسیو بودند. ملکه لتینی اسپانیا، دوشس کمبریج، میشل اوباما، مری بری، اولیویا پالرمو، الکسا چانگ، کتی هولمز، سامانتا کامرون و ژانویه جونز از جمله افراد معروفی هستند که زارا لباس تن آنها را میدوخت. یکی از وبلاگ نویسان معروف به نام گارانس دور (Garance Dore) پدیده ای به نام Zaragasm تعریف کرده که به معنای اغوای مشتریان به خرید محصولات با ارائه طرحهای جدید است!
با توجه به مدل کسب و کار خاص زارا تعداد کمی از شرکت ها قادر به رقابت با هلدینگ Inditex هستند. به عقیده برخی هلدینگ Inditex بیشتر بخاطر جوان گرایی و توجه به افراد پولدار، معروف و پر فروش است. اما زارا نشان داد که این برند میتواند افراد زیادی را در رنج سنی بالای 45 سال جذب محصولات خود کند. یکی از تحلیلگران این شرکت به نام Christodoulos Chaviaras معتقد است که زار موفقیتهای شرکت در جذب مشتریان از تمام اقشار جامعه، چالشهایی است که این شرکت برای خود بوجود میآورد. فروشگاههای زارا در سراسر جهان تعداد بسیار زیادی دارند و 6 هزارمین فروشگاه زارا چندی پیش در آکسفورد لندن تاسیس شد. در ایالات متحده تقریبا 50 تا و در اسپانیا حدود 2000 تا از فروشگاههای زارا ساخته شده اند. حدود 350 فروشگاه هم در چین ساخته شده است. در کشورهای زیاد دیگری هم مثل مراکش و کشورهای اروپایی، فروشگاههای زارا به چشم میخورند.
سرمابه گذاری و کارهای خیرخواهانه آمانسیو اورتگا
آمانسیو اورتگا تنها مالک یک برند و یا هلدینگ پوشاک نیست. سرمایه گذاریهای این شخص در زمینههای بسیاری به کار گرفته شده است. صنایع و زمینههایی مثل گاز، بانکها، گردشگری و املاک و مستغلات توسط آمانسیو تامین مالی شده اند. قیمت سهام هلدینگ Inditex روز به روز در حال افزایش است. آمانسیو اورتگا اکنون 59.3 درصد از Inditex را در اختیار دارد که ارزش آن چیزی حدود 119.54 میلیارد دلار است. مجلات مالی گزارش دادند که کسب و کار مد و پوشاک، آمانسیو را تبدیل به یک سرمایه دار بزرگ کرده اند. او نه تنها داراییها و سرمایه گذاریهای زیادی دارد، بلکه کارهای خیرخواهانه زیادی نیز انجام میدهد. آمانسیو همچنین به همراه همسر اول خود در سال 1986 یک بنیاد خیریه تاسیس کرد که بنیاد پیدیا نام گرفت. این بنیاد بشردوستانه به افرادی که دارای معلولیتهای جسمی و ذهنی هستند، برای آموزش و آموزش بین رشته ای کمک میکند. همسر سابق آمانسیو به عنوان رئیس این بنیاد کار میکند. این بنیاد از زمان شروع به کار جایزههای زیادی دریافت کرده است. در سال 2001 آمانسیو یک سازمان مردم نهاد دیگر را به نام Fundacion Amancio Ortega تاسیس کرد که هدف آن ارتقاء علم، تحقیق، آموزش، فعالیتهای اجتماعی، فرهنگ و رفاه بود. آمانسیو، خود ریاست این سازمان را برعهده دارد و دختر کوچکش فلورا معاون او است.
مدل کسب و کار زارا؛ یعنی تحویل به موقع و مشتری مداری، تنها عوامل موفقیت زارا نبوده است. آمانسیو همچنین فروشگاههای زیادی را اجاره داده که بدون افزایش اجاره بها به این فروشگاهها در فروش ارزانتر محصولات زارا کمک میکند. آمانسیو در سال 2011 با تیشان اسپایر، صاحب برج لندن، مرکز راکفلر و ساختمان کرایسلر بر سر خرید برج 43 طبقه پیکاسو که یک ساختمان اداری معروف در شهر مادرید است رقابت کرد و در نهایت با پیشنهاد 555 میلیون دلاری خود پیروز شد. آمانسیو این پول را نقدا پرداخت کرد!
علاوه بر این آمانسیو در سال 2014 یک ساختمان در شهر بارسلون را خریداری کرد که میزبان رویدادهای رونمایی اپل بود. آمانسیو در طول مدت چهار ماه (دسامبر 2013 تا مارس 2014) سرمایه گذاریهای خود را در لندن و اسپانیا به سمت خرید املاک برد. آمانسیو اورتگا اکنون نه تنها یک صاحب کارخانههای ساخت پوشاک، بلکه یک مالک ساختمان نیز هست! او سرماه گذاریهای خود را با سام والتون، مالک فروشگاههای وال مارت و دونالد برن، مالک شرکت Irvine شریک است. ارزش ساختمانهای خریداری شده توسط آمانسیو، حدود 10 میلیارد دلار تخمین زده شده است. او در سالهای اخیر حدود 6 میلیارد دلار برای خرید املاک در شیکاگو، میامی، سان فرانسیسکو، واشنگتن، برلین و پاریس صرف کرده است. آمار بیکاری در اسپانیا در سال 2015 حتی بالاتر از بحران سال 2007 قرار گرفت تا جایی که تمام ادارات دولتی داراییهای خود را فروختند و نقل مکان کردند. در این شرایط آمانسیو هیچ فشار زیادی را به اقشار جامعه نمیآورد و قیمت محصولات خود را افزایش نمیداد.
سبک زندگی آمانسیو اورتگا
در طول 30 سالی که Inditex تاسیس شده، آمانسیو به یک فرد بزرگ در حوزه مد تبدیل شده است. در دسامبر سال 2015 تمام داراییهای آمانسیو حدود 73.5 میلیارد دلار برآورد شد. او به واسطه عادات شخصی خود بسیار موفق بوده است. ویژگیهای رفتاری آمانسیو عبارتند از انعطاف پذیری، سخت کار کردن و اعتماد به نفس.
انعطاف پذیری ذهنی آمانسیو با کسب و کار وی کاملا مشخص است. ایدههای پیش رو و جدید آمانسیو باعث میشد که تمام تقاضاهای مشتریان پاسخ داده شود و فروش این شرکت زیاد بماند. طبق گفتهها آمانسیو برای طراحی لباسهای خود از سلیقه افراد جوان اجتماع استفاده مستقیم میکرده است. صاحب نظران این عرصه میگویند که آمانسیو میتواند با دیدن یک موتور پارک شده در تاریکی یک طرح را برای لباس تصور کند و آن را روی لباسهای شرکت خود پیاده کند.
در سال 2012، آمانسیو اورتگا معاون Inditex را به عنوان رئیس این شرکت وضع کرد. پابلو ایزالا به جای آمانسیو اورتگا از سال 2012 مدیریت Inditex را برعهده گرفت. آمانسیو با وجود سن بالای خود (79سال) هر روز به دفتر شرکت سر میزند و نشان میدهد که هنوز هم در سنین بالا به این کارها علاقه دارد. با وجود ثروت زیاد، آمانسیو هیچگاه یک دفتر شخصی نداشته است. او با طراحان شرکت خود در فضای باز به طرح ایدههای مختلف میپردازد.
آمانسیو اورتگا به کارش عشق دارد و به ندرت به تعطیلات میرود. آمانسیو معمولا تعطیلاتش را در شهر 300 هزار نفری لاکرونا، یعنی همان شهر بچه گی هایش میگذارند. هنوز هم در همان کافههای قدیمی تخم مرغ و سیب زمینی سفارش میدهد و از قهوه خانهها دیدن میکند. او هرگز از استراحت گاههای میلیونی که برای ثروتمندان طراحی شده استفاده نمیکند. او همچنین علایق عجیبی مثل پرورش بز و جوجه دارد! در بعضی اوقات هم آمانسیو به دیدار نوههای خود میرود.
چیزی که از آمانسیو، یک مرد ثروت ساخته، قطعا روحیه کارآفرینی او بوده است. علی رغم این که تمام دارایی و ثروت و حتی زندگی آمانسیو را پوشاک و مد تشکیل میدهد، او هیچگاه لباسهای مد نمیپوشد و معمولا لباس ساده میپوشد. یک لباس سفید، شلوار خاکستری و کراوات، که هیچ کدام از چند برند معروفش روی آنها حک نشده است.
داستان زندگی آمانسیو نشان میدهد که توجه به مشتریان، اعتماد به نفس و البته کار سخت، میتواند ضامنی برای موفقیت کسب و کار باشد.
امیدواریم از خواندن این بیوگرافی لذت برده باشید.
