نگاهی به تکنولوژی فیلم‌ برداری در جام جهانی 2018

جام جهانی 2018
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

همه نمی‌توانند در ورزشگاه‌های روسیه حضور داشته باشند و جام جهانی 2018 را از نزدیک تماشا کنند؛ بنابراین گروه زیادی از طرفداران فوتبال از پشت گیرنده‌ها این مسابقات را دنبال می‌کنند. فیفا تلاشش را برای لذت بردن هرچه بیشتر این افراد انجام داده است.

یک میلیارد. این تعداد تماشاگرانی است که تخمین زده شده است فینال جام جهانی 2018 را از راه‌های مختلفی در سراسر دنیا مشاهده کنند. برای اینکه مسئولین برگزاری، اطمینان حاصل کنند که هر یک از این طرفداران فوتبالی بدون هیچ مشکلی می‌توانند مسابقه را مشاهده کنند، تدابیر زیادی اندیشیده شده است. فیلم‌برداری از مسابقات فوتبال فرایند پیچیده‌ای است که شاید صدها ساعت از وقت افراد دست‌اندرکار را قبل از به صدا در آمدن سوت بازی می‌گیرد. همچنین سرمایه‌گذاری عظیمی برای پخش تلویزیونی این مسابقات انجام شده است. در مجموع 300 پخش کننده تلویزیونی، بازی‌ها را به صورت زنده برای 210 کشور پوشش می‌دهند.

جام جهانی 2018

در ماه‌های پیش از شروع جام جهانی، فیفا اعلام کرد که برای اولین بار، تمامی 64 بازی به صورت الترا اچ دی (Ultra HD) و با فناوری اچ دی آر (HDR) تصویربرداری می‌شود. به همین منظور 37 دوربین برای هر بازی و فیلم‌بردای از کل استادیوم در نظر گرفته شد. همچنین ترکیبی از یو اچ دی (UHD)، اچ دی آر (HDR) و کیفیت 1080p برای ارسال تصاویر وجود دارد. به طور خلاصه، هر یک از پخش‌کنندگان تلویزیونی بر اساس نیاز خودشان می‌توانند کیفیت و امکانات لازم را انتخاب و آن را به شکل نوین به بینندگان خود عرضه کنند.

جام جهانی 2018

از 37 دوربین به کار گرفته شده، 8 دوربین با فرمت یو اچ دی (UHD) و 4K، فیلم‌برداری سینمایی با لنز واید (wide) انجام می‌دهند. همچنین 8 دوربین با فرمت دوگانه 1080 و اچ دی آر (HDR) و 1080p و اس دی آر (SDR) در نظر گرفته شده‌اند. برای اینکه بینندگان هیچ واکنش سریعی را از دست ندهند، 8 دوربین از تعداد کل دوربین‌ها به فناوری ضبط تصاویر آهسته مجهز شده‌اند. علاوه بر این هشت دوربین، دو دوربین با فناوری الترا موشن (ultra-motion) که کیفیت و ضبط آهسته بهتری دارند، وجود دارند. این دوربین‌ها همانند چشم شاهین، بازی را با هزاران فریم بر ثانیه ضبط می‌کنند و برای بررسی موضوعات مختلف داوری یا جلوه‌های خاص ورزشی استفاده می‌شوند.

جام جهانی 2018

این دوربین‌ها، شاهرگ‌های اصلی دستیار ویدیویی داوری (VAR) هستند که امسال در جام جهانی استفاده گسترده‌ای از آن‌ها شده است. این دوربین‌ها می‌توانند خطاهای داوری را به شدت کاهش دهند و در زمان‌هایی هم باعث شده‌اند که نتیجه بازی به‌طورکلی تغییر کند. قطعا بعد از جام جهانی، بحث‌های جدی برای ادامه استفاده از این فناوری وجود خواهد داشت. دو دوربین دیگر به صورت کابلی و پروازی روی استادیوم‌ها همیشه در حال فیلم‌برداری هستند. دو دوربین‌ متحرک در پشت دروازه‌ها و دوربین تونل ورود بازیکن‌ها را هم به لیست اضافه کنید. اگر به نظرتان این تعداد کافی نیست، دوربینی 360 درجه وجود دارد که برای کسانی طراحی شده است که بازی‌ها را به صورت واقعیت مجازی مشاهده می‌کنند. تمامی این زیرساخت‌ها توسط یک شرکت واحد انجام می‌شود که از سال 2002 عهده‌دار فیلم‌برداری از مسابقات جام جهانی بوده است.

جام جهانی 2018

امسال تمرکز و فشار زیادی برای راه‌اندازی فرمت آزمایشی 4K که در جام جهانی 2014 برزیل به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت، وارد شد اما متأسفانه باعث ناراحتی است که بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی قادر نبودند و نیستند که از این فرمت پشتیبانی کنند. شاید تا جام جهانی بعد، این تکنولوژی بتواند جایگاه خودش را پیدا کند. بسیاری از پخش‌کنندگان مسابقات جام جهانی در سراسر دنیا، اصرار دارند که این مسابقات بر اساس اهمیتی که دارند باید در دسترس عموم مردم قرار بگیرند. شبکه‌هایی که در میان اکثر مردم گسترش پیدا کرده، شبکه‌های آزاد و بدون پشتیبانی از تکنولوژی‌های پیشرفته همانند نمایش 4K است. این عامل از جمله دلایل اصلی عدم گسترش تکنولوژی پخش جدید در مسابقات است.

جام جهانی 2018

اما با این‌ وجود شما می‌توانید در تلویزیون اینترنتی شبکه بی‌بی‌سی، بازی‌ها را به صورت 4K تماشا کنید. همچنین می‌توانید در چندین شبکه دیگر مانند Layer3 TV ،Dish Network و Comcast Xfinity X1 که معمولاً به صورت محدود و پولی عرضه می‌شوند، فوتبال را به صورت 4K پیگیری کنید. آوازه پخش 4K حتی در این حد هم می‌تواند نویدبخش گسترش روزافزون آن و نمایش عمومی در جام جهانی 2022 قطر باشد.

کلام آخر

برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازا همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402