امروزه همه شرکتهای فعال در زمینه تکنولوژیهای خودروهای خودران در تلاش برای ارتقای ایمنی این خودروهای مدرن امروزی هستند. در این راستا شرکت بایدو و اینتل نیز برنامههایی برای ارتقای ایمنی خودروی خودران آپولو دارند.
یکی از موضوعات مهمی که همیشه ممکن است در زمینه خودروهای خودران مطرح شود این است که آیا این نوع از خودروها توانایی تصمیمگیری در شرایط سخت را دارند و میتوانند به مانند انسانها در میان شهرها و یا حتی در مسیرهای خاص خود حرکت کنند؟ سیستم خودروان آپولو محصول شرکت بایدو در حال ورود به عرصه به کارگیری فناوریهای ایمنی خودران برای شرکتهای چینی است. اما در این وادی آیا سیستم RSS شرکت اینتل به تنهایی میتواند میتواند موفقیت سیستم آپولو را تضمین نماید؟
سیستم خودران آپولو محصول شرکت بایدو است. در واقع بایدو نسخه چینی گوگل محسوب میشود و تاکنون در حیطههای مختلف تکنولوژی که از جمله مهمترین آنها تکنولوژیهای خودران است، حضور داشته است. گفتنی است برنامه متنباز خودروی خودران آپولو مربوط به این شرکت، توسط چندین شرکت تازهکار مربوط به خودروهای خودران، در ایالات متحده به کار برده شده است. در این راستا بایدو قصد دارد از طریق ادغام فناوری اینتل در این زمینه یعنی آر اس اس (Responsibility Sensitive Safety: RSS) و کیت سخت افزاری مبتنی بر دوربین و تحلیل نرمافزاری در سیستم خودران آپولو که قرار است ایمنی خودروهای خودران را نیز تامین کند، جهش بزرگی را برای خود رقم بزند.
درواقع سیستم RSS، سیستمی منحصر به فرد در جهان است که در بخش نرمافزاری رانندگی خودران استفاده میشود و اجازه میدهد خودرو بتواند به مانند یک انسان تصمیم بگیرد. جالب است بدانید که فناوری RSS خودروهای خودران در سال 2017 توسط یکی از بخشهای اینتل تکمیل شد. این فناوری با تشخیص سریع و در لحظه از برخورد خودروی خودران با موانع، سایر خودرها و یا عابران پیاده جلوگیری میکند. در این راستا شامل اعمالی صریحتر نسبت به انسان در زمان اجرا نیز خواهد بود. استفاده از این ویژگی در برخی از کشورها مانند کشور چین مفید است. چراکه با توجه به تعداد زیاد خودروها و عابران پیاده این سیستم میتواند به خوبی در آنجا مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد.
در این راستا بایدو به جای اینکه از فناوری RSS به تنهایی در سیستم خودران خود استفاده کند، قصد دارد آن را با نرمافزار تصمیمگیری آپولو نیز که با نام DPS شناخته میشود، ادغام نماید. این اقدام برای این است که سیستم RSS به مانند یک جعبه سیاه طراحی نشده است. در راستای این عمل کمپانیهایی که با چنین سیستمی کار میکنند میتوانند با چگونگی کار و فرایند تصمیمگیری آن آشنا شوند.
در ادامه میتوانید نمونهای از به کارگیری سیستم آر اس اس را در کنار کیت سخت افزاری مجهر به دید بصری (دوربین) را مشاهده نمایید:
جالب است بدانید که این فناوری از کیت سخت افزاری متشکل از از 12 دوربین ساخته شده است که به منظور فراهم کردن تصویر جامعی از محیط اطراف در بدنه خودرو به کار رفته است. تصاویر جامع به دست آمده نیز بعد از ثبت توسط نرمافزار کامپیوتری که در این سیستم قرار دارد مورد تفسیر و پردازش قرار میگیرند. در تست RSS شرکت اینتل، خودروی خودران تنها از دوربین سیستم، GPS و رادار استفاده میکرد و مجهز به پردازش رایانهای نبود.
کلام آخر
هم شرکت اینتل و هم شرکت بایدو در حال تلاش برای جهانی کردن نرمافزار پاسخگوی خود در این زمینه هستند. اگر فناوری RSS ارتقا یافته با نرمافزار بتواند در چین نتیجه خوبی را کسب کند، شاید بتواند به عنوان یکی از سیستمهای ایمنی پیش فرض در خودروهای خودران مورد استفاده قرار بگیرد. گفتنی است که شرکت بایدو دانش زیادی در این زمینه دارد و تاکنون بسیار کارآمد ظاهر شده است. در بدترین حالت هم پیشبینی ما این است که بتواند دستاوردهای خود را به خودروسازان کوچک ارائه دهد و آنها را در این زمینه یاری کند. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.