تویوتا که شرکتی موفق در زمینه استفاده از صنایع هیدروژنی در خودروهای خود بوده است و اکنون در اقدامی جالب مسئولیت یک سفر شش ساله برای یک کشتی هیدروژنی را برعهده دارد.
تویوتا مسئولیت ارسال اولین کشتی خودران هیدروژنی را به یک سفر شش ساله بر عهده دارد. این کشتی هیدروژنی با ویژگیهای یک قایق مسابقهای تنظیم شده است و براساس مصرف بهینه انرژی کار میکند. این کشتی که «ناظر انرژی» یا «انرجی آبزرو» (Energy Observe) نام دارد، با استفاده از نور خورشید، باد و موج، انرژی مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد. از طرف دیگر قادر است با استفاده از امواج دریا هیدروژن بدون کربن نیز تولید نماید تا از این جهت بتواند گامی موثر در حفظ محیط زیست برداشته باشد و اندکی از آلایندهای محیط زیستی بکاهد.
گفتنی است که تکنولوژی پایه این اقدام اکنون در دنیا فراهم است و برای غلبه بر مصرف سوخت در برخی از صنایع میتوان از از این نوع انرژیهای تجدیدپذیر و غیرآلاینده استفاده کرد. اما این اولین بار است که قرار است این تکنولوژی در دریا و همچنین در طی مسیر مورد استفاده قرار گیرد. یعنی در حالت توقف و یا در مسیر، کشتی قادر است چنین انرژی را تولید نماید.
در واقع کشتی میتواند در آبهای کم عمق با از بین بردن نمک و یون و سپس جداسازی اکسیژن و هیدروژن با عمل الکترولیز، نسبت به تولید هیدروژن موردنیاز خود اقدام کند. هیدروژن به دست آمده بین 350 تا 700 بار فشرده خواهد شد و سپس در در یک مخزن مخصوص ذخیره میشود و در صورتی که به آن نیاز باشد مورد استفاده قرار میگیرد.
اولین در جهان
انرجی آبزرو (Energy Observe) برای اولین بار در سال 1983 توسط یک مهندس دریانوردی به نام نیژل ایرنس (Nigel Irens) در کانادا ساخته شد. گفتنی است استفاده از این کشتی در چنین شرایطی تنها به زمان حال مربوط نبوده و قرار است در آینده نیز برای ثبت رکوردهای دیگر از این کشتی فناورانه با چنین مکانیزمی در دریا استفاده شود. همچین جالب است بدانید که این کشتی هیدروژنی در سال 1984 اولین قایق مسابقهای بود که توانست رکورد 500 مایل (حدود 805 کیلومتر) را در 24 ساعت بشکند. گفتنی است که بعد از این مسابقه تاکنون اندازه این قایق 4 برابر افزایش یافت و اکنون این کشتی از طولی برابر 30.5 متر و عرض 12.8 متر برخوردار بوده و همینطور 280 هزار کیلوگرم وزن برای آن برآورد شده است. که این وزن در مقایسه با کشتیهایی که تنها از باتری تغذیه میکنند بسیار قابل ملاحظه است.
هیدروژنی تیمی 30 نفره که متشکل از بهترین مهندسان، طراحان و معماران حرفهای هستند برای آمادهسازی جهت سفر 6 ساله، بر روی این کشتی کار کردهاند. این کشتی قرار است در این سفر از 50 کشور عبور کند و در 101 بندر نیز توقف نماید. گفتنی است که این کشتی هیدروژنی سفر شش ساله خود را از فرانسه آغاز کرد و اکنون بر روی دریای مدیترانه در حال سفر است و سال آینده به شمال اروپا میرسد که از آنجا نیز راهی توکیو خواهد شد و همزمان با آغاز بازیهای المپیک، در توکیو خواهد بود. در این راستا یک تور اروپایی برنامهریزی کردهاند که از انگلستان با استفاده از این کشتی به بازیهای المپیک 2020 توکیو بروند.
این کشتی توسط کاپیتان معروف ویکتورین اروساد (Victorien Erussard) هدایت میشود. علاوه بر این جروم دلافوس (Jérôme Delafosse) رهبر اکتشافات، فیلمساز و غواص آبهای عمیق در رهبری و هدایت کشتی کاپیتان را همراهی خواهد کرد. گفتنی است که در طول سفر، تیمی وظیفه ساخت مستندی را مبنی بر منابع انرژی قابل اعتماد برعهده دارند. این مستند در هشت اپیزود تنظیم خواهد شد و از تلویزیون فرانسه در شبکه تلویزیونی +Planète پخش میشود. علاوه بر این، یک نسخه دیگر از این مستند در رسانههای اجتماعی از طریق اینترنت به اشتراک گذاشته خواهد شد.
اروساد کاپیتان کشتی، درباره کشتی هیدروژنی انرجی آبزرو در مکالمهای بیان میکند که:
انرجی آبزرو یک منبع قابل اعتماد برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر است که ما اکنون در حال سرمایهگذاری در تحقیق و همچنین توسعه آن هستیم و در تلاشیم تا این فناوری را به مرحله تولید برسانیم و از آن به جای کامپوزیتها بهره بگیریم.
جامعه هیدروژنی
تویوتا از جمله شرکتهایی است که در استفاده از هیدروژن پیشتاز است و در این زمینه خودرهایی مانند میرای، پیکاپ، اتوبوس و همچنین کامیون و لیفتراک که از هیدروژن استفاده میکنند را در کارنامه کاری خود دارد. شرکت تویوتا در فرانسه تکنولوژیهای خود را در این زمینه در اختیار خدمه کشتی قرار داده و اکنون شرکت تویوتا موتور اروپا، پشتیبانی کامل از این کشتی را بر عهده گرفته است.
مت هریسون سخنگوی فروش و بازاریابی تویوتا در اروپا بیان کرده:
کشتی انرجی آبزرو یک ایده هیجانانگیز برای ما است و ما در شرکت تویوتا از اینکه با چنین تیم پرشور و متخصصی کار میکنیم خوشحال هستیم.
او همچنین ادامه میدهد:
از آنجایی که ما داریم به سمت یک جامعه هیدروژنی پیش میرویم، این پروژه دوباره استفاده کاربری و عملی از هیدروژن را نشان خواهد داد که میتواند به مرحله تولید برسد.
کلام آخر
برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین میتوانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.